Tyhmä kysymys

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja mikko »

Osaako joku sanoa miksi raskaassa kalustossa käytetään 24:n voltin järjestelmää? Mikä estäis tai hankaloittais väsäämästä autoaan 12:n voltin systeemeille jos jostain syystä niin haluaisi? Tämä on askarruttanut. Vuosia.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Kotilo
Kippari
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Loka 2013 21:39
Location: Eno

Re: Tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja Kotilo »

24 voltin järjestelmässä on virta puolta pienempi samalla teholla verrattuna 12 voltin vehkeisiin. Esimerkiksi startti tarvii puolta vähemmän virtaa pyöriäkseen, johdotuksen paksuudessa voi säästää ja kun autoon laittaa 2 kpl 12 voltin akkua saadaan kahdella pienemmällä akulla helposti suuriakin starttivirtoja aikaan. Samoten jännitettä nostamalla saadaan johdoissa tapahtuva siirtohäviö pienemmäksi mut en tiedä et onko tällä suurta merkitystä auton mittakaavassa.

Tämmöstä tuli ekana mieleen.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Voi sillä siirtohäviölläkin olla merkitystä. Kaverilla oli Väyrys-Mersussa jatkuvia tyhjän akun ongelmia kunnes vaihtoi paksumman akkukaapelin moottoritilasta takakontissa olevalle akulle ja johan rupesi virta riittämään. Bussissa akut on 15 metrinkin päässä laturista usein. Ameriikan rahtareilla on paljolti kaksijännitteinen systeemi, startille 24V ja kaikelle muulle 12V. Ei sekään ainakaan yksinkertaisempi ole.
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Onhan mersun 5 ja 6 satasissakin startti 24V ja kaikki muu 12V.
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja mikko »

Jännää. Mut nämä lausunnot vahvistivat käsityksiäni.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Syynä välimatkat ja niistä johtuvat isot virtahukat ja jännitteen alenemiset. 12 vs. 24, jännite tuplautuu niin virta puolittuu samalla teholla ja voidaan käyttää puolta ohuempaa johtoa näin karkeasti. Jas käytät 12V laitteita, niin 24V linja kojeelle asti ja sinne sitten 12V alennin.
Ajatteleppa valtakunnan siirtolinjoja, "ohutta" vaijeria missä menee puolen suomen sähköt, jos jännite siellä olisi 230VAC niin kaapelin paksuus olisi luokkaa 5m tanko, hankala ripustella tolppiin ja kallistakin kaapelinpiru olisi. Siksi siirroossa isot jännitteet aina 400000V asti...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Kotilo
Kippari
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Loka 2013 21:39
Location: Eno

Re: Tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja Kotilo »

Ite teen työtäni juuri noiden siirtolinjojen kanssa ja jos noita energiamääriä siirrettäisiin pienemmällä jännitteellä niin olisi nuo tekniset ratkaisut varmaankin aika jytäköitä. Nykyisillä jännitteillä nuo amppeerimäärät kun ei ole kovinkaan kummosia. Vaikka linjan perässä olisi keskikokoinen kylä, taikka pari.
Avatar
salainenagentti_007
Kippari
Viestit: 59
Liittynyt: 24 Huhti 2013 10:40
Truck: MB508D
Location: Sastamala
Paikkakunta: Sastamalan Karkku

Re: Tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja salainenagentti_007 »

Kotilo kirjoitti:Ite teen työtäni juuri noiden siirtolinjojen kanssa ja jos noita energiamääriä siirrettäisiin pienemmällä jännitteellä niin olisi nuo tekniset ratkaisut varmaankin aika jytäköitä. Nykyisillä jännitteillä nuo amppeerimäärät kun ei ole kovinkaan kummosia. Vaikka linjan perässä olisi keskikokoinen kylä, taikka pari.
Sama pätee rautateillä ajolankoihin...eipä niissäkään amppeerit huimia ole, siksi kai ne junat on aina myöhässä, kun ei virta riitä...jännitettä piisaa. Junille ja odottavalle kansalle.
Mercedes-Benz 508D 1982, VW Caravelle 1986, David Brown 880 Selectamatic 1966, Suzuki GSX750F 1992, Arctic Cat Powder Special 600 EFi & Arctic Cat ZR500 1998, Tunturi Start 1970, Erkkola 1970. Ei yhtään mitään 2000-luvulta...
Vastaa Viestiin