Tunturi projekti

Kerro omasta projektistasi
Kylään Tullut

Tunturi projekti

Viesti Kirjoittaja Kylään Tullut »

Kuva

Tuollainen pieni projekti olisi käynnistymässä.

Laitetaan vielä linkki, kun ei näytä näkyvän:
http://vauhtivehje.1g.fi/kuvat/Volvo%20 ... o_Sisu.JPG
No nyt näkyykin, tuo polun juuri vaan on hieman tarkka...

Siis auto on Volvo tgb, Ruåtsin armeijan vanha ambulanssi ja siihen luovuttaa elimet vanha Kafi asuntovaunu.

Moottoriratkaisu on vielä auki, mutta todennäköisesti tulee diesel automaatilla. Alunperin tässä on 3-l suora kutos pensamoottori ja 4-vaihteinen loota jakolaatikolla.
Viimeksi muokannut Kylään Tullut, 16 Touko 2007 19:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

No noilla voi matkailla jo vähän syrjempänäkin maantiestä. Aina on parkkitilaa.. :wink:
Kylään Tullut

Viesti Kirjoittaja Kylään Tullut »

Jep jep, se olisi tarkoituskin.
Ristitään tuo nyt sitte tunturiksi, kun sattuu tuossa nokan alla justiin olemaan pojan esille kaivelema Tunturi-mopon merkki ja sehän laitetaan Volvon nokkaan.

Tarttis jonkun lämmönvaihtimen tuon koneen ja nestekaasulämppärin väliin, niin saa niillä toisiaan lämmitettyä. Korissa on valmiina nestekierto ja puhallin sisällä, mutta ne lähtee ja tulee pelkkä nestekaasulämmitin, tuo legendaarinen Alden pystypannu. Autossa on kyllä Eberille valmiit asetukset, mutta itse lämppäri on nyysitty.

Vuosimalli tällä pikkukulkurilla on -75 ja käyttöönotto -77. Maailmaa auto on nähnyt vasta 38 tkm ja sieltä jäisi hyvä moottori ylitse. Liekkö sulatto kohtalona???

Muita tarkempia mallitietoja:
C03-6x6
pituus 5,35
leveys 1,88
akselivälit 2,30 ja 1,05
Omamassa 2300 kg <-- ei sisältäne koppaa, joka muutama sata ilmeisesti 540 kg...
kokonaismassa 4500 kg
suurin sallittu perävaunun massa 2000 kg

Välitykset tuossa on aika tiuhat, sillä nuo porttaaliakselit on tehty maastoajoon ja maantiellä ainetta menee. Kierroksia koneessa on 80 vauhdissa noin 4000! Akselien välityssuhde on hieman tiuha...
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Aivan loistavaa että porukkaan liittyy muitakin kuin "normaaleja" hulluja :lol: , tuollasen tyylistä vehjettä itsekin kovasti suunnittelin mutta muu porukka(perhe) ympärillä ei lämmennyt asialle joten täytyi ostaa "tavallinen linjuri"... mielenkiinnolla odotan projektin kehittymistä... varsinkin kun toinen käsi sykkii noille maastovehkeille ja kaikelle mikä on normaalista poikkeavaa.. siis ajoneuvoissa!!
Siis tervetuloa vielä kerran ja yrittäkää tulla kokoontumisiin vaikkei auto olisi valmiskaan!!
Avatar
otto
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
Truck: Scania DS11
Location: säynätsalo
Member id: 59

Viesti Kirjoittaja otto »

kyllä kamppeessa on otetta voi olla vaikka vähän pehmonenkinpaikka niin ei haittaa.
Kylään Tullut

niinhän se joo

Viesti Kirjoittaja Kylään Tullut »

Sama mulla on ollu mielesä, ettei mitään järkeä tuollaista rakennella, mutta kun teki mieli, niin sillon se on tehtävä.

Oikean linjurin ja hyvän semmosen ois jo saanut tuon hankintahinnalla ja sinne oisi saanut kaikki mukavuudet sekä kulutus oisi ollut sama tai jopa vähemmänkin ja varsinkin se matkustusmukavuus ja ajettavuus ihan eriluokkaa...

On mulla kyllä iso asuntovaunu, jossa sitte voi perheen kanssa reissata ja epäilen, ettei tuolla tule koskaan kyytiin lähteenkään muita, kuin tuo mun poika.

Tehdään tämä ensin ja hommataan sitten se kunnon matkustaja -automaatilla tietysti. Ja tuon asuntovaunun kun myy pois, niin sillä hinnalla jo ostaakin sopivan alustan ja rakentaa sopivan laitteen.

