mb 814 projekti
mb 814 projekti
tervehdys
-kysellääs täältä vähän neuvoja kun tuli vuosi sitten hommattua tuommoinen matkailuauton poikanen joka oli jäänyt edelliseltä omistajalta kesken ja nyt olisi tarkoitus ruveta tota tosissaan jatkamaan,tosin ei saata tälle kesälle keritä mutta ehkä seuraavalle,sisäpuolelle tulee uretaani ruiskutus ympäriinsä,mutta tuo lattia mietityttä että laittaako lattia lämmitystä vai ei kun tuo korkeus on vähän nafti eli tällä hetkellä 193cm tuosta runkon päältä tuonne kattokoolauksen riman alapintaan,onko hyviä ehdotuksia tuon suhteen?eli mietin jos laitta 18mm koolaus auton pituus suuntaisesti ja lämmönluovutuslevyt väliin johon putket ja laminaatti suoraan päälle. ja katto miten tuo ohut mdf paneli käyttäytyy tuommoisessa mikä on talvet ulkona,että tämmöisiä ny alkuun.
-kysellääs täältä vähän neuvoja kun tuli vuosi sitten hommattua tuommoinen matkailuauton poikanen joka oli jäänyt edelliseltä omistajalta kesken ja nyt olisi tarkoitus ruveta tota tosissaan jatkamaan,tosin ei saata tälle kesälle keritä mutta ehkä seuraavalle,sisäpuolelle tulee uretaani ruiskutus ympäriinsä,mutta tuo lattia mietityttä että laittaako lattia lämmitystä vai ei kun tuo korkeus on vähän nafti eli tällä hetkellä 193cm tuosta runkon päältä tuonne kattokoolauksen riman alapintaan,onko hyviä ehdotuksia tuon suhteen?eli mietin jos laitta 18mm koolaus auton pituus suuntaisesti ja lämmönluovutuslevyt väliin johon putket ja laminaatti suoraan päälle. ja katto miten tuo ohut mdf paneli käyttäytyy tuommoisessa mikä on talvet ulkona,että tämmöisiä ny alkuun.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: mb 814 projekti
Enpä laittaisi lattialämpöjä. Meillä autoa käytetään talvellakin joskus kovillakin pakkasilla eikä ole lattialämpöjä. Villasukat on helpompi ratkaisu. Kun teet tuota niin katsot ettei jää kylmäsiltoja, ruuvinkantoja ym. jotka johtaa suoraan metalliin. Panelit on ok, meillä koko sisusta tehty ohuesta kuusipanelista 2007 eikä vielä ole kupruillut.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: mb 814 projekti
Minä kyllä en luopuisi lattialämmöstä, siihen kun tottuu niin on se mukava:)
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: mb 814 projekti
Täältäkin ääni vesikiertoiselle lattialämmitykselle, jos ei tuo vajaan parin sentin korkeuslisä ole ongelma. 

- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: mb 814 projekti
Onko matkailuauto? Meinaan siinähän on sisäkorkeusvaatimus
Jos nousee lattia liikaa niin täytyykös nostaa kattoa lisää 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: mb 814 projekti
Onhan kokonaispaino yli 6t niin voi sisäkorkeus vaatimuksen unohtaaBussiton kirjoitti:Onko matkailuauto? Meinaan siinähän on sisäkorkeusvaatimusJos nousee lattia liikaa niin täytyykös nostaa kattoa lisää
Re: mb 814 projekti
Mitäs jos noi kattorimat jättäis pois ja kiinnittäis katon suoraan peltirunkoon? laittais esim vanerin?
