Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
-
- Varakuski
- Viestit: 7
- Liittynyt: 02 Tammi 2014 20:06
- Truck: Volvo B10M Carrus
- Location: Helsinki
Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Tervehdys, uusi tai tuleva kylähullu tässä naputtelee ensimmäisiä ajatuksiaan tälle sivustolle.
Ajatuksena olisi muuntaa testimielessä bussi metaani-diesel dual fueliksi käyttäen jotain valmista muuntosarjaa. Vaikuttaisi siltä että 1990-luvun B10M-bussit soveltuvat tarkoitukseen, ovat riittävän edullisia, elektronisesti hallittuja ja toisaalta myös hienoja.
Nyt bussin hankintavaiheessa päällimmäinen kysymys on muunnospaketin valmistajan vaatimus sähköisesti hallitusta polttoaineen syötöstä. Eräs sopivalta vaikuttava auto olisi B9M 1990 koneella 178kW THD101G 2TNK150H. Kertooko tuo koodin loppuosa jotain? Kuulemma B9M:ää olisi sekä mekaanisella että elektronisella dieselin ruiskutuksella varustettua mallia, tietäisikö joku kumpi THD101G:ssä on?
Toinen uudempi myynnissä oleva bussi, 1996 B10M koneella THD104K 210kW onnistuisi varmasti muuntaa mutta bussi on hieman kallis minulle. Tavoitteena siis kone johon muunnospaketin ecun ohjaamana syötetään imuilmaan metaania, joka sitten korvaa 0-70% dieseliä, ideana tyhjäkäyntitehot dieselistä ja loput metaanista. Hieman rahansäästöä ja päästöt puolittuu.
Entä kuulostaako koko koneen vaihtaminen mahuribussiin täyden, ei pelkästään kylähullun hommalta? Jos konetyyppi vaihtuu, mitä muuta pitää vaihtaa, joku keskusyksikkö, mittaristo, ...?
Kiitokset jos jollain on jotain näihin mietteisiin tai jotain muuta asiaan liittyvää vinkkiä!
Ajatuksena olisi muuntaa testimielessä bussi metaani-diesel dual fueliksi käyttäen jotain valmista muuntosarjaa. Vaikuttaisi siltä että 1990-luvun B10M-bussit soveltuvat tarkoitukseen, ovat riittävän edullisia, elektronisesti hallittuja ja toisaalta myös hienoja.
Nyt bussin hankintavaiheessa päällimmäinen kysymys on muunnospaketin valmistajan vaatimus sähköisesti hallitusta polttoaineen syötöstä. Eräs sopivalta vaikuttava auto olisi B9M 1990 koneella 178kW THD101G 2TNK150H. Kertooko tuo koodin loppuosa jotain? Kuulemma B9M:ää olisi sekä mekaanisella että elektronisella dieselin ruiskutuksella varustettua mallia, tietäisikö joku kumpi THD101G:ssä on?
Toinen uudempi myynnissä oleva bussi, 1996 B10M koneella THD104K 210kW onnistuisi varmasti muuntaa mutta bussi on hieman kallis minulle. Tavoitteena siis kone johon muunnospaketin ecun ohjaamana syötetään imuilmaan metaania, joka sitten korvaa 0-70% dieseliä, ideana tyhjäkäyntitehot dieselistä ja loput metaanista. Hieman rahansäästöä ja päästöt puolittuu.
Entä kuulostaako koko koneen vaihtaminen mahuribussiin täyden, ei pelkästään kylähullun hommalta? Jos konetyyppi vaihtuu, mitä muuta pitää vaihtaa, joku keskusyksikkö, mittaristo, ...?
Kiitokset jos jollain on jotain näihin mietteisiin tai jotain muuta asiaan liittyvää vinkkiä!
Viimeksi muokannut jkilpinen, 02 Tammi 2014 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Ei hajuakaan
joku viisaampi varmasti tietää.
