Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Nepin kulkine rampana nettiyhteyden ulkopuolella.

Häneltä tuli kysymys. Sietääkö ZF-laatikko hinausta vai pitääkö vetarit irroittaa?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Mikä ongelma, käykö moottori?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Öljy ja glygoli ovat löytäneen toisensa. Ei voi käyttää, pahvit ilmeisesti entiset. Auto pitäisi hinata pajalle. Pystytkö vastaamaan nopeasti. Neppi odottaa hinuria.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

onko matka pitkä? mua on kerran hinuri hinannu vajaa 5km ZF laatikolla olevaa sisua. ehtona oli että pitää olla painetta että laatikkoon saa isonpuolen päälle. ja veti muistaakseni max 30km/h. kone ei käynyt. pienellä puolella jos vetää vapaalla laatikko hajoaa varmasti. 16 vaihteinen manuaali aski.

jos pidempi matka ja kovempi nopeus tai jossei laatikkoa saa isollepuolelle niin en vetäisi.

eikö hinuri voi ottaa perästä kiinni ja vetää pyörät ilmassa ?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hinuri on pieni ei nosta. Välitän tiedon Nepille
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

tai sit soittelis merkin johkin apu24 palveluun ja kyselis sieltä hinausohjetta. mutta kyllähän sieltä fiksuinta ois se kardaani tai vetari(t) napata veke niin sit ei ainakaan tartte pelätä sen laatikon puolesta.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Ohjekirjan mukaan yli 10km hinausmatka on kardaani tai vetoakselit irroitettava.
Pohjantähti
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu kiitoksia. Nepin aski olikin 6-lovinen manuaali. Olin tulkinnut hänen tekstaria huonosti.

Asia hoidossa, iso kiitos - hullupalsta toimii transeuropa 24/7
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Kardaani irti tai vetarit ulos, ei kannata rikkoa enempää! Laatikon voitelu ei pelaa jos kone ei käy :/ Niin se taitaaki olla takatuuppari, eli vetarit ulos :shock: Ei ku B10M, niinhän se oliki :lol:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja ansa »

jos paineita niin kytkin pohjassa iso vaihde päällä voi hinata kaikkia keppilaatikollisia irrottelematta mitään eikä ole väliä hinaus nopeudellakaan ,laatikos pyörii sillä konstilla öljypumppu ja voitelu taattu ;-)
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja janne »

Rosvolinna kirjoitti:Öljy ja glygoli ovat löytäneen toisensa. Ei voi käyttää, pahvit ilmeisesti entiset. Auto pitäisi hinata pajalle. Pystytkö vastaamaan nopeasti. Neppi odottaa hinuria.
Pitääkö paikkansa että 10-mahurin vesipumppu laakereiden pettäessä voi hyvinki päästää nesteet öljyn sekaan ja olla vuotamatta ulospäin. Näin muistelen yhden liikennöisijän asentajan kertoneen.
Niin sillä minä kun se olis aika helppo ja suht edullinen vika........
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Hyvä että sai neppi apua
...suomessa ainakin noi raskaan hinurin miehet tosi ammattitaitoisia
Tietoa ja korjaustaitoa paikan päällä :P
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Rosvolinna kirjoitti:Nepin kulkine rampana nettiyhteyden ulkopuolella.

Häneltä tuli kysymys. Sietääkö ZF-laatikko hinausta vai pitääkö vetarit irroittaa?
Ja tästä oppineena :?: Aina kannattaa pitää yhteyttä Suomeen. Jos lähtee johonkin "ULOS", niin on jonkun kanssa yhteyksissä, niin kuin hytkin huomattiin. Netti ei toimi, mutta kännykkä kuitenki.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jep. Suomessa on tietoa ja taitoa. Apua saa tien päällä ja tälle huippupalstalle voi laittaa avunhuudon.

Neppiä tuli hinaamaan joku pikku Rellu-hinuri. Ei löytynyt hinauslenkkiä, joten Neppi kyseli minulta mittoja lenkkiin. Hinurin kuski lupasi valmistaa sellaisen, kunhan saa mitat.

Auto on/oli jossain puolalaisella rekkaparkilla ja tarvitsee hinausta korjaamolle. Vian laadusta ei minulla ole tarkempaa tietoa. Öljy ja vesi ovat yhtä. Jotain lämmönnousua liittyi tilanteeseen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja ansa »

janne kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Öljy ja glygoli ovat löytäneen toisensa. Ei voi käyttää, pahvit ilmeisesti entiset. Auto pitäisi hinata pajalle. Pystytkö vastaamaan nopeasti. Neppi odottaa hinuria.
Pitääkö paikkansa että 10-mahurin vesipumppu laakereiden pettäessä voi hyvinki päästää nesteet öljyn sekaan ja olla vuotamatta ulospäin. Näin muistelen yhden liikennöisijän asentajan kertoneen.
Niin sillä minä kun se olis aika helppo ja suht edullinen vika........
periaattees vesipumpulla on kyllä juorureikä ulos ,jossain tapauksissa vain ollut muurautunut tukkoon ja silloin tuo nesteen kulkeutuminen tosiaankin mahdollista :wink:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja neppi »

Burger Kingistä löyty HotSpot!

Eli öljyt ja vedet on sekasin. Tekee huolella painetta jäähd. järjestelmään.

Kansipahvivoimisteluja ilmeisesti luvassa.