Tuossa semmoinen vielä, että tekis niiiiin mieli tehdä saunaperävaunu, kun mulla jää yli se runko siitä purettavasta vaunusta ja tuolla pystyy sitten kohtuudella jo vetämäänkin, tarvittaessa kuudella pyörällä. Siihen löytyy täältä apuja jos se alkaa liikaa viehättään. :wink:

Ja saa tuollakin hieman kahtella mihin sen parkkeeraa. Kävin ajelemassa hieman suolla ja hyvin se sinne meni ja uppos, mutte tullut enään pois. Vinssi pitää hommata, niin kehtaa yksin reissailla. Myös renkaat pitää hommata hyvät. Tosin ne joutuu kompromissin kanssa ostaan, sillä hyvä ja hiljainen maantieajettavuus on etusijalla ja hyviä maasto-ominaisuuksia sitten ei saa ihan samassa paketissa.
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Komea vehje, itsellä oli 6 wd Ural, sillä bensakasilla, mutta kulutti mulkero 80 - 100 l / 100 km :evil: Kyllä sai latua, kun teippikilvillä ajeli. Olisipa pitänyt oivaltaa tekniikan vaihto ja rakentaa siitäkin kunnon erämaakämppä :D . Onnea ja menestystä mielenkiintoiseen projektiisi.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

se moottori saattaa olla rahan arvoinen, jos siinä on "teollisuusalakerta"
ainakin 2 litraisesta volvo penta veneen bensakoneesta olisi alan harrastaja maksanut ihan rahaa, kuulemma vahvempi kuin henkilöautoversio :roll:
itse en tiedä, mutta... :oops: :oops:
lottesse
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Joulu 2006 22:07
Paikkakunta: naantali

Viesti Kirjoittaja lottesse »

mukavia pelejä noi,itellä oli tommonen sisu a45 parivuotta, sai kivasti tilaa kun kävi lähikaupassa ja joutus kuunteleen kaikki sotajutut kyllästymiseen saakka.
Kylään Tullut

Viesti Kirjoittaja Kylään Tullut »

mukavia pelejä noi,itellä oli tommonen sisu a45 parivuotta, sai kivasti tilaa kun kävi lähikaupassa ja joutus kuunteleen kaikki sotajutut kyllästymiseen saakka.
No niinpäs kyllä saa.
Komea vehje, itsellä oli 6 wd Ural, sillä bensakasilla, mutta kulutti mulkero 80 - 100 l / 100 km Kyllä sai latua, kun teippikilvillä ajeli.
6wd Ural? Eikö se ole moottoripyörä? Ainakin kaverilla on semmonen 3x1wd. Olisko ollut Zil? Semmosen hienon hommaan vielä itekki ja sitte ajellaan koivuklapeilla :idea:

Tuo projekti lähti pikkasen eteenpäin, kun nostin tänään kopan pois. Päsee nyt jarruja laitteleen ja kaikki haperot letkut niin ja se kone ja vaihteisto... mistähän nekin tulee???

Kuvia laittelen huomenissa, jos joutaa ja muistaa. Ideoita tuohon sisustukseen saa laittaa ja niitä kaivataankin.
Kylään Tullut

Viesti Kirjoittaja Kylään Tullut »

Tilannekatsaus näin viikonlopun kunniaksi.

Nätisti käy työskentely kunnon työkaluilla.
Kuva


Tässä on projektissa fuusioitavat osapuolet kaikessa sovussa. Tuo vaunu on uusittu täysin pari vuotta sitten, mutta jätetty luukut auki ja vedet sekä lumi tullut sisään ja vaunu pilalla taas... Saanee seuraavan elämän peräkärrynä.
Kuva


Tällaiselta näyttää alusta ja tekniikkapuoli mönkkärissä kopin katolta kuvattuna.
Kuva
Jos aikoo tekniikkaa vaihtaa, niin moottorin jälkeen on ainoastaan 70 cm tilaa ennen tuota runkopalkkia. Tämän alkuperäinen vaihdelaatikko on aika nysä ja sen perässä on vielä tuo jakolaatikko. Yhteensä ne ovat noin 40 cm pitkät. Laurelissa olisi ylivaihdeautomaattilaatikko joka olisi paras tähän. Sillä saisi kierroksia alas ja kulutusta pienemmäksi. Mutta sillä on sitten pituutta jo 83 cm ja laurelin moottorilla samat!


Ja tässä kopin sisus nykytilassa. Tuonnehan voisi sijoittaa vaikka riippumattoja, kun siinä on ollut paarejakin useammassa kerroksessa roikkumassa. Turvavyöt löytyy yhdeksälle hengelle.
Kuva


Mitäs oletta mieltä, pitäisikö noita kuvia pakata tai pienentää vielä enemmän? Mikä olisi mielestänne sopiva kuvakoko? Nämä on vielä aika tarkkoja ja jos tahtoo tarkemmin kahtella, niin voisin laittaa ne isot kuvat tuonne oman kuvagallerian puolelle.
Kylään Tullut

Viesti Kirjoittaja Kylään Tullut »

Projekti on nytkähdellyt ajoittain eteenpäinkin ja jotain saatu hieman aikaankin.