Tervetuloa kuitenkin foorumille

Tervetuloa kuitenkin foorumille

Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Tämän topsun kun porkkaat läpi niin saat jo jonkin verran vastauksia:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80529
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80529
-
- Varakuski
- Viestit: 7
- Liittynyt: 02 Tammi 2014 20:06
- Truck: Volvo B10M Carrus
- Location: Helsinki
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Kiitokset Wilcox, olipa pitkä ketju. Katsoin vain ekan ja vikan sivun kun vaikutti keskittyvän bensakoneitten muunnokseen. Muistatko oliko siellä dieseljuttujakin? Yritys jossa olen mukana, Suomen bioauto oy on jo muuntanut ja katsastanut bensa-autoja bifueleiksi kymmenkunta kappaletta, nyt uusia haasteita isosta dieselistä.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Muistelisin ettei dieselin muunnos ole taloudellisesti järkevä. Toki halpa harrastuksena =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Tervetuloa foorumille, ajatukset kuulostavat riittävän hulluille!
Kiinnostavia juttuja!
Tosin ite en ymmärrä näistä, mutta ison veen takana ovat joissain asioissa edistyksellisiä, liekkö nämä liippavat edes läheltä?
http://www.skoolie.net/forum/viewtopic. ... 172#p75172
http://www.skoolie.net/forum/viewtopic. ... 666#p34658
Ainakin puhuvat nestemäisestä kaasuista, myös metaanista.


Tosin ite en ymmärrä näistä, mutta ison veen takana ovat joissain asioissa edistyksellisiä, liekkö nämä liippavat edes läheltä?
http://www.skoolie.net/forum/viewtopic. ... 172#p75172
http://www.skoolie.net/forum/viewtopic. ... 666#p34658
Ainakin puhuvat nestemäisestä kaasuista, myös metaanista.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Saattaa sieltä löytyä juttua dieseleistäkin. Se dieselin kaasutus kannattaa varmaankin
aloittaa pienemmässä luokassa, vaikkapa pakettiautoista. Ja kun saa vehkeet
toimimaan niin siirtyä raskaaseen kalustoon. Puolaiset myy jotakin valmista
mixeriä, joka käy myös diesel moottoriin.
Opintomatka kannattaa suorittaa vaikkapa Linköpingiin, siellä on paljon paikallis-
busseja biokaasulla.
aloittaa pienemmässä luokassa, vaikkapa pakettiautoista. Ja kun saa vehkeet
toimimaan niin siirtyä raskaaseen kalustoon. Puolaiset myy jotakin valmista
mixeriä, joka käy myös diesel moottoriin.
Opintomatka kannattaa suorittaa vaikkapa Linköpingiin, siellä on paljon paikallis-
busseja biokaasulla.
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 319
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Kannatta kysyä jos Volvoja etit J.v Bussi Group siellä on Paunulta tulleita hyviä aihioita.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Yksi tuttu ajeli vanhalla ducatolla 70-75% jäteöljyä ja loput naftaa
Ei edes juuri savuttanut vain lievää valkoista nähtävissä.
Suodatin piti vaihtaa useammin

Ei edes juuri savuttanut vain lievää valkoista nähtävissä.
Suodatin piti vaihtaa useammin

-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Noista B9M malleista sen verran että ei taida olla yhdessäkään 90-luvun Volvo-moottorissa
sähköisesti ohjattua ruiskutuspumppua, siis mikä säätää määrää ja ruiskutusennakkoa jne.
Biokaasukäytössä pitää saada rutkasti ennakkoa sytytykseen, mikä on suhteellisen vaikea
järjestää mekaanisella ruiskutuksen säädöllä varustettuun pumppuun. Sähköisesti ohjatussa
pumpussa asia saadaan hoidettua helpommin. Ja tämä tarkoittaa muutakin kuin sähköinen
kaasupoljin.
sähköisesti ohjattua ruiskutuspumppua, siis mikä säätää määrää ja ruiskutusennakkoa jne.
