Onko täällä 609:n jarrubalanssista tietäviä
Onko täällä 609:n jarrubalanssista tietäviä
elikkäs omasta möhköfantista 609:sistä on takajarrujen ja etujarrujen suhde mennyt pahasti karille ja ottaa taka akselillä jarrut lukkoon huomattavasti ennen etupyöriä. säätelin sitä jarrupaineensäädintä taka akselin vierellä mutta ei omat ruuvaustaidot saanu minkäännäköistä eroa aikaseks. kiersin sen jousen niin löysälle kuin voi ja silti eiriitä säätö ollenkaan ja taas itse säätimen ruuvista eituntunu olevan paljoa apua.
joku muu täällä kenelllä on ollu samanmoinen kuljin käytössä varmaan tietää mikä tuon säätämisen syvimmäinen olemus on tai vielä parempaa ei haittaisi matkata tänne tampesteriin ihan paikanpäällä tuota kaksin silmäparein ihmettelemään.
joku muu täällä kenelllä on ollu samanmoinen kuljin käytössä varmaan tietää mikä tuon säätämisen syvimmäinen olemus on tai vielä parempaa ei haittaisi matkata tänne tampesteriin ihan paikanpäällä tuota kaksin silmäparein ihmettelemään.
Re: Onko täällä 609:n jarrubalanssista tietäviä
lisättäköön että takajarrut juuri aiemmin tuossa säädin niin vireeseen kuin voi eli voisko kenkien säätö kauemmas rummuista olla yksi ratkaisu..tuntuis vaan vähän takapuoli edelllä puuhun malliselta ratkaisulta
Re: Onko täällä 609:n jarrubalanssista tietäviä
Ihan sellanen tyhmä kysymys. Onko ne etujarrut minkälaisessa kunnossa? Oletko käyny dynamolla sen kanssa?
Re: Onko täällä 609:n jarrubalanssista tietäviä
katsastusmiehen mielestä ne on hyvät ja kuulemma vika on siinä venttiilissä/säädössä ainoastaan. vein auton nyt pajalle ku itse tällähetkellä ehdi muuttokiireissä sitä ihmettelemään enempää
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Onko täällä 609:n jarrubalanssista tietäviä
Takakengät tulee säätää lähes kiinni rumpuihin. Akseli ilmaan, säädöllä rahisemaan ja siitä vartti takaisin. Tämän jälkeen käsijarruvaijerin säätö - taas rahinaan asti ja hieman pois kahvan vieressä olevista muttereista. Muistaakseni näissä ei ole mitään automaattikiristintä - vaan pitää muistaa säätää kenkiä kulumisen mukaan.
Etupään tarkistus, kuten "man123" totesikin. Mikäli kaikissa kengissä ja paloissa on pintaa. Pitäisi etupään olla tehokkaampi ihan itsestään. Tuolla kuorman mukaan säätyvän systeemin jousta kiristämällä saa lisää jarruvoimaa taakse.
Etupään tarkistus, kuten "man123" totesikin. Mikäli kaikissa kengissä ja paloissa on pintaa. Pitäisi etupään olla tehokkaampi ihan itsestään. Tuolla kuorman mukaan säätyvän systeemin jousta kiristämällä saa lisää jarruvoimaa taakse.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Onko täällä 609:n jarrubalanssista tietäviä
juuri noin teinkin eli säädin siihen rahinan rajamaille. jousta säädin niin löysälle kuin kehtaa eikä silti paljoa eroa löytyny mutta tänään laittelin eteen uudet palat ennenkuin vein pajalle. Juu ja eiole automaattikiristintä ollenkaan vaan manuaalisäätö ainoastaan. Etupalat oli vielä peukalonpaksuisia mutta varmasti auton alkuperäiset joten ne ihan hyvä jokatapauksessa vaihtaa, kun tuolla on kilometrejä vasta 160tuhatta (tottakai männät ja liut toimi ihan normaalisti).
(katsastusinsinööri siis totesi takapainoisuuden irtosoralla tehdyllä jarrutustestillä että tulee takapyöristä metrin pidempi viiva)
(katsastusinsinööri siis totesi takapainoisuuden irtosoralla tehdyllä jarrutustestillä että tulee takapyöristä metrin pidempi viiva)
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Onko täällä 609:n jarrubalanssista tietäviä
Se on ihan kunnossa tuo Mesesi. Kevyt perä menee helposti lukkoon. Varsinkin, kun siellä on tuplarenkaat painoa jakamassa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Onko täällä 609:n jarrubalanssista tietäviä
niinno samaa minäkin yritin sanoa mutta käännäppäs katsastusmiehen mielipide..kuulemma missään tilanteessa eisaa mennä takapyörät ennen etummaisia lukkoon 
