Perän vaihto Volvo B12B 9700?
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Perän vaihto Volvo B12B 9700?
Elikkäs kysytään vielä neuvoa kun täällä tiedetään myös näistä vähän uudemmista autoista.
Eli hain Norjasta tuon 9700H, nyt vaan huomannut että siinä taitaa olla aika tiheä perä, kun ylivaihteella ajaa satasta niin kierrokset on siellä 2300, vihreä taisi loppua jo jossatin 1600. Vaihteisto on siis tämä R + 7 + sähkönappi keskellä.
Jos tiputtaa 90km/h niin kierrokset siellä 2100 noin suunnilleen. Niin ja Norjan auto kun tämä on niin tehoa riittää kyllä, tais olla 309kw eli 420hv.
Juttelin yhden yhteistyökumppanin kanssa ja kyselin että onko se laatikko vai mikä kun menis vaihtoon, niin hän sanoi että pitäisi perä vaihtaa. Voiko vaihtaa vain sisuskalut vai meneekö koko taka-akseli vaihtoon? Kulutus on nyt siinä 30L/100km eli jos saisi kulutuksen jo tiputettua siihen 25L niin aika nopeasti maksaisi perän vaihto itsensä takaisin.
Eli hain Norjasta tuon 9700H, nyt vaan huomannut että siinä taitaa olla aika tiheä perä, kun ylivaihteella ajaa satasta niin kierrokset on siellä 2300, vihreä taisi loppua jo jossatin 1600. Vaihteisto on siis tämä R + 7 + sähkönappi keskellä.
Jos tiputtaa 90km/h niin kierrokset siellä 2100 noin suunnilleen. Niin ja Norjan auto kun tämä on niin tehoa riittää kyllä, tais olla 309kw eli 420hv.
Juttelin yhden yhteistyökumppanin kanssa ja kyselin että onko se laatikko vai mikä kun menis vaihtoon, niin hän sanoi että pitäisi perä vaihtaa. Voiko vaihtaa vain sisuskalut vai meneekö koko taka-akseli vaihtoon? Kulutus on nyt siinä 30L/100km eli jos saisi kulutuksen jo tiputettua siihen 25L niin aika nopeasti maksaisi perän vaihto itsensä takaisin.
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
Onko kierrokset mittarista katsottuna vai perän ja laatikon spekseistä laskettuja? Noissa on usein ollut ihan puuta heinää näyttäviä kierrosmittareita.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
on mittarista katsottu, eli pitäisi varmaan nyt sitten laskea tai katsoa esim. mittarilta tuolta moottorin akselilta... Kulutus on otettu ajotietokoneesta, eli ei ole mitattu tankkaamalla.
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
Työmaalla tuon ikäluokan Volvoissa on useimmissa 2.85 välityksinen perä EGS-vaihteiston kaverina, jolloin todelliset kierrokset sattuu 315 renkailla satasen vauhdissa tuonne 1500 r/min paikkeille. Tuntuu aika hurjalta, että kone muka oikeasti kiertäisi 2300 samalla nopeudella? Oletko ihan varma, ettei tuohon autoosi jostain syystä jo turskamaassa ole vaihdettu tiheämpää (hitaampaa) välitystä? Tosin tuo rundikellon näyttämän todenmukaisuus on myös hyvinkin mahdollinen ongelma, jota tuossa ehdoteltiin. Käytännön keskikulutukset 380hv koneella ja 2.85 perällä pyörii meillä pikavuoroajossa 28-32 litran välimaastossa autoyksilöstä riippuen.
Uusimmissa yksilöissä on tuota 2.64 perääkin ollut, sillä kierrokset satkun vauhdissa 315 kumeilla n. 1350 r/min I-Shift -vaihteiston kanssa.
Onko autossasi muuten se "sähkövaihde" ohjelmoitu 2. ja 3. vaihteiden väliin, vai suurimmaksi vaihteeksi?
Uusimmissa yksilöissä on tuota 2.64 perääkin ollut, sillä kierrokset satkun vauhdissa 315 kumeilla n. 1350 r/min I-Shift -vaihteiston kanssa.