Biokaasukäytössä pitää saada rutkasti ennakkoa sytytykseen, mikä on suhteellisen vaikea
järjestää mekaanisella ruiskutuksen säädöllä varustettuun pumppuun. Sähköisesti ohjatussa
pumpussa asia saadaan hoidettua helpommin. Ja tämä tarkoittaa muutakin kuin sähköinen
kaasupoljin.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
90-luvun mahuri-Volvoissa on tosiaan hieman semi-sähköinen ruiskupumpun ohjaus. Joka kuluneena vielä seilaa niin paljon ettei mikään kaasuviritys voi pysyä mukana. B12-alustaisissa olevan pystykoneen pumppusuutinruiskutus lienee modernimpi ratkaisu.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Nyt olis hyvä tietää mitä tarkoittaa tuo muunnospaketin valmistajan tarkoittama sähköinen polttoaineen syöttö.
kaikissa volvon rivipumpuilla varustetuissa moottoreissa polttoaine määrän säätö ja ruiskutus tapahtuu mekaanisesti, edc moottoreissa on ainoastaan "sähköinen kaasupoljin".
Pumppusuutin koneissa on sitten sähköisesti ohjattu ruiskutustapahtuma.
kaikissa volvon rivipumpuilla varustetuissa moottoreissa polttoaine määrän säätö ja ruiskutus tapahtuu mekaanisesti, edc moottoreissa on ainoastaan "sähköinen kaasupoljin".
Pumppusuutin koneissa on sitten sähköisesti ohjattu ruiskutustapahtuma.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
onko mitään hajua mitä tollanen sarja maksaa? aavistus ois kiinostusta ittelläkin yhessä toisessa projektissa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Joitain tonneja noi on kai maksanu, käsitykseni mukaan n. parista tonnista n. muutamaan tonniin.
Keinot ajaa edullisesti kiinnostavat kyllä. Naapurin ukko oli laitattanu Saabiinsa sellasen sarjan et ajelee re85-pllttoaineella, ei oo pahaa sanaa sanonu. Ite meen vaan perinteisellä veronkiertojipolla, ku muutoskatsastin parin tonnin diesel-Golfin pakuks. Siitä ei halvalla autolla ajelu paljoa halvemmaks muutu ku kilsoja tulee kuitenkin kohtuullisen paljon, mut ei niin paljoa et tollanen halpa auto maksais bi-fuel -systeemiin laitettuja rahoja koskaan takaisin.
Keinot ajaa edullisesti kiinnostavat kyllä. Naapurin ukko oli laitattanu Saabiinsa sellasen sarjan et ajelee re85-pllttoaineella, ei oo pahaa sanaa sanonu. Ite meen vaan perinteisellä veronkiertojipolla, ku muutoskatsastin parin tonnin diesel-Golfin pakuks. Siitä ei halvalla autolla ajelu paljoa halvemmaks muutu ku kilsoja tulee kuitenkin kohtuullisen paljon, mut ei niin paljoa et tollanen halpa auto maksais bi-fuel -systeemiin laitettuja rahoja koskaan takaisin.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
siis pystyykö dieselikoneella ajamaan kaasulla????
Eikös ne nyt oo hukkaamassa niitä kaasubusseja stadissa pois kun ei ookkaan niin taloudellisia????
Eikös ne nyt oo hukkaamassa niitä kaasubusseja stadissa pois kun ei ookkaan niin taloudellisia????
Jaahas ja taas on kädet mustana
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Kyllä. Bensavehkeessä säästää, dieselissä ei juurikaan.vanha vanaja kirjoitti:siis pystyykö dieselikoneella ajamaan kaasulla????
Eikös ne nyt oo hukkaamassa niitä kaasubusseja stadissa pois kun ei ookkaan niin taloudellisia????
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Nii eix tarkkaan ottaen bensa ja diesel koneessakin kaasu pala, sitä kai se ruisku/kaasutin tekee, muuttaa nestemäisen polttoaineen "kaasuksi". Se, että tankista tulee suoraan kaasumuotoista polttoainetta vaan helpottaa tuota kaasutusprosessia.
