uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Tälleen pitkän linjan harrastajana sanoisin että mitä pidempi sitä parempi. Kymmenen vuoden päästä vois tehdä 14,5 metrisestä jättiläisestä kakkoskodin ja vaihtaa ykköskoti pienempään.
Tulevaisuus on sähköinen
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Miulla ollu hakusessa koko ajan täyspitkä 3-akselinen ja mielellään rahtiperällä. Tahtoovat vaan olemaan 2,6m leveitä. Toki budjettikin on vielä vajaa.
Jotain hyötyä siitäkin että aikonaan tuli kaikki kirjaimet korttiin hommattua ja kaikkia vermeitä mitä tiellä liikkuu jonkunverran ajettua. Pisin yhistelmä 37m ja levein 10,8 ja nää normimittaset tuntuu kaik sopivilta
Toisaalta ois kiva päästä kokeilemaan jotain tuulivoimalan osaa rattahilla...
Jotain hyötyä siitäkin että aikonaan tuli kaikki kirjaimet korttiin hommattua ja kaikkia vermeitä mitä tiellä liikkuu jonkunverran ajettua. Pisin yhistelmä 37m ja levein 10,8 ja nää normimittaset tuntuu kaik sopivilta

Toisaalta ois kiva päästä kokeilemaan jotain tuulivoimalan osaa rattahilla...
Rosmo
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Tuollaisella 14,5m pitkällä jäykkätelisellä on tullu nyt ajeltua jonkin verran, sanoisin että kankea on.Lahti32 kirjoitti:Tälleen pitkän linjan harrastajana sanoisin että mitä pidempi sitä parempi. Kymmenen vuoden päästä vois tehdä 14,5 metrisestä jättiläisestä kakkoskodin ja vaihtaa ykköskoti pienempään.
15m kääntyvällä telillä on jo paljon notkeampi, peräylityksen kanssa tosin saa olla tarkkana.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Vaikka olisi kuinka kääntyviä pyöriä niin pitkä auto ei vaan ahtaisiin paikkoihin mahdu. Suomessa useimpiin paikkoihin vielä mahtuukin 15-metrisellä ja varmaan Ruotsissakin, mutta siitä etelämpänä on niin ahtaita kaupunkiarkkitehtuureja etten kovin paljon yli 12-metristä kulkuria haluaisi sinne viedä. Kuitenkin autobahnalta on mukava välillä poiketa maisemillekin.
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Tällöin toki lasketaan takaramppi alas ja peruutetaan se Smart tallistaan "jalkautumiseksi" kylien ytimeenWonderi kirjoitti:Suomessa useimpiin paikkoihin vielä mahtuukin 15-metrisellä ja varmaan Ruotsissakin, mutta siitä etelämpänä on niin ahtaita kaupunkiarkkitehtuureja etten kovin paljon yli 12-metristä kulkuria haluaisi sinne viedä. Kuitenkin autobahnalta on mukava välillä poiketa maisemillekin.

