9000-sarjan Volvon alustarakenne

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja j0ri »

neppi kirjoitti:Paras talviauto (tai siis hauskin) mitä mulla on ollu, oli Skoda 120L joskus junnuna. Makso markan, joten ei haitannu vaikka välillä vähän penkkaan nojaski. Miten liittyy tähän aiheeseen? No seki oli perämoottoriauto.

N
Ääni skodillakille, täytyy tunnustaa että mullaki oli tälläinen aikoinaan. Tehoja tais olla just se 30 heppaa :shock: mutta silti sai vetää sladissa niin pitkään ku vaan viitti. Talvella siis :wink: Tosin isot pojat kerto että kyllä se kuivallakin asvaltilla onnistu ku ensin vain saatiin riittävä nopeus ja sehän ei ollutkaan mikään nopea temppu se :lol:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

mikko kirjoitti:Moni pitää etuvetoisia autoja aivan mahdottomina ajaa talvella. Ei tiedä millon lähtee puskemaan mihinkin suuntaan, ylipäätään etuvetosen auton hallinta liukkaalla kelillä on kuulemma aivan mahdotonta.
Onhan niissä etuvetoisissa oma tekniikkansa talviajoon. Mutkissakin ihan hauska ajettava ainakin tuo Alfa. Pidon saa hallitusti takapäästä irtoamaan tarvittaessa ja auto pysyy lapasessa kaasun käytöllä.
Kunhan ei liikaa innostu :mrgreen:
Pitää tarkentaa sen verran, että Alfalla tarkoitan minun käyttis-harrasteautoa 164 T.Spark, en suinkaan tuota Alfa-Fiat-Mobilvettaa :) enkä todellakaan halua kokea takapään luistoa tuolla matkakamppeella :shock:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Wilcox kirjoitti:Ei kai kukaan enää tänäpäivänä kyseenalaista etuvetoisen talviominaisuuksia. Nelivetoiset
ovat omassa luokassaan, mutta kyllä etuvetoinen aina kardaanivetoisen takapotkun voittaa
talviominaisuuksissa.
Kardaanimiehet joutuu latomaan hiekkasäkkiä kontin täyteen näin talviaikaan. :lol:
Oletko koskaan ajanut Alfa 75t.sparkilla? Talvikelissä hakkaa lähes kaikki takavetoiset saman aikakauden autot. Painonjakauma aika lähellä 50/50. Ei tarvi hiekkasäkkiä latoa konttiin :P

Mutta tuo on menneen maailman autoja, nämä nykyiset tietokoneihmeet kaikkine luistonestoineen on takatuuppareina kuulemma jo ihan ajettavia.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja mikko »

Wilcox kirjoitti:Ei kai kukaan enää tänäpäivänä kyseenalaista etuvetoisen talviominaisuuksia. Nelivetoiset
ovat omassa luokassaan, mutta kyllä etuvetoinen aina kardaanivetoisen takapotkun voittaa
talviominaisuuksissa.
Kardaanimiehet joutuu latomaan hiekkasäkkiä kontin täyteen näin talviaikaan. :lol:
Sarkasmi, se on niin vaikea laji.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Täysin riippuvaista siitä mitä ominaisuuksia hakee.

Minä olen helisemässä tuolla etuvetoisella mormoonibussilla. Viimeiset 12 talvea on tullut ajettua takatuuppareilla. Pahassa kelissä on Meseä ikävä.

Jotenkin loogisempaa minulle - eturenkaat ohjaavat ja takarenkaat työntävät. Vaunuvedossa etuvetoinen on ihan altavastaajana. Tuo Voyager ei lähde vaunun kanssa edes märältä nurmikolta.

Hauskin talviautokokemukseni on laatikko-Lada. Se on tehty kulkemaan ja kestämään. Niin ja 205 pösö on myös hauska - sen kaksi aikuista työntää helposti takaisin tielle...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Kaikkein paras talviautoilukokemis on tullut Sunbeam Impillä, todella tasapainoinen auto talviurheiluun.
Kaverilla oli Alfa 75, sytytystulppia tais olla neljä, hauska talviauto.
Hiacen ja takaveto Transitin miehetkin pärjäilee jotenkuten talvella, jos heiltä kysytään.
Mutta luulempa jos otetaan vaikka 1000 eri ikäistä autoilevaa ihmistäja ja he saavat päättää
mistä päästä auto vetää, niin taitaa vetää etupäästä suurimmalla osalla, mikäli nelikkoa ei tarjolla.
Kuorma-ja linja-autot ovat asia erikseen. :wink:
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Iski »

Neliveto on yliveto :wink:
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja pelti »

Taitaa olla alustan tarkastusviikot meneillään
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 45928.html
peltiliiteri.com
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Volvon tukivarret ja olka-akseli
Liitteet
tukivarret.jpg
tukivarret.jpg (64.34 KiB) Katsottu 6748 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Saapa nähdä koska Volvon busseihin tulee kuormureihin taannoin esitelty paremman mallin erillisjousitus jossa on erilliset saranat jousitusliikkeelle ja toiset ohjauksen kääntymisen suuntaan. Varmasti herkempi ja tarkempi ohjaustuntuma siinä.
Mika_M
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Joulu 2013 19:40
Truck: hakusessa!
Location: Hämeenlinna

Re: 9000-sarjan Volvon alustarakenne

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Onneksi ajelen linjavaunuilla pääasiassa kaupungilla niin ei tarvitse tuollaisia pohjan tarkastuksia tehdä :) tarvis vaan ison V-auran eteen että saa työntää henkilöautot pois tieltä kun ei ne minnekkään liiku.
Vastaa Viestiin