Ite ajelin kolme vuotta maakaasuautolla 45000km/v. Eikä ole pahaa sanottavaa, paitsi että kaasuasemat loppuu tampereella
Ja on halpaa! ajamista. VR:n kuukausilippu hki-riihimäki maksoi yhtä paljon kun kaikki kuukauden ajot tuolla kaasulla. Eli ei kannattanut junalla kulkea.
Ite ajelin kolme vuotta maakaasuautolla 45000km/v. Eikä ole pahaa sanottavaa, paitsi että kaasuasemat loppuu tampereella

Ja on halpaa! ajamista. VR:n kuukausilippu hki-riihimäki maksoi yhtä paljon kun kaikki kuukauden ajot tuolla kaasulla. Eli ei kannattanut junalla kulkea.
peltiliiteri.com
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Maakaasu bussit ei kyllä ole kovin edullisia käyttää, kun kattelee huoltohistoriaa.
Siellähän ne yleensä seisoo korjaamolla.
Muutossarjoja näkyy saavan mekaaniselle pumpullekin
http://www.dieselmetano.it/en/dual_fuel.php
Siellähän ne yleensä seisoo korjaamolla.
Muutossarjoja näkyy saavan mekaaniselle pumpullekin
http://www.dieselmetano.it/en/dual_fuel.php
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Italianpojan tekele käyttää kaasua varsin maltillisesti. Ilmeisesti dieseliä ja kaasua noin
poltetaan fifty/fifty. Silloin tuskin tarvitaan koskea sytytysennakkoon.
Tällä systeemillä saavutetaan säästöä vain päästöpuolella, jos
kaasu pitää ostaa. Eri asia sitten jos on kaasun suhteen omavarainen.
poltetaan fifty/fifty. Silloin tuskin tarvitaan koskea sytytysennakkoon.
Tällä systeemillä saavutetaan säästöä vain päästöpuolella, jos
kaasu pitää ostaa. Eri asia sitten jos on kaasun suhteen omavarainen.
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 17 Loka 2013 16:17
- Truck: Volvo Superstar
- Location: Vilppula
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Aihetta löyhästi sivuten...
Olis tarkoitus ajella kulkurilla omavalmisteisella biodieselillä. Polttoaineen toimivuudessa ei mitään ongelmaa, mutta lupa/verotus byrokratia on melko raskas.
Kaupallinen valmistus on tehty veroilla liki kannattamattomaksi.
Olis tarkoitus ajella kulkurilla omavalmisteisella biodieselillä. Polttoaineen toimivuudessa ei mitään ongelmaa, mutta lupa/verotus byrokratia on melko raskas.
Kaupallinen valmistus on tehty veroilla liki kannattamattomaksi.
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Kulutuksesta en osaa sanoa, mutta korjaamolla vietetystä ajasta (Diesel vs. Kaasu) osaan kyllä sanoa. Diesel-MAN käy kojaamolla ehkä kerran vuodessa, kun kaasu-MAN käy joka toinen kuukausi. Sen minkä polttoaineessa mahdollisesti säästää, niin korjaamolaskuissa menettää.....vanha vanaja kirjoitti:siis pystyykö dieselikoneella ajamaan kaasulla????
Eikös ne nyt oo hukkaamassa niitä kaasubusseja stadissa pois kun ei ookkaan niin taloudellisia????
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Ne pelkästään kaasulla toimivat bussithan ei ole dieseleitä ollenkaan vaan otto-moottorilla toimivia.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Ihan mielenkiinnosta; mikä niissä kaasuautoissa sit erityisesti pettää? Vai kaikki?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
diesel muunnoksista en tiijä, mutta itellä oli bensa/maakaasu. Siinä kaasu puoli oli herkkä roskille/kosteudelle (suunnitteluvirhe, joka korjattiin maahantuojan takaisinkutsulla). Samoin kaasusuuttimia piti vaihtaa 30-80tkm välein. Kipinästä tarkka, joten myös tulppia piti vaihtaa parinkympin välein. Katalysaattori (opelissa) oli pieni, joten se meni reilussa satkussa ja kun oli integroitu imusarjaan, meni koko imusarja vaihtoon. Mutta noi oli opelin ongelmia, volkkari miehillä ei noita haasteita ollut.
