Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Ja paljoko tehostimen tangon pitäsi liikkua laatikon kupeessa kun kytkin on tällissä? Nm. Pitää mutta ei taho irrottaa.
Entä paljoko saa tulla painetta GR801 lootan siirtosylintereille, näkys joku regulaattori olevan putken mutkassa.
Entä onko aurausta paljonko, mitataan ajokorkeudessa erillisjousitus kun on?
Entä paljoko saa tulla painetta GR801 lootan siirtosylintereille, näkys joku regulaattori olevan putken mutkassa.
Entä onko aurausta paljonko, mitataan ajokorkeudessa erillisjousitus kun on?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Kytkimen ilmaus on varsin hankalaa. Se poljinsylinteriltä lähtevä nesteputki kun on vedetty nousuja ja laskuja tehden. Eli ainakin Superstarissa käy ensin alhaalla ja nousee sitten tavaratilan yläosaan ja taas jossakin kohtaa alas. En saanut itse kaikkia ilmoja pois vaan piti viedä pajalle. Sielläkin valittelivat hankaluutta. Ilmaus hoituu sieltä vaihdelaatikon kupeessa olevasta kytkimen työsylinteristä päin ilmausruuvin kautta uutta nestettä pumppaamalla. Jotenkin noin. Tuossa 701:ssä varmaan tuo nesteputki kulkee yhtä mutkikasta reittiä.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Jopa vielä mukavemmin, mutta ilmaussylinteri on siis vaihelootan vieressä? Eli varaan 12m ilmausletkua kun kaikki täytyy tehä ite!Pilotti kirjoitti:Kytkimen ilmaus on varsin hankalaa. Se poljinsylinteriltä lähtevä nesteputki kun on vedetty nousuja ja laskuja tehden. Eli ainakin Superstarissa käy ensin alhaalla ja nousee sitten tavaratilan yläosaan ja taas jossakin kohtaa alas. En saanut itse kaikkia ilmoja pois vaan piti viedä pajalle. Sielläkin valittelivat hankaluutta. Ilmaus hoituu sieltä vaihdelaatikon kupeessa olevasta kytkimen työsylinteristä päin ilmausruuvin kautta uutta nestettä pumppaamalla. Jotenkin noin. Tuossa 701:ssä varmaan tuo nesteputki kulkee yhtä mutkikasta reittiä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
jostain tarvikeliikleestä joskus ostin semmosen kompressoriin liitettävän imulatityeen. pistetään nippaan kiinni ja se imee uutta nestettä linjan läpi. ilmaantuisko semmosella.
tarkotettu jarrujen ilmaukseen mut kai se kytkimellekkin toimis.
tarkotettu jarrujen ilmaukseen mut kai se kytkimellekkin toimis.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Ymmärsin tuon ilmauksen toimivan työntämällä nestettä tuolta työsylinterin päästä polkimelle päin. Näin se työntää ilmat pois noista ylämutkistakin. Imemällä nuo ilmakuplat vain "venyvät" ja palaavat ennalleen imun loputtua. Tämä ilmausongelma lienee juuri tuollaisten autojen ongelma joissa tuo putki nousee tuonne tavaratilan yläosaan eli tuollaisessa 701:ssä nousu on hyvinkin metrin luokkaa...?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
130cm on käytävän lattia auton lattiasta, mutta muistasin ettei tuossa käytävän alla mene kuin vesi, ilma ja vähä sähkyä... Kytkimen ja tai ohjaustehostimen putkia on ainahi vaihettu, mut oisko tuonne ulos eteen vai minne lie. Pitänee perinteisin menoin koittaa ilmata, toki kun paineita ei ole niin polin on "kivikova" eli ei siellä paljon ilmaa ainakaan ole?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Niin, mutta missä muualla ne voisivat olla? Ei tavaratilan lattian allekaan mitään ole vedetty. Eli veden, sähkön ja ilman lisäksi on tehostimen letkut/putket, kytkimen nesteputki ja minulla ainakin on naftatankkikin edessä. Eli vielä sillekin pari putkea.
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Eipä ollut K113 huoltokirjaskaan oikeen mitään aiheesta. Nestetilavuus (riippuu akselivälistä) 0,5-0,6l vaan.. Kytkintä ei tarvitse säätää ja painelaakerissa ulkopuolinen rasvanippa? Mulla useasti nestekuppi ollut aivan tyhjä mut ei oo aiheuttanut ongelmii, en sit tiedä minne häviää..
