SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Avaan projektiaiheen tästä tähän.
Hankittu 2013Pyhäjoelta, entinen Siilinjärven kirjastoauto, jonka jälkeen ollut jonkinlaisessa matkailukäytössä ja periaatteessa aika hyvällä pidolla. Ajettu alle 400tkm. Moottori AEC mahuri vapari. Käy ja kukkuu nätisti.
Lähtökohta:
Hankittu 2013Pyhäjoelta, entinen Siilinjärven kirjastoauto, jonka jälkeen ollut jonkinlaisessa matkailukäytössä ja periaatteessa aika hyvällä pidolla. Ajettu alle 400tkm. Moottori AEC mahuri vapari. Käy ja kukkuu nätisti.
Lähtökohta:
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Heitellään nyt tähän pikana kuvia jo tapahtuneesta ja päästään päivän tilanteeseen.
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Ja edelleen..
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
ja vielä..
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Ja about tämän päivän tilanne..
Eli nyt on vaihe jossa kattoa värkätään iskuun. Sinne tulee uusi kuidutus ja terassi, jolle porailin jo tartunnat rosteritapeille. Kuidutan niille sellaiset kartiot, jotta vesi edes yrittäisi valua pois. Katto onkin sitten haastavampi kuin ajattelin, mutta ideoin jotain täältä forumilta saamieni arvokkaiden väläysten myötä
Katsotaanpa taas milloin pääsee kunnolla harrastamaan..
Eli nyt on vaihe jossa kattoa värkätään iskuun. Sinne tulee uusi kuidutus ja terassi, jolle porailin jo tartunnat rosteritapeille. Kuidutan niille sellaiset kartiot, jotta vesi edes yrittäisi valua pois. Katto onkin sitten haastavampi kuin ajattelin, mutta ideoin jotain täältä forumilta saamieni arvokkaiden väläysten myötä

Katsotaanpa taas milloin pääsee kunnolla harrastamaan..
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Nyt on moottori mukavan puhdas 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Asiaa...
Tossa yhessä kuvassa näyttää siltä et, sun rojektis on "kakistanu jätökset" peräpäästä pihalle...
En tiä tarviikko tai meinaatko tai pystyykö tekemään... helmoihin säilytystilaa... mulla olis vaan "tehdasvalmisteisia" alumiinisia kylkiluukkuja myytävänä...
sisältää lukitus mekanismit,tiivisteet ja saranat... osa kahvoista on rikki mutta muuten kaikki ehjiä...
materiaali on noin 3mm alumiinia ympärikantattuja
Tossa pari kuvaa yhestä luukusta...
Sorry tärähtäny kuva...(kuvanlaadun takaa lumia 630 ) Luukkujen korkeus on 57cm tosta saranan kiinnitys pisteestä "helmaan" en ulkoo muita muita mittoja... Jos kiinnostaa ni pistä yyyveeetä... 
Muuten näyttää pirun asialliselta rojektilta... Meinaakko laittaa vielä lisää eristettä seinille ja kattoon...?

Tossa yhessä kuvassa näyttää siltä et, sun rojektis on "kakistanu jätökset" peräpäästä pihalle...

En tiä tarviikko tai meinaatko tai pystyykö tekemään... helmoihin säilytystilaa... mulla olis vaan "tehdasvalmisteisia" alumiinisia kylkiluukkuja myytävänä...
sisältää lukitus mekanismit,tiivisteet ja saranat... osa kahvoista on rikki mutta muuten kaikki ehjiä...

Tossa pari kuvaa yhestä luukusta...