Perjantaina kävi semmonen Lego-hinausauto, joka olis muuten meidät nykässy, mut Anderssoni oli tarvinu hinauslenkkiä johonki toiseen rojeksiin (varmaan sama proggis, missä mun ton vehkeen kaikki manuskat on), eikä puomia saanu mihinkään kii. Yritin ehdottaa pyyhkijänvarteen jesarilla, mut ei jostain syystä käyny.

Tulee huomenna takas sen silmukan kans ja sit lähtee homma rullaa.

Sen verran käytin eilen myllyä, et siirsin auton parkkiksen toiseen laitaan sähkötolpan viereen. Nyt pelaa kuviosaha. Tässä ootellessa on hyvä heitellä frisbeetä ja rakentaa keittiöö. Vaikka irrotella kardaania.

Kiitos osallistuneille! Erityiskiitos parahin herra Rosvolinnalle, ku otit asian hoitaakses! Ihan tässä tulee äitienpäivätippa linssiin!

En taas tiedä, koska pääsen verkkoon seuraavan kerran, joten jos jotain tulee mieleen, voi tekstiviestillä tai ihan vain vanhanaikaisesti puhelimoimalla koittaa tavoitella.

Kiitellen ja kumarrellen,
Neppi, tienpää
vee4
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Touko 2014 13:38
Location: E-P

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja vee4 »

ansa kirjoitti:
janne kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Öljy ja glygoli ovat löytäneen toisensa. Ei voi käyttää, pahvit ilmeisesti entiset. Auto pitäisi hinata pajalle. Pystytkö vastaamaan nopeasti. Neppi odottaa hinuria.
Pitääkö paikkansa että 10-mahurin vesipumppu laakereiden pettäessä voi hyvinki päästää nesteet öljyn sekaan ja olla vuotamatta ulospäin. Näin muistelen yhden liikennöisijän asentajan kertoneen.
Niin sillä minä kun se olis aika helppo ja suht edullinen vika........
periaattees vesipumpulla on kyllä juorureikä ulos ,jossain tapauksissa vain ollut muurautunut tukkoon ja silloin tuo nesteen kulkeutuminen tosiaankin mahdollista :wink:
Niinhän näissä tuppaa käydä. Pumppuhan ottaa voimansa jakopäästä ja sieltä kun paikat välistyy niin neste karkaa öljyn sekaan.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Nepin auto korjattu. Nesteet sekoittuivat viallisessa öljynlauhduttimessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja ansa »

Rosvolinna kirjoitti:Nepin auto korjattu. Nesteet sekoittuivat viallisessa öljynlauhduttimessa.
eli siis moottoriöljy ei ollutkaan saanut nestettä ,vaan nesteeseen oli mennyt öljyä ,toi olis helpottanu tuota vikahakua aika paljon jos olis huomattu toi asia kysyä ,ja ajaminenkaan ei siten enää olisi ollut kovinkaan vaarallista ,eikä olisi tehnyt lisätuhojakaan ,sillä edellytyksellä siis että öljyä olis riittäny moottorissa ,niin ja selvyydeksi vielä että se öljyhän siis menee tuonne nesteen sekaan sen takia koska öljynpaine suurempi kuin nesteen puolella :?
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja mikko »

Se on öljynjäähdytin. Lauhdutinta ei linjuriauton öljy tarvitse.

Otan takkini ja ->
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kiitos korjauksesta "mikko" . Minunkin autossani on sellainen säkyväkytin siellä pärisevässä osassa matkustamon lattian ja kadun välissä. Termistö hukassa, kun ei ole koskaan tarvinut kysyä tuota romikselta ja varsinkaan puolaksi.

Pääasia on, että Nepin auto käy ja kukkuu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja mikko »

Eiku mä viisastelin. Sehän se puhekielessä on, mut pilkunviilaajan korvissa kuulostaa oudolta jos öljy tarvii lauhduttimessa käyttää, eli höyrystyneestä muodosta saattaa takaisin nestemäiseksi.

Koetan olla viisastelematta.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Ehkä 99% tapauksissa menee öljynlauhdutin ja jäähdytin sekaisin...
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja neppi »

Tusillämitääajaavvoinu! Ü

Sen puuron jäähdytysominaisuudet on niin onnettomat, et ei vaa onnaa. Lämmöt nousee.

Noni. Nyt Suomessa. Tästä saattaa joskus tulla Horror Lines -topikkiin postaus.

Muutama päivä jäähdytysjärjestelmää putsailtiin. Sit laskettiin tyhjäks ja laitettiin semmonen puhistusmyrkky / vesiseos koneeseen ja toivotettiin hyvää matkaa. Sillä saralla ois seuraavaks ohjelmassa järjestelmän tyhjennys, huuhtelu ja uudet nesteet.

Öljykuuleri (kuullostaa paremmalta ku lauhdutin tai jäähdytin. Sillee kuulimmalta) oli siis joulukuussa Tarvike Aholasta hankittu Diesel Technik, josta merkistä puolalainen korjaamopäällikkö totesi: "Scheiße".

Soitin heti paikalla Aholaan ja käskivät tuoda viallisen osan, sekä hinaus-, korjaus-, yms kuitit joku päivä tiskille. Katotaan kuinka äijän käy.

Kiitos osallistuneille! Jos joskus tarviitte Varsovan nurkilla korjaamoo, mulla on yks jota voin suositella!

N
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neppi pulassa Puolassa - Hinaus ZF askilla

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jaa siitä meni kuuleri särki, aikamoista jos uuski kerran oli!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin