Jassoo...
Tarvii taas kiittää kannustuksesta...

eli KIITOS ja syvä kumarrus...

Mikko kyseli tapaa miten tota putkee taivuttelin...ja seinämä vahvuuksia, seinämä vahvuus on 3mm ja profiili on 40x40mm paitsi takaseinän alin "vaakapalkki" se oli/on profiililtaan 40x60mm ja seinämä vahvuus 4mm...
Mutta se miten mä sen vääntelin ni on ehkä vähän vaikea kertoa näin...varsinkin minun vajavaisilla verbaalisilla taidoilla..

mutta yritetään...
Minulla ei siis ole minkään näköistä "mankelia" käytössä, mutta ei tohon niitä mun mielestä tarvinnutkaan...
tarvitaan vaan kaksi saman suuntaista vaaka putkea jotka ovat jossain todella tukevasti kiinni. putkien etäisyys toisistaan oli n.30cm ja korkeushan on jokaisen vääntelijän "omasta varresta" kiinni.

Otetaan "ylipitkä" kappale ja laitetaan se putkien väliin poikittain sillä tavalla että toinen poikki putkista on alla ja toinen päällä...(toivon mukaan kiinnostuneet ovat vielä kärryillä...

) Ja sitten vaan "nytkytetään" pikkuhiljaa kappaletta siirtäen n.5cm kerrallaan...(olipas epäselvästi sanottu...

)
Ylipitkän putken kanssa on käytössä huomattavasti pidempi vipuvarsi joten voimaa ei tarvitse käyttää "juuri lainkaan" maan vetovoima on sun puolella...

Ja tässä kohtaa tuollaisesta sapluunasta on suuri hyöty, ei tarvitse ihan silmäpelillä vääntää sitä... Sitten kun se on saatu suurin piirtein muotoonsa putki lyhenetään melkein oikeaan mittaan ja sovitetaan "kohteeseen"... tässä kohtaa on vielä mahdollisuus vääntää putkea lisää suht helposti (ainakin tuollaisissa kyljen pysty putkissa) mut kokemuksesta voin sanoo että mitä lyhyempää kappaletta yrität tällä "metodilla" vääntää sen raskaampaa se on...
Sitten kun putki on saatu haluttuun muotoon, se katkaistaa ja "tökätään" kiinni...

Toivottavasti pääsit edes pikkasen jyvälle miten mä oon väännelly noi..
Putkea voi toki vääntää "lämmöllä" esim. vaik migillä...(jos ei oo kaasuvehkeitä) hitsaa "vaan" putken ulkosyrjään tietyin välimatkoin semmoisia "nappeja"
se putken syrjä minne sä annat lämpöö laajenee vähän ja täten putki "kaareutuu" tässä tyylissä on vaan hyvin suurena vaarana että putki lähtee lämmön vaikutuksesta kiertymään tai kaareutumaan sivusuunnassa... (kokeilin...en osannu...enkä jaksanu kauan harjoitella...

)
Ja voihan sen myös "takoa" kieroks mutta se vaatii kaverin avuksi ainakin näin pitkissä kappaleissa... ja se on sitte kaverin "tarkkuudesta" kiinni miten se tärisee käsille...

(ainakin jos auton lehtijousia takoo...

nimim. kokemusta omaava

)
Joku oikee seppä nauraa itsensä tärviölle varmaan näistä mun "ohjeista" mutta lopputuloshan on se mikä ratkaisee...

mää sain omat putkeni mutkalle nytkyttelemällä ja niistä tuli "hyvät" ainakin sen vert hyvät et yks kaveri ku kävi tässä hallilla kattelee tota "valmiina" se ei meinannu millään uskoo että oon käsipelillä vääntäny ne...
Oikeestaan kaikista enitenhän tossaki tarvittiin mielikuvitusta ja lehmän hermoja...et malttaa vaan sovittaa ja taas sovittaa n. 4h mulla meni noihin neljän putken nysväämiseen...

Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...