Sisun rakentelua
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Sisun rakentelua
Klemmarit saa kireälle, kun laittaa letkunpään kuumaan veteen lämpenemään. Tämän jälkeen vetää klemmarin ruuvin varttia vajaan naksahdus.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Sisun rakentelua
Hajin 2 pussillista klemmareita.Laiton joka liitokseen toiset klemmarit viereen ja kiristäjät vastakkaisille puolille,kerron työn tuloksen jonku viikonpäästä.
Esa Ä
Esa Ä
Re: Sisun rakentelua
Nyt putket on peitelty vanerin lisäksi vinyylillä.Oon tussa miettiny tuota lämmitystä.Pärjäiskö paikallaan ollessa pelkällä lattia lämmityhsellä vai pitäskö pattereita myös pystyä lämmittään?Tarkotus on pakkasen ollessa jotain -5 tai kylmempi antaa koko vehkeen olla kylmillä.Eikä eristys kään oo oikein hyvä.Noin 5 kw alde lämmittää kiertävän nesteen .Minkälainen kiertovesi pumppu tuohon pitää olla,Alden pumpussa ei ainakaa piisaa teho.
Esa Ä
Esa Ä
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Sisun rakentelua
Mulla on Johnsson pumppuja, veneliikkeestä, mut huomasin, et joskus Motonetista ostamani Mersun kv-pumppu on seki Johnsson. Se pyörittää Alden patterikiertoa nykyään.
N
N
Re: Sisun rakentelua
huommenta. Kattelin tuossa nuita pumppuja bmw pumput näyttäs olevan 22mm lähöillä ei tarvis supistaa putkia eikaitse iso homma oo supistaakkaa 22mm 19mm letkullekaan.Lauantaina laiton lattialämmitys putket jakotukkeihin ja rakentelin putkistoja.Kummalle puolelle lämmitintä pumppu kannattaa laittaa siis kylmälle vai kuumalle?
Esa Ä
Esa Ä
Re: Sisun rakentelua
Tilasin Sarka caravaaniusta letkua, jousilemmareita ja supistajia 22mm-19mm saa pumpun lämmitys järjestelmään.Mietin tuossa pystysköhän tuon lämmityksen yhistään mootorikiertoon?Tulleeko siitä ongelmia kun alden pystypannu on paljo ylempänä kun auton paisuntasäiliö?Oishan se mukava kun ajaissa ei tarvis kaasulla lämmittää.
Esa Ä
Esa Ä
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Sisun rakentelua
Esim tuossa keskustelua aiheesta:
viewtopic.php?f=16&t=4549&hilit=alde
viewtopic.php?f=16&t=4549&hilit=alde
Re: Sisun rakentelua
Joo nyt luin tuon ja mikäli ymmärrin oikein primus on hiuka epävarma.No se siitä alde on paineeton avojärjestelmä paisuntasäiliö on pannun päällä jossa on kiertovesipumppu sisässä ja harva kansi päällä.Ajattelin jos ottas tuon paisuntasäiliön pumppuineen pois ja yhistäs auton kirtoon ja sen paisuntasäiliöön ,tietysti tehokkaampi kiertovesipumppu siihen.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sisun rakentelua
Entä lämmönvaihdin. Tuossa auton järjestelmään kytkemisessä on omat ongelmansa. Kun systeemi vuotaa kuitenkin talven aikana muutaman litran nestettä maahan niin mistä se ilma löytyy no pattereista ja aldesta tietenkin. Kun pitää alkaa lämmittää, ilma lorisee putkissa eikä tehoa saada. Siksi laittaisin lämmönvaihtimella erilleen koko alden niin siinä olisi sitten pienemmät ja pitävämmät putket ja parempi toimintavarmuus.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Sisun rakentelua
Sitä eioo päätetty vaikka tulis lämmönvaihdin,ei vielä oo löytyny oikein sopivan kokosta tai hintasta vaihdinta.Tässä mietiskelen ja kyselen teiltä eri vaihtoehtoja.Jos ainai alden kytken moottori kiertoo jätän paisuntasäiliön pannun päälle ja laitan siihen visun korkin ja molempiin putkiin hanat voi sulkia yhteyden moottorikiertoo ja lisätä nestettä säiliöön.Pannuhan on kokonaisuuessaan patterien ja lattiakirron yläpuolella niin ilmat nousee pannun päälle säiliöön.
Re: Sisun rakentelua
Mietittyäni yön yli lämmönvaihdin alkaa kiinnostaa yhä enempi.Jos auton järjestelmä pettää pysyy sisätilat läpimänä ja jos asuntoosan järjestelmä pystyy ajamaan korjattavaksi.Kattelin illalla lämmönvaihtimia tehot alkaa 15 kw ja siitä ylöspäin,mutta miten tuo mitataan jos asunto osan lämmitykseen tarvitaa noin 5-10kw niin piisaako tuo 15kw? Kovanpieniltä näyttää nuo vaihtimet 15 kw eitaija olla etes kahvipaketin kokonen.Saisko sillä aikaseksi vapaakierron,en tarkota koko autoon vai pannuun ja käyttö vesivaraajaan?Aldessa käyttö vesivaraajassa neste kiertää vapaakierrolla,sitte kun termostaatti haluaa lähtee kirtovesipumppu käyntiin.