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Mul on yhtenäin etuakseli et en tiedä näist mut AMA56/AM61/AMA61 (hajuukaan minkä tyyppisii akseleit) nois auraus (toe-in) mitattuna vanteen reunasta 6500kg asti: 0... +2mm, 6500-7500kg: +2... +4mm
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
701:ssä on Neoplanin erillisjousitettu etuakseli.
Korjatkaa jos olen väärässä.
N
Korjatkaa jos olen väärässä.
N
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Joo erillisjousitus on kyllä, rattaat on ku kuplassa ku laskee kenttään. Ja on koominen ku korinkorotusnapilla tekee maasturin, tuossa oli lapsonen käyny vääntelee namiskat uuteen positioon niin ihmettelin ku hyppäsin kuskinovesta ulos ja meinasi jalat katketa =) Ei kai ne kaaniaan ois nepparin aksilaa laittana vai oisko? 0mm kulmat varmaan paan, ku miten tuo +2mm kuulostasi haritukselta?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Kyllä nepparin etuakselia on käytetty ainakin myös Lahden etuosastaan matalassa katuriprototyypissä. Miksei sitten muuallakin, ja vaihdossa Scanian moottoreita Neoplaneihin. Ja päivityksenä: On tuo akseli näköjään ollut ihan vakiokamaa 113 sarjan matalissa alustoissa kuukkelin mukaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
HÄHÄ! Tiesin jotain!!!
Jep ja joo. Neoplaneihin sai vielä 90-luvun alkupuolella valita joko Meblerin tai Saabin moottörin. Ite oisin valinnu Scanian veekasin. Ei vissiin ois saanu.
N
Jep ja joo. Neoplaneihin sai vielä 90-luvun alkupuolella valita joko Meblerin tai Saabin moottörin. Ite oisin valinnu Scanian veekasin. Ei vissiin ois saanu.
N
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
kokemus osoittanu toimivaksi ilmaustyökaluksi tavallisen tippakannun johon on vain muutettu sopivan kokoinen kumiletku joka sopii ilmanipan paalle ja ei muuta kun pumppaamaan ja kun kuppi on täynnä takakautta niin aina on tullut kytkin ja toimii muuten yhtä hyvin jarruihinkinPilotti kirjoitti:Ymmärsin tuon ilmauksen toimivan työntämällä nestettä tuolta työsylinterin päästä polkimelle päin. Näin se työntää ilmat pois noista ylämutkistakin. Imemällä nuo ilmakuplat vain "venyvät" ja palaavat ennalleen imun loputtua. Tämä ilmausongelma lienee juuri tuollaisten autojen ongelma joissa tuo putki nousee tuonne tavaratilan yläosaan eli tuollaisessa 701:ssä nousu on hyvinkin metrin luokkaa...?

ja se scanian kytkimen perussäätö uusilla kytkin osillahan on siis 65mm siitä servomasterin suorasta pinnasta siihen lukitusmutterin reunaan

-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
- Truck: Scania Haldin Boxer
- Location: Salo
- Member id: 16
- Paikkakunta: Salo
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Tippakannulla en vanhaa Scaniaa (DS80) saanut kunnolla ilmattua, mutta Small-Oldien (Iku) vihjeestä pitkällä ilmausletkulla onnistui. Ilmausletku niin pitkä, että se ylettyy ilmausnipasta kuljettajan näkökentän kautta takaisin kytkinnestesäiliöön.
Sitten poljet kytkintä niin kauan ettei ilmausletkussa näy enää nestekuplia. Ripeä polkaisu mutta vapautus hitaasti.
Iloista Joulunajan jatkoa... toivottelee Pataässä
Sitten poljet kytkintä niin kauan ettei ilmausletkussa näy enää nestekuplia. Ripeä polkaisu mutta vapautus hitaasti.
Iloista Joulunajan jatkoa... toivottelee Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
~~~ Pataässä ~~~
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
joo tippakannu pitää olla sen verran hyvälaatuinen ettei pumppaa ilmaa mukaanPataässä kirjoitti:Tippakannulla en vanhaa Scaniaa (DS80) saanut kunnolla ilmattua, mutta Small-Oldien (Iku) vihjeestä pitkällä ilmausletkulla onnistui. Ilmausletku niin pitkä, että se ylettyy ilmausnipasta kuljettajan näkökentän kautta takaisin kytkinnestesäiliöön.
Sitten poljet kytkintä niin kauan ettei ilmausletkussa näy enää nestekuplia. Ripeä polkaisu mutta vapautus hitaasti.