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: mb 814 projekti
Ai niin mähän unohdin taas tonIRJA kirjoitti:Onhan kokonaispaino yli 6t niin voi sisäkorkeus vaatimuksen unohtaaBussiton kirjoitti:Onko matkailuauto? Meinaan siinähän on sisäkorkeusvaatimusJos nousee lattia liikaa niin täytyykös nostaa kattoa lisää

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: mb 814 projekti
Eiks se ollu omapaino 

-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: mb 814 projekti
En neuvois laittamaan vaneria suoraan peltikaariin kiinni. Tulee ongelma kylmän johtumisen kanssa, pakkasella kaaren kohdalta vetää vanerin huurteeseen ja ruuveista tulee kylmäsilta. Kesäyön jälkeenkin ruuvinkannoissa tiivistynyt vesihelmi. Parempi on tuo, että ensin rimat, niihin panelit kiinni. Kunnon eristeet ja villasukat jalkaan...
Re: mb 814 projekti
Kyllä se omamassa on , ei muuta kun lisää rautaa autoonjomi609 kirjoitti:Eiks se ollu omapaino

Re: mb 814 projekti
-laitetaas vähän lisätietoo tästä projektista,joku tarkkaavainen jo varmaan huomasi että tähän koriinhan on tehty aika mittavat muutokset eli kori on irroitettu rungosta kokonaan ja halkaistu keskeltä pituussuunnassa ja levitetty 28cm, katossa keskellä näkyy tuo suikale,kori kiilaa tuosta etuovien kohdalta eli ovet on vähän niinkuin auki tai siis kuskin ovi koska tuo apparinovi on ummessa,liukuovea on pienennetty ja siirretty taakse päin,korin alaosaa on laskettu ympäriinsä 20cm jotta on saatu säilytys tilaa tuonne helmoihin ympäri autoa.takaovet poistettu ja pellitetty umpeen.sikäli mukava rojekti että ruostetta ei ole missään,auto on vm89 ja poistettu käytöstä jo 93 tätä tarkoitusta varten,varmuuden vuoksi myös alusta on uusittu, kaikki nivelet,olkatapit,iskarit jarrut ym,mittatilaustyönä uudet polttoainetankit 150l sekä wepastolle erillinen 70l löpö tankki.
-seiniin ja lattiaan kävin eilen hakemassa 9mm filmivaneria 14levyä. viikon päästä tulee uretaanin ruiskuttaja veteleen eristykset niin pääse vanerin laittoon,eikös 50mm uretaania ympäriinsä ole riittävä? lattia en lähde korottamaan vaan vanerin alle läpeensä 15mm routa matto ja pöytäryhmien alle jos sais tuota lattia lämmitys putkea vähän kiepattua.
-niin ja kok.paino 7500kg
-seiniin ja lattiaan kävin eilen hakemassa 9mm filmivaneria 14levyä. viikon päästä tulee uretaanin ruiskuttaja veteleen eristykset niin pääse vanerin laittoon,eikös 50mm uretaania ympäriinsä ole riittävä? lattia en lähde korottamaan vaan vanerin alle läpeensä 15mm routa matto ja pöytäryhmien alle jos sais tuota lattia lämmitys putkea vähän kiepattua.
-niin ja kok.paino 7500kg
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: mb 814 projekti
Oho..Tuo levitys jäi kyllä noteeraamatta kokonaan. se on ollu aika kunnianhimoinen projekti lähtee toteuttamaan!
Re: mb 814 projekti
Pitääkö sinne kattoon ylipäänsä vaneria saada? Jos liimaisi peltiin umpisolueristeen ja suoraan siihen liimaisi verhoilukankaan. Paljon ohuempi rakenne eikä satu päähänkään niin paljon jos pitkältä ihmiseltä korkeus loppuu kesken.
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: mb 814 projekti
Hieno projekti!
Skoolie.netistä olen katsellut samanmoisia tapoja eristää auto. Vaikuttaa fiksulle, kun saadaan nopeasti läpitunkeva eriste. Kori kun on täynnä kaikennäköistä pikku koloa ja erikoista muotoa, niin höpöksi tulee kun sipeltää isoista levystä pieniä paloja kiinni liimaten.. Tässä sitten riittää kun vuollaan seinät esille
Millainen lie kustannuksena?

