uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tälleen pitkän linjan harrastajana sanoisin että mitä pidempi sitä parempi. Kymmenen vuoden päästä vois tehdä 14,5 metrisestä jättiläisestä kakkoskodin ja vaihtaa ykköskoti pienempään.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Miulla ollu hakusessa koko ajan täyspitkä 3-akselinen ja mielellään rahtiperällä. Tahtoovat vaan olemaan 2,6m leveitä. Toki budjettikin on vielä vajaa.
Jotain hyötyä siitäkin että aikonaan tuli kaikki kirjaimet korttiin hommattua ja kaikkia vermeitä mitä tiellä liikkuu jonkunverran ajettua. Pisin yhistelmä 37m ja levein 10,8 ja nää normimittaset tuntuu kaik sopivilta :)
Toisaalta ois kiva päästä kokeilemaan jotain tuulivoimalan osaa rattahilla...
Rosmo
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja Carman »

Lahti32 kirjoitti:Tälleen pitkän linjan harrastajana sanoisin että mitä pidempi sitä parempi. Kymmenen vuoden päästä vois tehdä 14,5 metrisestä jättiläisestä kakkoskodin ja vaihtaa ykköskoti pienempään.
Tuollaisella 14,5m pitkällä jäykkätelisellä on tullu nyt ajeltua jonkin verran, sanoisin että kankea on.
15m kääntyvällä telillä on jo paljon notkeampi, peräylityksen kanssa tosin saa olla tarkkana.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Vaikka olisi kuinka kääntyviä pyöriä niin pitkä auto ei vaan ahtaisiin paikkoihin mahdu. Suomessa useimpiin paikkoihin vielä mahtuukin 15-metrisellä ja varmaan Ruotsissakin, mutta siitä etelämpänä on niin ahtaita kaupunkiarkkitehtuureja etten kovin paljon yli 12-metristä kulkuria haluaisi sinne viedä. Kuitenkin autobahnalta on mukava välillä poiketa maisemillekin.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja b12m »

Wonderi kirjoitti:Suomessa useimpiin paikkoihin vielä mahtuukin 15-metrisellä ja varmaan Ruotsissakin, mutta siitä etelämpänä on niin ahtaita kaupunkiarkkitehtuureja etten kovin paljon yli 12-metristä kulkuria haluaisi sinne viedä. Kuitenkin autobahnalta on mukava välillä poiketa maisemillekin.
Tällöin toki lasketaan takaramppi alas ja peruutetaan se Smart tallistaan "jalkautumiseksi" kylien ytimeen :lol:
anelmainen
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
Location: siilinjärvi

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja anelmainen »

Siitä se rupeaa selkiytymään tännekkin päin vähä kerrassaan
Elikkäs jos meinaa että ei tarvitse autokoulun penkkejä
Ruveta hinkkaamaan niin sen pitäis olla matkailu autona.
Eikä passais olla millään poikkeus luvilla rekisteröity
Jotta pystyis ajelemaan ulkomailla.
No jospa se tässä lähi aikoina natsais joku hyvä yksilö.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

anelmainen kirjoitti:Siitä se rupeaa selkiytymään tännekkin päin vähä kerrassaan
Elikkäs jos meinaa että ei tarvitse autokoulun penkkejä
Ruveta hinkkaamaan niin sen pitäis olla matkailu autona.
Eikä passais olla millään poikkeus luvilla rekisteröity
Jotta pystyis ajelemaan ulkomailla.
No jospa se tässä lähi aikoina natsais joku hyvä yksilö.
Silloin se tarkoittaa seuraavia max mittoja M1 matkailuautona

pituus=12m, leveys=2,50m, korkeus=4,00m
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

b12m kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Suomessa useimpiin paikkoihin vielä mahtuukin 15-metrisellä ja varmaan Ruotsissakin, mutta siitä etelämpänä on niin ahtaita kaupunkiarkkitehtuureja etten kovin paljon yli 12-metristä kulkuria haluaisi sinne viedä. Kuitenkin autobahnalta on mukava välillä poiketa maisemillekin.
Tällöin toki lasketaan takaramppi alas ja peruutetaan se Smart tallistaan "jalkautumiseksi" kylien ytimeen :lol:
On tullut itekki ajettua jäykkätelisellä. Kyllä Se haluaa olla mielellään pitkittäin maantiellä kuin alkaa kääntymään minnekkään.

