Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuli tuossa mieleen kun muistelen sextitrean teliä, että rengas roikkuu vaan omalla painollaan mukana. Onko tuollaisen telin poisto mahdollista ja onko kukaan sellaista tehnyt? Ei kai se ole kuin rengas pois ja teli yläasentoon, noin helpoimmillaan, toki pelliä vähän näkösuojaksi? Koristeenahan ne bussissa on kun eivät kanna ja vaikka kantas niin kantavuus riittäs kahellakin akselilla?
Katsastuksessa sitten muutetaan akselistorakenne papereihin ja muutetaan akselimassat. Vai tuleeko muita ongelmia?
Tämmästä mietintää tällä kertaa!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja B9M »

Eikös tuota kokonaismassaa ole hankala ruveta pienentään. :? Eikös tuo ole yksiselitteisesti ole mahdotonta matkailu ja linja-autoissa. :?: T. Ari
#048
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kai se onnistuu jotenki, nii ku isontaminenki. Serkkupoeka osti FH16 uuven volvon ja lisäs siihen kääntyvä akselin (nyt neljä akselia) ja saaha sillä nyt sit kuskata kauhiata ponssea...
En tiedä, pitää käydä konttorilla kyselee ku muutenki pistäytyy, ei tuon kokonaismassan muuttaminen pitisi olla ongelma, tia ainakin kantavuutta voi muuttaa, eli jos kokonaismassa on x niin siitä sitten telin kantama pois, vai miten lie otteeseen merkattu sellanen vapaasti roikkuva?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Kyllä sen pitäisi olla mahdollista mutta veikkaan että silloin pitää poistaa koko akseli, pelkät renkaat ei riitä. Sen jälkeen muutoskatsastus uusille painoille.
Kokonaismassaan ei varmaankaan saa koska silloin jos akselistorakenne ei muutu.

Omalla kohdalla kuitenkin aikamoinen savotta jos siihen ryhtyisi ja takaylitys kasvaa melkoiseksi ja vielä takamoottorinen niin sehän keulii kun oikein polkaisee :wink:
K-A puolellahan akseleiden lisäys on nyt ajankohtainen kun tulee uudet painot, paljonkohan saisi käytetystä ykköspyörätelistä? :lol:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mutta eikös sellanen vapaana roikkuva teli ole yhtä tyhjän kanssa. Eli keulii sillonkin ja renkaat murtaa kun paripyöräakseli on se mikä pysyy tiessä, eli ylitys on näennäisesti lyhyt teliautossa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Kyllä mulla ainakin painuu perä aika matalalle jos telin ilmapussit tyhjentää. Eli en usko että olisi kovin hyvä auto ajaa jos vain ottaisi akselin pois. Itse pidän kyllä aina teliakselin maassa ja pusseissa ilmat.
Jotkut 12m teliautot on sellaisia että niissä on teli melkein takapuskurissa kiinni, siinä tapauksessa telin amputaatio olisi helpompi toteuttaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jaa sulla saa paineet sinne teliin, eli kantava teli. Tuossa Karin DD:ssä se teli roikkuu elottomana, ei oo pusseja ei nostoa. Näin ymmärsin, lainlaatija vaatii kolme akselia, niin siinä sille sitte on =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Mikä idea semmosessa ees ois millä ei oo painoa..eikai kukaan huvikseen akseleita laita autoon. Joku funktio siinä karin autossa on pakko olla ku omapaino on varmaan jo aika lähellä 18tn ja sit vielä ku pistää täyteen porukkaa ja rahtia niin painoa sen akselin on pakko kantaa koska muuten loppuu jo kahesta akselista painot kesken.

Sisussa ainakin pari kertaa olla vähä paineitten kanssa ongelmaa väliakseleissa. niin omalla painollaan ku on kadussa kiinni jousipussit tyhjänä niin ei jarruun voi käytännössä edes koskea ku jo tulee pitkää mustaa raitaa ku lukittaa heti jarrut jos jousipussit tyhjät.
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 319
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja setrailija »