Muuten näyttää pirun asialliselta rojektilta... Meinaakko laittaa vielä lisää eristettä seinille ja kattoon...?
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti



Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Kaikillahan on pieni luki ja kitjotushäliö 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
......ja tää on meidän puolella 

- Liitteet
-
- image.jpg (134.28 KiB) Katsottu 24214 kertaa
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Joo.. tässähän tulee paljon vastattavaa..
Moottori on tosiaan vähän eri näkönen hakuseen verrattuna. Pestiin höyryllä 5 tuntia kampetta viime syksynä, jonka jälkeen on lämpimässä maannut.
Luukut kiinnostaa ilma muuta! En osaa ihan vielä sanoa miten luukutan kun tuo tekniikkapuoli sillä viisiin auki, että paskavesisäiliöt ja muut sijoitettavat on hieman suunnittelua vailla. Pitäisi oikein tarkkaan katsoa mitä jäisi ns. vapaaksi. Nuo rungon "välit" vaihtelee n. 80cm -> 120 cm. Heitä vaan vaikka mulle spostiin tomi(at)icepro.fi jotain hintaa jos haluat ja neukataan. Ja sitten kun joku käy tuon osoitteen kodin tarkistamassa ja kokee haa-elämyksen, niin kyllä, minulta saattaa löytyä kaikenlaista eksoottista ja varsinkin läpinäkyvää ja näitten nakertelukäyttöön sopivaa kamaa....
Samoin ton peräpään varmaan muokkaan uusiksi siten, että saan helpommin sisäänajettavan tallin mönkijälle/motoripyörälle. Alumiinirunko on kiva mutta hankalakin, kun en pysty hitsaileen ja kuitenkin vaatii jäykistystä. En nyt kuitenkaan viitsisi mennä ihan helpoimman kautta vaan tehdä vähintään ok. Toinen mahis on laittaa pikku perälautanosturi, jolloin nostokorkeus ei ole haitta. Siihen en tosin kyllä mielelläni lähde kun perälauta aiheuttaa taas sitten muuta ylimääräistä nakertelua. Yritän pitää ratkaisut yhtä yksinkertaisina kuin rakentajansa
Tässä pari kuvaa peräpään rungoista: Mitähän vielä... Joo. Sisu tosiaan on kuin suolensa pihalle paskonut. Tuli perskules 3 isoa peräkärrykuormaa roskaa, jotka piti ystävällisesti käydä lajittelemassa itse maksua vastaan Vestian kaatikselle.
Sen kirjanpidon mukaan mitä olen täyttänyt, n. 40 miestyötuntia meni purkamiseen, pesemiseen ja kaatopaikkakuskaamiseen. Toiset +40 h meni eristämiseen tuohon pisteeseen ja katon kanssa olen ässehtinyt (luetaan istunut auton katolla ja miettinyt että mitä v...a) varmaan kohta 10 tuntia. Itse asiassa aika vähän aikaa silti kulunut kun ajattelee vuodessa olevia tuntimääriä..
Moottori on tosiaan vähän eri näkönen hakuseen verrattuna. Pestiin höyryllä 5 tuntia kampetta viime syksynä, jonka jälkeen on lämpimässä maannut.
Luukut kiinnostaa ilma muuta! En osaa ihan vielä sanoa miten luukutan kun tuo tekniikkapuoli sillä viisiin auki, että paskavesisäiliöt ja muut sijoitettavat on hieman suunnittelua vailla. Pitäisi oikein tarkkaan katsoa mitä jäisi ns. vapaaksi. Nuo rungon "välit" vaihtelee n. 80cm -> 120 cm. Heitä vaan vaikka mulle spostiin tomi(at)icepro.fi jotain hintaa jos haluat ja neukataan. Ja sitten kun joku käy tuon osoitteen kodin tarkistamassa ja kokee haa-elämyksen, niin kyllä, minulta saattaa löytyä kaikenlaista eksoottista ja varsinkin läpinäkyvää ja näitten nakertelukäyttöön sopivaa kamaa....
Samoin ton peräpään varmaan muokkaan uusiksi siten, että saan helpommin sisäänajettavan tallin mönkijälle/motoripyörälle. Alumiinirunko on kiva mutta hankalakin, kun en pysty hitsaileen ja kuitenkin vaatii jäykistystä. En nyt kuitenkaan viitsisi mennä ihan helpoimman kautta vaan tehdä vähintään ok. Toinen mahis on laittaa pikku perälautanosturi, jolloin nostokorkeus ei ole haitta. Siihen en tosin kyllä mielelläni lähde kun perälauta aiheuttaa taas sitten muuta ylimääräistä nakertelua. Yritän pitää ratkaisut yhtä yksinkertaisina kuin rakentajansa

