Tuo kuvassa oleva 3-linja on ulkoilma.
1-linjaan tuleepi polkimelta jarrupaine, joka jatkaa matkaansa 2-linjaa pitkin jarrukellolle.
Mutta jos ABS-järjestelmä havaitsee pyörän lukkiutuneen jarrutuksessa se antaa sähköä nastaan 4.3.
Tällöin polkimelta ei pääse enempää ilmaa jarrukellolle.
Jos ja kun pyörä on edelleen lukossa, ohjataan sähköä myös nastalle 4.2, tällöin jarrukellolla oleva paine pääsee linjaan 3 (ulos).
Siitä sitten seuraa toivottavasti renkaan lähteminen pyörimään.
Kun rengas jälleen pyörii, nasta 4.2 tehdään jännitteettömäksi.
Jos ja kun rengas vieläkin pyörii, myös nasta 4.3 tehdään jännitteettömäksi, silloin jarrupolkimelta tuleva ilmanpaine pääsee jarrukellolle ja gummin jarrutusteho parantuu.
jos edelleenkin baarumin ja lumijääsohjon pito ei riitä (pyörä lukkiutuu) alkaa koko sykli alusta.
Nasta 4.1 on maa.
Toivottavasti selostin tarpeeksi selkiästi.
Tuollainen niin sanottu pyöräkohtainen ABS-ventiili on melkein kaikissa autoissa samanmoinen, vain liitin on vuosien varrella uudistunut.
Uusimmissa malleissa on niinsanottu bajonettiliitin.
Sitten tulikin jo EBS-jarrut. Niistä en nyt jaksa kirjoittaa, pitkä tarina...
