Mulla on samankaltaisia kokemuksia. Itse on ihan ylpeä omista keksinnöistään, mutta kun selität niitä kotona, niin edelleen olen yksin ylpeä keksinnöstä.j0ri kirjoitti: Kotosalla ei jostain syystä kuulunut hurraahuutoja eikä kuohujuomat poksuneet auki ajatuksen julkitulon jälkeen
Projekti slide-outin kera
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Projekti slide-outin kera
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Jep, tälläinen muuten tuli jätevesisäiliön input-liitännästä säiliön sisältä päin.
Pelastin tosiaan vanhan giljotiiniventtiilin ja kiinnitin sen säiliöön. Venttiili tosin fuskaa ainakin puhtaalla vedellä tehdyssä testeissä.
Ehkä se vaatii vaan aina tyhjennyksen jälkeen ensimmäisenä miehekkään savimassan leipomisen (siis sellaisen jolla värjätään posliini, tiiättehän työ..?), joka tiivistää venttiilin ja sen jälkeen se pitää.
Tosin kyseinen venttiili on ollut pari vuotta kuivana, ehkä se siitä vielä toipuu. Jos ei, sit täytyy vaihtaa uuteen.
Niin, säiliö on paikoillaan. Lattiaan sahasin aukon ja maalasin aukon sivut umpeen ettei vaneri ota kosteutta. Säiliön ja lattian välissä on finfoami, joka korottaa sen verran ettei säiliö makaa giljotiini varassa. Ja toimii eristeenä. Talvikäyttöä varten täytyy eristää vielä sivuiltä ja päältä. Lisäksi täytyy vielä laittaa lattarautaa pulttien ja säiliön korvakkeiden väliin tasaamaan kuormitusta. Kuvasta poiketen putkiakin on jo viritelty. Harmaat ja mustat menee samaan tankkiin. Huohotusputki nousee säiliön pinnasta vielä vasta 40cm josta jatkan sen tavaratilan kattoon, josta se koukkaa takas alas ja lattian läpi ulos, vastaavasti kuin palstalla vasta esiteltiin letkulla toteutettuna, kiitti ideasta!
Sitten joskus lisään toisen samankaltaisen ponttoonin tuohon viereen, johon voisi johtaa harmaat vedet. Vielä ei ole edes suihkua, joten ei niin hätä.
En pudottanut kännykkää pyttyyn vaan tei alapuolelle aukon josta otin kyseisen kuvan. 
Pelastin tosiaan vanhan giljotiiniventtiilin ja kiinnitin sen säiliöön. Venttiili tosin fuskaa ainakin puhtaalla vedellä tehdyssä testeissä.


Niin, säiliö on paikoillaan. Lattiaan sahasin aukon ja maalasin aukon sivut umpeen ettei vaneri ota kosteutta. Säiliön ja lattian välissä on finfoami, joka korottaa sen verran ettei säiliö makaa giljotiini varassa. Ja toimii eristeenä. Talvikäyttöä varten täytyy eristää vielä sivuiltä ja päältä. Lisäksi täytyy vielä laittaa lattarautaa pulttien ja säiliön korvakkeiden väliin tasaamaan kuormitusta. Kuvasta poiketen putkiakin on jo viritelty. Harmaat ja mustat menee samaan tankkiin. Huohotusputki nousee säiliön pinnasta vielä vasta 40cm josta jatkan sen tavaratilan kattoon, josta se koukkaa takas alas ja lattian läpi ulos, vastaavasti kuin palstalla vasta esiteltiin letkulla toteutettuna, kiitti ideasta!