Tässä pari kuvaa peräpään rungoista: Mitähän vielä... Joo. Sisu tosiaan on kuin suolensa pihalle paskonut. Tuli perskules 3 isoa peräkärrykuormaa roskaa, jotka piti ystävällisesti käydä lajittelemassa itse maksua vastaan Vestian kaatikselle.
Sen kirjanpidon mukaan mitä olen täyttänyt, n. 40 miestyötuntia meni purkamiseen, pesemiseen ja kaatopaikkakuskaamiseen. Toiset +40 h meni eristämiseen tuohon pisteeseen ja katon kanssa olen ässehtinyt (luetaan istunut auton katolla ja miettinyt että mitä v...a) varmaan kohta 10 tuntia. Itse asiassa aika vähän aikaa silti kulunut kun ajattelee vuodessa olevia tuntimääriä..
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Senpä unohdin tosiaan kertoa, että tulee vielä 2 tai 3 cm samaa kamaa eristettä että jää rungotkin piiloon. Silumiinihan on tunnetusti helkkarin hyvä haihduttaan lämpöä. Ja jos SITTEN ei tarkene eristeitten puolesta, niin palelkoot..
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Aika perusteellisen huollon näyt tekevän.Tuohan oli viimme syksynä kaupan luin ilmoituksen usemman kerran soitinni myyjälle ja sitte se hävisi sieltä myytävistä.Ostin syksymmällä sinivalkosen sisun suonenjoelta oli seki aika pitkään kaupan.Ei näillä kummallakkaa ollut kova kilo hinta.Omallani oon ajanu noin 3000km ja toita kymmentä yötä ollut siinä,hyvin on nukuttanu.Viimme talvena olin siinä monta päivää oli rakentaja ystävällinen talvi kun eioo niin isoa tallia täyty tehä ulkona.
Esa Ä
Esa Ä
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Parempi tuota on tehdä kunnolla kun auki olisi paikkoja kuitenkin katon vuodon takia joutunut repimään..
Katosta..
Vähän pähkäillyt. Onko kukaan kokeillut tällaisia vaihtoehtoja kulkevan mökin kattoon:
http://fin.sika.com/fi/solutions_produc ... 2a011.html
http://fin.sika.com/content/finland/mai ... mcorp=true
Eka on ihan "pressu", joka liimataan kiinni ja toinen on parvekkeen lattiaan tarkoitettu sitkeä PU-pinnoite.
Katosta..
Vähän pähkäillyt. Onko kukaan kokeillut tällaisia vaihtoehtoja kulkevan mökin kattoon:
http://fin.sika.com/fi/solutions_produc ... 2a011.html
http://fin.sika.com/content/finland/mai ... mcorp=true
Eka on ihan "pressu", joka liimataan kiinni ja toinen on parvekkeen lattiaan tarkoitettu sitkeä PU-pinnoite.
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Tällaista on kylähullun lasikuitukaton korjaukseen laitettu.
http://www.lohjanteollisuuskatot.fi/alkorplan/
http://www.lohjanteollisuuskatot.fi/alkorplan/
Pohjantähti
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Kiitos vihjeestä! Kerrotko hieman toteutuksesta lisää. Äkkiseltään en löytänyt täältä asiasta enempää tai kuvia. Tietysti kiinnostaa myös onko arvokas toteutus ja pystyikö itse sen tekemään vai onko tämä erikoisjoukkojen hommia? Käyttökokemuksia?
Tulipas kysmyksiä...eli alkoi tämäkin vaihtoehto kiinnostamaan.
Tulipas kysmyksiä...eli alkoi tämäkin vaihtoehto kiinnostamaan.
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Jotain sai taas aikaan. Kattoa putsannut ja hionut ja pölyyttänyt lasikuitua kulmahiomakoneella ja teräslaikalla niin pirusti... Huopapaikat oli tiukassa, mutta föönillä + skrapalla irtos nekin.
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Tyhmä kysymys...
onko tuo katon "halkeama/railo tullut mahdollisesti korirakenteen "elämisestä" kun kuvissa se näyttää niin "terävältä ja suoraviivaiselta" vai onko tuollaiselle halkeamalle jokin muu syy...?
esim. betonilattiaan pilareiden ympärille ja seinien päätyyn tulee helposti tuon näköisiä halkeamia silloin kun laatta "elää" eli esim. kuivuessaan "kutistuu" ja se antaa periksi heikoimmasta kohdasta eli juuri tuollaisen aukon vierestä...(kattoluukku/esim. pilari) siinä kohtaahan toi "laatta" ei ole yhtä vahva/elä yhtä tasaisesti... En oo insinööri enkä tiedä miten lasikuitu käyttäytyy mutta tuo muistuttaa "hyvin vahvasti" betonilattioiden kutistumis halkeamia... ja betonissa ne saadaan kuriin "lisäraudoila" Siihen millä ton lasikuidun "eläminen" saatais kuriin en todellakaan osaa vastata... mutta on ehkä asia mikä kannattaa huomioida "uutta tehdessa/vanhaa korjatessa" ettei tämä tilanne toistuisi ja joutuisit "sateessa kattoo yllättäen paikkaamaan...