Iloista Joulunajan jatkoa... toivottelee Pataässä

toi plokemalla ilmaaminen ei tahdo aina onnistua millään kun tuntuu tuo yläsylinterin takaisin palautuminen olla huonoa ja silloin ei päästä kupista uutta nestettä järjestelmään , mutta toimivat kuitenkin kun vain kerran saa täyteen niin palutuva neste jaksaa työntää männän takaisin

- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Kaiken helpoin homma kun kattelet tollasen pumpun jostain ja painat väärinpäin nestettä.Eli työsylinterin ilmaruuviin letku kiinni ja painat nestettä kohti poljinta.
- Liitteet
-
- ilmauslaite.jpg (27.24 KiB) Katsottu 21020 kertaa
Jaahas ja taas on kädet mustana
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 470
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Kerran oli yhden neoperkeleen kanssa vastaava ilmausongelma.
Kytkimen sai ilmattua siten että painettiin nestettä sekä työ- että pääsylinteristä ja keskeltä autoa avattiin kytkinputken jatkoliitosta. Koska molemmat sylinterit on alempana kuin välipohjassa menevä putki, ei se ilma sieltä muuten tahdo tulla pois.

Kytkimen sai ilmattua siten että painettiin nestettä sekä työ- että pääsylinteristä ja keskeltä autoa avattiin kytkinputken jatkoliitosta. Koska molemmat sylinterit on alempana kuin välipohjassa menevä putki, ei se ilma sieltä muuten tahdo tulla pois.
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Kyllä se koritehtaalla ilmattiin työsylinteristä nestettä ruutalla painamalla ja säiliötä samalla tyhjentäen. Onnistuu se kyllä perinteisestikin, kun ajat auton mäkeen siksi aikaa. Aikaa kyllä menee ja pohje puutuu, saa sitä niin paljon pumpata.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Vinkki.
Älä mene ilmaamaan, kun sanoit itsekin polkimen olevan kova.
Saat repullisen harmeja,kun kotikonsteilla meet prötäämään.
Älä mene ilmaamaan, kun sanoit itsekin polkimen olevan kova.
Saat repullisen harmeja,kun kotikonsteilla meet prötäämään.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Juu on ollut muutamassa low entry -katuriprotossa (ehkä myös ensimmäisissä sarjatuotantoautoissa) Neukkarin etuakseli N113 tyyppisissä autoissa. Ensimmäinen yksilö taisi tulla 1990, olikohan Tampereen Liikennelaitoksen auto nro. 108 (GAJ-544). Käsittääkseni kuitenkin maantiemallin erillisjousitetut etupäät on olleet Scanian omia tekosia?Pilotti kirjoitti:Kyllä nepparin etuakselia on käytetty ainakin myös Lahden etuosastaan matalassa katuriprototyypissä. Miksei sitten muuallakin, ja vaihdossa Scanian moottoreita Neoplaneihin. Ja päivityksenä: On tuo akseli näköjään ollut ihan vakiokamaa 113 sarjan matalissa alustoissa kuukkelin mukaan.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Joo tuossa ne kulkee ilmeisesti kaikki, ja tipahtaa alas ennen takatavaratilaa missä matkustamon lattian alla ei mene kuin patteriputket. Tankki on tässä ilmeisesti takana, perän päällä/etupuolella? (510L) koska edessä keskellä on makuutila, jatkuu ohjaamosta keskitavaratilan seinään.Pilotti kirjoitti:Niin, mutta missä muualla ne voisivat olla? Ei tavaratilan lattian allekaan mitään ole vedetty. Eli veden, sähkön ja ilman lisäksi on tehostimen letkut/putket, kytkimen nesteputki ja minulla ainakin on naftatankkikin edessä. Eli vielä sillekin pari putkea.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
toi sylinterin säätö kiinnostaisi itseäkin.eli miten tangon pituus säädetään kohdilleen???
Jaahas ja taas on kädet mustana
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
Ei kai se vielä tuossa ole vetävä kytkin...
On kai sille tangolle jotkin millimitat uusilla osilla...
Vanhat voi säätää että irroittaa, mutta ei ota käpälät levyyn poljin pohjassa.
Sen kyllä kuulee, jos ottaa...
On kai sille tangolle jotkin millimitat uusilla osilla...
Vanhat voi säätää että irroittaa, mutta ei ota käpälät levyyn poljin pohjassa.
Sen kyllä kuulee, jos ottaa...
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan
eli siis edelleen servomasterin suorasta pinnasta n.65mm lukitusmutterin reunaan uusilla osilla ,toimii kyllä toi säätömitta jonkun verran kuluneillakin ,kunhan ei vain pohjaa mikään osa kytkimestä ja on sama mitta on sitte vetävä tai normi kytkinvanha vanaja kirjoitti:toi sylinterin säätö kiinnostaisi itseäkin.eli miten tangon pituus säädetään kohdilleen???
