B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettelyä

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

mors. onko ideoita miten rakentaa b10mään joku alustan laskuventtiili millä sais parkissa jousipaineet pois..
ny pysyy vuorokauden suorassa ja sit niiaa apparinpuolen alas ja toiselle puolelle jää vielä paineet..ois kiva kun sais sen jo valmiiksi alas ja pussit tyhjäksi..

vai onko jotain niksiä millä sieltä sais ajettua muuten paineet veke
Viimeksi muokannut wiima63, 30 Heinä 2014 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B10M jousituksen paineen poisto..

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ilmasäiliön pohjassa saattaa olla renksu, siitä vetämällä jollain sopivalla koukulla ilmat pois.
Tulevaisuus on sähköinen
Mopar
Kokenut kuljettaja
Viestit: 97
Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
Truck: Volvo B10m
Location: Harjavalta
Paikkakunta: Brushpower

Re: B10M jousituksen paineen poisto..

Viesti Kirjoittaja Mopar »

Mulla takajousituksen tyhjennys kahdella mankkuventtiilillä. Toinen päästää ilmat takajousista ja toinen sulkee samalla tulon. Helpottaa lastausta kummasti, kun saa perän alas. Koko auton laskuun riittäs sitten ehkä 2-4? mankkuventtiiliä, Ilmalinjoista/toteutuksesta riippuen.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M jousituksen paineen poisto..

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Sama vika. Ovipuolen takajouset pitää paineet pari kolme päivää ja kuskinpuoli päästää ilmat karkuun muutamassa tunnissa.

B10M etujouset ovat yhdellä tasosäädöllä ja takajouset kahdella. Kahdella tai kolmellä mankulla saisi toteutettua. Röllissä laskunappula päästää ilmat etujousista ja keula on maassa, mutra takajousiin se ei vaikuta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: B10M jousituksen paineen poisto..

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Tossa omassa on niiaus toiminto mutta se on rikki. myös alustan nosto nappi on ja se toimii.

tasonsäätöihin kun päästiin niin tuo kulkee vähän kenollaan apparinpuolelle. miten tuota saa säädettyä että sais apparinpuolen nostettua ajossa ylös tai vaihtoehtoisesti laskettua kuskinpuolta vähän alemmas ?

B10M Vanhool -88
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Aja keksintö tasaiselle parkkipaikalle ja mittaa ilmapalkeen ylä- ja alalevyn välinen korkeus.

Linkissä on ohjeet säätöön ja kuvien kera.

http://www.volvodemort.com/technical/vo ... tml#Page26
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

No katos tuohan olikin hyvä linkki. Eiköhän tolla pärjätä kun vielä saa juotua kopan kaljaa että osaa lontoota...=)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Seillä on säätötangot = jumissa. Tangot pöydälle ja herkistelyä. 249mm±3mm. on palkeiden korkeus tuon manuskan mukaan. Mun autossa on silleen, että alamaljaa näkyy 1,5-2cm ilmat täynnä. Tuntuis aika optimilta. Pääsee tiepattien yli ilman alustankorotusnapin käyttöä.

Pitkä tanko = alusta korrkea. Lyhyt tanko alusta matala. Voit ottaa tangon ilrti ja ajaa venttiilistä käsin ilmaa. Venttiili keskiasentoon, kun korkeus on sopiva. Tämän jälkeen mittaa tangon kiinikkeiden etäisyyden ja laittaa tangot mittoihin. Hienosäädön voi tehdä auton alla. Ryömimisen iloa :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

takana ilmeisesti säädöt kummallekkin puolelle erikseen mutta etuakselissa näyttäs olevan vaan yksi keskellä akselia...vai eikö nyt osu silmään..vai säädetäänkö se pelkästään takaalta ja keulan pussit saa paineet taka antureilta vai enkö mä vaan löytäny niitä edestä...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Etuakselissa on yksi molemmille palkeille yhteinen tasosäätö. Taka-akselilla säädetään auton vaateri. Ei kannata kokeilla säätää epätasaisella alustalla - menee pahemmaksi. Ai mistä tiedän ;)

Kaikkien palkeiden optimikorkeus on tuo 249mm 3mm suuntaan tai toiseen. Kierolla alustalla etuakselia on hankala mitata.