onko tuo katon "halkeama/railo tullut mahdollisesti korirakenteen "elämisestä" kun kuvissa se näyttää niin "terävältä ja suoraviivaiselta" vai onko tuollaiselle halkeamalle jokin muu syy...?

esim. betonilattiaan pilareiden ympärille ja seinien päätyyn tulee helposti tuon näköisiä halkeamia silloin kun laatta "elää" eli esim. kuivuessaan "kutistuu" ja se antaa periksi heikoimmasta kohdasta eli juuri tuollaisen aukon vierestä...(kattoluukku/esim. pilari) siinä kohtaahan toi "laatta" ei ole yhtä vahva/elä yhtä tasaisesti... En oo insinööri enkä tiedä miten lasikuitu käyttäytyy mutta tuo muistuttaa "hyvin vahvasti" betonilattioiden kutistumis halkeamia... ja betonissa ne saadaan kuriin "lisäraudoila" Siihen millä ton lasikuidun "eläminen" saatais kuriin en todellakaan osaa vastata... mutta on ehkä asia mikä kannattaa huomioida "uutta tehdessa/vanhaa korjatessa" ettei tämä tilanne toistuisi ja joutuisit "sateessa kattoo yllättäen paikkaamaan...

Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Onks kattoluukun nurkasta menny vesi sisään ja jäätyny tohon?
N
N
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Ei mitään hajua, mutta vois kuvitella. Entisen omistajan aikana. Yritän paikkoa ja saada vakaaksi ja sitten pinnoittaa.
Niin.. itseasiassa jatkanpa tästä vähän vielä. Kun tämä on aluperin ollut takaa ummessa ja peräreikä on isoksi aukoksi jonkun toimesta leikattu, huomaan että jossain vaiheessa on varmaan pikkasen kolahtanut. Taka-akselin takapuolella, jossa alustan runko laskee alas ja sen päällä alumiinikorin kehikko on vähän pidemmällä jännevälillä, on tapahtunut pikku notkahdus, joka on voinut vaikuttaa myös kattoon ja varmaan onkin, koska katossa on reikä, kattoluukku, juuri sopivasti samoilla kohdilla.
Kun tuossa ei ole ollut mitään jäykistävää laipiota vaan koko komistus on tavallaan ollut putki, ei joka suuntaan ole ollut kyllä jäykkyyttä korissa.
Mutta yhtäkaikki, olen päätynyt että puhdistan halkeamat ja paikon kolot ja kuidutan hieman ja sen jälkeen vedän elastisen telattavan PU-pinnoitteen katolle Topcoatin sijaan. Venymälujuus on aika hyvä ja muistaakseni kestää jotain 140% ennenkuin repeää. Tämä nyt on omasta mielestä jotenkin turvallisemman oloinen vaihtoehto kuin jäykkä ja murtumaherkkä kama.
Mulla ei ole kokemusta kuidusta muuten kuin että yritän välttää jos on vaihtoehtoja. Tämä pelkästään siksi, etten osaa takuulla tehdä kuidutusta kunnolla isoja pintoja silminnähden hyväksyttävällä tavalla
Onneksi kehitys kehittyy ja vaihtoehtoja on.