Sitten joskus lisään toisen samankaltaisen ponttoonin tuohon viereen, johon voisi johtaa harmaat vedet. Vielä ei ole edes suihkua, joten ei niin hätä.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Pari viikonloppua sitten pyörähdettiin Imatralla hakemassa Jailbirdilta varaosia. Takaa taempien jousipussien ylälautaset ja niiden vastaläpyskät.
Meinasin sitten kokeilla pulttien avaamista täältä kuullulla kikalla, eli avain maata vasten ja autolla pienesti siirtyen.. No voe kele, kytkin ei suostunut yhteistyöhön. Pohjaan se painui ja ehkä aavistuksen normaalia löysemmin. Mutta ei irroittanut kunnolla..
Eipä tullut auton siirtämisestä mitään.. Joku vuosi sitten oli sama homma, mutta aktiivisemmin autoa käyttämällä se korjaantui itsestään. En ole mitään tarkistellut tämän suhteen, mistä lie kannattaisi aloittaa..?
Noh, alkuperäisestä ongelmasta, eli pyöränpulteista sisuuntuneena sain eilisiltana kaiveltua kätköistäni RHS-kanttiputken, 80x40, 4mm seinämällä ja 2.7m pituisena..
Ajattelin että nyt katkotaan pultit tai sitten nousee vaikka etupyörät ilmaan
Ja niinhän siinä kävi että ei banaaninsyönti ole hukkaan mennyt, tarpeeksi varren päässä roikkumalla jokainen kahdestakymmenestä pultista on nyt löysätty!
Auton alustan olen tunketunut täyteen palikkaa ja pölliä. Sitten kun ei enää niiiin hirvesti jännittänyt, laitoin vielä varmuuspöllejä sinne ja tänne. Auto oli siis korinnostolla yläasennossa ennen pulttien löysäystä ja palikoiden päälle sen laskin. Sitten vasta varmuuspöllit. 2tonnin leikkihallitunkki jaksoi juuri ja juuri nostaa taka-akselin ilmaan että sain oikealta donitsit pois. Autotallissa oli vielä sopivasti aikanaan terassin tekemisestä jääneitä pätkiä, joiden päälle laskin taka-akselin. Surullista katseltavaa taempi jousipalkki, mutta kyllä silti on voittajafiilis kun sain renkaat pois ja autokin on vielä pysynyt ylhäällä. Kilkuttelin ruosteita pois, otin mittoja ja kuvia. Täytyy alkaa plänäämään korjaamista, ensin oikea ja sitten vasen puoli.
Tässä olen muutamana päivänä marinoinut pyöränpultteja penetraatio-oililla siinä toivossa että saisin ne auki. 1.3 metrisellä varrella sain kuin sainkin löysättyä 10 pultista 6kpl, siis toiselta puolelta. Varsi jousti aivan mahdottomasti ja jotkut pultit poksahtivat siihen malliin auki että meinasi pyllylleen lentää. Tuli todettua, että olisi ehkä pitänyt syödä enempi kaurapuuroa ja vähemmän banaania. 
Meinasin sitten kokeilla pulttien avaamista täältä kuullulla kikalla, eli avain maata vasten ja autolla pienesti siirtyen.. No voe kele, kytkin ei suostunut yhteistyöhön. Pohjaan se painui ja ehkä aavistuksen normaalia löysemmin. Mutta ei irroittanut kunnolla..

Noh, alkuperäisestä ongelmasta, eli pyöränpulteista sisuuntuneena sain eilisiltana kaiveltua kätköistäni RHS-kanttiputken, 80x40, 4mm seinämällä ja 2.7m pituisena..



Auton alustan olen tunketunut täyteen palikkaa ja pölliä. Sitten kun ei enää niiiin hirvesti jännittänyt, laitoin vielä varmuuspöllejä sinne ja tänne. Auto oli siis korinnostolla yläasennossa ennen pulttien löysäystä ja palikoiden päälle sen laskin. Sitten vasta varmuuspöllit. 2tonnin leikkihallitunkki jaksoi juuri ja juuri nostaa taka-akselin ilmaan että sain oikealta donitsit pois. Autotallissa oli vielä sopivasti aikanaan terassin tekemisestä jääneitä pätkiä, joiden päälle laskin taka-akselin. Surullista katseltavaa taempi jousipalkki, mutta kyllä silti on voittajafiilis kun sain renkaat pois ja autokin on vielä pysynyt ylhäällä. Kilkuttelin ruosteita pois, otin mittoja ja kuvia. Täytyy alkaa plänäämään korjaamista, ensin oikea ja sitten vasen puoli.

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Projekti slide-outin kera
No nyt on savonlinnassa maitti päällänsä 

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti slide-outin kera
Tulipa tuosta pyöränpulttikuvasta mieleen miten voi käydä. Kerran yritin irroittaa kallistuksen vakaajan pulttia pitkällä jatkovarrella. Väänsin ja voimistelin, jotenkin pultti vain jousti eikä alkanut irrota ihan millään. Lopulta seisoin ja hypin jatkoputken päällä kunnes yksi hyppy meni vähän ohi ja ruosteinen neliöputki ampaisi taivaalle, ensin hipaisi nenää, sitten kävi bussin kylkeen, nousi kymmenen metrin korkeuteen ja putosi henkilöauton katolle. Keräsin vehkeet, laskeskelin tappiot ja lähdin sisälle.
Tulevaisuus on sähköinen
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Projekti slide-outin kera
Tarpeeksi kauan, ku paini noitten RHS apuputkien kanssa, niin investoin kertojalla olevan ihan "oikean" mutteriavaussarjan. Kampi on 15cm pitkä ja pyörittelee auki ihan kevyesti lujemmassakin olevat mutterit. Eikä se niin kalliskaan ollu, että olisi investoinnin kynnykseksi muuttunut. Löysäyksen jälkeen sähkökoneella loppumatka. Ei paljoo rasitu.
Ja aika monet rattaat on näissä rojekteissa tullu käytettyä pois.
Lähes poikkeuksetta uudet rojektit alkanu ilmajousien ylä ja alapään uusinnasta
(tuohon avattaren Garco-Carrukseen ei tarvinu vaihtaa