Jarrujen laitto on nyt meneillään renkaat pitäisi hommata. Sitten tuo olisi jo katukelpoinen ja voisi katsastaa. Niin ja lämppärin puhallin pitäisi hommata.

Nuita renkaita ja puhallinta olen kysellyt Kemistä ja saattaa tässä kaupat tullakin, kunhan vain lähettäisi ne tänne. Olis kiire, kun kaverilla polttarit 16.6 ja pitäis saada useempi henki sopiin kyytiin silloin. Jostain hommata isompaa kyytiä, jos ei onnaa... Tosin ei käytetyt 35" kumet paljon nappais, mutta alkaa budjettivajetta ilmeneen, kun ollut yllättäviä menoja.

Saksasta kyselin uusia renkaita ja hyvän tarjouksen sain: 264€/kpl 37" kumet! Vajaa 1600 tulis maksaan tuo lysti, mutta tulis todella hyvät kumet.


Kuva


Sitten tuli hommattua tuollainen Punainen matalahko ja urheilullinen auto, joka luovuttaa sydämensä tälle projektille. Sydän on kyllä 17% pienempi, kuin alkuperäinen, mutta paljon nuorempi ja terhakkaampi, kuin vanha.




Tehdäämpä vielä välitilinpäätös, että muistaa missä on menossa...

Aihio, eli Volvo 4000€
paska vaunu 500€
jarruhihnat ja pikkusälää 100€
elinluovuttaja Mersu 500€
polttoaineet hakureissuilla ~250€

Voi olla jotain muutakin,mitä ei heti tule mieleen, mutta renkaat, iskarit ja puhallin tilattuna.
vanteros

Viesti Kirjoittaja vanteros »

Joo, mikä mahtaa olla merkiltään tuo nostokoneena käytettävä traktori? alunperin ehkä joku teollisuusmalli? Hyvät varusteet meinaan tuommoiseen projektiin. Hiijappi ja trukki piikit vielä keulalla.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tässä taitaa olla samanlainen härveli:
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=597844
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Kylään Tullut kirjoitti:
mukavia pelejä noi,itellä oli tommonen sisu a45 parivuotta, sai kivasti tilaa kun kävi lähikaupassa ja joutus kuunteleen kaikki sotajutut kyllästymiseen saakka.
No niinpäs kyllä saa.
Komea vehje, itsellä oli 6 wd Ural, sillä bensakasilla, mutta kulutti mulkero 80 - 100 l / 100 km Kyllä sai latua, kun teippikilvillä ajeli.
6wd Ural? Eikö se ole moottoripyörä? Ainakin kaverilla on semmonen 3x1wd. Olisko ollut Zil? Semmosen hienon hommaan vielä itekki ja sitte ajellaan koivuklapeilla :idea:

Eipä todellakaan ollut A) ZIL B) moottoripyörä, vaan aito venäläinen V8 bensiinikoneella varustettu 6 WD maastoauto, ainut isompi ryssä onkin varmaan Kratz. Luulisi että alan "harrastaja" ei epäilisi toisen asioihin perehtyneen puheita!
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

lottesse kirjoitti:mukavia pelejä noi,itellä oli tommonen sisu a45 parivuotta, sai kivasti tilaa kun kävi lähikaupassa
Armeijan huutokaupassa käydessä piti pitää turpansa tukossa ettei huutanut ittelleen nostalgiahumalassa A45:sta :lol:

Näin muuten kerran Helsingissä Rastilan leirintäalueella samantyyppisen maastomatkailuauton MANin alustalla, 6x6 taisi olla vetovoima :D

Ei ollut muuten yhtään kuttaperkkaautoa siinä neljän, eikä muuten edes kahdeksankaan metrin päässä leirissä :lol:

Oli sen verran kunnioitusta herättävä ilmestys se MANni :wink:
Kylään Tullut

Viesti Kirjoittaja Kylään Tullut »

Projekti on hieman nahkeasti liikkunut, mutta nyt on laatikko ja moottori nipussa ja pääsee parin viikon päästä niitä sovittelemaan paikoilleen, kunhan pääsis kesälomia vietteleen... Koneeksi tulee nyt tuo Mersun 2.5D ja Volvon zf laatikko. Tuota henkilöauton moottoria tulee pehmentään kkk26 turbo, että eiköhän sillä kuorma-autokin ala liikkumaan.

Niin ja onhan siitä jarrut tehty ja iskarit laitettu, lämppärin moottoria ja uudet akut sekä jotain pientä, joita ei tule mieleenkään.
Vastaa Viestiin