Wanhan volvon pyöränmutteri ongelma.
- AriW
- Ajoneuvos
- Truck: Volvo&Volvo
- Member id: 219
Wanhan volvon pyöränmutteri ongelma.
Juu,mitenkähän asian laita vois olla. Elikkästen nää vanhukset volvokset ainaki tässä tapauksessa ku tuppaa olemaan 17,5 nousulla,ja köykämiinivanteet pitäs ruuvaa alle. Ei varppina ole missään samaa jengaa,tai olisko tietoa mistä sais noit holkkeja isommalla "laipalla"??? Omilla varmaan menee mut kaippa ne prikat siihen sorvais kova jätkä jos olis. Tai pari holkkia per rilla ni auttais sekin kai? Uusia muttereita jostain sais,pukkaa hinta vaan pyörryttää jonkin verran... aika paljonki oikeastaan.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viesti:
Re: Wanhan volvon pyöränmutteri ongelma.
Mitä osaa tarkoitat noilla holkkeja isommalla laipalla ja prikoilla.
Ylensähän on näin että nykyvehkeissä vanne keskittyy ja kantaa venteen sisäkehältä. Jos peltivanteiseen autoon laitetaan alut (eli vanteen laippa huomattavasti paksumpi), käytetään isoreikäisiä vanteita ja holkkimuttereita (jotta saadaa jenkaa tarpeeksi muttterin sisään). Mut noille holkkimuttereile en osaa muutkaan kanavaa neuvoa kuin kauppa. Jos siltän löytyis.
Mulla oli alut alla jopa pulttikeskitteisessä autossa, eli vanteen keskiö ei kantanut vaan kartiopultit. Toimi sinänsä mut vaati säätöä aikatavalla.
Ylensähän on näin että nykyvehkeissä vanne keskittyy ja kantaa venteen sisäkehältä. Jos peltivanteiseen autoon laitetaan alut (eli vanteen laippa huomattavasti paksumpi), käytetään isoreikäisiä vanteita ja holkkimuttereita (jotta saadaa jenkaa tarpeeksi muttterin sisään). Mut noille holkkimuttereile en osaa muutkaan kanavaa neuvoa kuin kauppa. Jos siltän löytyis.
Mulla oli alut alla jopa pulttikeskitteisessä autossa, eli vanteen keskiö ei kantanut vaan kartiopultit. Toimi sinänsä mut vaati säätöä aikatavalla.
Bussit rakennellaan öisin
- AriW
- Ajoneuvos
Nii siis kun niissä mutskuissa on ne sellaset prikat,niin ajattelin niiden orkinellien tilalle hieman halkaisijaltaan suurempia. Kyllähän varmaan noi omatkin riittäs mutta olishan se varmempi,ku aluvalssissa on se isompi reikänen sitä holkkimutteria varten. Kierteet saattaa riittää just ja just omissakin mulleissa,vaan onhan se pinnapultti kovalla ku ottaa kiinni sentin verran ulompana. Ja ne pultit just kantaa sen kuorman vaikka navasta keskittääkin. Holkeilla meinasin hillitä vanteen liikettä pyörimis suunnassa ja samalla keskittää samassa. No niitä ny ei välttämäti tarvita,mutta tolla 1,75 nousulla ei taida oikein olla vaihtoehtoja ku laittaa omilla mutskuilla. Tai olis kai vaihtoehto,maksaa vaan reilu viisisataa pelimerkkiä. No ratkaisuna testaa hakata ne orkkisholkit muttereista kuikkaan ja sorvaan uudet prikat tilalle.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viesti:
No nyt kun rautalangasta väänsit, niin minäkin tajusin. Mulla on autossa pienireikäiset vanteet käytössä. Toki silloin ollut uudesta asti aluilla. Joo jos laittais jonkun holkin sinne ison reijän fylliks. Niin ei sieltä liikkuis vahingossakaan. Joskus olen muuten taistellu peltivanteiden kanssa kun ollut niissäkin sellainen ohut holkki pultin ympärillä, ja on meinaan vanne sit ihan mahottomasti kinni siinä.