Kyllä siihen voi olla esteenä peränylitys saattavat vaikka mitata.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Reddewil kirjoitti:Tuli tuossa mieleen kun muistelen sextitrean teliä, että rengas roikkuu vaan omalla painollaan mukana. Onko tuollaisen telin poisto mahdollista ja onko kukaan sellaista tehnyt? Ei kai se ole kuin rengas pois ja teli yläasentoon, noin helpoimmillaan, toki pelliä vähän näkösuojaksi? Koristeenahan ne bussissa on kun eivät kanna ja vaikka kantas niin kantavuus riittäs kahellakin akselilla?
Katsastuksessa sitten muutetaan akselistorakenne papereihin ja muutetaan akselimassat. Vai tuleeko muita ongelmia?
Tämmästä mietintää tällä kertaa!
No eihän se noin voi olla, että roikkuu vaan mukana, tai sitten on jotain vialla. Nuo vanhemmat telit olivat jäykkiä, eli tuo taka-akseli ei kääntynyt. Samaten niistä taitaa puuttua kevennys. Tekee liukkaalla ainakin liikkellelähdöstä vaikeaa. Siis tuo kevennyksen puute. Ja kantavuus ei varmasti riitä bussikäytössä kahdella akselilla, jos tuo kolmas on vielä painona mukana.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No näin mulle kerrottiin että roikkuu koristeena, tämä sain kuulla siksi kun ihmettelin että mahtaa kuulua komea ulina kun on kääntymätön teli ja autolla mittaa mukavasti... Tiedä häntä sitten, hassuahan se on.
Lainattua wikipediasta: Lain mukaan kaksiakselisen kuorma-auton suurin sallittu kokonaismassa on 18 tonnia, kolmiakselisen 26 tonnia, neliakselisen 32 tonnia ja viisiakselisen 38 tonnia.
Määrääkö joku että paino on jakauduttava tasaisesti? Tuli mieleen kun serkkupoijan edellinen mehtärattorin kuletuslavetti oli kolmi-akselinen ja sitä edeltävä 4-akselinen (kaks edessä ja kaks takana), mutta painohan on käytännössä vain taka-akselin päällä siellä missä konekkin. Nyt uudessa autossa takana kolme akselia, siis siellä missä painoakin on.

Entäs tämä, miten voi olla jos painot ei riitä?
http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb/picture.php?photo=1294 Carrus Star 701 joka yleensä on 3-akselinen: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transporta ... +Lasse.JPG Mutta Ilmeisesti volvon alusta vaikuttaa että voi olla 2-akselinen?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja B9M »

Reddewil kirjoitti:Entäs tämä, miten voi olla jos painot ei riitä?
http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb/picture.php?photo=1294 Carrus Star 701 joka yleensä on 3-akselinen: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transporta ... +Lasse.JPG Mutta Ilmeisesti volvon alusta vaikuttaa että voi olla 2-akselinen?
Henkilömäärään mukaan samanlaisia, mutta tavaraa ei sitten otetakaan toiseen paljo mitään. Kuski maksaa jos vaakalle joutuu ja paljon. Yks tuttu käy viemässä ja haeemassa tallinan laivalta porukkaa ja välillä on autokin kyytissä. Monella on jäänyt laatikoita rantaan, kun ei ole tietenkään ottanut kyytiin ylipainon takia vaikka siitä on etukäteen varoteltu. Ajaa välillä noita 14,5 metrisiä kyytiläisten määrän mukaan. T. Ari
Viimeksi muokannut B9M, 13 Syys 2013 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#048
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Akselipainot vaihtelee, yleensä paripyöräakseli saa 10t ja ykköspyöräinen 8t, riippuu kuitenkin akselirakenteesta ja renkaista (eli voi olla myös vähemmän). 2-akselisen takamoottorisen bussin taka-akselipaino on 10t jo pelkällä ihmiskuormalla eli kuten Ari sanoo, siihen ei juuri enään kuormaa saa. Siksi on siirrytty 3-akselisiin. Kuitenkin jos ajosuorite on pääasiassa vajaakuormalla tai ilman kuormaa (päiväkeikkoja) 2-akselinenkin riittää mainiosti. Tämähän on aina liikennöitsijän valinta kun autoa on ostamassa.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Suomessahan noita autoja tehtiin kaksiakselisille alustoille vielä kun esim. Ruotsiin meni telivehkeitä esim. Carruksia. Johtunee siitä, että meillä ei linja-autoja punnittu ratsioissa. Eli täysi matkustajakuorma ja ruumat täyteen oli OK. Nythän on asiat muuttuneet, eli busillakin voi päästä vaakaan.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Punnitaanko nuita vieläkään? Muutaman kuskin suusta: kyllä niillä niin paljo ajetaan rahtia ja ylikuormaa on ihan just niin paljo ku tavaraa vaan mahtuu kyytiin =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja janne »

Kyllä se täys mahdottomuus on ,että tuossa sexitreanissa olisi telipyörät vain "roikkumassa" tuolla korilla ja rakenteella Scanian taka-akselin 11,5tn maksimimassa ylittyisi lähes aina. Tuskin jaksaisi kuormattuna edes nostaa perää ajokorkeuteen, eikä tuollaista huvikseen roikkuvaa teliakselia ole koskaan edes valmistettu saatikka että menisi katsastuksesta läpi.
Nuo isokoriset on lähes poikkeuksetta teliversioita jos kyseessä tuupparialusta, juurikin siksi että taka-akseli paino menee muuten yli.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja mikko »

Yritin miettiä et miten se olis mahdollista tehdä teliauto jonka teli ei kantais. Pelkät tukivarret eikä lainkaan jousia olis ainoa nopeasti keksimäni skenaario. Ja jotenkin luulen, että tällainen rakenne siellä ei ole.

