Kulkurin aihio mietinnässä
Kulkurin aihio mietinnässä
Tämä saattoi noviisilta tulla väärään osioon, mutta modet korjatkoon, jos niikseen on.
Elikkäs, mietinnässä olisi kulkuri-aihion hankinta. Mielellään sitä toki löisi lompsan levälleen ja ostaisi valmiin kulkurin. Siinä on vain kaksi muttaa; lompsa on leveälläänkin tosi ohut, eikä se valmis kulkuri kuitenkaan minulle kelpaa. Siksi täytyy valmistautua tekemään asia pitkälti alusta saakka.
Aihioita olen netistä ja muutenkin sivusilmällä jonkin aikaa katsellut, mutta nyt toivoisin kulkureilta hyviä vinkkejä aihion hankintaan. Mitä kuoppia kannattaa varoa? Mitä korimallia ei SAA ostaa? tms.
Itsellä hitsipuikko pysyy vain jotenkin kädessä, sen sijaan sisäpuolisten rakenteiden teko onnistuu "helpommin". Löytyykö ns. varmaa korimallia, jos ei halua koko autoa uudelleen kokoon parsia?
mahanoi
PS. Hieno foorumi teillä kulkureilla, hattua nostan!
Elikkäs, mietinnässä olisi kulkuri-aihion hankinta. Mielellään sitä toki löisi lompsan levälleen ja ostaisi valmiin kulkurin. Siinä on vain kaksi muttaa; lompsa on leveälläänkin tosi ohut, eikä se valmis kulkuri kuitenkaan minulle kelpaa. Siksi täytyy valmistautua tekemään asia pitkälti alusta saakka.
Aihioita olen netistä ja muutenkin sivusilmällä jonkin aikaa katsellut, mutta nyt toivoisin kulkureilta hyviä vinkkejä aihion hankintaan. Mitä kuoppia kannattaa varoa? Mitä korimallia ei SAA ostaa? tms.
Itsellä hitsipuikko pysyy vain jotenkin kädessä, sen sijaan sisäpuolisten rakenteiden teko onnistuu "helpommin". Löytyykö ns. varmaa korimallia, jos ei halua koko autoa uudelleen kokoon parsia?
mahanoi
PS. Hieno foorumi teillä kulkureilla, hattua nostan!
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kulkurin aihio mietinnässä
Niinpä se monella meistä on että ollaan tämmöisiä köyhiä laulajapoikia. Kisamaailmassa hienot tallit sponsoroi harrastusta mutta meillä on vain Pohjolan Talli ja Tähtitaivas talli jotka ovat ainoastaan kattona kun unelmien kulkuria synnytetään.
Olennaista ei ole Se mistä alkaa kulkuriaan tehdä vaan Se millaisen haluaa lopputuloksen olevan. Siinä se hintalappukin muodostuu ajan kanssa. Ja kyllä, rahaa kuluu suunnattomia määriä ajan saatossa. Voisi suoraan olettaa että se summa mitä alussa on mielessä valmiista kulkurista, saa kertoa ainakin kolmella ja ajankäytön viidellä. Sittenkin tuntuu että puran kaikki ja aloitan alusta.
Tervetuloa foorumille
Olennaista ei ole Se mistä alkaa kulkuriaan tehdä vaan Se millaisen haluaa lopputuloksen olevan. Siinä se hintalappukin muodostuu ajan kanssa. Ja kyllä, rahaa kuluu suunnattomia määriä ajan saatossa. Voisi suoraan olettaa että se summa mitä alussa on mielessä valmiista kulkurista, saa kertoa ainakin kolmella ja ajankäytön viidellä. Sittenkin tuntuu että puran kaikki ja aloitan alusta.
Tervetuloa foorumille

