9000-sarjan Volvon alustarakenne
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
9000-sarjan Volvon alustarakenne
Näkyy hyvin tässä Laihialla kuvatussa pohjakuvassa: http://static.iltalehti.fi/uutiset/laih ... 2kj_uu.jpg lähde: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013120 ... 5_uu.shtml
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
joo ja olipas yllätys että tuuppari taas pyörät kohti taivasta 

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Se ensimmäinen versio slide out:ista.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Vauhdilla on tainnut sladittaa että kokonaan kyljelleen on mennyt
Tulevaisuus on sähköinen
- 3510iveco
- Apukuski
- Viestit: 17
- Liittynyt: 17 Syys 2013 13:56
- Truck: Iveco Daily 3510
- Location: Rusko
- Member id: 005
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
täytyyhän alustan kunto tarkistaa
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Kyllä tuo eri kuvien perusteella näyttäisi kulkeneen varsin suoraan, ei sladissa. Tuo risteävän tien penkka sen kai kaatoi, kun tuli vasen pyörä ensin törmään.Lahti32 kirjoitti:Vauhdilla on tainnut sladittaa että kokonaan kyljelleen on mennyt
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
9000 en tiedä, b10l ja b10b tuli kyllä tutuksi. Vaarallisin ajoneuvo, mitä voi joutua ajamaan. Erillisjousitetun keulan pehmeys ja liian suuri takaylitys tekee sen, että sopivan pitkässä heitossa etupyörät käytännössä nousee ilmaan ja hukkaa kerralla kaiken pitonsa. Ratilla saa tehdä mitä haluaa, vaikka nakata ovimonttuun, suoraan mennään....
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
joo tuollaases tilantees tuulenpuuska ja kuskikin on matkustajanamotoku kirjoitti:9000 en tiedä, b10l ja b10b tuli kyllä tutuksi. Vaarallisin ajoneuvo, mitä voi joutua ajamaan. Erillisjousitetun keulan pehmeys ja liian suuri takaylitys tekee sen, että sopivan pitkässä heitossa etupyörät käytännössä nousee ilmaan ja hukkaa kerralla kaiken pitonsa. Ratilla saa tehdä mitä haluaa, vaikka nakata ovimonttuun, suoraan mennään....

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
No onks se sit auton vai kuljettajan vika.ansa kirjoitti:joo tuollaases tilantees tuulenpuuska ja kuskikin on matkustajanamotoku kirjoitti:9000 en tiedä, b10l ja b10b tuli kyllä tutuksi. Vaarallisin ajoneuvo, mitä voi joutua ajamaan. Erillisjousitetun keulan pehmeys ja liian suuri takaylitys tekee sen, että sopivan pitkässä heitossa etupyörät käytännössä nousee ilmaan ja hukkaa kerralla kaiken pitonsa. Ratilla saa tehdä mitä haluaa, vaikka nakata ovimonttuun, suoraan mennään....
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
no siis aianahan se on viimekädes kuskin vika ,tilannenopeus liian iso ,vaikka noi olosuhteetkin vaikuttaa asiaanmikko kirjoitti:No onks se sit auton vai kuljettajan vika.ansa kirjoitti:joo tuollaases tilantees tuulenpuuska ja kuskikin on matkustajanamotoku kirjoitti:9000 en tiedä, b10l ja b10b tuli kyllä tutuksi. Vaarallisin ajoneuvo, mitä voi joutua ajamaan. Erillisjousitetun keulan pehmeys ja liian suuri takaylitys tekee sen, että sopivan pitkässä heitossa etupyörät käytännössä nousee ilmaan ja hukkaa kerralla kaiken pitonsa. Ratilla saa tehdä mitä haluaa, vaikka nakata ovimonttuun, suoraan mennään....

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Voit sisällyttää vain 3 lainausta toisiinsa. 
No joo, totta. Jos toi mahuri-Volvo jolla oon tänään liikenteessä muuttuu tos ennen puolta yötä liukkailla ja pimeillä pikkuteillä kotiin päin kurvaillessa yhtäkkiä erillisjousitetuks tuuppariks ja tyrkkään siksi ulos päällysteeltä, oon kyl itekin syyttämässä olosuhteita.
Meinasin nyt vaan et kun tietää millanen se ajoneuvo käytökseltään on, ni ei sitä voi vaaralliseks sanoa sikäli kun teknistä vikaa ei satu olemaan.

