Eli Volvo fm12 ilmavoto jossain?? Käsijarru päällä vuotaa kun auton laittaa käyntiin ja paineet nousee.ottaa käsijarrun pois niin suhina lakkaa, sama suhina kun kytkee ulosoton päälle? Suhina loppuu myös kun nostaa kierrokset 1200 suhina kuuluu jostain turbon tietämiltä..oon putkia käyny läpi ei tunnu vuotokohtaa löytyvän..
Omassa ihmettelin samaa (ulosottoa ei kyllä ole). Viisaammat osas neuvoa, joku venttiili joka tyhjäkäynnillä pitää moottorin lämpimämpänä. Vanhemmiten vuotaa, tyyppivika, siinähän tuo suhisee . t. Ari
Juu pakokaasujarru siellä koittaa tukkia putkea ja näin ollen saada lämpöä moottorille. täysin normaalia toimintaa. Suhina tietenkin vähän hämää jottei siellä joku pieni vuoto ois ilmaletkussa tai sitten pakoputkessa jotenkin pakokaasut vuotaa ja aiheuttaa suhinaa.
Pakokaasujarru ja/tai VEB siellä suhisee. Suhina saattaa tosin olla joko ilmavuoto käyttölaitteella tai vaikkapa vuoto pakosarjassa.
Toisin sanoen, vaikka itse pakokaasujarrulle moottorin vähäisenä kuormittajana tyhjäkäynnillä ei olisi tarvetta, saattaa tuo vuoto tarkoittaa VEB:n toimimattomuutta tai tehottomuutta. Jos ajat moottorin kunnolla lämpöiseksi, tuota suhinaa ei luultavasti kuulu vaikka käsijarru olisikin päällä? Eli tämä pakoputkiston automaattinen ahdistus toimii vain kylmällä/viileällä moottorilla auton ollessa paikallaan käsijarru tiukattuna.
Taas kävin suhinaa tutkimassa, suihkutin vuodon ilmaisun spraytä pakokaasujarrun kotelonpäälle kun suhina kuului..kuplia nousi melkein ympäriinsä kotelon väleistä sitten kuului naksaus ja vuoto loppui. Seurasin ilmaputkea koneen vasemmalle puolelle ja startin alla on ilmeisesti sitä ohjaava venttiili? Eli lyö pakokaasujarrua päälle vaikka kone on lämmin??..
Joo se pitää sillä sen lämmön yllä. Jos se avais sen niin lämmöt laskis äkkiä. välillä on pakokaasujarru auki ja välillä kiinni.
D13 moottori ainakin toimii noin 0 kelin tuntumassa.