-
- Kuski
- Viestit: 32
- Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
- Location: siilinjärvi
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Siitä se rupeaa selkiytymään tännekkin päin vähä kerrassaan
Elikkäs jos meinaa että ei tarvitse autokoulun penkkejä
Ruveta hinkkaamaan niin sen pitäis olla matkailu autona.
Eikä passais olla millään poikkeus luvilla rekisteröity
Jotta pystyis ajelemaan ulkomailla.
No jospa se tässä lähi aikoina natsais joku hyvä yksilö.
Elikkäs jos meinaa että ei tarvitse autokoulun penkkejä
Ruveta hinkkaamaan niin sen pitäis olla matkailu autona.
Eikä passais olla millään poikkeus luvilla rekisteröity
Jotta pystyis ajelemaan ulkomailla.
No jospa se tässä lähi aikoina natsais joku hyvä yksilö.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Silloin se tarkoittaa seuraavia max mittoja M1 matkailuautonaanelmainen kirjoitti:Siitä se rupeaa selkiytymään tännekkin päin vähä kerrassaan
Elikkäs jos meinaa että ei tarvitse autokoulun penkkejä
Ruveta hinkkaamaan niin sen pitäis olla matkailu autona.
Eikä passais olla millään poikkeus luvilla rekisteröity
Jotta pystyis ajelemaan ulkomailla.
No jospa se tässä lähi aikoina natsais joku hyvä yksilö.
pituus=12m, leveys=2,50m, korkeus=4,00m
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
On tullut itekki ajettua jäykkätelisellä. Kyllä Se haluaa olla mielellään pitkittäin maantiellä kuin alkaa kääntymään minnekkään.b12m kirjoitti:Tällöin toki lasketaan takaramppi alas ja peruutetaan se Smart tallistaan "jalkautumiseksi" kylien ytimeenWonderi kirjoitti:Suomessa useimpiin paikkoihin vielä mahtuukin 15-metrisellä ja varmaan Ruotsissakin, mutta siitä etelämpänä on niin ahtaita kaupunkiarkkitehtuureja etten kovin paljon yli 12-metristä kulkuria haluaisi sinne viedä. Kuitenkin autobahnalta on mukava välillä poiketa maisemillekin.
Aivan niin, skootterit tai apinamersu kyydistä ja risteilyalus saa olla vaikka kuinka suuri
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kuski
- Viestit: 32
- Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
- Location: siilinjärvi
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Noihin mittoihin sen pitäis sattua.
Tuo oli yllätys että on niitä jotka on rekisteröity
Poikkeus luvalla matkailu autoks rajoitus ulkomaille
Ajamisessa ja vielä määrä ajaks.
Oma riskinsä siinäkin on miten käy sen jälkeen kun
Uus anomus on tehty.
Tuo oli yllätys että on niitä jotka on rekisteröity
Poikkeus luvalla matkailu autoks rajoitus ulkomaille
Ajamisessa ja vielä määrä ajaks.
Oma riskinsä siinäkin on miten käy sen jälkeen kun
Uus anomus on tehty.
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Ei se skootteri tai smarttikaan paljoa auta jos pitäisi saada enemmän kuin kaksi ihmistä liikkeelle.
-
- Kuski
- Viestit: 32
- Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
- Location: siilinjärvi
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Onhan ne nykyään aika hyvät parkkipaikat liikepaikoilla.
Joskus aikoinaan tuli ajeltua neli akselisella nuppi lavetilla
Joka oli vielä kahdella jäykällä etu-akselilla.
Tyhjiltään talvikelissä joutui vähän harrastamaan ennakoivaa
Ajua.
Tuli käytyä aika pienillä kinttupoluilla.
Mutta pois tultiin aina, vähän mietintä myssyä päähän
Minne ajetaan ja miten ajetaan.
Joskus aikoinaan tuli ajeltua neli akselisella nuppi lavetilla
Joka oli vielä kahdella jäykällä etu-akselilla.
Tyhjiltään talvikelissä joutui vähän harrastamaan ennakoivaa
Ajua.
Tuli käytyä aika pienillä kinttupoluilla.
Mutta pois tultiin aina, vähän mietintä myssyä päähän
Minne ajetaan ja miten ajetaan.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Suomi-Ruotsi-Norja- Tanska retkellä ihan hyvin mahtu 15m jäykkätelisellä menemäänWonderi kirjoitti:Vaikka olisi kuinka kääntyviä pyöriä niin pitkä auto ei vaan ahtaisiin paikkoihin mahdu. Suomessa useimpiin paikkoihin vielä mahtuukin 15-metrisellä ja varmaan Ruotsissakin, mutta siitä etelämpänä on niin ahtaita kaupunkiarkkitehtuureja etten kovin paljon yli 12-metristä kulkuria haluaisi sinne viedä. Kuitenkin autobahnalta on mukava välillä poiketa maisemillekin.


Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

-
- Kuski
- Viestit: 32
- Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
- Location: siilinjärvi
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
TULI MUUTEN NOISTA PITUUKSISTA MIELEEN , ONKO NOISSA LINJA-AUTOISSA AKSELIVÄLIT KUINKA VAKIOT.
JOS ON SAMAN TYYPIN ALUSTA MUTTA KORI PITENEE , NIIN PITENEEKÖ AKSELI VÄLI SAMALLA.
VAI TULEEKO JOTAKIN PERÄN YLITYSTÄ VAAN LISÄÄ.
JOS ON SAMAN TYYPIN ALUSTA MUTTA KORI PITENEE , NIIN PITENEEKÖ AKSELI VÄLI SAMALLA.
VAI TULEEKO JOTAKIN PERÄN YLITYSTÄ VAAN LISÄÄ.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Niitä on erilaisilla akseliväleillä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Kuski
- Viestit: 32
- Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
- Location: siilinjärvi
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Morjens.
Mitäpä ootte mieltä näistä neoplen starliner merkkises-
Tä kulkupelistä kannattaako syventyä ollenkaan
Moiseen merkkiin.
Mitäpä ootte mieltä näistä neoplen starliner merkkises-
Tä kulkupelistä kannattaako syventyä ollenkaan
Moiseen merkkiin.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
no mä oon vähän jäävi mitään sanomaan 
mutta viisaammat täällä on sanonut, että mersun tekniikkaa olis tyyriimpää ylläpitää. No itella Scanian tekniikka, niin taitaa joka romikselta saada osia. Toki noita on vähempi Scanian tekniikalla, mutta löytyy niitäkin.
Kori taitaa ruostua helpommin kuin noissa rosterisissa. Jos on vaikka Saksasta uitettu, niin ne ei ole suolassa niin uineet.
Mutta kyyti on hyvää. Sisusta/varustelu on minusta laadukkaampi kuin monessa muussa (makuasioita....). Saksalaista laatua.
Ja joka jätkällähän on Volvo, Nepparilla erottuu kyllä edukseen joukosta
Edustushan löytyy Suomesta, jos tarvii marmoritiskiltä jotain. Hyvää on myös noi huoltokuvat (täälläkin on jossain linkitys sellaiseen).
Mä en jättäis tuotakin korttia katsomatta.

mutta viisaammat täällä on sanonut, että mersun tekniikkaa olis tyyriimpää ylläpitää. No itella Scanian tekniikka, niin taitaa joka romikselta saada osia. Toki noita on vähempi Scanian tekniikalla, mutta löytyy niitäkin.
Kori taitaa ruostua helpommin kuin noissa rosterisissa. Jos on vaikka Saksasta uitettu, niin ne ei ole suolassa niin uineet.
Mutta kyyti on hyvää. Sisusta/varustelu on minusta laadukkaampi kuin monessa muussa (makuasioita....). Saksalaista laatua.
Ja joka jätkällähän on Volvo, Nepparilla erottuu kyllä edukseen joukosta