Onko autossasi muuten se "sähkövaihde" ohjelmoitu 2. ja 3. vaihteiden väliin, vai suurimmaksi vaihteeksi?
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
mitä se kiertää tyhjänä ku polkasee vapaalla kaasun lattiaan..siitähän jo vähä sais osviittaa näyttääkö se mittari pieleen.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
minulla on 295 renkaat alla, oli talvirenkaat näin ja myös uudet kesärenkaat kun tilasin niin laitoin samat, onko sitten hyvä vai huono?
ja se sähkövaihde on kai viimeisenä? Ainakin siellä se vasta alkaa vilkuttelemaan siinä kulutusmittarin vieressä kun nappia painaa...
Onko se niin että noista minun laittamista kuvista ei saa tietoa mikä perä on? Minulla on kyllä koko tuo Volvon lista, laitoin vain tänne ne mistä luulin että olisi löytynyt vastaukset...
ja se sähkövaihde on kai viimeisenä? Ainakin siellä se vasta alkaa vilkuttelemaan siinä kulutusmittarin vieressä kun nappia painaa...
Onko se niin että noista minun laittamista kuvista ei saa tietoa mikä perä on? Minulla on kyllä koko tuo Volvon lista, laitoin vain tänne ne mistä luulin että olisi löytynyt vastaukset...
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
Kyllä ne 295 kumit on ihan yleisessä käytössä nekin, isompia 315:sia käytetään käsittääkseni lähinnä hieman korkeamman kantavuuden ja kokonaisvälityksen pienoisen harvenemisen takia.
Minusta laittamastasi kuvasta selviää selkeästi, että auto on toimitettu tuolla 3.08 välityksellä alkujaan, mutta se ei takaa sitä, etteikö sitä olisi joskus (esim. auton ajotehtävien ratkaisevasti muuttuessa) tiheämpään. Toisaalta jos nyt kovin paljon tiheämmäksi on vaihdettu, sen kyllä alkaisi helposti huomata mm. kiihdyttäessä ylöspäin vaihtojen "tökkimisenä" kun vaihdevälit jäisivät korostetun pieniksi.
Plussavaihteen symboli ei ala vilkkua muulloin, kuin sen aktivointi on teoriassa mahdollista, eli ilmeisesti sinulla se on suurimpana vaihteena. Nyt tulee todella tyhmä kysymys, mutta olethan muistanut kytkimellä "kuitata" tuon loikkarivaihteen päälle? Eli sehän on kytkettynä vasta sitten, kun se vaihdelaatikon kuva jonka vieressä plus-merkki, palaa näytöllä koko ajan vilkkumatta.
Niissä ajamissani Volvoissa, joissa sähkövaihde on ollut suurimpana vaihteena (eli 8. vaihde), jää vastaavasti 2. ja 3. sekä 3. ja 4. vaihteiden välit huomattavan tiheiksi, joten liikkeellelähdöissä huomattavasti mukavampi tapa on vaihtaa joko 2. --> 4. tai 3. --> 5. jonka jälkeen pykälä kerrallaan.
Minusta laittamastasi kuvasta selviää selkeästi, että auto on toimitettu tuolla 3.08 välityksellä alkujaan, mutta se ei takaa sitä, etteikö sitä olisi joskus (esim. auton ajotehtävien ratkaisevasti muuttuessa) tiheämpään. Toisaalta jos nyt kovin paljon tiheämmäksi on vaihdettu, sen kyllä alkaisi helposti huomata mm. kiihdyttäessä ylöspäin vaihtojen "tökkimisenä" kun vaihdevälit jäisivät korostetun pieniksi.
Plussavaihteen symboli ei ala vilkkua muulloin, kuin sen aktivointi on teoriassa mahdollista, eli ilmeisesti sinulla se on suurimpana vaihteena. Nyt tulee todella tyhmä kysymys, mutta olethan muistanut kytkimellä "kuitata" tuon loikkarivaihteen päälle? Eli sehän on kytkettynä vasta sitten, kun se vaihdelaatikon kuva jonka vieressä plus-merkki, palaa näytöllä koko ajan vilkkumatta.

