Eturenkaat kuin sukset...

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja neppi »

Aiheen ohi eli ei, mut mä laittaisin oman Telman toimintaan heti, jos vain osaisin, eikä ois muuta hommaa... Ü

Ymmärtääks joku semmosesta jotain? Se murikka on kardaanilla paikallaan, hallintavipu kojetaulussa ja sen takana kauhee nippu johtoja ja jotain sähköbokseja. Mitään ei tapahdu mistään. Ois kiva ku tapahtuis. Hidastin on hyvä asia.

N
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja b12m »

Reddewil kirjoitti:>ohi aiheen< Oman auton telma toimii ainakin pirun hyvin, jarruttaa niin ettei jarrupoljinta tarvinnu nurmiajossa lainkaan! Kolme tehoahan siinä on ja namiskalla saa polkimella toimivaksi, sitä en tiedä että toimiiko sillonkin kolmiportaisesti? Onha tuossa pakokaasujarruki telman lisäksi, tosin käyttösilinterin tanko nyt irti... >ohi aiheen loppu<
Ainakin vanhemmat Telmat (70- ja 80-lukujen laitteet) olivat muistaakseni juuri 3-portaisia teholtaan myös jarrupoljinkäytöllä. Valintakytkimellä oli valittavissa täys- tai puoliteho nolla-asennon lisäksi. Kaupunkiautoissa Telman ohjaus-/releboksi oli toisinaan asennettu matkustamoon penkin alle, jolloin nakse käytettäessä oli helposti kuultavissa. Niinikään kaupunkiautoissa Telman ohjaamiseen ei juuri koskaan ollut käsihallintavipua, vaan pelkkä jarrupoljinohjaus.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Joskus ajoin Tampereelta Poriin kaupunkialueet ja liikenneympyrät mukaan lukien koskematta jarrupolkimeen ollenkaan pelkällä Telmalla jarrutellen, kun sattumalta ei tarvinnut ihan täyttä pysähdystä tehdä ollenkaan liikenne-esteen takia.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

b12m kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:>ohi aiheen< Oman auton telma toimii ainakin pirun hyvin, jarruttaa niin ettei jarrupoljinta tarvinnu nurmiajossa lainkaan! Kolme tehoahan siinä on ja namiskalla saa polkimella toimivaksi, sitä en tiedä että toimiiko sillonkin kolmiportaisesti? Onha tuossa pakokaasujarruki telman lisäksi, tosin käyttösilinterin tanko nyt irti... >ohi aiheen loppu<
Ainakin vanhemmat Telmat (70- ja 80-lukujen laitteet) olivat muistaakseni juuri 3-portaisia teholtaan myös jarrupoljinkäytöllä. Valintakytkimellä oli valittavissa täys- tai puoliteho nolla-asennon lisäksi. Kaupunkiautoissa Telman ohjaus-/releboksi oli toisinaan asennettu matkustamoon penkin alle, jolloin nakse käytettäessä oli helposti kuultavissa. Niinikään kaupunkiautoissa Telman ohjaamiseen ei juuri koskaan ollut käsihallintavipua, vaan pelkkä jarrupoljinohjaus.
Eiku on tuossa neljä pykälää ja sillä neljännellä kyllä pysähtyy koko laitos vähän liiankin hyvin!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Mika_M
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Joulu 2013 19:40
Truck: hakusessa!
Location: Hämeenlinna

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Meidän firmassa on talvella melkein rouheat renkaat edessä kuin takana :) tosin ajot vain kaupunkialueella. Maantieominaisuudet vähän heikot noin karkeissa. Huomannut että jotkut bussimallit on todella puskevia ja joissain keula pysyy tiessä kuin tatti vaikka olisi samat renkaat. Liian etupainoiset jarrut on kyllä hirveät. Autokin niiaa paljon enemmän jarrutuksissa.
Vastaa Viestiin