Ja aika monet rattaat on näissä rojekteissa tullu käytettyä pois.




Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Projekti slide-outin kera
Momentinkertoja on aivan korvaamaton apu. Tyolla 15cm veivillä ei saa paikkoja rikki, ei ukossa, ei autossa. Maksoi kokonaiset 40eur.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Projekti slide-outin kera
avainsana on kuitenkin teräsharja,terva ja momenttiavaimella kiristys. noin piukkaan ku ne vedetään siinä lähtee jo äkkii kumit karkuun kun pinnapultit venyy ja katkeaa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Projekti slide-outin kera
BTW kannattaa kiertää nuo pyörän mutterit jengoihin. Älä kysy miksi.... tarinaan liittyy moska, rautakanki, huono sihti ja uudenkarhea jengasarja
Työn iloa.
On se aika Viikinki joka tuolla 15cm veivillä rikkoo pinnat. Jotain 600-700Nm tuohon olisi hyvä saada aikaan. 1:60 lukee kertojassa ja veiviin mahtuu yksi käsi...näillä mennään.

On se aika Viikinki joka tuolla 15cm veivillä rikkoo pinnat. Jotain 600-700Nm tuohon olisi hyvä saada aikaan. 1:60 lukee kertojassa ja veiviin mahtuu yksi käsi...näillä mennään.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Hauska tarina Lahti32, vaikka ei mahtanut silloin naurattaa kun putki jysähti katolle..
Jotenkin tuohon oli helppo samaistua!
Jep, momentinkertoja oli ajatuksissa hankkia, mutta vielä en sellaista ole saanut aikaiseksi hankkia. Tuo RHS-palkki nyt hoitakoot hommaa väliajalla, mutta vain avauksessa
Ruostekohdat on nyt rälläköity pois. Tai siis pahimmat ruostekohdat on nyt rälläköity pois, kaik jos ois ottanut niin eihän sitä mitään ois jääny jälelle.. Hiomalaikalla ja teräsharjalla siivoiltu ja ruosteenestomaalia päälle. Kävin eilispäivänä hakemassa palasen 5mm peltiä. Sitten mulla on 6mm lattaa ja noista aloittelin tekemään palkinkorviketta. En tänään enää ennättänyt istuttaa palkkikorviketta paikoilleen, mutta ehkä huomenna. Vasemmalle puolelle täytyy myös ehjätä iskarin yläpään kiinnike.
Rälläkkää kun ei kehtaa iltasella laulattaa, niin naapurisopua ylläpitävässä silent-moodissa vetäisin nyt iltasella PEX:llä vesipumpulta keittiön ja veskin hanoille ja pytylle raikasvesj-johtimet. Asentelin myös veskin hanan ja bidee-suihkun paikoilleen. Kuumaa vettä ei ihan heti vielä saa, mutta putket laitoin jo niillekki paikoilleen. Vielä täytyisi lävistää jollain konstilla rosteripeltinen tiskipöytä että saisi hanan asennettua. Sitten Jonssonin pumppu ja PEX-putki pitäisi naittaa keskenään. Ehkä sopivalla kumiletkulla ja klemmareilla.
Jätesäiliön giljotiiniventtiili on muuten alkanut pitämään vettä, taisi olla vain käytönpuutetta


Jep, momentinkertoja oli ajatuksissa hankkia, mutta vielä en sellaista ole saanut aikaiseksi hankkia. Tuo RHS-palkki nyt hoitakoot hommaa väliajalla, mutta vain avauksessa