Niin.. itseasiassa jatkanpa tästä vähän vielä. Kun tämä on aluperin ollut takaa ummessa ja peräreikä on isoksi aukoksi jonkun toimesta leikattu, huomaan että jossain vaiheessa on varmaan pikkasen kolahtanut. Taka-akselin takapuolella, jossa alustan runko laskee alas ja sen päällä alumiinikorin kehikko on vähän pidemmällä jännevälillä, on tapahtunut pikku notkahdus, joka on voinut vaikuttaa myös kattoon ja varmaan onkin, koska katossa on reikä, kattoluukku, juuri sopivasti samoilla kohdilla.
Kun tuossa ei ole ollut mitään jäykistävää laipiota vaan koko komistus on tavallaan ollut putki, ei joka suuntaan ole ollut kyllä jäykkyyttä korissa.
Mutta yhtäkaikki, olen päätynyt että puhdistan halkeamat ja paikon kolot ja kuidutan hieman ja sen jälkeen vedän elastisen telattavan PU-pinnoitteen katolle Topcoatin sijaan. Venymälujuus on aika hyvä ja muistaakseni kestää jotain 140% ennenkuin repeää. Tämä nyt on omasta mielestä jotenkin turvallisemman oloinen vaihtoehto kuin jäykkä ja murtumaherkkä kama.
Mulla ei ole kokemusta kuidusta muuten kuin että yritän välttää jos on vaihtoehtoja. Tämä pelkästään siksi, etten osaa takuulla tehdä kuidutusta kunnolla isoja pintoja silminnähden hyväksyttävällä tavalla

- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Törö taas... 
mikä on tämä elastinen pinnoite....kestääkö "pakkasen panot" yms muut karkelot...

mikä on tämä elastinen pinnoite....kestääkö "pakkasen panot" yms muut karkelot...

Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Jotain taas saanut aikaiseksi. Ei oikeastaan mitään näkyvää, mutta hinkannut kattoa rutosti. Tai no.. Sen verran oli hailaittia, että pirssin pöräytin käyntiin ja onnenpissa valahti housuun kun niin nätisti AEC roplotti kuin palmun alta startattuna (tai lämpimästä hallista
)
Se tuo lasikuitu on sen verran kavalaa kamaa, että päätin ulkona hioa. Muutama tunti meni kun teräskarvarälläkällä "primeroin" ja sitten 60-karkeudella epäkeskoslaikalla hivasin kaikki 28m2.
Joitain tunnelmakuvia alla, mutta ennen-jälkeen kuvissa niin pieni ero laajalla kuvalla, ettei varmaan edes huomaa
Hikistä hommaa kuitenni.

Se tuo lasikuitu on sen verran kavalaa kamaa, että päätin ulkona hioa. Muutama tunti meni kun teräskarvarälläkällä "primeroin" ja sitten 60-karkeudella epäkeskoslaikalla hivasin kaikki 28m2.
Joitain tunnelmakuvia alla, mutta ennen-jälkeen kuvissa niin pieni ero laajalla kuvalla, ettei varmaan edes huomaa

-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti
Mitäs nuo eri puolilla autoa näkyvät "JOROINEN" merkinnät merkitsevät?