Tulevaisuus on sähköinen
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Kulkurin aihio mietinnässä
Tervetulua foorumille, juu Lahti32 aika osuvasti jo totesi miten menee...
Voisi suositella Scania tai Volvo alustaa ja kotimaista koria, pituus? rouva tahtoo joka vuosi lisää pituutta...
Täältähän yleensä löytyy vastaus kaikkeen, omiin tarpeisiin tavaratilan koko, auton pituus ja missä on moottori, ja auton ikä, eikun haarukoimaan.
Voisi suositella Scania tai Volvo alustaa ja kotimaista koria, pituus? rouva tahtoo joka vuosi lisää pituutta...
Täältähän yleensä löytyy vastaus kaikkeen, omiin tarpeisiin tavaratilan koko, auton pituus ja missä on moottori, ja auton ikä, eikun haarukoimaan.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kulkurin aihio mietinnässä
Juu. Vaikea kysymys. Hyvä aihio...ei niitä siksi myydä pois, että ne on niin hyviä. Liikennöitsijät vaihtavat kalustoaan uudempiin, kun remppakustannukset ja huoltoajat kasvavat. Uudemmalla saa aikaan parempaa tulosta.
Korjaamon tuntihinta on sama. Kaikissa aihioissa on työtä - tai ainakin niin oletan. Nyt, jos valitsisin hankkisin alumiinisen tai rosterisen. Sen verran monta mustarautapintapeltiä on tullut vaihdettua alumiinisiin.
Tällä hetkellä kiertelen ilmajousten alamaljoja. Nurkka kerrallaan. Taitaa olla monelle tuttua puuhaa. Vielä neljä vuotta sitten minulla ei ollut yhtään omaa kokemusta raskaan kaluston korjaamisesta. Tänä päivänä uskallan jo melko isolla kädellä käydä auton kimppuun. On tullut myös korjaamopalveluita käytettyä, mutta ne ei oikein sovi tulotasolleni.
Kiirettä ei ole - tavoitteenani on saada auto toimivaksi ja siistiksi paalausta varten...Vähän samaan tapaan kuin elämässä - juuri kun homma alkaa toimia niin kukka perään.
Korjaamon tuntihinta on sama. Kaikissa aihioissa on työtä - tai ainakin niin oletan. Nyt, jos valitsisin hankkisin alumiinisen tai rosterisen. Sen verran monta mustarautapintapeltiä on tullut vaihdettua alumiinisiin.
Tällä hetkellä kiertelen ilmajousten alamaljoja. Nurkka kerrallaan. Taitaa olla monelle tuttua puuhaa. Vielä neljä vuotta sitten minulla ei ollut yhtään omaa kokemusta raskaan kaluston korjaamisesta. Tänä päivänä uskallan jo melko isolla kädellä käydä auton kimppuun. On tullut myös korjaamopalveluita käytettyä, mutta ne ei oikein sovi tulotasolleni.
Kiirettä ei ole - tavoitteenani on saada auto toimivaksi ja siistiksi paalausta varten...Vähän samaan tapaan kuin elämässä - juuri kun homma alkaa toimia niin kukka perään.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Kulkurin aihio mietinnässä
Onnea etsintään, Lahtelaiset on alumiinia joka on aika varma ratkaisu, mutta alusta sit tavallista niin kun kaikissa muissakin
Carrukset on sitä rosteria vm.-92 eteenpäin (muistaakseni) Ajokki sinkittyä vissiin vm.-85 eteenpäin. Vanhool taitaa olla kanssa ainakin jossain määrin alumiinia. Näin ainakin itse muistelen.
Mulla on Ajokki ( tai virallisesti jo Carrus) ja sinkitty on kivasti vastustellut korroosiota vastaan

Mulla on Ajokki ( tai virallisesti jo Carrus) ja sinkitty on kivasti vastustellut korroosiota vastaan

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Kulkurin aihio mietinnässä
Jaahas ja taas on kädet mustana
Re: Kulkurin aihio mietinnässä
Kaikki Ruskon (Hervannassa Tampereella) tehtaalla eli käytännössä n. 1985 alkaen tehdyt Ajokit on galvanoituja. Purkuunkin on päätynyt melkoinen joukko 80-luvun lopun Expressejä ja Royaleita, joiden korikehikossa ei ole ollut käytännössä mitään huomauttamista eli ruostevammaa.Bussiton kirjoitti:Onnea etsintään, Lahtelaiset on alumiinia joka on aika varma ratkaisu, mutta alusta sit tavallista niin kun kaikissa muissakinCarrukset on sitä rosteria vm.-92 eteenpäin (muistaakseni) Ajokki sinkittyä vissiin vm.-85 eteenpäin. Vanhool taitaa olla kanssa ainakin jossain määrin alumiinia. Näin ainakin itse muistelen.
Mulla on Ajokki ( tai virallisesti jo Carrus) ja sinkitty on kivasti vastustellut korroosiota vastaan
- Karsa
- Rattiamiraali
- Viestit: 399
- Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
- Truck: Volvo "Tyssikkä"
- Location: Lahti
- Member id: 186
Re: Kulkurin aihio mietinnässä
Ajokki Victor, galvanoitu, kestävä ja äärimmäisen kaunis korimalli...