Ruostekohdat on nyt rälläköity pois. Tai siis pahimmat ruostekohdat on nyt rälläköity pois, kaik jos ois ottanut niin eihän sitä mitään ois jääny jälelle.. Hiomalaikalla ja teräsharjalla siivoiltu ja ruosteenestomaalia päälle. Kävin eilispäivänä hakemassa palasen 5mm peltiä. Sitten mulla on 6mm lattaa ja noista aloittelin tekemään palkinkorviketta. En tänään enää ennättänyt istuttaa palkkikorviketta paikoilleen, mutta ehkä huomenna. Vasemmalle puolelle täytyy myös ehjätä iskarin yläpään kiinnike.
Rälläkkää kun ei kehtaa iltasella laulattaa, niin naapurisopua ylläpitävässä silent-moodissa vetäisin nyt iltasella PEX:llä vesipumpulta keittiön ja veskin hanoille ja pytylle raikasvesj-johtimet. Asentelin myös veskin hanan ja bidee-suihkun paikoilleen. Kuumaa vettä ei ihan heti vielä saa, mutta putket laitoin jo niillekki paikoilleen. Vielä täytyisi lävistää jollain konstilla rosteripeltinen tiskipöytä että saisi hanan asennettua. Sitten Jonssonin pumppu ja PEX-putki pitäisi naittaa keskenään. Ehkä sopivalla kumiletkulla ja klemmareilla.
Jätesäiliön giljotiiniventtiili on muuten alkanut pitämään vettä, taisi olla vain käytönpuutetta

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Projekti slide-outin kera
Meinasin just ehdottaa moottoriöljyllä lotraamista siihen giljotiiniin, mut sit luin tarinaa pidemmälle ja huomasin että alkoikin toimimaan.
Jos pa.. savisella kakalla on hyvät ominaisuudet tiivisteiden pitävyyden entraamisessa, niin..
Jos pa.. savisella kakalla on hyvät ominaisuudet tiivisteiden pitävyyden entraamisessa, niin..

Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Re: Projekti slide-outin kera
Huomenta.Millainen vehe tuo momentinkertoja on ja mistä saa ? Tuo 40 ekua tuntuu aika pieneltä hinnalta kun vaihoin sisuun etuset tälläviikolla rengasavaimessa vartena rautaknki ja metrin putki jatkona.Otin ne pois yhestä kontiosta ja panin omastani ne siihen ettei homma oisi ollut liianhelppo vantee ei ollut vaihtokelposia.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Projekti slide-outin kera
Enemmän kuin hintansa arvoinen tuo kertoja. Samaa vekotinta kaupataan 40-100eur hintaan.... Mitä hintaa kauppias kehtaa pitää.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Jep, jousipalkit tuli korjailtua. Aikaahan siihen meni ja jotenkin pystysauman puikotuksesta tuppasi tulemaan karmean näköistä jälkeä, kunnes loppu metreillä (saumojen senteillä) jostain muistinsopukoista pläjähti viimein oikea tekniikka ja homma alkoi sujumaan...
Ei niistä nätit tullut, mutta toivottavasti parempi kuin ennen korjausta.. Ihmettelen miten niin vähäiseksi käynyt rauta oli kestänyt tuon massan.
Kävin Enonkosken purkaamolla valkkaamassa kahdet uudet-vanhat takarenkulat ulommaisiksi. Ei mahtunut henkilöautoon ja voijaakkeri on ollut vähän telakalla, niin toivat sitten veloituksetta kotia asti, hyvää palvelua! Asun tässä matkan varrella kun käyvät Savonlinnassa viemässä tavaraa matkahuoltoon.
Autossa on lisäksi harjoiteltu retkeilyä, vielä kotipihassa siis.. Välineistö alkaa hiljalleen toimimaan (jääkaappi, apk, liesi, uuni). Keittiössä säilytystilan, eli yläkaapin ja alalaatikoiden puute on vielä aika rajoittavaa. Mutta sapuskaa on hieman tehty ja autossa viihdytty.
Noh, onhan se ihan hauskaa ja turvallista tämä kotipihamatkailukin, mutta jotain siitä jää puuttumaan.
Torstaina iltapäivänä sitten ajattelin että on kait tähän tultava jotakin muutosta.. Soitin katsastuskonttorille ja varasin muutoskatsastus/katsastusajan..


Kävin Enonkosken purkaamolla valkkaamassa kahdet uudet-vanhat takarenkulat ulommaisiksi. Ei mahtunut henkilöautoon ja voijaakkeri on ollut vähän telakalla, niin toivat sitten veloituksetta kotia asti, hyvää palvelua! Asun tässä matkan varrella kun käyvät Savonlinnassa viemässä tavaraa matkahuoltoon.
Autossa on lisäksi harjoiteltu retkeilyä, vielä kotipihassa siis.. Välineistö alkaa hiljalleen toimimaan (jääkaappi, apk, liesi, uuni). Keittiössä säilytystilan, eli yläkaapin ja alalaatikoiden puute on vielä aika rajoittavaa. Mutta sapuskaa on hieman tehty ja autossa viihdytty.
Noh, onhan se ihan hauskaa ja turvallista tämä kotipihamatkailukin, mutta jotain siitä jää puuttumaan.