No joo, totta. Jos toi mahuri-Volvo jolla oon tänään liikenteessä muuttuu tos ennen puolta yötä liukkailla ja pimeillä pikkuteillä kotiin päin kurvaillessa yhtäkkiä erillisjousitetuks tuuppariks ja tyrkkään siksi ulos päällysteeltä, oon kyl itekin syyttämässä olosuhteita.
Meinasin nyt vaan et kun tietää millanen se ajoneuvo käytökseltään on, ni ei sitä voi vaaralliseks sanoa sikäli kun teknistä vikaa ei satu olemaan.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Meneeköhän tuo bussi purkuun vai vielä pajan kautta ajoon?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Eiköhän alle vuoden ikäinen auto korjata, kun taitaa vahingot keskittyä oikean kyljen pellityksiin ja laseihin. Tuskin moottorikaan päässyt kyljellään ollessa pitkään käymään.Matkamese kirjoitti:Meneeköhän tuo bussi purkuun vai vielä pajan kautta ajoon?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Ihanan kallista. Entisessä työpaikassa entinen työkaveri karautti suht pränikän Scanian kylelleen hankeen hyvin, hyvin hitaalla vauhdilla. Ei siis liukunut lainkaan kyljellään, vaan kopsahti sinne ojaan suht suorilta. Annoin itseni ymmärtää, että remontti makso n. 40.000€.Pilotti kirjoitti:Eiköhän alle vuoden ikäinen auto korjata, kun taitaa vahingot keskittyä oikean kyljen pellityksiin ja laseihin. Tuskin moottorikaan päässyt kyljellään ollessa pitkään käymään.Matkamese kirjoitti:Meneeköhän tuo bussi purkuun vai vielä pajan kautta ajoon?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
juurikin sitä tarkoitin, että lähes kaikkea mahdollista ja niiden yhdistelmiä olen ajanut enkä MILLÄÄN MUULLA keksinnöllä ole muuttunut matkustajaksi voimatta asialle enää mitään. VAIKKA TIESIN miten ne käyttäytyy ja TUNSIN YMPÄRISTÖN TÄYDELLISESTI ja NOUDATIN ÄÄRIMMÄISTÄ VAROVAISUUTTA. vain aivan älytön tuuri on pelastanut minut useamman kerran samantyyppiseltä katastrofilta.mikko kirjoitti:
Meinasin nyt vaan et kun tietää millanen se ajoneuvo käytökseltään on, ni ei sitä voi vaaralliseks sanoa sikäli kun teknistä vikaa ei satu olemaan.
en minä tätä kirjoittaisi, jos tuollainen edes jollakin aistilla havaittavalla tavalla kertoisi ja varoittaisi. en halua väittää vastaan. mutta kun tuollainen bussi EI varoita. siksi autotyyppi on vaarallinen. varokaa!
siinäpä se. siellä on bussi kyljellään. luulenpa että sitä ajoi joku bussiammattilainen.
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Täysi kuorma päällä takamoottorisessa ja keskimoottorisessa akselipainot menee ihan samoin kun samat rajat molemmissa tulee vastaan. Tyhjänä sitten takamoottorinen voikin olla kevytkeulaisempi. Mun perstuntumien perusteella paljon moottorin sijaintia suurempia eroja tulee jousituksen ja ohjauksen täsmällisyydestä ja yleensä ehjyydestä (katsastuksesta läpi pääseminen ei tarkoita että olisi lähimainkaan ehjä). 2000-luvun bussit tuntuu olevan paljon täsmällisempiä menemään suoraan kuin 90-lukuiset ja vanhemmat. Huonossa kelissä selkeästi vakain ajamani bussi on muuten takamoottorinen, eikä siinä ole ruotsalaista alustaa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Kyllä mun ajamista vehkeistä hankalin on ollut saksalaisvalmisteinen erillisjousitettu lyhyt ja korkea takamoottoribussi. Tuulella aivan järkyttävä pidellä verrattuna esimerkiksi Volvoon. Mutta kaikista huonoin on sprinter, näissä muuten on yhteistä saman valmistajan moottori
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Paskapuhetta, mutta uskon.motoku kirjoitti:juurikin sitä tarkoitin, että lähes kaikkea mahdollista ja niiden yhdistelmiä olen ajanut enkä MILLÄÄN MUULLA keksinnöllä ole muuttunut matkustajaksi voimatta asialle enää mitään. VAIKKA TIESIN miten ne käyttäytyy ja TUNSIN YMPÄRISTÖN TÄYDELLISESTI ja NOUDATIN ÄÄRIMMÄISTÄ VAROVAISUUTTA. vain aivan älytön tuuri on pelastanut minut useamman kerran samantyyppiseltä katastrofilta.mikko kirjoitti:
Meinasin nyt vaan et kun tietää millanen se ajoneuvo käytökseltään on, ni ei sitä voi vaaralliseks sanoa sikäli kun teknistä vikaa ei satu olemaan.
en minä tätä kirjoittaisi, jos tuollainen edes jollakin aistilla havaittavalla tavalla kertoisi ja varoittaisi. en halua väittää vastaan. mutta kun tuollainen bussi EI varoita. siksi autotyyppi on vaarallinen. varokaa!
siinäpä se. siellä on bussi kyljellään. luulenpa että sitä ajoi joku bussiammattilainen.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Ääriolosuhteissa sitä menemisen vakautta viimeistään tarvitaan , jos ei ole, aikansa hakee ja sit ollaan ojassa tai penkan päällä pötköllään. 

