Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteitä ?
Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteitä ?
Kertokaapas ja mitä paremmin perusteltuna, niin sen parempi. Pitäisi tehdä piakkoin päätös uuden keikkabussin akkujutuista, jotka säädetään lopulliseen muotoonsa toukokuussa. Nyt kun bussi tehtiin nopeasti ajoon, ratkaisu oli tällainen:
1.
- starttiaukuiksi uudet 220 Ah akut
- kaikki virta otetaan näistä, auton oma käyttö sekä invertteri
- 3 kW laturi-invertteri
2.
- lisäakuiksi 180 Ah akut
- normaalisti eivät lainkaan käytössä, latautuvat ajossa sekä mahdollisesta maasähköstä
- kytkimellä käännettävissä apuvirraksi, jos starttiakut tyhjenevät
- ei muuta käyttöä vielä
Tällä homma toimii ja hyvä puoli on, että aina on sähköä saada käyntiin, koska lisäakuilla ei ole mitään muuta käyttöä, kuin apukäynnistys käsin kytkettäessä.
Nyt auto menee toukokuussa pajalle viimeistelyyn ja siinä on mahdollista muuttaa kytkentää, jos halutaan. Auto on CAN-väyläinen Volvon 9700 vm. 2004 ja Carruksen 15 m rahtiperäkori.
Nyt pitäisi siis ottaa kantaa, pidetäänkö noin vai muutetaanko jotenkin ja jos muutetaan, niin miten?
Käyttö ympärivuotista ja maasähköä ei normaalisti ulkosäilytyksen aikana ole käytettävissä, harvemmin myöskään keikkapaikoilla helposti. Normaalisti autossa ei yövytä, eli yöllä ei tarvita lämmitystä eikä ilmastointia. Päivätauoilla kyllä.
Sähkölaitteina invertterin perässä 2x TV, normi jääkaappi, mikroaaltouuni, isotehoinen kotiteatterivahvistin, tietokoneiden yms. latureita, pölynimuri, hiuslaitteet, kahvinkeitin, vedenkeitin jne... Kaikki eivät tietenkään yht'aikaa, vaan tarpeen mukaan.
Nyt raadilta suosituksia, miten hoitaisitte sähköt vai menisittekö näillä? Kiitoksia etukäteen...
1.
- starttiaukuiksi uudet 220 Ah akut
- kaikki virta otetaan näistä, auton oma käyttö sekä invertteri
- 3 kW laturi-invertteri
2.
- lisäakuiksi 180 Ah akut
- normaalisti eivät lainkaan käytössä, latautuvat ajossa sekä mahdollisesta maasähköstä
- kytkimellä käännettävissä apuvirraksi, jos starttiakut tyhjenevät
- ei muuta käyttöä vielä
Tällä homma toimii ja hyvä puoli on, että aina on sähköä saada käyntiin, koska lisäakuilla ei ole mitään muuta käyttöä, kuin apukäynnistys käsin kytkettäessä.
Nyt auto menee toukokuussa pajalle viimeistelyyn ja siinä on mahdollista muuttaa kytkentää, jos halutaan. Auto on CAN-väyläinen Volvon 9700 vm. 2004 ja Carruksen 15 m rahtiperäkori.
Nyt pitäisi siis ottaa kantaa, pidetäänkö noin vai muutetaanko jotenkin ja jos muutetaan, niin miten?
Käyttö ympärivuotista ja maasähköä ei normaalisti ulkosäilytyksen aikana ole käytettävissä, harvemmin myöskään keikkapaikoilla helposti. Normaalisti autossa ei yövytä, eli yöllä ei tarvita lämmitystä eikä ilmastointia. Päivätauoilla kyllä.
Sähkölaitteina invertterin perässä 2x TV, normi jääkaappi, mikroaaltouuni, isotehoinen kotiteatterivahvistin, tietokoneiden yms. latureita, pölynimuri, hiuslaitteet, kahvinkeitin, vedenkeitin jne... Kaikki eivät tietenkään yht'aikaa, vaan tarpeen mukaan.
Nyt raadilta suosituksia, miten hoitaisitte sähköt vai menisittekö näillä? Kiitoksia etukäteen...