Edustushan löytyy Suomesta, jos tarvii marmoritiskiltä jotain. Hyvää on myös noi huoltokuvat (täälläkin on jossain linkitys sellaiseen).
Mä en jättäis tuotakin korttia katsomatta.
peltiliiteri.com
-
- Kuski
- Viestit: 32
- Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
- Location: siilinjärvi
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Jep.!
Olin yhteydessä kyseisestä merkkistä myyjään.
Mustaa rautaa on kuulemma.
Toi mersun moottori ja muukin tekniikka muutenkin
Ois ihan kiinostava aika julmia kilometriä ajelevat tuolla
Maailmalla.
Olin yhteydessä kyseisestä merkkistä myyjään.
Mustaa rautaa on kuulemma.
Toi mersun moottori ja muukin tekniikka muutenkin
Ois ihan kiinostava aika julmia kilometriä ajelevat tuolla
Maailmalla.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 226
- Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
- Truck: dethleffs
- Location: oulunsalo
- Member id: 091
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Eikos tuo poikkeusluvan päivämäärä tarkoita että auto on rakennettava varustuksiltaan m-autoa vastaavaksi ja muutoskatsastettava siihen mennessä.Oma auto nyt linja-autona ja saan pokkeusluvan päivämäärään mennessä vaihtaa takaisin m-autoksi ilman uusia lupahakemuksia.Kun päivämäärä umpeutuu niin eikai sitä uutta lupaa tarvi hakea jo valmiiksi muutoskatsastettuun autoon.
Poikkeuslupa ei ole voimassa suomen rajojen ulkopuolella,siksi minun auto on nyt katsastettu linja-autoksi.
Poikkeuslupa ei ole voimassa suomen rajojen ulkopuolella,siksi minun auto on nyt katsastettu linja-autoksi.
-
- Kuski
- Viestit: 32
- Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
- Location: siilinjärvi
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Kyllä mutta jos kortti rajoittaa että ei ole kuin
C-kortti .
Elikkä linja-autoks rekisteröityä autoa ei voi ajaa.
Ja ulko maille yli 12 metristä c-korttilla ajettavaa
Autoa ei tietääkseni voi viedä.
Tämän takia minun kohdallani on maks.
Pituus 12 metriä.
C-kortti .
Elikkä linja-autoks rekisteröityä autoa ei voi ajaa.
Ja ulko maille yli 12 metristä c-korttilla ajettavaa
Autoa ei tietääkseni voi viedä.
Tämän takia minun kohdallani on maks.
Pituus 12 metriä.
-
- Kuski
- Viestit: 32
- Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
- Location: siilinjärvi
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Onkons näissä kirjasto autoissa jotain
Ihmeellistä .kun miettii että ois kylet valmiiks eristetty
Ja sähkölaitteitakin ois valmiina jonkin verran.
Tuleeko niissä tekniikassa jotain häikkää
Vaikka niillä ei ole ajettu paljon mutta sitä
Niin Sanottuja tunteja tulee aika paljon.
Niin ja onko niissä muuten se eristys riittävä
Tämmöiseen asumis tarkoitukseen.
Ois joitain aika uusiakin aihioita tarjolla.
Tossakin ois joku -96 ,-97 mallisia.
Onko muuten esim. Näissä vuosi mallissa jo
Mikä kori .
Rosteri vai joku muu.....?
Ihmeellistä .kun miettii että ois kylet valmiiks eristetty
Ja sähkölaitteitakin ois valmiina jonkin verran.
Tuleeko niissä tekniikassa jotain häikkää
Vaikka niillä ei ole ajettu paljon mutta sitä
Niin Sanottuja tunteja tulee aika paljon.
Niin ja onko niissä muuten se eristys riittävä
Tämmöiseen asumis tarkoitukseen.
Ois joitain aika uusiakin aihioita tarjolla.
Tossakin ois joku -96 ,-97 mallisia.
Onko muuten esim. Näissä vuosi mallissa jo
Mikä kori .
Rosteri vai joku muu.....?
-
- Kuski
- Viestit: 32
- Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
- Location: siilinjärvi
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Onko kokemuksia allisonin ja cumminsin
Yhteistyöstä mitään.
-80 luvun alkupäästä.
Miten ne on kestäny toi moottori on kait joku 10 litranen
Tai vähän alta.
Yhteistyöstä mitään.
-80 luvun alkupäästä.
Miten ne on kestäny toi moottori on kait joku 10 litranen
Tai vähän alta.
-
- Kuski
- Viestit: 32
- Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
- Location: siilinjärvi
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Nyt sattui moka tarkoitus oli poistaa
Omia viestejä mistähän se onnistuu.
Omia viestejä mistähän se onnistuu.
-
- Kuski
- Viestit: 32
- Liittynyt: 04 Tammi 2014 21:08
- Location: siilinjärvi
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Tai mistä onnistuu vaikka nimimerkin poisto
Viesteineen.
Viesteineen.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Oisko tätä alettu lyhentää, kun perse revitty auki
https://www.kvd.se/auktion/tunga-fordon ... ekt/633394

https://www.kvd.se/auktion/tunga-fordon ... ekt/633394
Re: uusi jäsen pitkäaikainen linja-auton katsoja
Taitaa olla kesken jäänyt ruostekorjaus ja makuuhuoneen ikkunoiden umpeen pellitys. Noin suuressa autossa on näköjään ruostevikaa enemmän kuin missään muussa, kun kaikki muut on pienempiä.
Vaihdeautomaatin näytössäkin jakoavaimen kuva, ei välttämättä halpa korjata,