Niissä ajamissani Volvoissa, joissa sähkövaihde on ollut suurimpana vaihteena (eli 8. vaihde), jää vastaavasti 2. ja 3. sekä 3. ja 4. vaihteiden välit huomattavan tiheiksi, joten liikkeellelähdöissä huomattavasti mukavampi tapa on vaihtaa joko 2. --> 4. tai 3. --> 5. jonka jälkeen pykälä kerrallaan.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
no itseasiassa lähden liikkeelle 2:sella (1:nen pakin alla ja siis sen lukon alla), hyppään siitä 4:lle ja siitä sitten 5 -> 6 -> 7 -> ylivaihde.
Joskus myös lähtö 3 -> 5 -> 6 jne...
ja tyhmiä kysymyksiä ei ole, vain tyhmiä ihmisiä (näin sanoivat South Parkissa)... mutta olen kyllä kuitannut kytkimellä, olen ajanut yhteistyökumppanin autoa jossa on tämä sama ylivaihde
pieni sivukysymys, pystyykö tuon hidastimen ohjelmoimaan jotenkin? Nyt jos se on auto-asennossa niin aika kovasti jarruttaa vaikka vain kevyeesti painaa jarrua, ainakin 2:lla ellei 3:lla... eli jos itse valitsen viiksestä 1 niin se jarruttaa paljon mukavemmin...
Joskus myös lähtö 3 -> 5 -> 6 jne...
ja tyhmiä kysymyksiä ei ole, vain tyhmiä ihmisiä (näin sanoivat South Parkissa)... mutta olen kyllä kuitannut kytkimellä, olen ajanut yhteistyökumppanin autoa jossa on tämä sama ylivaihde
pieni sivukysymys, pystyykö tuon hidastimen ohjelmoimaan jotenkin? Nyt jos se on auto-asennossa niin aika kovasti jarruttaa vaikka vain kevyeesti painaa jarrua, ainakin 2:lla ellei 3:lla... eli jos itse valitsen viiksestä 1 niin se jarruttaa paljon mukavemmin...
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
Mahtasko perä murikassa olemaan mutterin alla pieni pelti lappu jossa olis välitys merkattuna ? Siinä taitaa olla nyt veto välitykset , kun ne Norjan olosuhteet vaatii voimaa ja tiheää perää ?
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
En tiedä onko hidastinta ohjelmoitavissa, mutta jarrupolkimellahan pitäisi olla tunnistin, joka osaisi käyttää hidastinta usealla eri tehoportaalla myös automaattiasennossa. Itse tullut tavaksi joko napata hidastin pois vaihteiston "pienellä puolella" tai lepuuttaa vasenta jalkaa kytkinpolkimen päällä sen verran, ettei hidastin aktivoidu kaupunkinopeuksissa lainkaan tuon töksähtävän toiminnan takia. Isommilla vaihteilla minusta hidastimen toiminta on aivan kelpoa.only4pro kirjoitti:pystyykö tuon hidastimen ohjelmoimaan jotenkin? Nyt jos se on auto-asennossa niin aika kovasti jarruttaa vaikka vain kevyeesti painaa jarrua, ainakin 2:lla ellei 3:lla... eli jos itse valitsen viiksestä 1 niin se jarruttaa paljon mukavemmin...
Vielä tuosta perästä: jos ja kun auto oletettavasti Norjaan tilattu aikanaan, niin luulisi heidän tilanneen mieleisensä perän jo tehtaalta...
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
2,85 välitys on ainakin olemassa.
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... t=12109415
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... t=12109415
Pohjantähti
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
Juu on, se on ollut muistaakseni toiseksi harvin (harvin 2.64). Tuo 3.08 on seuraava tiheämpään suuntaan, ja tuo 3.08 lukee myös noissa Only4Pro:n laittamissa auton papereiden kuvissakin.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
onko täällä joku joka osaisi laskea että paljonko kierrokset pitäisi olla 3.08 perällä ja satasen vauhdissa?
tilasin ebaystä laser kierrosnopeudenmittarin, pääsen sitten sillä tarkistamaan paljonko mittari heittää...
tilasin ebaystä laser kierrosnopeudenmittarin, pääsen sitten sillä tarkistamaan paljonko mittari heittää...