Skoolie.netistä olen katsellut samanmoisia tapoja eristää auto. Vaikuttaa fiksulle, kun saadaan nopeasti läpitunkeva eriste. Kori kun on täynnä kaikennäköistä pikku koloa ja erikoista muotoa, niin höpöksi tulee kun sipeltää isoista levystä pieniä paloja kiinni liimaten.. Tässä sitten riittää kun vuollaan seinät esille

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Re: mb 814 projekti
-no niin, eilen kävi uretaanin ruiskuttaja eristämässä korin,tänään putsailin paikat ja huomenna pääsis vanerien laittoon. niin ja se lattia lämmitys jää nyt pois...tällä kertaa,niin ei tule tuon sisäkorkeuden kanssa ongelmia.
- Liitteet
-
- uretaanieristys.jpg (229.9 KiB) Katsottu 30009 kertaa
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: mb 814 projekti
Wow - näyttää hienolta. Oliko urtsitus hinnankiroissa?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: mb 814 projekti
-nyt olisi lattiat ja seinät vaneroitu,sekä wc/suihku koppero ja takaistuinrymän laatikostot tehty eli katon kimppuun seuraavaksi. tuossa eka viestissä jo kyselin tuosta valkoisesta mdf panelista (ei siis puu)onko kokemuksia kulkureissa miten se käyttäytyy ulkolämpötiloissa ja kiinnitys hakasilla naaraspontista ja sikaliima vielä lisäksi?
-tuosta uretaanin hinnoista on kyselty niin se on noin 10€ kilo eli neliön ala jossa viisisenttiä paksusti maksaa n.25€. tuossa minun autossa on n.120kg.
-tuosta uretaanin hinnoista on kyselty niin se on noin 10€ kilo eli neliön ala jossa viisisenttiä paksusti maksaa n.25€. tuossa minun autossa on n.120kg.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: mb 814 projekti
Ei ihan ilmaista, mutta nopeaa ja tiivistä verrattuna tyroksin kotileikkaamiseen. Tuota urtsia voisi harkita hankalimpiin kohtiin.
En ole mdf-paneelia kokeillut autossa, mutta ainakin Bauhausin-pahviparketti on kestänyt tuossa Röllin vessanseinässä.
En ole mdf-paneelia kokeillut autossa, mutta ainakin Bauhausin-pahviparketti on kestänyt tuossa Röllin vessanseinässä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 226
- Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
- Truck: dethleffs
- Location: oulunsalo
- Member id: 091
Re: mb 814 projekti
mulla mdf seinissä,eikä mitään ongelmia 3 vuoden käytössä.Auto seisoo talvella ilman lämmitystä ja kesällä on kuumaa.Suosittelen sisustukseen mdf pohjaisia paneleita.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: mb 814 projekti
Hetkinen, 25e/m2 eli 2,5kg/m2@50mm? Urtsitus makso sulle 1200€? Painavaa on eväs joten eristyskyky ei voi olla yhtä hyvä kuin levytavarassa, eristyshän perustuu ilmaan. Saumaton toki! Levytätkö nuo kylmäsillat vielä levyeristeillä vai miten?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: mb 814 projekti
-tarkennetaas hieman lukuja, tuo ruiskutettu uretaan painaa 43-47kg kuutio. ja nuista kylmäsilloista,lattiaan tuli 15mm routamatto koko alalle ja sen päälle vaneri,katossahan ei nuita kylmäsiltoja ole,seiniin tule levyt suoraan koolauksen päälle.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: mb 814 projekti
2,34kg / m2 50mm vahvuudella.
Eikö seinissä levy tule noihin pellipalkkeihin kiinni? Meinaa ruuvit hikoilee sitten, nimimerkillä kokemusta on. Tarttis ristiin koolata puulla ja sitten tulee hyvä. Toki jos jonkun paksun huovan laittaa niin ei välttämättä tuu kuurankukkaa ruuvinkantojen kohalle, ja riippuuhan se missä kelissä käyttää tai säilyttää.
Lattian eristämisestä vielä että LMC on ainoa jolla lattiassa on vähempi kun seinissä tai katossa. Lähde: http://home.swipnet.se/karavaanari/huol ... eriste.htm
Asuntoautoissa tavallisimmin käytetyt eristemateriaalit:
SP = Styropor
SF = Styrofoam
PU = Polyuretaani
Tässä muutamia eristevahvuuksien esimerkkejä:
merkki eriste seinät katto lattia mm.
Adriatik / SP / 31 / 31 / 28-41 (vuoteen 2003 lattia 28mm)
Ahorn / SP / 32-33 32-33 50-70
CI / SP / 30 / 30 / 50-75
Dethleffs / SP / 33 / 33 / 41
Frankia / SF / 35 / 35 / 40
Hobby / SP / 27-30 / 27-30 / 27-40
Hymer / PU / 30 / 30 / 41
LMC / SP / 40 / 40 / 30
Mc Louis / SP / 33 / 33 / 70
Weinsberg / SP / 33 / 33 / 40
-----------------
Tuli mieleen että eikö lattiaan saisi eristettä täyttämällä palkkien välit levyillä, finnfoan tai vaikka eps niin kuin kaupallisissakin autoissa, ei se ilmassa ollessa ime vettä niin kuin maahan upotettuna.
Eikö seinissä levy tule noihin pellipalkkeihin kiinni? Meinaa ruuvit hikoilee sitten, nimimerkillä kokemusta on. Tarttis ristiin koolata puulla ja sitten tulee hyvä. Toki jos jonkun paksun huovan laittaa niin ei välttämättä tuu kuurankukkaa ruuvinkantojen kohalle, ja riippuuhan se missä kelissä käyttää tai säilyttää.
Lattian eristämisestä vielä että LMC on ainoa jolla lattiassa on vähempi kun seinissä tai katossa. Lähde: http://home.swipnet.se/karavaanari/huol ... eriste.htm
Asuntoautoissa tavallisimmin käytetyt eristemateriaalit:
SP = Styropor
SF = Styrofoam
PU = Polyuretaani
Tässä muutamia eristevahvuuksien esimerkkejä:
merkki eriste seinät katto lattia mm.
Adriatik / SP / 31 / 31 / 28-41 (vuoteen 2003 lattia 28mm)
Ahorn / SP / 32-33 32-33 50-70
CI / SP / 30 / 30 / 50-75
Dethleffs / SP / 33 / 33 / 41
Frankia / SF / 35 / 35 / 40
Hobby / SP / 27-30 / 27-30 / 27-40
Hymer / PU / 30 / 30 / 41
LMC / SP / 40 / 40 / 30
Mc Louis / SP / 33 / 33 / 70
Weinsberg / SP / 33 / 33 / 40
-----------------
Tuli mieleen että eikö lattiaan saisi eristettä täyttämällä palkkien välit levyillä, finnfoan tai vaikka eps niin kuin kaupallisissakin autoissa, ei se ilmassa ollessa ime vettä niin kuin maahan upotettuna.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: mb 814 projekti
Tervehdys.
Olis tarve M-B 614 molemmista takaovista, olisiko ehjiä myynnissä ?
041-445 1700
Olis tarve M-B 614 molemmista takaovista, olisiko ehjiä myynnissä ?
041-445 1700
Re: mb 814 projekti
tervehdys täältäkin pitkästä aikaa,palstaa on tullut seurattua ahkerasti mutta omat jutut ja kuvat on jäänyt päivittämättä,auto alkais oleen sisältä pikku viimeistelyä vaille ja ulkopuolikin on maalattu ja kasausta vaille, mutta nyt tartteis neuvoja etuoven ikkunan toteutukseen joku liukuikkuna ois kiva mutta mistä ja miten tuo pitäis tehdä,laitan kuvan tuosta ovesta,tuo oven karmin paksuun on 40-50mm.