Reddewil kirjoitti:Jos sähköistä mitään ymmärtää, niin tajuaa että kun tyhjätään sarjassa olevia akkuja vaikka nyt esimerkin 140 & 220Ah ja otetaan ulos 110Ah, on 140Ah akku niin tyhjä että luultavasti 80% eliniästä meni siinä ja akku on täysin kuiva kun taas 220Ah akku on puolillaan...
Korostan heti aluksi, että en koe ymmärtäväni sähköistä juuri muuta kuin sen, että 230V suoraan sieraimiin ei tee hyvää... Sekä sen, että punaista ja mustaa johtoa ei pääsääntöisesti kannata yhdistää keskenään?
Siitä huolimatta totean myös sen, että ainakin kaikissa ammattiliikenteen 24V autoissa ja laitteissa, joita olen tavannut ja käsitellyt, on aina ilman ainoatakaan poikkeusta vaihdettu käynnistysakut pareittain. Näin siitä huolimatta, vaikka muutaman kuukauden ikäisestä akkuparista toinen olisi mittausten mukaan "selkeästi" se viallinen. Joku syy tähänkin lienee, muukin siis, kuin myyntimiehen markkinapuheet?
Toki toimintavarmuudella on eri merkitys ammatti- ja harrastuskäytössä olevien ajoneuvojen osalta. Tämän vuoksi yksittäisen akun ostohinta taitaa olla liikennöitsijöille pienempi harmi? Vai tunnustaako joku tätä lukeva tavanneensa liikennöitsijää, joka vaihtaisi (käynnistys)akkuja yksitellen ammattikäytössä olevaan raskaaseen kalustoonsa?