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Sain ajan perjantaille klo 10:00. No, torstaina oli vielä muuta puuhaa ja kävi vieraitakin, joten pääsin iltasella tekemään kevyitä loppuviilauksia ja tarkistuksia katsastusta varten. Huomasin että etuvalojen lisäksi ei toiminut kuin yksi takavalo, vilkuista ei puhettakaan. Sitten muistui mieleen se että kytkinhän toimi vähän huonosti.. No, jo aamuviideltä alkoi olemaan kaikki valmista klo kympin katsastusta varten, joskin kytkintä en ehtinyt edes äimistelemään. Unensaanti oli tiukassa kun aivot työstivät bussia ja kokoajan mutkahti mieleen että se ja se vielä puuttuu..
Aikaisin herättyäni meinasin vielä puuhailla hetken ennen lähtöä. Ensimmäinen homma oli Voijakkerin siirto pois bussin edestä että saan bussin pois pihasta. Voijakkeri on ollut ajamatta varmaan parisen kuukautta ja siitähän oli patteri loppu enkä päässyt edes autoon sisään! Mokomat sähkölukot! Tovin kesti ennen kuin sain rautalangalla murtauduttua autoon, konepellin auki ja sähköä akkuun.. Onneksi konttorilla oli vapaana myöhempikin aika, jonka sain varattua.
Viimeksi ajoin tällä bussilla joskus 4 vuotta sitten, jos ei pihassa metrin kahden edestakaista matkaa lasketa. Hieman oli hakusessa vaihteet varsinkin kun kytkinta sai painella pari-kolme kertaa ennen kuin irroitti ja pääsi vaihtamaan vaihdetta. Ja risteykseen tultaessa piti katsoa että viime metrit rullattiin vapaalla kun ei tiennyt olisiko kytkin toiminut vai ei. Kaasu on myös turhan jäykkä, se kaipaa hellää hoivaa. Mutta ilman sen suurempia kommelluksia pääsin konttorille, ainoastaan takaovi lävähti auki konttorin pihaan kurvatessa!
Mokomassa kun on lukko ollut hirmuisen jäykkä ja ovea on säänyt jyskyttää auki.. Ja nyt se sitten aukeekin itsestään. Kerkesin vetäistä ennen katsastusta sen liinalla kiinni.
Jep, koko katsastusruljanssi maksoi 242 euroa päästöineen kaikkineen, Itä-Savon Katsastus paikkana siis. Palvelu oli ystävällistä ja katsastus eteni hyvin, eikä ollut pikkumaista nipotusta vaan erittäin asiallisesti meni. Kyllä oli mahdoton jännitys ja luulin että huonommin käy, mutta ainoa asia oli takajarrujen tehottomuus. Siitä jäi kiinni.
Takajarruja kyllä hierottiin ja säädettiin mutta ei niin ei. 38% oli kuulemma raja ja 30% saavutettiin. Setä tuumasi että jarrujen pesu voisi tähän auttaa. Ilmeisesti rummuissa ollut ruoste tukkii paikat ja pesulla siitä voisi selvitä. Taidan käyttää pajalla kun pestessä pitäisi ilmeisesti pyöritellä renkaita, niin on hankala kotipihassa, enkä taida viitsia alkaa aukomaan rumpujakaan. Täytyy ensiviikolla soitella pajalle.
Autosta mitattiin painot ja mitat. Matkailuvarustus käytiin ihan hyvin läpi eikä sanomisia tullut. Sammuttimet eivät enää kuulukkaan katsastuksen piiriin, joka oli yllätys. Niin, oli edessä joku nivel joka oli vähän väljä, mutta vielä meni läpi. Ja 100:sen lätkää en muistanut irroitella ja se täytyy tietysti repiä pois.
Vaikka jarruja jälkitarkastellaan, silti on kyllä ihan voittaja-fiilis kaikien näiden vuosien jälkeen!
Neitsytmatka se vaan lähenee!


