Tässä kolme hyvää aihiota
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Tässä kolme hyvää aihiota
Kaksi tässä vähän kalliimpaa Bussia.
http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/ka ... eij9b.html
http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/ka ... dkbbk.html
http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/ka ... acjkb.html
http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/ka ... eij9b.html
http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/ka ... dkbbk.html
http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/ka ... acjkb.html
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 226
- Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
- Truck: dethleffs
- Location: oulunsalo
- Member id: 091
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Kuka he-------tin kylähullu ostais nuin kallista aihiota.Siinähän menee koko kylähullun ajatus perseelleen.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Niin minulla ei ole nyt mennyt kylähulluus hukkaan, vaan olen tullut vielä hullummaksi. Nytkin olen puolet kesästä maannut bussinalla koputtelemassa pirun ruosteisia rautoja. ja sieltä rapisee ruosteet ja hiekat silmät ja korvat täyteen. Tämäkö se on sitten sitä oikeeta kylähulluutta. Välillä kyllä tuntuu, että on oikeesti ihan hullu. Mieluummin nytkin ajelisin ja tekisin reissuja, mutta eihän näillä vanhoilla pääse minnekkään aina on jokin paikka rikki. Uudemmilla uskaltas jopa lähteä jonnekkin reissunpäälle.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Missä se raja sitten menee, kun aihiosta tulee liian kallis? Noillakin on jo työnnetty 1,5 miljoonaa km.
Korjata niitäkin pitää ja uudemmissa osat ei ainakaan halpene. Toki jollain 2000- lukuisella on vielä "kulkurikilometrejä" reilusti jäljellä. Vaikea tehdä parasta mahdollista hankintaa. Aina voi iskeä kätensä siihen ihteensä
Itse kuvittelin että melkein 90-lukuinen on jo aivan huippu laite, ja katin kontit.
Vaikka alusta tuntuukin aika terveeltä niin vastaavasti kaikki varusteet mitkä myynti-ilmoituksessa oli mainittu ovat epäkunnossa: ilmastointi-ei toimi, webasto- ei toimi, jääkaappi-ei toimi, wc....ei uskalla edes kokeilla
ja korin puuosat kasvaa homesientä
Juu, pikkusen hullu pitää olla, ei tätä muuten kestä. Mutta onneksi vertaistuki toimii täällä foorumilla
Korjata niitäkin pitää ja uudemmissa osat ei ainakaan halpene. Toki jollain 2000- lukuisella on vielä "kulkurikilometrejä" reilusti jäljellä. Vaikea tehdä parasta mahdollista hankintaa. Aina voi iskeä kätensä siihen ihteensä

Itse kuvittelin että melkein 90-lukuinen on jo aivan huippu laite, ja katin kontit.
Vaikka alusta tuntuukin aika terveeltä niin vastaavasti kaikki varusteet mitkä myynti-ilmoituksessa oli mainittu ovat epäkunnossa: ilmastointi-ei toimi, webasto- ei toimi, jääkaappi-ei toimi, wc....ei uskalla edes kokeilla



Juu, pikkusen hullu pitää olla, ei tätä muuten kestä. Mutta onneksi vertaistuki toimii täällä foorumilla

Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
ikuisuus kysymys. 90 lukuinen on 20 vuotta vanha. Ja mittarissa kaksi miljoonaa. Siinä kun ruoste tunkee kaikkialle niin hyvä hyvä. Vanha monimutkainen on kohta huonompi hankinta kuin vanha yksinkertainen.Matkamese kirjoitti:Missä se raja sitten menee, kun aihiosta tulee liian kallis? Noillakin on jo työnnetty 1,5 miljoonaa km.
Korjata niitäkin pitää ja uudemmissa osat ei ainakaan halpene. Toki jollain 2000- lukuisella on vielä "kulkurikilometrejä" reilusti jäljellä. Vaikea tehdä parasta mahdollista hankintaa. Aina voi iskeä kätensä siihen ihteensä![]()
Itse kuvittelin että melkein 90-lukuinen on jo aivan huippu laite, ja katin kontit.
