Paineilmajarrujen jarrusovitus?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
- Truck: Scania Haldin Boxer
- Location: Salo
- Member id: 16
- Paikkakunta: Salo
Paineilmajarrujen jarrusovitus?
Mitkä mahtaa olla jarrusovituksen raja-arvot ja tavoitteet?
Syysterveisin... Pataässä
Syysterveisin... Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
~~~ Pataässä ~~~
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
- Truck: Scania Haldin Boxer
- Location: Salo
- Member id: 16
- Paikkakunta: Salo
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
Moikka!
Tiedonhaku on omalta kohdaltani ollut hiukan vajavaista, siksi siksi esitin jarrutestikysymyksen. Otsikon mukainen google-haku antaa mm. allaolevan palautteen mikä riittää minulle. (En osaa tehdä siitä linkkiä, mutta AKE:n sivuilta moinen löytyy.)
http://www.finlex.fi/data/normit/15753- ... 0.2000.pdf
Iloista syksyn jatkoa toivottelee... Pataässä
Tiedonhaku on omalta kohdaltani ollut hiukan vajavaista, siksi siksi esitin jarrutestikysymyksen. Otsikon mukainen google-haku antaa mm. allaolevan palautteen mikä riittää minulle. (En osaa tehdä siitä linkkiä, mutta AKE:n sivuilta moinen löytyy.)
http://www.finlex.fi/data/normit/15753- ... 0.2000.pdf
Iloista syksyn jatkoa toivottelee... Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
~~~ Pataässä ~~~
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
No siellä PDF:ssähän sitä tietoa oli.
Katsuri ruuvaa pulikat jarruputkiin, istuu penkille ja jarruttelee läppäri sylissä. Tämä lysti maksaa täälläpäin paikasta riippuen 90-190e. Jos auto rekisteröity -73 tai sitä ennen tuota kallista mittausta ei tehdä.
Katsuri ruuvaa pulikat jarruputkiin, istuu penkille ja jarruttelee läppäri sylissä. Tämä lysti maksaa täälläpäin paikasta riippuen 90-190e. Jos auto rekisteröity -73 tai sitä ennen tuota kallista mittausta ei tehdä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
Minä olen vienyt autoni rekkakorjaamoon jarrumittaukseen. Samalla rahalla saa mittauksen ja säädön, jos tarvetta ilmenee ja tulee tuettua paikallista pienyrittäjää. Katsuri saa ihan tarpeeksi katetta airback-valo hylkypotilaista...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
Täytyypä muuten itekki käyttää ens kerralla jarrut eri paikassa. Toki kerran olen vaan ite säätäny katsastuksessa kun oli vähän jälessä toinen etunen.Rosvolinna kirjoitti:Minä olen vienyt autoni rekkakorjaamoon jarrumittaukseen. Samalla rahalla saa mittauksen ja säädön, jos tarvetta ilmenee ja tulee tuettua paikallista pienyrittäjää. Katsuri saa ihan tarpeeksi katetta airback-valo hylkypotilaista...

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
Rosvolinna jos on edullinen paikka niin saa antaa vinkkiä 

Jaahas ja taas on kädet mustana
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
VHL-huolto tuossa Hanko-Hyvinkään tien varressa Vihdin Ojakkalassa. Edullisuudesta en tiedä, mutta mukavaa palvelua sai pakokaasulapun samalla. Tuntiveloituksella tekevät ja ei tuohon kovin paljoa aikaa mene.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
On muuten samassa talossa kohtuullisen hyvä lounaskahvila ja parkkitilaa riittääRosvolinna kirjoitti:VHL-huolto tuossa Hanko-Hyvinkään tien varressa Vihdin Ojakkalassa. Edullisuudesta en tiedä, mutta mukavaa palvelua sai pakokaasulapun samalla. Tuntiveloituksella tekevät ja ei tuohon kovin paljoa aikaa mene.

Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
Saattaa tämä olla jo kysyttykin, mutta kysyn silti: bussin ilmajarrut (rek. linja-autona) ja vastaava laite kun M1 matkailuautona, onko samat testit/vaatimukset katsastuksessa? Hämärästi muistelen, että M1 statuksella olisi lievemmät vaatimukset, mikä olisikin loogista.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 226
- Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
- Truck: dethleffs
- Location: oulunsalo
- Member id: 091
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
Kyllä niillä on eri vaatimukset.Kesällä kävin katsastamassa volvon m1 niin katsastusmies sanoi että jarrutehot riittäisivät jopa linja-auton vaatimuksiin.
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
Saako häiritä vielä tyhmällä kysymyksellä.Mitä siinä sovituksessa mitataan jarru painetta vai liikettä vai jotain muuta?En kysy kiusatakseni mutta en oo ollut katsastuttamassa koskaa kun se ois tehty.Sisu oli jus katsastettu kun ostin vuojenpäästä joudun tutustumaan siihen toimitukseen.Se maksaa 100e kuusamossa ja pitää varata aika kun se tehdään jossai muussa hallissa.
Esa Ä
Esa Ä
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
Jotain poljinvoimia suhteessa jarrutehoon se vissiin oli
Ei sille itte oikein voi mitään, lapun kun kone tulosti niin siinä oli numerot punasella jos ei ei ollut sallituissa arvoissa
sit sädettiin vähän välyksiä pois liikeradoista ja koitettiin uudestaan
Eli kannattaa teettää ennen katsastusta toi sovitus ja mennä hyväksytyllä paperilla katastukseen, koska ne ei konttorilla tee noita säätöjä ne vaan mittaa 




Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
Juu itse voi konttorilla säätää, mutta inssi vaan mittaa. Riippuu ihan inssin pinnasta kuinka monta yritystä saa...
Kannataa hakea lappu korjaamolta. Saa säädön ja pakokaasulapun samalla.
Kannataa hakea lappu korjaamolta. Saa säädön ja pakokaasulapun samalla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
jos esalla virtaa ni käytä siit uutukaisest kaikki rummut auki ja herkistele niis jarrukenkienpäist ne rullat, rasvaa s-linkkiakseli ja säätelet lähtiis räikät mielestäs kohilleen, ja kun kuusamossa katastat ni siell saa veivata niitä kohilleen jott kelpaa..
T:Rölli
T:Rölli
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Rölli p:0451392364
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
nii ja se mittaus on jarru paine/jarru teho
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Rölli p:0451392364
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
Kiitos asillista vastauksista.Kellkäpä sitä ois virtaa katsastus remottiin ennen kun on pakko.Keskusvoitelu voitelee vissiin ässäakselin mutta ei rullia eikä tappeja.
Esa Ä
Esa Ä
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
ai ett iha keskus voitelu.. oliks se nii uus?esaheikki kirjoitti:Kiitos asillista vastauksista.Kellkäpä sitä ois virtaa katsastus remottiin ennen kun on pakko.Keskusvoitelu voitelee vissiin ässäakselin mutta ei rullia eikä tappeja.
Esa Ä
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Rölli p:0451392364
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?
yritän avata tätä. raskaan kaluston jarrutehojen pitää mahtua ns jarrukäytävään. tietyllä paineella eri akseleiden täytyy ottaa akselipainonsa mukainen osuus kokonaishidastustehosta.
ajatellaan vaikka 8bar paineella (etuakseli 4000kg ja taka-akseli 9000kg) etuakseli ottaa vaaditusta hidastuvuudesta 30.8% ja taka-akseli 69.2%. jos jarrutehovaatimus on vaikkapa 100 yksikköä, etusten pitää ottaa vähintään 31 yksikköä ja takapään 70. tämän suhteen pitää pysyä samana ja jarrutehon lisääntyä tasaisesti jarrupaineen kasvaessa.
jarrutehon vaihtelulle on raja-arvot, ns. käytävä, jonka sisällä kaikkien akseleiden suhteellisen jarrutehon on säilyttävä.
tämän lisäksi saman akseleiden eri renkailla ei saa olla jarrutehossa yli 30% heittoa, vaikka kyseisen akselin kokonaisjarruteho riittäisi. käsijarrun täytyy pitää (nyt en varmaa lukua muista, olisko 20-30% kokonaismassasta) ja pyörien välistä heittoa saa olla aika paljon normaalijarruja enemmän, oliskohan ollut 70% suurin sallittu heitto, jos kokonaispidätyskyky riittää.