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Onhan se näin. Auto ajetaan ojaan, ei se sinne itsestään mene. Paitsi erään kuskin täyspitkä. Kuski kahvilla ja lämpimät renkaat voittivat pitokitkan. Humps ja keksintö löytyi hieman eri paikasta mihin kuski sen muisti jättäneensä. Tarina löytyy kokoelmasta, josta löytyy parhaimpia vahinkokertomuksia vakuutusyhtiöille.
Toinen: Törmäsin puuhun, jota minulla ei ollut = ajoi autonsa naapurin pihaluiskalle. Joku rivitaloyhtiö vissiin...
Toinen: Törmäsin puuhun, jota minulla ei ollut = ajoi autonsa naapurin pihaluiskalle. Joku rivitaloyhtiö vissiin...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Ei tuossa alustassa mitään rakenteellista vikaa ole, menee kuin juna takatuuppariksi.
Jäinen tie ja raju sivutuuli, siinä se.
Minä ajoin viime talvena motarilla varmaan samoissa olosuhteissa, jäätä ja tuulta.
Kallioleikkauksen jälkeen avoimella osuudella tuuli työnsi bussin toiselle kaistalle, ei siinä mitään pystyny tekemään, onneks oli penkkaa mihin nojata.
Jäinen tie ja raju sivutuuli, siinä se.
Minä ajoin viime talvena motarilla varmaan samoissa olosuhteissa, jäätä ja tuulta.
Kallioleikkauksen jälkeen avoimella osuudella tuuli työnsi bussin toiselle kaistalle, ei siinä mitään pystyny tekemään, onneks oli penkkaa mihin nojata.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
ai tarvii käydä kahvillakinRosvolinna kirjoitti: Paitsi erään kuskin täyspitkä. Kuski kahvilla ja lämpimät renkaat voittivat pitokitkan. Humps ja keksintö löytyi hieman eri paikasta mihin kuski sen muisti jättäneensä.

Tuli muuten kiire takaisin kajuuttaan, onneksi ei ollut paljoa yleisöä mukana

Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Moni pitää etuvetoisia autoja aivan mahdottomina ajaa talvella. Ei tiedä millon lähtee puskemaan mihinkin suuntaan, ylipäätään etuvetosen auton hallinta liukkaalla kelillä on kuulemma aivan mahdotonta.
Voin kertoa, että etuvetoisella pärjää ihan siinä ku taka- tai nelivetoisellakin. Ajelu pitää vaan sovittaa olosuhteiden mukaiseksi. Itse ajelen jo toista talvea etuvetoisella, eikä oo ollu minkäänlaisia ongelmia.
Voin kertoa, että etuvetoisella pärjää ihan siinä ku taka- tai nelivetoisellakin. Ajelu pitää vaan sovittaa olosuhteiden mukaiseksi. Itse ajelen jo toista talvea etuvetoisella, eikä oo ollu minkäänlaisia ongelmia.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Ei kai kukaan enää tänäpäivänä kyseenalaista etuvetoisen talviominaisuuksia. Nelivetoiset
ovat omassa luokassaan, mutta kyllä etuvetoinen aina kardaanivetoisen takapotkun voittaa
talviominaisuuksissa.
Kardaanimiehet joutuu latomaan hiekkasäkkiä kontin täyteen näin talviaikaan.
ovat omassa luokassaan, mutta kyllä etuvetoinen aina kardaanivetoisen takapotkun voittaa
talviominaisuuksissa.
Kardaanimiehet joutuu latomaan hiekkasäkkiä kontin täyteen näin talviaikaan.

- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne
Paras talviauto (tai siis hauskin) mitä mulla on ollu, oli Skoda 120L joskus junnuna. Makso markan, joten ei haitannu vaikka välillä vähän penkkaan nojaski. Miten liittyy tähän aiheeseen? No seki oli perämoottoriauto.
N
N