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
3.08 perällä satasen vaudissa sulla pitäisi olla koneessa kierroksia noin 1600-1700.
Kuulostaa hurjalta nuo sun kierrokset, joko perä on vaihdettu tai sulla ei mene 8 vaihde päälle
Kuulostaa hurjalta nuo sun kierrokset, joko perä on vaihdettu tai sulla ei mene 8 vaihde päälle
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
joo toivotaan että on mittarivirhe, tosiaan laser RPM mittari tilattu.
Uskon kyllä että 8-vaihde menee päälle, ainakin kun on 7 silmässä, kiihdyttää ja heittää 8 silmään niin kierroksen tippuu
Uskon kyllä että 8-vaihde menee päälle, ainakin kun on 7 silmässä, kiihdyttää ja heittää 8 silmään niin kierroksen tippuu
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
Tuon ylivaihteen voi itse vaihtaa pikku pykälille tai loikkariksi seiskan jälkeen.only4pro kirjoitti:no itseasiassa lähden liikkeelle 2:sella (1:nen pakin alla ja siis sen lukon alla), hyppään siitä 4:lle ja siitä sitten 5 -> 6 -> 7 -> ylivaihde.
Joskus myös lähtö 3 -> 5 -> 6 jne...
Ohjainboksissa on liittimen vieressä torx ruuvilla pieni peltilätkä jonka alla pienet valintakytkimet. Olikohan niitä muistaakseni 8. Sieltä kuitenkin pitäisi olla yksi eri asennossa kuin muut ja se on juurikin tuo plussa napin kytkin. Jos se on kasi kytkin niin plussa on kasina ja jos kakkonen (vai olikohan kolmonen) niin se on kakkosen ja kolmosen välissä.
Itse laatikon välitykset on samat oli plussa kumpana vain.
Nyt jos se on loikkarina niin 3 vaihde hypätään yli. Ja jos kakkosen ja kolmosen välissä niin silloin plussalla kytkeytyy tuo loikkari asetuksen kolmonen.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
jos sen plussan haluaa kakkosen ja kolmosen väliin niin joutuuko sitä silloin itse valitsemaan vai pistääkö se silloin sen silmään automatik jos esim heittä nelosen päälle? Ja entäs jos se sitten on kakkosen ja kolmosen välillä niin silloin kai esim. 7 vaihteella on samat kierrokset kun nyt? Tässä kun tehoa nyt on ja mäkiä ei oikein ajeta niin olisi parempi että se olisi siellä kakkosen ja kolmosen välillä, jos sitä silloin ei tarttisi itse ns. valita...
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
Mitenköhän tämän selittäisi ilman viiden sivun kirjoitusta ja niin että joku jopa ymmärtäisi.
Vaikka näin :
Vaihteet R, 1, 2 pysyy aina samoina oli valintakytkimet miten vain.
Jos + on 2 ja kolmosen välissä menee se päälle kun tuuppaat kakkosen päälle ja painat napista. Tällöin auto lähtee hiukan isommalla välityksellä liikkeelle ja seuraavaksi saat hypätä neloselle. Ja tällöin 7 on suurin vaihde. Niin ja alue vaihtuu 3 ja 4 vaihteiden välissä.
Jos taas + on valittu "loikkariksi", "honkkeliksi", "ylivaihteeksi" tai miksi lie eli kytkeytyy vasta seiskan ollessa päällä ja painamalla + nappia.
Tällöin R, 1 ja 2 on samoja välityksiä, mutta nyt kolmonen on hiukan nopeampi kuin kakkonen ja hiukan hitaampi kuin normi kolmonen.
Tällöin vaihteen saa hypättyä aina kakkoselta neloselle. Jos taas haluaa lähteä tuolla hiukan pidemmällä vaihteella liikkeelle niin sitten saa hypätä 3->5,6,7,7+. Tällöin taas alue vaihtuu 4 ja 5 vaihteiden välissä.