Viimeksi ajoin tällä bussilla joskus 4 vuotta sitten, jos ei pihassa metrin kahden edestakaista matkaa lasketa. Hieman oli hakusessa vaihteet varsinkin kun kytkinta sai painella pari-kolme kertaa ennen kuin irroitti ja pääsi vaihtamaan vaihdetta. Ja risteykseen tultaessa piti katsoa että viime metrit rullattiin vapaalla kun ei tiennyt olisiko kytkin toiminut vai ei. Kaasu on myös turhan jäykkä, se kaipaa hellää hoivaa. Mutta ilman sen suurempia kommelluksia pääsin konttorille, ainoastaan takaovi lävähti auki konttorin pihaan kurvatessa!

Jep, koko katsastusruljanssi maksoi 242 euroa päästöineen kaikkineen, Itä-Savon Katsastus paikkana siis. Palvelu oli ystävällistä ja katsastus eteni hyvin, eikä ollut pikkumaista nipotusta vaan erittäin asiallisesti meni. Kyllä oli mahdoton jännitys ja luulin että huonommin käy, mutta ainoa asia oli takajarrujen tehottomuus. Siitä jäi kiinni.
Takajarruja kyllä hierottiin ja säädettiin mutta ei niin ei. 38% oli kuulemma raja ja 30% saavutettiin. Setä tuumasi että jarrujen pesu voisi tähän auttaa. Ilmeisesti rummuissa ollut ruoste tukkii paikat ja pesulla siitä voisi selvitä. Taidan käyttää pajalla kun pestessä pitäisi ilmeisesti pyöritellä renkaita, niin on hankala kotipihassa, enkä taida viitsia alkaa aukomaan rumpujakaan. Täytyy ensiviikolla soitella pajalle.
Autosta mitattiin painot ja mitat. Matkailuvarustus käytiin ihan hyvin läpi eikä sanomisia tullut. Sammuttimet eivät enää kuulukkaan katsastuksen piiriin, joka oli yllätys. Niin, oli edessä joku nivel joka oli vähän väljä, mutta vielä meni läpi. Ja 100:sen lätkää en muistanut irroitella ja se täytyy tietysti repiä pois.
Vaikka jarruja jälkitarkastellaan, silti on kyllä ihan voittaja-fiilis kaikien näiden vuosien jälkeen!

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Projekti slide-outin kera
Onnittelut muutoksesta. Jarrut kaipaavat ajamista. Heti, kun auto on muutaman tovin ajamatta rummut ruostuvat ja niillä menee hetki kiillottuakseen. Kyllä nuo pajalla rajojen sisään saadaan....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Puppi
- Kippari
- Viestit: 58
- Liittynyt: 20 Loka 2013 20:27
- Truck: Scania K92 CLB -88
- Location: Vesilahti
- Member id: 204
Re: Projekti slide-outin kera
Onnittelut muutoskatsastuksesta
Nuo konttoritapahtumat menee aivan yksyhteen tuon meidän Puppin leimaamisen kanssa
Tuttu raskaanpuolen asentaja käytti Puppin työmaallaan ja ajellessaan käytti jarruja voimakkaasti,
niin tuli reilusti vaadittavat arvot ja siten leima konttorilta pelkästään dynolaput esittämällä.
Käytön puutteesta johtui tuo tehoero meilläkin.
Ei muuten itteekään ketuttanut yhtään vaikka ekalla kerralla ei leimaa saanukkaan

Nuo konttoritapahtumat menee aivan yksyhteen tuon meidän Puppin leimaamisen kanssa

Tuttu raskaanpuolen asentaja käytti Puppin työmaallaan ja ajellessaan käytti jarruja voimakkaasti,
niin tuli reilusti vaadittavat arvot ja siten leima konttorilta pelkästään dynolaput esittämällä.

Käytön puutteesta johtui tuo tehoero meilläkin.
Ei muuten itteekään ketuttanut yhtään vaikka ekalla kerralla ei leimaa saanukkaan