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
3.
- auton ajo ja parkkitoimiinnot eri akkupareille. Startti, ajovalot, pyyhkijät puhaltimet tms kori- ja alustatekniikka. Päävirroista poiskytkettävissä ( Webaston virransyottöön A/B vaihtoehto joko ajoakuilta tai hupiakuilta, tällöin parkkivweba ei voi tyhjentää starttiakkua. Normaalikäytössä Weba ottaisi virran hupiakustosta, mutta kytkimellä saisi sen ottamaan virtansa ajopuolelta - mikäli hupivehkeet olisivat tyhjentäneet akkunsa - tällöin saisi pakkasaamuna auton lämpimäksi ennen starttia.)
- Invertteri ja kaikki 230 vehkeet omalla hupiakustolla
- automaattinen erotusrele Blue Sea ( maasähkö ja autonlaturi lataa molempia akustoja
- erillinen 12v hupiakku sisävalaistukselle ja 12v laitteille. Lataus invertterin kautta verkkovirtalaturilla.
- tuohon lisäksi salkkuaggregaatti niin taatusti ei jää tielle sähkön loppumisen takia
Plussat:
-auto lähtee aina käyntiin mikäli muistaa ottaa päävirrat pois = kukaan ei vahingossa laita alustan kulutuslaitteita päälle, kun kuski on poissa.
-Mikäli invertteri tyhjää hupiakuston jää vielä 12v valot palamaan.
Näin olen tuohon omaan projektiini sähköt väsänyt ja hyvin toimii.
- auton ajo ja parkkitoimiinnot eri akkupareille. Startti, ajovalot, pyyhkijät puhaltimet tms kori- ja alustatekniikka. Päävirroista poiskytkettävissä ( Webaston virransyottöön A/B vaihtoehto joko ajoakuilta tai hupiakuilta, tällöin parkkivweba ei voi tyhjentää starttiakkua. Normaalikäytössä Weba ottaisi virran hupiakustosta, mutta kytkimellä saisi sen ottamaan virtansa ajopuolelta - mikäli hupivehkeet olisivat tyhjentäneet akkunsa - tällöin saisi pakkasaamuna auton lämpimäksi ennen starttia.)
- Invertteri ja kaikki 230 vehkeet omalla hupiakustolla
- automaattinen erotusrele Blue Sea ( maasähkö ja autonlaturi lataa molempia akustoja
- erillinen 12v hupiakku sisävalaistukselle ja 12v laitteille. Lataus invertterin kautta verkkovirtalaturilla.
- tuohon lisäksi salkkuaggregaatti niin taatusti ei jää tielle sähkön loppumisen takia
Plussat:
-auto lähtee aina käyntiin mikäli muistaa ottaa päävirrat pois = kukaan ei vahingossa laita alustan kulutuslaitteita päälle, kun kuski on poissa.
-Mikäli invertteri tyhjää hupiakuston jää vielä 12v valot palamaan.
Näin olen tuohon omaan projektiini sähköt väsänyt ja hyvin toimii.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
samaa mieltä rosvolinnan kanssa, että kaksi eri akustoa autoon, jo senkin takia ettei tule väylätekniikan kanssa ongelmia=)
Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
Omassa on kaksi hupiakku ryhää ihan niinkuin Rosvlinna kertoili vaan että minulla ne ovat molemmat 12V, mutta 3000W inverteriä ei oikein voi laittaa hupiakulle joka on 12V (3000W/12V=250A) taitaa olla enemmän kuin starttivirta bussissa.
Aurinkokennoja ei varmaan keikkabussissa tarvita jos sillä muutaman päivän välein ajetaan silloin kun sähköä kulutetaan.
Aurinkokennoja ei varmaan keikkabussissa tarvita jos sillä muutaman päivän välein ajetaan silloin kun sähköä kulutetaan.
- Liitteet
-
- Akkujärjestelmät_new.jpg (62.95 KiB) Katsottu 16755 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
Tähän vähän lisää keskustelun jatketta. Tuo aggregaatti oli hyvä varotoimi. Tietysti kiinteästi asennettu diesel-aggregaatti olisi vielä asteen verran enemmän pro. Mitähän moiset maksavat ja onko kenellä kokemusta niistä?Rosvolinna kirjoitti:3.