Vaikka alusta tuntuukin aika terveeltä niin vastaavasti kaikki varusteet mitkä myynti-ilmoituksessa oli mainittu ovat epäkunnossa: ilmastointi-ei toimi, webasto- ei toimi, jääkaappi-ei toimi, wc....ei uskalla edes kokeilla![]()
ja korin puuosat kasvaa homesientä
![]()
Juu, pikkusen hullu pitää olla, ei tätä muuten kestä. Mutta onneksi vertaistuki toimii täällä foorumilla
kyllä Se joskus meidänkin pihassa on uudempi bussi mutta nyt siihen ei ole vielä varaa. Jos ostaisin nyt tuollaisen 45ke aihion, rakentaisin sitä 5-10 vuotta, niin valmistumispäivänä samanlaisia saisi kymppitonnilla, 35ke olisi kadonnut pelkkään rakennus ajan arvonlaskuun. Kun taas tuolla 35 tonnilla saa tehtyä aika paljon. Pattitilanne , sanoisin
Tulevaisuus on sähköinen
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Joo tämä foorumi on ihan huippuluokkaa. Minä olen jo sen ikänen ukko, että ei ole mitään järkeä rakennella bussia 5 - 10 vuotta. Jos minä ostan uuden aihion niin rakennutan sen muilla nopeasti. Tai ostan sitten jo valmiiksi tehdyn. Enhän minä tätäkään nykyistä Volvoa rakentanut kun noin 1 kuukauden ja kaikki tarpeellinen siinä minulle oli, on. Onhan tätäkin pitänyt sitten vähän korjailla jälestäpäin. Ei muuta ole tarvinnut korjata kun alustaa ja sitä nytkin pitää korjata. Alkaa vaan olla ongelmana se että tämänikäseen ei saa varaosia etes purkaamoltakaan. Tämä bussi on tullut minulle todella halvaksi ja olen tällä jo yli 7 vuotta ajellut.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Huhheijaa pojat.
Luulen että olen ymmärtäny kylähullut oikein. Älkää jumalauta haaveilko noista vehkeistä.
Ottakaa vielä niitä 90 - 2000 luvun vehkeitä.
Ootte kusessa tai lompakko huutaa kun alatte kikkailla, varsinkin uudet volvot.
Volvolla ajaa noin 3 miljoonaa mutta kallista on sekin.
T. volvo
Luulen että olen ymmärtäny kylähullut oikein. Älkää jumalauta haaveilko noista vehkeistä.
Ottakaa vielä niitä 90 - 2000 luvun vehkeitä.
Ootte kusessa tai lompakko huutaa kun alatte kikkailla, varsinkin uudet volvot.
Volvolla ajaa noin 3 miljoonaa mutta kallista on sekin.
T. volvo
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Tätä näkemystä on kyllä ammattiliikenteen silmin katsovana pakko "kompata"... Kaikki Volvot ajalta ennen väyläsähköjä ja I-Shiftiä lienee vielä jollain tavalla harkinnanvaraisten joukossa, mutta nuo kaksi yhdessä tai erikseen aiheuttaisi oman lompakon myötäämisen puolesta vakavia puistatuksia. Siinä ei parilla viissatasella vielä edes kätellä korjaamosetää, kun noiden vaivoja aletaan pöyhimään.Puu Tiainen kirjoitti:Huhheijaa pojat.
Luulen että olen ymmärtäny kylähullut oikein. Älkää jumalauta haaveilko noista vehkeistä.
Ottakaa vielä niitä 90 - 2000 luvun vehkeitä.
Ootte kusessa tai lompakko huutaa kun alatte kikkailla, varsinkin uudet volvot.
Volvolla ajaa noin 3 miljoonaa mutta kallista on sekin.
T. volvo
Työmaalla kajahti juuri yhdestä 8v vanhasta DH12 -pata "täydestä laulusta". Olihan sillä jo reilu 1,5 miljoonaa km. tehty kovaa työtä. Sitten auto seisoikin eräällä Vantaan Kaivokselassa sijaitsevalla korjaamolla kuukauden ja sai tehdaskorjatun "sydämen". Hintaa en tiedä, mutta tokkopa kymppitonni juuri riitti muuksi, kuin käsirahaksi?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Kyllä noilla volvon myllyillä vedetään se lähemmäs 3 milj. Mutta sen jälkeen hirvittää.
Moottorit on ilmeisesti mitoitettu koko auton elinikään. >Esim. venttiilin säätöjä tms. perinteisiä juttuja ei näihin tehdä tai on turha tehdä.
Pitäkää mielessä kun ostatte volvon 12 koneita. Niillä ajetaan pitkään, mutta huoltohistoria on tärkeä selvittää.
Moottorit on ilmeisesti mitoitettu koko auton elinikään. >Esim. venttiilin säätöjä tms. perinteisiä juttuja ei näihin tehdä tai on turha tehdä.