-Pikavuoro Gibraltarille-
Re: Kulkurin aihio mietinnässä
Köykämiini hapettuu siinä missä rautakin, sitä vaan ei korjata ihan joka hemmon toimesta vesisateessa pihan nurkassa niinku rautaa.Bussiton kirjoitti:Onnea etsintään, Lahtelaiset on alumiinia joka on aika varma ratkaisu, mutta alusta sit tavallista niin kun kaikissa muissakinCarrukset on sitä rosteria vm.-92 eteenpäin (muistaakseni) Ajokki sinkittyä vissiin vm.-85 eteenpäin. Vanhool taitaa olla kanssa ainakin jossain määrin alumiinia.
Rosteri on pop.
Sinkityskin kalustosta kyllä menettää voimiaan 20v jälkeen.
mahanoi kirjoitti: Elikkäs, mietinnässä olisi kulkuri-aihion hankinta. Mielellään sitä toki löisi lompsan levälleen ja ostaisi valmiin kulkurin. Siinä on vain kaksi muttaa; lompsa on leveälläänkin tosi ohut, eikä se valmis kulkuri kuitenkaan minulle kelpaa. Siksi täytyy valmistautua tekemään asia pitkälti alusta saakka.
Aihioita olen netistä ja muutenkin sivusilmällä jonkin aikaa katsellut, mutta nyt toivoisin kulkureilta hyviä vinkkejä aihion hankintaan. Mitä kuoppia kannattaa varoa? Mitä korimallia ei SAA ostaa? tms.
Valmiissa yleensä se plussa että joku veijo on jo kiroillu ja vaihtanut siihen kaikki tyyppiruostepaikat viimeisen 10v aikana, yleensä ammattikäytöstä tulevassa niitä pääset ite ehjäämään.
Tavoitebudjetista 1/3osahintainen "valmis" ja siittä sitten parantelemaan, näin tekisin itse jos olisin nyt ajopeliä hankkimassa, mutta kun en oo kun en keksi tolle yhellekkää oikeen muuta käyttöä ku pihakoristeena olemisen.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kulkurin aihio mietinnässä
Hyviä aihioita kaikki. Jokaisessa on taatusti vaivaa. Ei kukaan myy kalustoaan pois sen takia, että sen on niin hyvää ja kustannustehokasta. Tulevat huoltokulut ja huoltoon kuluva aika on liikaa liikennöitsijöille. Uudemmalla saa ehkä katetta ajoilleen ja varmuutta kaluston toimivuuteen.
Hullut kun myy - niin mitta on täysi ja lompsa on tyhjä... Hullu ei opi, se raijaa pihalleen seuraavan aihion ja kaataa siihen tulevan vapaa-aikansa sekä rahansa. Niin tai näin - onhan näillä ihana ajella...tulee kilometrille hintaa, mutta ei sitä lasketa. Minulta kysyttiin paljonko tuo vie satasella. Vastasin; "Ei tuo satasella mitään vie tuo vain kauheasti iloa".
Hullut kun myy - niin mitta on täysi ja lompsa on tyhjä... Hullu ei opi, se raijaa pihalleen seuraavan aihion ja kaataa siihen tulevan vapaa-aikansa sekä rahansa. Niin tai näin - onhan näillä ihana ajella...tulee kilometrille hintaa, mutta ei sitä lasketa. Minulta kysyttiin paljonko tuo vie satasella. Vastasin; "Ei tuo satasella mitään vie tuo vain kauheasti iloa".
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Kulkurin aihio mietinnässä
Tuo mun galvanoitu Ajokki on nähnyt päivänvalon vuonna -87 eli 27 vuotta sitten, mutta niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, korikehikossa ei ole yhtään pehmentynyttä rautaa, kaikki tavaratilan pohjankin palkit kivikovia.AtAi kirjoitti:
Sinkityskin kalustosta kyllä menettää voimiaan 20v jälkeen.
Eli Ajokkia uskallan suositella taas kerran, ehkä hiukan vanhahtavia mutta laadukkaita.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
Re: Kulkurin aihio mietinnässä
Kyllä puhuu Carman asiaa. Pintapeltejä tiedän noihin Royaleihin ja muihin aikakautensa ajokkilaisiin vaihdetun melko runsaastikin, mutta korikehät ovat olleet järjestään huomattavan hyvässä kunnossa. Jos vertaa saman ikäisiin, vajaa 30-vuotiaisiin lietolaisiin, on ero suurempi kuin yöllä ja päivällä. Niitä kun palkitettiin uudelleen pahimmillaan jo n. 10-vuotiaanaCarman kirjoitti:Tuo mun galvanoitu Ajokki on nähnyt päivänvalon vuonna -87 eli 27 vuotta sitten, mutta niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, korikehikossa ei ole yhtään pehmentynyttä rautaa, kaikki tavaratilan pohjankin palkit kivikovia.AtAi kirjoitti:
Sinkityskin kalustosta kyllä menettää voimiaan 20v jälkeen.
Eli Ajokkia uskallan suositella taas kerran, ehkä hiukan vanhahtavia mutta laadukkaita.

-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 122
- Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
- Truck: Scania L113 Vähämaa
- Location: rovaniemi
Re: Kulkurin aihio mietinnässä
Sama täällä 27v ja 1,7milj km , jos mittari vasta toisella kiekalla voi olla mones lienee, mutta ei oo ruskeita osia Royalissa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kulkurin aihio mietinnässä
Ja kun kehumaan alettiin niin 35 vuotias Lahden täysalumiinikorinen 2,1 miljoonaa mittarissa, eikä ole kori mennyt yhtään miksikään. Tuo Volvon tekemä rautainen alusta tuolla auton alla huuhtoutuu pikkuhiljaa tielle, rautaa pitää lisäillä noin 5-10 vuoden välein
toki ensimmäinen erä uusittiin vasta 33 vuoden iässä.

Tulevaisuus on sähköinen