Aivan niin, skootterit tai apinamersu kyydistä ja risteilyalus saa olla vaikka kuinka suuri
Tulevaisuus on sähköinen
anelmainen
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
Location: siilinjärvi

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja anelmainen »

Noihin mittoihin sen pitäis sattua.
Tuo oli yllätys että on niitä jotka on rekisteröity
Poikkeus luvalla matkailu autoks rajoitus ulkomaille
Ajamisessa ja vielä määrä ajaks.
Oma riskinsä siinäkin on miten käy sen jälkeen kun
Uus anomus on tehty.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ei se skootteri tai smarttikaan paljoa auta jos pitäisi saada enemmän kuin kaksi ihmistä liikkeelle.
anelmainen
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
Location: siilinjärvi

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja anelmainen »

Onhan ne nykyään aika hyvät parkkipaikat liikepaikoilla.
Joskus aikoinaan tuli ajeltua neli akselisella nuppi lavetilla
Joka oli vielä kahdella jäykällä etu-akselilla.
Tyhjiltään talvikelissä joutui vähän harrastamaan ennakoivaa
Ajua.
Tuli käytyä aika pienillä kinttupoluilla.
Mutta pois tultiin aina, vähän mietintä myssyä päähän
Minne ajetaan ja miten ajetaan.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Wonderi kirjoitti:Vaikka olisi kuinka kääntyviä pyöriä niin pitkä auto ei vaan ahtaisiin paikkoihin mahdu. Suomessa useimpiin paikkoihin vielä mahtuukin 15-metrisellä ja varmaan Ruotsissakin, mutta siitä etelämpänä on niin ahtaita kaupunkiarkkitehtuureja etten kovin paljon yli 12-metristä kulkuria haluaisi sinne viedä. Kuitenkin autobahnalta on mukava välillä poiketa maisemillekin.
Suomi-Ruotsi-Norja- Tanska retkellä ihan hyvin mahtu 15m jäykkätelisellä menemään :lol: Oslossa ja Kööpenhaminassa oli jokunen ahtaampi paikka, mutta tarkalla ajolla kohtuu hyvin mahtuu. Toki pitää olla kokemusta hieman takana, ei ne ihan ittekseen mee kuitenkaan. keskieuroopassa voi olla tekemistä jo sitten 12m kamppeelakin, jos ei homma ole hanskassa. Italiassa 500 fiatkin on suuri johonki reikään :lol:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
anelmainen
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
Location: siilinjärvi

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja anelmainen »

TULI MUUTEN NOISTA PITUUKSISTA MIELEEN , ONKO NOISSA LINJA-AUTOISSA AKSELIVÄLIT KUINKA VAKIOT.
JOS ON SAMAN TYYPIN ALUSTA MUTTA KORI PITENEE , NIIN PITENEEKÖ AKSELI VÄLI SAMALLA.
VAI TULEEKO JOTAKIN PERÄN YLITYSTÄ VAAN LISÄÄ.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja mikko »

Niitä on erilaisilla akseliväleillä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
anelmainen
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
Location: siilinjärvi

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja anelmainen »

Morjens.
Mitäpä ootte mieltä näistä neoplen starliner merkkises-
Tä kulkupelistä kannattaako syventyä ollenkaan
Moiseen merkkiin.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja pelti »

no mä oon vähän jäävi mitään sanomaan ;)
mutta viisaammat täällä on sanonut, että mersun tekniikkaa olis tyyriimpää ylläpitää. No itella Scanian tekniikka, niin taitaa joka romikselta saada osia. Toki noita on vähempi Scanian tekniikalla, mutta löytyy niitäkin.
Kori taitaa ruostua helpommin kuin noissa rosterisissa. Jos on vaikka Saksasta uitettu, niin ne ei ole suolassa niin uineet.
Mutta kyyti on hyvää. Sisusta/varustelu on minusta laadukkaampi kuin monessa muussa (makuasioita....). Saksalaista laatua.
Ja joka jätkällähän on Volvo, Nepparilla erottuu kyllä edukseen joukosta :)
Edustushan löytyy Suomesta, jos tarvii marmoritiskiltä jotain. Hyvää on myös noi huoltokuvat (täälläkin on jossain linkitys sellaiseen).