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
Scania AJOKKI EXPRESS K92 CLB AA = Petenmäen PUPPI
Scania AJOKKI EXPRESS K92 CLB AA = Petenmäen PUPPI
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Projekti slide-outin kera
Kyllä toi pesu tuppaa auttamaan, yhdestä pestiin tosin eturummut ja tuli sellaista "liejua" ulos, no sen jälkeen oli ihan OK jarrut.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Projekti slide-outin kera
Onnea muutoskatastuksen johdosta miunki puolest. mie ku käytin ekaa kertaa kaanijaa leimalla ni ei tullu takajarruille ilmaa ollenkaa, ku oli seisona pitkää ni oli polkimesta venttiili jumissa.
Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Kiitoksia!
Mutta kyllä se vaan on jännä miten hätäseen ja paniikissa tuli tämä muutoskatsastus hoidettua, vaikka aikaa siihen valmistautumiseen on ollut vuosia..
Ja sitten se jännityksen määrä.. huh. Onneksi on nyt ohi
Jäi muuten mainitsematta tuosta jousipalkkirojektista, että vanhoilla pussukoilla päätin vielä mennä. Oli niissä pieniä pykimiä ja tietysti olivat venähtäneet, mutta lompsa pitkälti määräsi tämän valinnan. Sitä paitsi aika helppohan pelkät pussukat on myöhemminkin vaihtaa.
Renkulat ruuvasin mutu:lla sinne 600 newtoniin, hiukka enempääkin ois oma massa riittänyt 130 cm varrella, mut kiristelempähän niitä vielä tässä ajojen jälkeen.
Taka-osaston kuormatilaan ostin rautakaupasta reijitettyä L-kiskoa jotka ruuvasin seiniin ja katsastusta varten nostettiin pojan crossimopedi rekvisiitaksi. Vaikka ei tuo kisko varsinaista kuormankiinnityskiskoa ollutkaan, eipä tuo haitannut.



Jäi muuten mainitsematta tuosta jousipalkkirojektista, että vanhoilla pussukoilla päätin vielä mennä. Oli niissä pieniä pykimiä ja tietysti olivat venähtäneet, mutta lompsa pitkälti määräsi tämän valinnan. Sitä paitsi aika helppohan pelkät pussukat on myöhemminkin vaihtaa.
Renkulat ruuvasin mutu:lla sinne 600 newtoniin, hiukka enempääkin ois oma massa riittänyt 130 cm varrella, mut kiristelempähän niitä vielä tässä ajojen jälkeen.
Taka-osaston kuormatilaan ostin rautakaupasta reijitettyä L-kiskoa jotka ruuvasin seiniin ja katsastusta varten nostettiin pojan crossimopedi rekvisiitaksi. Vaikka ei tuo kisko varsinaista kuormankiinnityskiskoa ollutkaan, eipä tuo haitannut.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Projekti slide-outin kera
Onnittelut vaan suorituksesta ja neitsytmatkalle sitten Karstulaan 

Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Pientä päivitystä. Alkuviikon oli aivan muut kuviot, mutta nyt perjantaille, eli viikko katsastuksen jälkeen varasin aamulle jarrupesun ja iltapäivälle jälkitarkastuksen.
Jarrupesu oli Scanian huollossa ja ystävällisesti ottivat tälläisenkin hullun vastaan. Pestiinpä myös moottori ja vähän vaihdelootaakin. Vaihdettiin myös öljyt ja suodatin sekä putsattiin öljylinko. Kiisselisuodattimet kanssa vaihdettiin ja rasvattiin kardaanin ristikot ja etuakselilta joku nivel. Autossa on automaattirasvari, se täytettiin ja nyt täytyy alkaa seuraamaan vajuaako rasvat, eli toimiiko moinen aparaatti. Tarkastettiin myös perä- ja kytkin öljyt sekä ohjaustehostimen ja kytkimen nesteet. Niin ja laturista löytyi pieni rasvakuppi, johon lisättiin vaseliiniä, sitä kuulemma täytyy aika-ajoin kiristää, jolloin rasvaa laturia. Kytkimen ilmausnippa oli hirttänyt kiinni, lämmiteltiin sitä, mutta ei hellittänyt. Aikakin alkoi loppumaan, joten parin-kolmen polkaisun taktiikalla vielä edetään.. Koko operaatioon meni reilut pari tuntia ja välillä oli kaksikin asentajaa töissä. Sain seurata mukana ja kysellä tyhmiä.. No hienosti ja sutjakkaasti hommat meni. hyviä vinkkejä tuli ja jopa kehuja alustasta!
Mutta nyt sitten laskua odotellessa..
Ai niin, lopuksi käytiin vielä akkutesterin kanssa dyykkaamassa jätelavalta kahdet parhaimmat akut uusiksi starttipattereiksi, kun vanhat tyhjenee päivässä parissa.
Kanikkahuollosta suuntasin sitten konttorille takajarrujen jälkitarkastukseen. 50 e veloittivat ja homma oli liki samantien selvä. Ei tarvinnu hangata kun heti mittarit näytti pesun tuoneen parikyt pinnaa lisää tehoa, kun 8 % ois riittäny.
No, en jaksa reklamoida liian tarkasta pesusta..
Eli nyt on M1/henkilöauton paperit ja niissä tuore leima, kyllä on mahtava juttu!
Yksi tumma pilvi tässä tietysti on, tuon 13 metrin poikkeusluvan päiväys tulee täyteen vuonna 2020, mitä sit tapahtuu..? Sahauspuuhiinko sitä joutuu?
Kesälomat on lusittu ja vaimolla on ensi viikonloppua lukuunottamatta kaikki viikonloput töitä ainakin heinäkuussa, mutta ipanoitten kanssa käytiin ajelemassa uuden karhealla matkailuautolla tänään lauantaina pieni lenkki Punkaharjun suunnalla. Kyllä se vaan maantie maittoi autolle ja kaikilla oli kivaa. Tästä se lähtee.
En vielä tiedä suunnataanko Karstulaan vai minne, mut johonki sitä lähetään.
Ja nimikin pitäis autolle keksiä.. Jotain ollut mielessäkin. Linjakilpiä ei ole, mutta vaimo ehdotti sellaisia ja niihin tekstiä "vasta" ja "mäkeen". Auto olisi tämmöinen vastamäki-auto, kovia ponnisteluja ja viittaus saunomispuuhiin, joskin sauna on vielä rakentamatta.. Saapi nähhä mikä tästä tulee.
Muokkaus: Kuvan lisäys pesusta.
Jarrupesu oli Scanian huollossa ja ystävällisesti ottivat tälläisenkin hullun vastaan. Pestiinpä myös moottori ja vähän vaihdelootaakin. Vaihdettiin myös öljyt ja suodatin sekä putsattiin öljylinko. Kiisselisuodattimet kanssa vaihdettiin ja rasvattiin kardaanin ristikot ja etuakselilta joku nivel. Autossa on automaattirasvari, se täytettiin ja nyt täytyy alkaa seuraamaan vajuaako rasvat, eli toimiiko moinen aparaatti. Tarkastettiin myös perä- ja kytkin öljyt sekä ohjaustehostimen ja kytkimen nesteet. Niin ja laturista löytyi pieni rasvakuppi, johon lisättiin vaseliiniä, sitä kuulemma täytyy aika-ajoin kiristää, jolloin rasvaa laturia. Kytkimen ilmausnippa oli hirttänyt kiinni, lämmiteltiin sitä, mutta ei hellittänyt. Aikakin alkoi loppumaan, joten parin-kolmen polkaisun taktiikalla vielä edetään.. Koko operaatioon meni reilut pari tuntia ja välillä oli kaksikin asentajaa töissä. Sain seurata mukana ja kysellä tyhmiä.. No hienosti ja sutjakkaasti hommat meni. hyviä vinkkejä tuli ja jopa kehuja alustasta!



Kanikkahuollosta suuntasin sitten konttorille takajarrujen jälkitarkastukseen. 50 e veloittivat ja homma oli liki samantien selvä. Ei tarvinnu hangata kun heti mittarit näytti pesun tuoneen parikyt pinnaa lisää tehoa, kun 8 % ois riittäny.


Eli nyt on M1/henkilöauton paperit ja niissä tuore leima, kyllä on mahtava juttu!




Yksi tumma pilvi tässä tietysti on, tuon 13 metrin poikkeusluvan päiväys tulee täyteen vuonna 2020, mitä sit tapahtuu..? Sahauspuuhiinko sitä joutuu?

Kesälomat on lusittu ja vaimolla on ensi viikonloppua lukuunottamatta kaikki viikonloput töitä ainakin heinäkuussa, mutta ipanoitten kanssa käytiin ajelemassa uuden karhealla matkailuautolla tänään lauantaina pieni lenkki Punkaharjun suunnalla. Kyllä se vaan maantie maittoi autolle ja kaikilla oli kivaa. Tästä se lähtee.

Ja nimikin pitäis autolle keksiä.. Jotain ollut mielessäkin. Linjakilpiä ei ole, mutta vaimo ehdotti sellaisia ja niihin tekstiä "vasta" ja "mäkeen". Auto olisi tämmöinen vastamäki-auto, kovia ponnisteluja ja viittaus saunomispuuhiin, joskin sauna on vielä rakentamatta.. Saapi nähhä mikä tästä tulee.
Muokkaus: Kuvan lisäys pesusta.
Viimeksi muokannut j0ri, 19 Heinä 2014 01:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Projekti slide-outin kera
Onnea!
Kummasti hartiat aina kevenee eka leiman jälkeen!!!
Kummasti hartiat aina kevenee eka leiman jälkeen!!!