Esa Ä
Esa Ä
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Sisun rakentelua
Levylämmönvaihtimesta puhuttaessa voidaan vapaakierrot unohtaa. Jos jatkuva tarve on vaikka tuo 10kW niin sen saa vaihtimella siirrettyä, sillä kahen röökiaskin kokosellakin, mutta vaatii pumput. Virtausta niin alkaa lämpö siirtyä. Eilen just kaverin kaukolämpösysteemejä olin kattomassa niin 85c sisään ja 39c ulos oli suhde, ja semmonen 11kW jäi pirttiin. Ihanan kallista! Ei sinne styroksin sisään iso vaihdin mahdu tuossakaan systeemissä ja käyttövesikin tulee sieltä, ilmeisesti toiselta vaihtimelta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Sisun rakentelua
Mie oon tohon työkalupakkiin kattellu lämmönvaihdinta linkistä löytyvästä puulaakista. Miusta hinnat ihan kohtuulliset ottaen huomioon et rosteri vermeitä. Toki en oo kauheen monesta paikasta ettinytkään, joten tolla miun hinta mutulla ei välttämättä tee mitään 
http://profil.fi/index.php?main_page=in ... 19da3c867b

http://profil.fi/index.php?main_page=in ... 19da3c867b
Rosmo
Re: Sisun rakentelua
Iltaa. Lämmitetään tätäkin keskustelua.Tänään hajin matkahuollosta kiertovesipumpun ja laitoin sen paikolleen .Tilasin sen Nettiosasta se on bosch merkkinen jota käytetään printterissä.Nyt nesteet on sisällä ja myös paljon ilmaa,jonka piosto ei tunnu olevan ihan helppo juttu.Onnistuukohan se ennen kun pystyy liikuttelemaan Sisua keulaa ylös ja alas.Nyt sitä eisaa liikkeelle ei sitte millää ypärillä toistametriä lunta ja katolla puoli puotettiin sieltä joulunaikaan.Hummenna jatkan ilmausta jos tarkenee,pitäshän se päästä lattialämmitys kokeileen miten toimii talvella.Laiton lähöt valmiiksi johin voi kytkiä moottori kirron tai lämmönvaihtimen jotka tukin 3/4 tuuman pallohanolla niihin vielä tulpat päihih,on heppo jatkaa niistä ei tarvi laskea nesteitä sen takia.
Esa Ä
Esa Ä
Re: Sisun rakentelua
Aamulla sain ilmattua järjestelmän.Laiton lämmitä klo 9 ulkona -15 autossa -12 puoliltapäivin alko lumi sulaa lattiassa klo15 lämmintä +9.Lopetin kokeilun ja sammutin pannun.Totesin sen toimivaksi mutta pannussa ei piisaa teho nuin huonosti eristettyyn autoon.
Esa Ä
Esa Ä
Re: Sisun rakentelua
Päivää. Nyt sisu on sulanu irti sain sen eelen jo liikkeelle siirrin noin 2 metriä takapäin.Ostin siihen SK 210 Sisun etu barapeli jousipakat käytetyt niissä on 4 kpl 26 mm lehtiä oon miettiny onkohan nuo liika jäykät tuohon kulkuriin.Puslat täytyy vielä hommata kun noissa skoon pakoissa oli kierre tapit ja 45mm puslat ja noissa omissa pakoissa 32mm siliät tapit ja luultavasti 51mm puslat ne vielä paikollaa eivoi mitata tarkasti.Semmosia puslia luultavasti ei saa mistään ne täytyy tehä tai teettää .Mistäkähän aineesta nuo pitäs tehä?
Esa Ä
Esa Ä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Sisun rakentelua
Joskus tuli korvattua puslia polyuretaanimassalla, Semmoista polymeerikamaa, jolla tuulilasit liimataan. Pikkuisilla puukiiloilla laitoin norranpään keskelle ja ruuttasin kolon tunkutäyteen. Laitoin vielä mustalla massalla niin tuli siistinpi kuin alkuperäinen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Sisun rakentelua
Iltaa. Mahtas nuo pitää tehä jostai metallista. Mietin kyllä jos vaihtas norran nuista jotka on paikollaa.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Sisun rakentelua
Uretaanistahan noi ralliäijät noita sorvailee. Toimiiko samallai raskaassa kalustossa, tiijjä häntä...
- vanha mutta villi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
- Truck: MB -69, Scania -83
- Location: Akaa
- Member id: 215
Re: Sisun rakentelua
No jos niitä tappeja sorvailee, niin materiaaliksi käynee 25CrMo4, 42CrMo4 tai IMACRO. Takuuta en voi antaa, mutta en usko että ne olisi alunperin lujemmasta aineesta tehty.
Perillepääsy on yliarvostettua.
Re: Sisun rakentelua
Iltaa. Elikkä nuorrutetusta varmaan tapit kestää siitä.Tuossa sisussa tapit jää alkuperäset puslat täytyy tehä tai jätän norrat myös.
Esa Ä
Esa Ä