jarrujen täytyy herätä alle 1bar ilmanpaineella. jarruviiveellä on myös raja-arvonsa, akselimäärän mukaan vaihtelee arvo. muistaakseni 9-akselisen täysperäyhdistelmänkin viimeisenkin akselin on herättävä jotain 0.8sek sisällä. jarrujen on vapauduttava tietyn ajan sisällä jarrutuksen loppumisen jälkeen ja jarrut saa jäädä laahaamaan enintään tietyn prosentin verran.
rummuille sallitaan soikeutta =jarrutehon edestakaista sahaamista myös enintään tietyn prosentin verran.
kompressorin tuotto täytyy olla riittävä. mitataan pumppaamalla säiliöt tyhjiksi, ja tietyn ajan sisällä pitää olla riittävä, jarrut avaava paine kaikissa piireissä.
nämä asiat mitataan ja ajantasaiset raja-arvot saat halutessasi katsastusasemalta tai mahtannee finlexissä olla.
rasvaa s-nokkien akselit. käsisäätöräikät voi säätää mittaamalla. ainakin scanian kirjassa on ohjeet. ilmankuivaimen ryynit kannattaa olla puhtaat. silloin jarrupaineet nousee paremmin. muutama hieman reilumpi jarrutus ennen konttorille menoa.
näillä lääkkeillä scania on kelvannut aina ilman mitään erillisiä korjaamoreissuja.
ajatellaan vaikka 8bar paineella (etuakseli 4000kg ja taka-akseli 9000kg) etuakseli ottaa vaaditusta hidastuvuudesta 30.8% ja taka-akseli 69.2%. jos jarrutehovaatimus on vaikkapa 100 yksikköä, etusten pitää ottaa vähintään 31 yksikköä ja takapään 70. tämän suhteen pitää pysyä samana ja jarrutehon lisääntyä tasaisesti jarrupaineen kasvaessa.
jarrutehon vaihtelulle on raja-arvot, ns. käytävä, jonka sisällä kaikkien akseleiden suhteellisen jarrutehon on säilyttävä.
tämän lisäksi saman akseleiden eri renkailla ei saa olla jarrutehossa yli 30% heittoa, vaikka kyseisen akselin kokonaisjarruteho riittäisi. käsijarrun täytyy pitää (nyt en varmaa lukua muista, olisko 20-30% kokonaismassasta) ja pyörien välistä heittoa saa olla aika paljon normaalijarruja enemmän, oliskohan ollut 70% suurin sallittu heitto, jos kokonaispidätyskyky riittää.
jarrujen täytyy herätä alle 1bar ilmanpaineella. jarruviiveellä on myös raja-arvonsa, akselimäärän mukaan vaihtelee arvo. muistaakseni 9-akselisen täysperäyhdistelmänkin viimeisenkin akselin on herättävä jotain 0.8sek sisällä. jarrujen on vapauduttava tietyn ajan sisällä jarrutuksen loppumisen jälkeen ja jarrut saa jäädä laahaamaan enintään tietyn prosentin verran.
rummuille sallitaan soikeutta =jarrutehon edestakaista sahaamista myös enintään tietyn prosentin verran.
kompressorin tuotto täytyy olla riittävä. mitataan pumppaamalla säiliöt tyhjiksi, ja tietyn ajan sisällä pitää olla riittävä, jarrut avaava paine kaikissa piireissä.
nämä asiat mitataan ja ajantasaiset raja-arvot saat halutessasi katsastusasemalta tai mahtannee finlexissä olla.
rasvaa s-nokkien akselit. käsisäätöräikät voi säätää mittaamalla. ainakin scanian kirjassa on ohjeet. ilmankuivaimen ryynit kannattaa olla puhtaat. silloin jarrupaineet nousee paremmin. muutama hieman reilumpi jarrutus ennen konttorille menoa.
näillä lääkkeillä scania on kelvannut aina ilman mitään erillisiä korjaamoreissuja.