Eli opelilla vähän tiheämpi huoltoväli, mutta imusarjaa lukuunottamatta noi ei ollut kallita huoltoja. Mutta siis huoltokäyntejä tuli tiheämmin kuin perus bensa/diesel autolla. Silti kaikki noi huomioiden kokonaiskulu oli paljon edullisempi kuin dieselillä / bensalla, ainakin mun kilsoilla.
Ja hyvää tuossa oli, jos tuli kaasupuolelle ongelma, vaihtoi vaan bensaan ja meno jatkoi, joten noiden takia ei jäänyt tienpäälle.
Eli opelilla vähän tiheämpi huoltoväli, mutta imusarjaa lukuunottamatta noi ei ollut kallita huoltoja. Mutta siis huoltokäyntejä tuli tiheämmin kuin perus bensa/diesel autolla. Silti kaikki noi huomioiden kokonaiskulu oli paljon edullisempi kuin dieselillä / bensalla, ainakin mun kilsoilla.
Ja hyvää tuossa oli, jos tuli kaasupuolelle ongelma, vaihtoi vaan bensaan ja meno jatkoi, joten noiden takia ei jäänyt tienpäälle.
peltiliiteri.com
-
- Varakuski
- Viestit: 7
- Liittynyt: 02 Tammi 2014 20:06
- Truck: Volvo B10M Carrus
- Location: Helsinki
Re: Volvo B10M tai B9M metaani-Diesel dual fueliksi
Tervehdys. Onpas tänne ilmestynyt kivasti viestejä, harmi etten ollut säätänyt itselleni sähköposti-ilmoituksia. Projekti etenee, kerron pian lisää mutta ensin kysymys:
Missä päin koria sijaitsee B10Ḿ:ssä EDC fuel ECU? Hankittuna on 1996 Carrus star 302 moottorilla THD104k. ECUa ei löytnyt äkkiseltään sähkökeskuksesta hattuhyllyltä, kojelaudan alta tai moottoritilasta, mutta voi toki olla ettei vaan osunut silmään. Entä mistähän voisi löytyä tämän ikäisen B10M:n huoltomanuaali, ostettavaksi tai kopioitavaksi tärkeimmiltä osin? Tuo paljon linkattu Volvodemort on hyvä mutta taitaa kattaa pääosin vanhempia mk1 ja mk2 -malleja.
Nopeasti henkilöautoista, mun 1999-vuoden Octavialla on nyt ajettu 35 000km biometaanilla ja kokemukset pelkästään positiivisiä. Kaasusysteemissä ei ole ollut juuri mitään vikoja, muita vikoja vanhassa autossa toki aina riittää. Polttoainekustannus aika tarkkaan 7e/100km, muunnos maksoi itsensä äkkiä. Asennuksia ja itseasennuspaketteja myy mm. http://www.suomenbioauto.fi/
Sitten dieselit. Muunnos dual fueliksi näyttäisi olevan taloudellisesti kannattava paljon ajaville, ei toki satunnaisille kesäajelijoille. Vaikka vain puolet dieselistä korvattaisiin metaanilla niin kyllä säästö voi olla yli 10% polttoainekustannukissa, mikä ON merkittävää jos auton polttoainekustannukset on 30 000 euroa vuodessa. Toinen kiva juttu on että voi käyttää kotimaista uusiutuvaa polttoainetta ja päästöt putoaa.
Noista Helsingin bussiliikenteen MAN-toilailuista en vetäisi suuria johtopäätöksiä, ensinnäkin Tammelundin liikenne kommentoi ettei heidän mersuilla ollut samanlaisia ongelmia. Lisäksi suurin osa ongelmista tuli sytytystulpista ja pakoputkien puhkipalamisista. Sytytystulppiahan dual fuelissa ei ole ja kuumuutta voidaan hallita, dual fuel ECU rajoittaa metaanin osuutta jos pakoputken lämpötila nousee.