Pitäkää mielessä kun ostatte volvon 12 koneita. Niillä ajetaan pitkään, mutta huoltohistoria on tärkeä selvittää.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Cyborgi
- Rattiamiraali
- Viestit: 256
- Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
- Truck: Volvo b10m, Kutter 9
- Location: Imatra
- Member id: 235
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Mikäli on varaa ostaa noin kallis aihio, eikö kannata unohtaa hulluus ja ostaa suoraan uusi pierinteinen matkailuauto. Ei nuin arvokasta uskalla rälläkän ja vasaran kanssa lähestyä....hullun kiilto silmissä 

Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Joo kyllä itse vedän rajan siihen että vuosimallin pitää alkaa 19..
kun sitä ehkä vielä hommaan viimeisen auton sitten kun ei tarvii ottaa huomioon noille lapsille noita tiloja eli "eläkeauto" 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Ilmeisesti aika pitkälti näin, koska ei ainakaan omalla työpaikalla montaakaan DH12 -konetta ole vaihdettu/remontoitu suuremmin ennen "täystuhoa". Kilometrisaavutus ennen pakkovaihtoa vaihteleva, noin miljoonasta tuonne 2,4 paikkeille. Keskimoottoriautoja pikavuorokäytössä.Puu Tiainen kirjoitti:Kyllä noilla volvon myllyillä vedetään se lähemmäs 3 milj. Mutta sen jälkeen hirvittää.
Moottorit on ilmeisesti mitoitettu koko auton elinikään. >Esim. venttiilin säätöjä tms. perinteisiä juttuja ei näihin tehdä tai on turha tehdä.
Pitäkää mielessä kun ostatte volvon 12 koneita. Niillä ajetaan pitkään, mutta huoltohistoria on tärkeä selvittää.
Muutamaan 2001 ja 2002 vuotiseen tehtiin jotain "pikkuremppaa" alle miljoonan kilometrin, olisiko ollut putken/putkien vaihtoa tai vastaavaa. Puu Tiaisella varmaankin on jonkinlaista aavistusta, mitä tuollainen DH12 -vaihtokone mahtaa tänä päivänä kustantaa? Silloin noin 10 vuotta sitten hinta oli kuuleman mukaan noin 3-4 kertainen vrt. loppupään DH10 -vaihtokoneen hintaan...
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Kyllähän asia on oikeasti niin, että nämä Volvo B58:sit 1979 vuosimallit joka minunkin bussi on ovat jo aikansa eläneet ja joutavat jo eläkkeelle. Eihän nämä ikuisia ole. Varaosien saanti on näihin jo vaikeaa. Kyllä jos ihan oikeasti meinaa reissata ja pitempiäkin reissuja tehdä. Niin kannattaa katella jo paljon uudempia aihioita. Tietysti hyvän aihion löytäminen on paljon tuuristakin kiinni. Ja pitää olla ainakin semmonen, että on varaosia vielä hyvin saatavana. Kun minäkään en enää ole mikään nuoripoika, joten ei ole 5 - 10 vuotta aikaa bussia rakennella. Nyt pitäs vaan ajella niitä reissuja kovasti. Tämä nykyinen Volvo ei kyllä ole tullut minulle kalliiksi. Eikä tätä ole kalliisti rakennettukaan, mutta on minulle kelvannut hyvin näinkin.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Eihän niillä tee mitään. Edes saunaan ei pääse.Cyborgi kirjoitti:Mikäli on varaa ostaa noin kallis aihio, eikö kannata unohtaa hulluus ja ostaa suoraan uusi pierinteinen matkailuauto. Ei nuin arvokasta uskalla rälläkän ja vasaran kanssa lähestyä....hullun kiilto silmissä
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Onhan se 35 vuotta pitkä ikä bussille. Niin se on minunkin ja ei ole aikomustakaan jättää eläkkeelle pitkään aikaan
jos ei osia löydy niin tehdään itse.

Tulevaisuus on sähköinen
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Kyllä minäkin saatan vielä ajaa tällä nykyisellä pitkäänkin. Ei tämäkään vielä jää eläkkeelle. Joskus vähän tympii nuo remonttihommat, mutta laitan tämän vielä kuntoon.
En minä ole vielä ostamassa noita linkeissä olevia autoja. Kunhan huvikseni laitoin nuo linkit. Eikä minulla ole oikeasti varaakaan noin kalliisiin autoihin ainakaan vielä. Joten jatkan tämän entisen auton moukarointia.