Mä en jättäis tuotakin korttia katsomatta.
peltiliiteri.com
anelmainen
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
Location: siilinjärvi

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja anelmainen »

Jep.!
Olin yhteydessä kyseisestä merkkistä myyjään.
Mustaa rautaa on kuulemma.
Toi mersun moottori ja muukin tekniikka muutenkin
Ois ihan kiinostava aika julmia kilometriä ajelevat tuolla
Maailmalla.
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Eikos tuo poikkeusluvan päivämäärä tarkoita että auto on rakennettava varustuksiltaan m-autoa vastaavaksi ja muutoskatsastettava siihen mennessä.Oma auto nyt linja-autona ja saan pokkeusluvan päivämäärään mennessä vaihtaa takaisin m-autoksi ilman uusia lupahakemuksia.Kun päivämäärä umpeutuu niin eikai sitä uutta lupaa tarvi hakea jo valmiiksi muutoskatsastettuun autoon.
Poikkeuslupa ei ole voimassa suomen rajojen ulkopuolella,siksi minun auto on nyt katsastettu linja-autoksi.
anelmainen
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
Location: siilinjärvi

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja anelmainen »

Kyllä mutta jos kortti rajoittaa että ei ole kuin
C-kortti .
Elikkä linja-autoks rekisteröityä autoa ei voi ajaa.
Ja ulko maille yli 12 metristä c-korttilla ajettavaa
Autoa ei tietääkseni voi viedä.
Tämän takia minun kohdallani on maks.
Pituus 12 metriä.
anelmainen
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
Location: siilinjärvi

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja anelmainen »

Onkons näissä kirjasto autoissa jotain
Ihmeellistä .kun miettii että ois kylet valmiiks eristetty
Ja sähkölaitteitakin ois valmiina jonkin verran.
Tuleeko niissä tekniikassa jotain häikkää
Vaikka niillä ei ole ajettu paljon mutta sitä
Niin Sanottuja tunteja tulee aika paljon.
Niin ja onko niissä muuten se eristys riittävä
Tämmöiseen asumis tarkoitukseen.
Ois joitain aika uusiakin aihioita tarjolla.
Tossakin ois joku -96 ,-97 mallisia.
Onko muuten esim. Näissä vuosi mallissa jo
Mikä kori .
Rosteri vai joku muu.....?
anelmainen
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
Location: siilinjärvi

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja anelmainen »

Onko kokemuksia allisonin ja cumminsin
Yhteistyöstä mitään.
-80 luvun alkupäästä.
Miten ne on kestäny toi moottori on kait joku 10 litranen
Tai vähän alta.
anelmainen
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
Location: siilinjärvi

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja anelmainen »

Nyt sattui moka tarkoitus oli poistaa
Omia viestejä mistähän se onnistuu.
anelmainen
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
Location: siilinjärvi

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja anelmainen »

Tai mistä onnistuu vaikka nimimerkin poisto
Viesteineen.
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Oisko tätä alettu lyhentää, kun perse revitty auki :lol:
https://www.kvd.se/auktion/tunga-fordon ... ekt/633394
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Taitaa olla kesken jäänyt ruostekorjaus ja makuuhuoneen ikkunoiden umpeen pellitys. Noin suuressa autossa on näköjään ruostevikaa enemmän kuin missään muussa, kun kaikki muut on pienempiä. :D Vaihdeautomaatin näytössäkin jakoavaimen kuva, ei välttämättä halpa korjata,
Vastaa Viestiin