Tekniikasta, joku tuossa mainitsi vanhan dieselpumpun väljyyden ongelmaksi kaasumuunnoksessa. Mitä kautta siitä tulisi ongelmia, epätarkka dieselin ruiskutus vai? Ja Puu Tiainen kirjoitti mielenkiintoista tekstiä: "volvon rivipumpuilla varustetuissa moottoreissa polttoaine määrän säätö ja ruiskutus tapahtuu mekaanisesti, edc moottoreissa on ainoastaan "sähköinen kaasupoljin"."
Voiko tämä tarkoittaa että EDC-koneessa diesel ECUn kautta ei pystytä rajoittamaan ruiskutettavan dieselin määrää? Mutta kyllähän EDCssä esimerkiksi katkaistaan polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa, eikö niin? Eli kyllä kai sillä ECUlla joku sanavalta ruiskutuksen määrään on?
Kiitokset taas jos joku ehtii kommentoida!
Missä päin koria sijaitsee B10Ḿ:ssä EDC fuel ECU? Hankittuna on 1996 Carrus star 302 moottorilla THD104k. ECUa ei löytnyt äkkiseltään sähkökeskuksesta hattuhyllyltä, kojelaudan alta tai moottoritilasta, mutta voi toki olla ettei vaan osunut silmään. Entä mistähän voisi löytyä tämän ikäisen B10M:n huoltomanuaali, ostettavaksi tai kopioitavaksi tärkeimmiltä osin? Tuo paljon linkattu Volvodemort on hyvä mutta taitaa kattaa pääosin vanhempia mk1 ja mk2 -malleja.
Nopeasti henkilöautoista, mun 1999-vuoden Octavialla on nyt ajettu 35 000km biometaanilla ja kokemukset pelkästään positiivisiä. Kaasusysteemissä ei ole ollut juuri mitään vikoja, muita vikoja vanhassa autossa toki aina riittää. Polttoainekustannus aika tarkkaan 7e/100km, muunnos maksoi itsensä äkkiä. Asennuksia ja itseasennuspaketteja myy mm. http://www.suomenbioauto.fi/
Sitten dieselit. Muunnos dual fueliksi näyttäisi olevan taloudellisesti kannattava paljon ajaville, ei toki satunnaisille kesäajelijoille. Vaikka vain puolet dieselistä korvattaisiin metaanilla niin kyllä säästö voi olla yli 10% polttoainekustannukissa, mikä ON merkittävää jos auton polttoainekustannukset on 30 000 euroa vuodessa. Toinen kiva juttu on että voi käyttää kotimaista uusiutuvaa polttoainetta ja päästöt putoaa.
Noista Helsingin bussiliikenteen MAN-toilailuista en vetäisi suuria johtopäätöksiä, ensinnäkin Tammelundin liikenne kommentoi ettei heidän mersuilla ollut samanlaisia ongelmia. Lisäksi suurin osa ongelmista tuli sytytystulpista ja pakoputkien puhkipalamisista. Sytytystulppiahan dual fuelissa ei ole ja kuumuutta voidaan hallita, dual fuel ECU rajoittaa metaanin osuutta jos pakoputken lämpötila nousee.
Tekniikasta, joku tuossa mainitsi vanhan dieselpumpun väljyyden ongelmaksi kaasumuunnoksessa. Mitä kautta siitä tulisi ongelmia, epätarkka dieselin ruiskutus vai? Ja Puu Tiainen kirjoitti mielenkiintoista tekstiä: "volvon rivipumpuilla varustetuissa moottoreissa polttoaine määrän säätö ja ruiskutus tapahtuu mekaanisesti, edc moottoreissa on ainoastaan "sähköinen kaasupoljin"."
Voiko tämä tarkoittaa että EDC-koneessa diesel ECUn kautta ei pystytä rajoittamaan ruiskutettavan dieselin määrää? Mutta kyllähän EDCssä esimerkiksi katkaistaan polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa, eikö niin? Eli kyllä kai sillä ECUlla joku sanavalta ruiskutuksen määrään on?
Kiitokset taas jos joku ehtii kommentoida!