Niin ja paljonko sen auton tyhjäkäyntikierrokset on? Entäs kaasu pohjassa paikoillaan. Tässä kai kierroslukumittari toimii vielä laturin kautta?

Vaikka näin :
Vaihteet R, 1, 2 pysyy aina samoina oli valintakytkimet miten vain.
Jos + on 2 ja kolmosen välissä menee se päälle kun tuuppaat kakkosen päälle ja painat napista. Tällöin auto lähtee hiukan isommalla välityksellä liikkeelle ja seuraavaksi saat hypätä neloselle. Ja tällöin 7 on suurin vaihde. Niin ja alue vaihtuu 3 ja 4 vaihteiden välissä.
Jos taas + on valittu "loikkariksi", "honkkeliksi", "ylivaihteeksi" tai miksi lie eli kytkeytyy vasta seiskan ollessa päällä ja painamalla + nappia.
Tällöin R, 1 ja 2 on samoja välityksiä, mutta nyt kolmonen on hiukan nopeampi kuin kakkonen ja hiukan hitaampi kuin normi kolmonen.
Tällöin vaihteen saa hypättyä aina kakkoselta neloselle. Jos taas haluaa lähteä tuolla hiukan pidemmällä vaihteella liikkeelle niin sitten saa hypätä 3->5,6,7,7+. Tällöin taas alue vaihtuu 4 ja 5 vaihteiden välissä.
Niin ja paljonko sen auton tyhjäkäyntikierrokset on? Entäs kaasu pohjassa paikoillaan. Tässä kai kierroslukumittari toimii vielä laturin kautta?
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
Kaikki vaihteet ja samat välitykset on käytössä ja menee yhtä manuaalisesti päälle oli käytössä kumpi tahansa plussanapin toimintatapa. Monien mielestä kakkosen ja kolmosen väliin ohjelmoitu plussanappi on kätevämpi kun silloin plussanapin voi vaikka unohtaa kokonaan ja ajo on oikein sujuvaa. Hifistelijä voi silloinkin käyttää sitä tarvittaessa, hyödyllinen oikeastaan vain vaihteita yli loikittaessa.
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
Ja toisaalta vanhemmiten, kun tuon plussanapin toiminta alkaa takerrella, on parempi että plussavaihde on 2. ja 3. välissä. Jos plussavaihde on loikkarina napin toiminnan loppuessa, ei isointa vaihdetta saa päälle ollenkaanWonderi kirjoitti:Kaikki vaihteet ja samat välitykset on käytössä ja menee yhtä manuaalisesti päälle oli käytössä kumpi tahansa plussanapin toimintatapa. Monien mielestä kakkosen ja kolmosen väliin ohjelmoitu plussanappi on kätevämpi kun silloin plussanapin voi vaikka unohtaa kokonaan ja ajo on oikein sujuvaa. Hifistelijä voi silloinkin käyttää sitä tarvittaessa, hyödyllinen oikeastaan vain vaihteita yli loikittaessa.

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
mitäs sitten tuo plussa nappi tekee, eli onko se niinkuin vaihde ihan laatikossa vai onko tämä esim perässä tämä plussa vaihde? Eli ajatus olisi niin kuin Wonderi kirjoitti että jos sen napin laittaa kakkosen ja kolmosen väliin niin sen voi periaatteessa unohtaa...
Eli nyt pitää metsätsää tuo vaihdekepin laatikko, löytyy varmaan tuolla katonrajassa tai sitten penkin takana, ainakin siinä joku laatikko on mihin tulee hirveä kasa piuhoja. Vai onko se ohjainlaatikko ihan siinä vaihdekepissä kiinni?
Vielä lisää tyhmiä kysymyksiä, mitäs kun tuossa vaihdekepin juuressa on kaksi keinunappia, toisessa ei ole merkkivaloa ja toisessa on hätävilkkumerkki. Muistan lukeneeni että toisesta saisi jotain vaihteita päälle mutta mitäköhän se toinen nappi tekee? Olen aikasemmissa autoissa nähnyt siinä vain yhden napin...