- auton ajo ja parkkitoimiinnot eri akkupareille.
- Invertteri ja kaikki 230 vehkeet omalla hupiakustolla
- automaattinen erotusrele Blue Sea ( maasähkö ja autonlaturi lataa molempia akustoja
- tuohon lisäksi salkkuaggregaatti niin taatusti ei jää tielle sähkön loppumisen takia
Nyt sinne on asennettu sellainen iso peltikuorinen solenoidi, joka vetää akut yhteen ladattaessa. Taitaa olla Blue Sea'ta varmempi vehje.
Tuohon vanhaan bussiin asensin Blue Sean ja se ei ole kyllä sen kyseiseen kirjastoautoon aikoinaan asennetun kenkälaatikon kokoisen erotuslaitteen veroinen, jonka siis kannoin sieltä pois. Se kenkälaatikko antoi jännitteen laskea alemmas ennen erottamista ja silloin kuormaa tosiaan jaettiin molemmille akuille aika kauan (olikohan se 23,5V asti?), kun BS erottaa jo 24.5 V tasolla, eli käytännössä melkein heti, kun kone sammutetaan. Varmempaa tietysti noin, mutta ei auta kuorman jakamiseen lainkaan. Eikä se 23,5 V (?) aiheuttanut koskaan ongelmaa alhaisuudellaan.
Samoin BS joutuu vikatilaan yllättävän herkästi ja valo vaan vilkkuu, kun hupiakuston jännite laskee liikaa. Yhdistymiseen tarvirtaan akkukaapeleita tai käsin kytkentää akuille. Se kenkälaatikko yhdisti aina varmasti ja automaattisesti.
Uudessa autossa on kaksi laturia, joten niissä riittää virtaa ladata isompaakin akustoa, kunhan ne vaan ovat yhdessä. Webasto on nyt tehtaan jäljiltä starttiaukuissa, joten tuo A/B kytkentä olisi hyvä.
Jos sinne asennetaan kunnon korilaiteakusto (=hupiakut, mutta kun se keikkailu ei enää ammattitasolla ole hupia, joten puhutaan ammattitermeillä

- auton alkuperäiset sisävalot, jotka eivät ole vähävirtaisia ledejä
- ilmapuhallukset
- Webasto A/B:n B-tilassa
- mitä muuta?
Erillistä 12V järjestelmää sinne ei kannata enää yrittää väsätä, kun nyt siellä ei ole mitään 12V laitteita.
Eli voisiko starttiakusto tyhjentyä kaikesta huolimatta? Tämä on se kuskin huoli ja hän on siksi tyytyväinen nykytilanteeseen ja yrittää saada virran riittämään kytkemällä auton maasähköön tai pitää koneen käynnissä aina kun mahdollista...
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
Diesel agre on aika jytkyttäjä, bensa malli käy nätisti ja on hiljaisempi, normikäytössä 3 KW pitäisi riittää.
Meillä BS manuaalinen eroituskytkin, (varmatoiminen) ja halpa.
Ledit on hyviä ja halpoja 12 v. voi kytkeä sarjaan aina kaksi että tulee 24 v. ja niitähän löytyy myös mallia 6-24 v. ja 8-30 v.
Meillä BS manuaalinen eroituskytkin, (varmatoiminen) ja halpa.
Ledit on hyviä ja halpoja 12 v. voi kytkeä sarjaan aina kaksi että tulee 24 v. ja niitähän löytyy myös mallia 6-24 v. ja 8-30 v.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
Tuossa yksi dieselaggregaatti:
http://www.ultimatemarket.com/Published ... ode=UP5000
Eli äänieristetyt maksavat jossain 1000-1500 euron haitarissa ja ovat varsin isoja möhkäleitä. Hinta ei tietysti tässä konkurssissa kaada projektia mitenkään, jos siitä on hyötyä. Mutta sitä nyt ei varmaankaan kannata ensimmäisenä sinne ruveta asentamaan, vaan pitää varalla tällainenkin mahdollisuus.
http://www.ultimatemarket.com/Published ... ode=UP5000
Eli äänieristetyt maksavat jossain 1000-1500 euron haitarissa ja ovat varsin isoja möhkäleitä. Hinta ei tietysti tässä konkurssissa kaada projektia mitenkään, jos siitä on hyötyä. Mutta sitä nyt ei varmaankaan kannata ensimmäisenä sinne ruveta asentamaan, vaan pitää varalla tällainenkin mahdollisuus.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
Minä en ole kokenut tuota BS-releen korkeaa irroitusjännitettä ongelmaksi. Taatusti jää ajoakut täyteen.
Pari kertaa tuo on jäänyt auki vikatilaan. Jotenkin pelasin kaikki akut tyhjiksi - Auto oli festarityömaan infokoppina ja lauma vapaaehtoisia riivasi kapasiteetin nollille...maasähkö oli otettu parempiin tarkoituksiin ja ilppi ja ziljoona kahvinkeitintä imivät akut tyhjiksi. Oli ne myös laittaneet aggregaatin tulille, mutta se ei ollut kiinni missään.
3kW pyörillä oleva bensa-aggre on mielestäni kätevin. Sähkö- ja narustartti, iso tankki, helppo viedä kauemmaksi säksättämään, helppo huoltaa = ei liiaksi elektroniikkaa.
Pari kertaa tuo on jäänyt auki vikatilaan. Jotenkin pelasin kaikki akut tyhjiksi - Auto oli festarityömaan infokoppina ja lauma vapaaehtoisia riivasi kapasiteetin nollille...maasähkö oli otettu parempiin tarkoituksiin ja ilppi ja ziljoona kahvinkeitintä imivät akut tyhjiksi. Oli ne myös laittaneet aggregaatin tulille, mutta se ei ollut kiinni missään.
3kW pyörillä oleva bensa-aggre on mielestäni kätevin. Sähkö- ja narustartti, iso tankki, helppo viedä kauemmaksi säksättämään, helppo huoltaa = ei liiaksi elektroniikkaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
itellä 2,6kW Kipor. 4-tahti, mukavan hiljainen. Oon kokeillut käyttää tuossa boxissakin, luukku vähän raollaan, niin hyvin pelaa (toi kotelo on umpinainen, ei yhteyttä tavaratilaan/matkustamoon), eikä paljoa kuulu sisällekään. Ja toi on vielä helposti siirrettävissä. Tuossa odottaa 55mm kurttuputki kokeilua, että laittaisin sen tuon pakoputken eteen ja kurttuputki pihalle luukun raosta.
- Liitteet
-
- WP_001472.jpg (65.54 KiB) Katsottu 16652 kertaa
peltiliiteri.com
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
Dometiciltä löytyy hienoja tiiviiksi koteloituja aggregaatteja vaikka suoraan säänarmoille. Kaukokäynnistys 5m kaapelilla. Hinta vain on suolainen, alkaen n. 3 tuhatta euroa. Ovat todella hiljaisia ja laadukkaita, mutta hinta on tosiaan melkoinen. 

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
Minusta aggrekaatti on sen verran turha vehje että siihen ei suuria kannata sijoittaa. Mahdollisimman pieni, kevyt ja hiljainen. Enemmän sitä joutuu siirtelemään muiden tavaroiden tieltä mitä sitä tarpeeseen kantaa eli kevyt ja hiljainen, nyt ei ole minulla ollut enää ollenkaan aggrea.
Tulevaisuus on sähköinen
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
osin samoilla linjoilla:
sekasysteemi (= paljon kalliita akkuja ja iso invertteri + iso "kallis" äänetön aggregaatti) on minusta kanssa huonoin ratkaisu.
Kunnon äänetön laadukas aggregaatti, eli koko sähkötuotantoa aina aggrella, ja unohtaa vapaa-ajan akut kokonaan, tai sitten kunnon setti akkuja ja tehokas invertteri (ja ihan snadi, edullinen aggre vaan varoina, jos on sattunut kuivaamaan starttiakutkin, ettei tarvii työntää käyntiin...).
Tuplainvestoinnissa minusta ei ole järkeä, vielä kun noi akun penteleet tuppaa vanhenemaan käytössä.
sekasysteemi (= paljon kalliita akkuja ja iso invertteri + iso "kallis" äänetön aggregaatti) on minusta kanssa huonoin ratkaisu.
Kunnon äänetön laadukas aggregaatti, eli koko sähkötuotantoa aina aggrella, ja unohtaa vapaa-ajan akut kokonaan, tai sitten kunnon setti akkuja ja tehokas invertteri (ja ihan snadi, edullinen aggre vaan varoina, jos on sattunut kuivaamaan starttiakutkin, ettei tarvii työntää käyntiin...).
Tuplainvestoinnissa minusta ei ole järkeä, vielä kun noi akun penteleet tuppaa vanhenemaan käytössä.
peltiliiteri.com
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
Keikkabussin virtajärjestelmää on tullut itsekin pähkäiltyä.
Onko täällä valistunutta mielipidettä jos virtaa tuottaisikin suoraan pääkoneelta?
Tyyliin: http://www.dynaset.com/index.php/fi/tuo ... jestelmaet
Onko muuta haittaa kuin hinta?
Onko täällä valistunutta mielipidettä jos virtaa tuottaisikin suoraan pääkoneelta?
Tyyliin: http://www.dynaset.com/index.php/fi/tuo ... jestelmaet
Onko muuta haittaa kuin hinta?
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
Troolarissani oli 6,5 litranen kuutosen kone, se ei oikein tykännyt kun sitä tyhjäkäynnillä joutu rutkuttaan sähkön tuottamisen takia tuntikausia, eikä satamassakaan viereiset veneilijät ollut kauheen iloisia polttoöljyn kärystä kun kone roksutti. Ei toi tyhjäkäynti taida olla herkkua noille bussien koneillekaan??
Mutta olisko 11 litranen moottori geniksessä vähän overkilliä, kun 1,1 litranenkin melkeen riittävän voiman tuottaa. Tulee ehkä kilowatille turhaa hintaa...
Mutta olisko 11 litranen moottori geniksessä vähän overkilliä, kun 1,1 litranenkin melkeen riittävän voiman tuottaa. Tulee ehkä kilowatille turhaa hintaa...
peltiliiteri.com
-
- Kuski
- Viestit: 23
- Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
- Location: Kittilä
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
Bussien ja kuorma-autojen ym. moottorit kestää kyllä tyhjäkäyntiä ilman mitään huolia. Ammattikäytössäkin nämä käyvät tuntitolkulla tyhjää helposti varsinkin kovemmilla pakkasilla.
Itseasiassa se on ainakin minusta paras tapa tuottaa virtaa, kaikki auton omat järjestelmät kuten ilmastointikoje toimivat moottorin käydessä, akut lataantuvat tehokkaasti ja ei tarvita ylimääräisiä investointeja aggrekaattiin. Ja polttoainekin tulee luonnollisesti auton omasta säiliöstä, ei tarvitse aggrekaatin tankkauksesta tai jopa toisen polttoaineen mukana kuljettamisesta huolehtia.
Itseasiassa se on ainakin minusta paras tapa tuottaa virtaa, kaikki auton omat järjestelmät kuten ilmastointikoje toimivat moottorin käydessä, akut lataantuvat tehokkaasti ja ei tarvita ylimääräisiä investointeja aggrekaattiin. Ja polttoainekin tulee luonnollisesti auton omasta säiliöstä, ei tarvitse aggrekaatin tankkauksesta tai jopa toisen polttoaineen mukana kuljettamisesta huolehtia.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
Hieman ot, mutta bändi on loistava
https://www.youtube.com/watch?v=SXkYEcWX9KE
https://www.youtube.com/watch?v=SXkYEcWX9KE
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Keikkabussin akkujärjestelmät - valistuneita mielipiteit
Niin on tämäkin ot, mutta mukana matkailuauto:
https://www.youtube.com/watch?v=phZqxw4V_w4
https://www.youtube.com/watch?v=phZqxw4V_w4