En minä ole vielä ostamassa noita linkeissä olevia autoja. Kunhan huvikseni laitoin nuo linkit. Eikä minulla ole oikeasti varaakaan noin kalliisiin autoihin ainakaan vielä. Joten jatkan tämän entisen auton moukarointia.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Tässä päästään käsiksi ongelmaan jonka viimeiset 20 vuotta on tuonut lähes kaikkeen tekniikkaan. Nimittäin tarpeettoman monimutkaisuuden joka varmistaa sen, että ite et korjaa ja merkkihuolto maksimoi voittonsa. Vain kehitysmaihin tehdään enää sellaista tekniikkaa jota voi ite korjata ja ylläpitää. Tänä syksynä eläkkeelle jäänyt pitkänlinjan konehuoltoyrittäjä totesi esimerkkinä uusista traktoreista, että 15v vanhoina ne ovat ongelmajätettä. Elektroniikan kanssa ei kukaan tule toimeen pitkänpäälle. Eikä ole tarkoituskaan, sehän kaikessa on homman nimikin. Saadaan vain pian uusi vehje myytyä, siinä se mihin pyritään kaikessa. Tämän asian kanssa sitten ajaudutaan ongelmiin kun kohta vanhat yksinkertaiset vehkeet häviää markkinoilta kokonaan ja uudemmat menee mahdottomiksi hintansa ja monimutkaisen tekniikkansa takia hankkia ja ylläpitää. Ammattikäytössä ajetaan tehokkaasti vehkeellä se 10-15v, nykyään ei ehkä enää sitäkään, kilometrejä ja käyttötunteja tulee paljon. Sen jälkeen ollaankin jo siinä tilanteessa ettei niitä kannata enää ylläpitää. Uutta vaan alle ja vanha kiertoon. Joku muu sitten tappelee elektroniikan kanssa. Oma ratkaisu tähän ongelmaan kaikessa kalustossa on pysyminen vanhassa tekniikassa, mieluimmin sellaisessa jota on aikanaan tehty paljon ja pitkän aikaa. On kerättävä varaosia aikanaan jemmaan ja sopeuduttava siihen ajatukseen, että aikanaan loppuu koko touhu. Uusiin ei ole mahdollisuutta ja väistämättä vanhatkin aikanaan loppuu. Jollei sitten ite lopu jo ennen.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Tuon viihdeelektroniikan ja kodintekniikan alalla on menty ainakin väärään suuntaan. Ennen pesukone kesti 20v. ja tämän jälkeen crc:tä valintakelloon ja vuosia lisää. Nykyisissä on elektroninen ohjelmanvalitsin. Siitä kun sähkösielu erkanee niin SER-vuori saa uuden lakipisteen.
Muutaman vuoden päästä näitä busseja myydään näyttö pimeänä romuraudan kilohintaan.
Muutaman vuoden päästä näitä busseja myydään näyttö pimeänä romuraudan kilohintaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Pesukoneessa esim. on ihan tahallinen teko se, että ne ei enää kestä kuin pari vuotta. 90-luvulla asuin asuntolassa jossa silloin 20 vuotias pesukone pyöri kuutena päivänä viikossa 8 tuntia joka päivä. Eikä se ollut mikään laitoskone vaan tavallinen 70-luvun kotitalouskone. Eikä siinä ollut ikinä mitään vikaa sen 5 vuoden aikana jonka siellä asuin. Laitapa joku nykykone samaan käyttöön niin sökö on alle vuodessa. Tositarina on sitten sekin, että tulostimista löytyy laskuri joka pimentää tulostimen kun riittävä määrä tulosteita on otettu. Joku näppärä on saanut sen ohitettua ja taas alkoi tulostin laulamaan. Että tällaista on nykyaika ja nykytekniikka. Sama homma on jossakin määrin myös autoissa, jopa kalliissa raskaskalustossa. Ei ole tarkoituskaan saada niitä kestämään kymmeniä vuosia eteenpäin. Puhumattakaan siitä, että joku yksityinen niitä ylläpitäisi ja korjaisi itse. Rahat pois vaan ja ilmasto pelastuu. Kannattaa hommata vielä aihioita jotka on ajalta ennen tätä kaikkea. Niin kauan kuin niitä vaan suinkin saa. Yksinkertainen tekniikka on katoava luonnonvara jollei sitten muuta johonkin kehitysmaahan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Suomi on kehitysmaa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Tuossa on valmis auto varsin mukavilla varusteilla.
http://www.blocket.se/ostergotland/Mona ... ?ca=14&w=1
http://www.blocket.se/ostergotland/Mona ... ?ca=14&w=1
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Tässä kolme hyvää aihiota
Tuollainen kelpaisi kyllä.Wilcox kirjoitti:Tuossa on valmis auto varsin mukavilla varusteilla.
http://www.blocket.se/ostergotland/Mona ... ?ca=14&w=1
Tulevaisuus on sähköinen