Eli nyt pitää metsätsää tuo vaihdekepin laatikko, löytyy varmaan tuolla katonrajassa tai sitten penkin takana, ainakin siinä joku laatikko on mihin tulee hirveä kasa piuhoja. Vai onko se ohjainlaatikko ihan siinä vaihdekepissä kiinni?
Vielä lisää tyhmiä kysymyksiä, mitäs kun tuossa vaihdekepin juuressa on kaksi keinunappia, toisessa ei ole merkkivaloa ja toisessa on hätävilkkumerkki. Muistan lukeneeni että toisesta saisi jotain vaihteita päälle mutta mitäköhän se toinen nappi tekee? Olen aikasemmissa autoissa nähnyt siinä vain yhden napin...
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
Kyllä se "plussavaihde" on ihan vaihdelaatikossa oleva mekaaninen keksintö. Itse vaihteistohan on 2-alueinen, 4-vaihteinen boksi. Toisin sanoen plussanapilla voi käskyttää joko pienen puolen kolmosta, tai ison puolen nelosta riippuen niistä valitsinkytkimien asennoista. On siis vain pitänyt "keksiä" tapa käyttää sitä kahdeksatta välitystä, kun vaihdekepin asentoja ei ole tarpeeksi muuten. Scanioiden CS-sähkökeppilaatikkokin muuten on ihan vastaava 2x4 -vaihteisto sillä erotuksella, että Scania on päättänyt jättää yhden laatikossa olemassa olevan vaihteen käyttämättä. Muistaakseni juuri tuon pikkupuolen kolmosen.
Volvo EGS-vaihdekepin kotelon takapäässä on "hätäohjelman" nappi joka luultavasti samanlaisella salvalla varutettu, kuin auton päävirtakytkin. Sillä saa käyttöön ohjelman, joka kytkee vaihteet hitaammin päälle kuin normaalisti, sekä osittain mahdollisista vaihteistovioista välittämättä. Muistaakseni kaikki vaihteet eivät ole tällöin käytössä. Auttaa joskus nilkuttamaan kiukuttelevan lapsukaisen lähemmäs kotia tahi korjaamoa. Niin ikään muistaakseni hätäohjelmasta "tavalliseen" palaaminen vaatii ainakin auton sammuttamisen ja uudelleen käynnistämisen katkaisimen normaaliasentoon kääntämisen jälkeen.
Toinen nappi on vaihteiston diagnoosipainike.
Volvo EGS-vaihdekepin kotelon takapäässä on "hätäohjelman" nappi joka luultavasti samanlaisella salvalla varutettu, kuin auton päävirtakytkin. Sillä saa käyttöön ohjelman, joka kytkee vaihteet hitaammin päälle kuin normaalisti, sekä osittain mahdollisista vaihteistovioista välittämättä. Muistaakseni kaikki vaihteet eivät ole tällöin käytössä. Auttaa joskus nilkuttamaan kiukuttelevan lapsukaisen lähemmäs kotia tahi korjaamoa. Niin ikään muistaakseni hätäohjelmasta "tavalliseen" palaaminen vaatii ainakin auton sammuttamisen ja uudelleen käynnistämisen katkaisimen normaaliasentoon kääntämisen jälkeen.
Toinen nappi on vaihteiston diagnoosipainike.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
taas sitä viistastuu... nää on sen verran uusia laitteita että ei ole ihan tullut ruuvailtu, vaikka ikää ei ole kuin rapiat 30 niin muuten mekaniikka, pneumatiikka, hydrauliikka ym tekniikka on aika tuttua, tullut aika paljon ruuvailtua naapurin traktoreita ja työkoneita, ollut mukana asentamassa autonostureita ym... ja ollut mukana kone ja laatikkorempoissa, mutta ovat tosiaan olleet viime vuosituhannen laitteita...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
Pakko viisastella tähän että miksei automaatti
Se on kepistä tai napista deetä ja lämä lattiaan ja menoksi

Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?
Ei kai tuo mikään amerikan temppu olis automatisoida tuo kytkin ja pykälien tyrkkiminen?
-Koska sen voi tehdä myös itse-