edit: korjasin typon ..toleranssi 3mm ei 3 metriä :)
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 30 Heinä 2014 23:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Jées kiitosta vaan eiköhän tuo jo nyt onnistu. Enään ei tartte ku kaivaa rasvamonttu pihaan tai saada naapurin hallia lainaksi missä on monttu...=)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei siihen monttua tarvii. Takasäädöt löytyy takapyörän kuraläpän takaa, siihen pääsee käsiks kun käy kontusilleen siihen pyörän viereen. Etusäätöä monttu toki helpottaa, mut maskin kohalta pääsee selällään alle. Ü

N
Viimeksi muokannut neppi, 31 Heinä 2014 00:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Etusäädön voi tehdä huoltoluukusta. Sisäänkäynti löytyy heti kuskinpenkin jälkeen ennen vessaa. Ainakin Berkhof B10M autossa on huoltoluukku etuakselin päällä... Taka-akselin ajoin pukkien päälle niin tuli semi-siedettävät työolosuhteet, Lätäkkö oli jäässä. No tietenkin auton peltinen kurakaari jumitti poislähtiessä kiilapukkiin ja meni tuhannen mutkalle. Sitä elvytettiin seuraavaksi.

Luiskaversio 2.0 on loivempi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Rosvolinna kirjoitti: Kaikkien palkeiden optimikorkeus on tuo 249mm 3mm suuntaan tai toiseen. Kierolla alustalla etuakselia on hankala mitata.
edit: korjasin typon ..toleranssi 3mm ei 3 metriä :)
Tuo mitta on taka palkeille.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

"Puu Tianen"; Onko sinulla tietoa mikä on oikea korkeus etupalkeelle B10M autossa. Röllin etupalkeen korkeuden säädin katsomalla, että kylkilinja on vaaterissa. Close enough for Blues. Eli tarpeeksi tarkka siniselle :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Rosvolinna kirjoitti:"Puu Tianen"; Onko sinulla tietoa mikä on oikea korkeus etupalkeelle B10M autossa. Röllin etupalkeen korkeuden säädin katsomalla, että kylkilinja on vaaterissa. Close enough for Blues. Eli tarpeeksi tarkka siniselle :)
Se riippuu mikä akselistorakenne siellä on.
Noissa vanhoissa oli yleensä etupalkeen korkeus 279mm ja toinen vaihtoehto tuo 249mm.
Jos pyöränkotelon ja renkaan väli näyttää hyvältä, se riittää näissä. ( riippuu katsojan silmästä )
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: B10M jousituksen paineen poisto..

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Mopar kirjoitti:Mulla takajousituksen tyhjennys kahdella mankkuventtiilillä. Toinen päästää ilmat takajousista ja toinen sulkee samalla tulon. Helpottaa lastausta kummasti, kun saa perän alas. Koko auton laskuun riittäs sitten ehkä 2-4? mankkuventtiiliä, Ilmalinjoista/toteutuksesta riippuen.
Millaset mankut, voitko laittaa ihan speksit. Oon aatellu laittaa myös, niin helepompi kamoja roudata, tai rapisa inhimillisempi kulma. :lol:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Tulipas tutkittua. Van Hoolissa nuo säädöt on auton alla renkaitten sisäpuolella. pakko säätää alakautta muuten sinne ei kyllä pääse käsiksi. mutta takaluukusta löyty pieni huoltoluukku mistä pääs vähän ränkläämään ja löyty syykin.

Noissa säätösysteemeissä on tuo korinnosto paineilmalla ja ne säätöhässäkät hyppää pitkäksi ja kori nousee. toisen varressa oli paskaa ja suojakumi rikki niin se ei tippunut alas asti vaan jäi vähän kanittamaan ja näin ollen varsi pitkäksi ja tietennii sit nosti anturin vartta ylöspäin. nyt rasvattu ja ränkätty ees taas minkä sieltä pienestä huoltoluukusta sai tehtyä ja tuntus palauttavan sisään asti jos korinnostoa käyttää ja autokin suoristu.

Vielä ei uskalla ajella tasaselle asvaltille kun on liikenteestä poistossa mutta jos viikonlopuksi ottais taas ajoon ja kävis pienen reissun ajelemassa ja mittailemassa. " melkeen " tasasella hiekkapihalla sain arvoiksi 248mm kummaltakin puolelta takaalta eli ehkä ollaan jo lähellä oikeaa suuntaa.

Kiitos kaikille.
Vastaa Viestiin