Mut jos kuitenkin on, ni sit vaan tukivarret irti, jarruputket tulpaten ja akseli tukivarsineen alta pois. Täyskäännöstä tehdessä auton tulee pysyä tiettyjen ulottuvuuksien piirissä, ni jos se perän heitto ei ole vapaasti roikkuvan akselin kanssa ollut liikaa ni ei se oo sen poistamisen jälkeenkään liikaa.

En kyl keksi miks tällasesta operaatiosta haaveiltais. 12m telibussi ilman teliä olis kyl järkevämmän näköinen ku telin kanssa, mut vähänkään pidempi muuttuis kyl äkkiä vähän pölhön näköiseksi. Tai en tiiä, kai se on katsojan silmässä. Tein tällasen kolmen pennin photoshoppauksen;

Kuva
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja mikko »

Netti-Nysse nyt ainakin tosta kuvakulmasta oli ihan ok. Mut kuuskolmonen näyttää siltä et opastaisin lopettamaan telin poistamisesta haaveilemisen saman tien.

Kuva
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Photoshopatkaa 12m 701 carrus 2-akseliseksi. Ps. eihä tuo saunabussi vielä paha oo 2-akselisena =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jos tehtaan tekemä kaksiakselinen 12m bussi kulkee kuormattuna taka-akselimassan äärirajoilla, kolmiakselisesta kaksiakseliseksi muutettu menisi heti yli rajojen kun vetävä akseli on reilusti kaksiakselista edempänä. Eli pitäisi siirtää vetävää akselia taaemmas. Sitten muutosprojekti ei ole enää kovinkaan paljon helpompaa kuin valmiin kaksiakselisen bussin ostaminen...
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Aikamoiset ketjut varmaan vaatis etupyöriin talvella jos sillä johonki yrittäis kääntyä, puhumattakaan jos ton tavaratilan vielä täyttäis jollain muulla kun ilmalla tai styroksilla.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Jep, ei se akseli siellä tosiaan tyhjänpäiten "roiku" mukana, kyllä se oman kuormansa kantaa. Ja tuo on niin korkea ja pitkä, että ihan ajettavuuden kannalta se on syytä pitää siellä alla. Kysäseppä katsastajilta, veikaan että jää auto kilvettömäksi ilman kolmatta akselia. Tuossahan on eniten painoa juuri taka-akselin takana ;)

Eli järki käteen ja eteenpäin :mrgreen:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ei tässä mitää järkiä olla menettämässä ku kuha kyselen!
Painojen ollessa 12m 6x2 kaaniassa, omamassa 15300kg kokomassa 21840kg. Akselipainot menee 7100, 10000, 6000 ja akselivälit 5270 sekä 1280. Niin ei tuo kyllä millään keuli vaikka tuo takimmainen tässä esimerkissä olisi vain painona mukana.
Vai meinaako joku että koko paino on takana ja kuorma tulee etuakselin päälle? Eikö tuota kuitenkin edelleenkin ole 2-akselisena, toki silloin taka-askeli on 73cm taaempana jos akseliväli olisi se tavis 6m.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Uudemmassa 2-akselisessa 12m Kaaniassa (omamassa 13t ja rapiat) akselipainomittari näyttää vajaalla kuormalla esim. 5t etuakselille ja 10t vetäville. Keski-Euroopassa vastaavat näyttää usein olevan vähän pidemmällä etuylityksellä ja lyhyemmällä akselivälillä niin että etupyörille saadaan enemmän painoa eikä täydellä kuormalla vetävälle tule liikaa. Joissain maissa nämä on tarkasti valvottuja asioita. Telinpoistossa käyneen vetävä akseli on niin paljon edempänä että lopputulos olisi melkein jos ei ihan keulittava. En haluaisi ajaa telinpoistossa käynyttä tuulisena päivänä ainakaan.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Viesti Kirjoittaja neppi »

Nehän ameriikassa muuttaa niitä telillisiä grey houndeja kaks akseliseks ihan päntiönään. Etenki kulkuripiireissä. Niissä vehkeissä vain on se tag axle vetävien edessä, niinkuin roska-autossa ikään.

N
Vastaa Viestiin