Miten muuten takana. Jos tulee kaksi alua niin mahtaako orkkis pultilla olla mitään mahdollisuuksia riittää jenkalle.
Mut eikös se orkkis mutterin "prikka" ole kuitenkin vanteen reikää jonkin verran suurempi. Mua nyt eniten mietityttäis se et on niin paljon jenkalla ettei löysty.
Miten muuten takana. Jos tulee kaksi alua niin mahtaako orkkis pultilla olla mitään mahdollisuuksia riittää jenkalle.
Mut eikös se orkkis mutterin "prikka" ole kuitenkin vanteen reikää jonkin verran suurempi. Mua nyt eniten mietityttäis se et on niin paljon jenkalla ettei löysty.
- AriW
- Ajoneuvos
Siinäpä se jännä paikka onkin,meinaa kierteen riittävyys. Laskin tossa ihan mikkilaskimella että 2mm. jää vajaaksi edessä ja takana. Taakse tulee vaan ulommat vanteet köykämiiniä,pitäs häthätää riittää. Jos sen prikan saa sorvattua sen pari millii ohuemmaksi ni avot. Kyllä se varmana pysyy noil omilla muttereillakin,kaulaa on sen verran. Varmuus olis paljon parempi mitä vähemmän virityksiä olis.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viesti:
Niin ja vanteet sulla on jo? Ja nimenomaan isoilla reijillä. Muutenhan kannattais tuossa tilanteessa laittaa pikkureijillä.
Tuolla takapyörien pelkällä ulommaisen vaihdolla tietysti saa pultin paremmin riittämään. Samanlaiset ne varmaan pitäis olla mut näissä asioissa usein ulkonäkö ratkaisee enemmän. Ja toisaalta oksidilla nuo vanteet pysyy kiinni tosi tukevasti. Ja toisaalta mikä siinä vois edes tulla. Ja onhan se jarrurumpuakin vasten.
On ne pultit mullakin tuossa vanhassa autossa jääneet vajaaksi muistaakseni 2mm ja on ne siinä pysyneet jo ainakin 15 vuotta.
Tuolla takapyörien pelkällä ulommaisen vaihdolla tietysti saa pultin paremmin riittämään. Samanlaiset ne varmaan pitäis olla mut näissä asioissa usein ulkonäkö ratkaisee enemmän. Ja toisaalta oksidilla nuo vanteet pysyy kiinni tosi tukevasti. Ja toisaalta mikä siinä vois edes tulla. Ja onhan se jarrurumpuakin vasten.
On ne pultit mullakin tuossa vanhassa autossa jääneet vajaaksi muistaakseni 2mm ja on ne siinä pysyneet jo ainakin 15 vuotta.
- AriW
- Ajoneuvos
Niin mäki asian näkisin. Sehän nyt on ihan sama onko siellä alu vastaan alu,vaiko teräs ja teräs. Rumpuunhan ne kohtaa joka tapauksessa. Juu,pikkureikäisiä ei nyt tähän hätään ole eli näillä mennään. Mites onko sulla natissu vanteet kuinkaan kovasti,mulla sisussa ja volvossa natisi niin vimmatusti? Tosin hiukan eri massoilla mentiin aikoinaan ku noiden kanssa viimeksi tuli kikkailtua. Oikeastaan siinäki varmaan vaikutti vanteen leveys/et lukema. Eihän ne valssit varmaan mihinkään irtoa,ja löystymisen voi kompensoida kiristämällä. Pinnapulttien venymäki taitaa olla aika vakio,kunnes katkeaa.
Kärryssä mulla on menny pulttiaki poikki,juurikin vissiin ton edestakaisen liikkeen takia. Tosin sinkkupyörä,miljoonan tai kaks yli menty kärry ja vanha vanne ni paketti oli valmis.
Kärryssä mulla on menny pulttiaki poikki,juurikin vissiin ton edestakaisen liikkeen takia. Tosin sinkkupyörä,miljoonan tai kaks yli menty kärry ja vanha vanne ni paketti oli valmis.