Volvo B10M + Carrus 502
-
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 04 Helmi 2015 12:31
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Paimio
Volvo B10M + Carrus 502
Uutena ja ujona jäsenenä liityin hurjaan joukkoon.
Alkamassa projektina muuttaa otsikon ajoneuvosta ns. monikäyttö k-auto(1+8). Ralliauto, moottorikelkka yms. kuljetuksiin
Autolla huristeltu 1.1miljoonaa ja ensitöikseen varmaan täytyy miettiä mitä koneelle ja kytkimelle tehdään. Laite on kyllä ihan soivassa kunnossa ja juuri katsastettu.
Tässäkohtaa luottaisinkin vinkkeihin kokemusta omaavilta ja kaverin kaverilta juttuja kuulleilta mitä kannattaisi tehdä ?
Jos vastaukseesi väkisinkin lipsahtaa sanat: luulisin , muistaakseni, epäilen ....... niin luulisin että ei kannata vastata.
Tieto lisää tuskaa mut koitan kestää sen tuskan !
Alkamassa projektina muuttaa otsikon ajoneuvosta ns. monikäyttö k-auto(1+8). Ralliauto, moottorikelkka yms. kuljetuksiin
Autolla huristeltu 1.1miljoonaa ja ensitöikseen varmaan täytyy miettiä mitä koneelle ja kytkimelle tehdään. Laite on kyllä ihan soivassa kunnossa ja juuri katsastettu.
Tässäkohtaa luottaisinkin vinkkeihin kokemusta omaavilta ja kaverin kaverilta juttuja kuulleilta mitä kannattaisi tehdä ?
Jos vastaukseesi väkisinkin lipsahtaa sanat: luulisin , muistaakseni, epäilen ....... niin luulisin että ei kannata vastata.
Tieto lisää tuskaa mut koitan kestää sen tuskan !
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Tervetuloa porukoihin
Luulisin että ensin turhat penkit pois ja kun en muista ton vm. niin onko rosterikorinen, joutuukohan ottaan rälläkän käteen ja silpasee perän auki, luulisin ton tässä tapauksessa olevan mahuri
Luullakseni toi on 12 m pitkä ja leveekin varmaan
Voimia vaan projektiin, taivas on rajana 




Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Joo tervetuloa vaan. Jos kysellä haluat, mutta et halua noita "muistaakseni, luullakseni, tietääkseni" vastauksia niin voipi jäädä vastaukset vähänlaisiksi
Nämä autothan on yksilöitä, varsinkin Suomessa koritetut. Saman näköisissä, saman ikäisissä voi olla varsin poikkeavia ratkaisuja jopa samanmerkkisen alustankin osalta. Eli kyllä täällä tuo tieto on pitkälti sitä, että joku muistelee omassa olevan näin, toinen lisää että mulla taitaa olla toisinpäin ja kolmas olettaa että hänellä ei ole koko laitetta ollenkaan. Näistä tiedonjyvistä se sitten pitää pähkäillä oman ajopelin toteutukset.

- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Tervetulloo mukkaa! säätä se lähtee tämä bussiharrastus 

Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo B10M + Carrus 502
En mää tiiä mutta mutuläppänä heittäisin että öljynvaihto moottori,perä,laatikko ja kaikki suodattimet sekä kuivain ja venttiilien säätö. Sen jälkeen kovaa ajoa ja jos tuntuu että tekniikassa ongelmia niin tekee sitten sen mukaan. en mä ainakaan nää mitään järkeä alkaa turhaa ottamaan auki konetta tai kytkintä. Kevyessä harrastekäytössä jos vaan perusasiat on kunnossa en usko että tarvetta varsinaiselle moottoriremontille tulee jos vaan on tosiaan ehjä.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Moottori kannattaa kuitenkin pestä mahdollisimman huolella. Vähentää palamisen riskiä huomattavasti.
Rosmo
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Ja jos kytkin toimii niin eipä sille kannata tehä mitään.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Tervetuloa!
Ekaks pari päivää moottorinpesua! Se on mahurissa välttämätön toimenpide, etenki jos auto on ollu viimeks liikennöitsijän ajossa. Ne ei pysähy niitä pesemään ja siks ne sit kohta palaa. Mä oon tässä vajaan parin vuoden aikana pessy koneen kahdesti-kolmesti, ja vieläki sieltä jostain kolosista löytyy semmosta öljynkyllästämää tauhkaa, mikä iloisesti roihahtaa jos jostain kipinän tai tarpeeks lämpöö saa.
Wiima63:n kans sama lista. Kuivain, suodattimet ja venttiilien säätö.
Mahurissa on öljynjäähdytin ja sille menevät / tulevat öljyputket, samoin ku turbolle menevät / tulevat öljyputket semmosia et ne ruostuu puhki. Luulen. Ainii, eiku tiedän! nimin em osia tienvarressa ulko-/kotimaassa vaihtanut.
Konehuoneen letkuja kandee katella sillä silmällä ja sitä mukaa silikooneihin vaihtaa ku tarvetta ilmenee.
Jos kytkimessä ei oo ongelmaa, anna olla. Don´t fix it if it ain´t broken. Nää kestää ajaa kuuhun ja takas, mut jokatapauksessa jotain on koko ajan rikki.
KUVIA!!! Ü
Neppi
Ekaks pari päivää moottorinpesua! Se on mahurissa välttämätön toimenpide, etenki jos auto on ollu viimeks liikennöitsijän ajossa. Ne ei pysähy niitä pesemään ja siks ne sit kohta palaa. Mä oon tässä vajaan parin vuoden aikana pessy koneen kahdesti-kolmesti, ja vieläki sieltä jostain kolosista löytyy semmosta öljynkyllästämää tauhkaa, mikä iloisesti roihahtaa jos jostain kipinän tai tarpeeks lämpöö saa.
Wiima63:n kans sama lista. Kuivain, suodattimet ja venttiilien säätö.
Mahurissa on öljynjäähdytin ja sille menevät / tulevat öljyputket, samoin ku turbolle menevät / tulevat öljyputket semmosia et ne ruostuu puhki. Luulen. Ainii, eiku tiedän! nimin em osia tienvarressa ulko-/kotimaassa vaihtanut.
Konehuoneen letkuja kandee katella sillä silmällä ja sitä mukaa silikooneihin vaihtaa ku tarvetta ilmenee.
Jos kytkimessä ei oo ongelmaa, anna olla. Don´t fix it if it ain´t broken. Nää kestää ajaa kuuhun ja takas, mut jokatapauksessa jotain on koko ajan rikki.
KUVIA!!! Ü
Neppi
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Konetta voi puhistaa päältä myös "manuaalisesti", mä laitoin tollaseen märkä/kuivaimuriin sähköputken pätkän ilmastointiteipillä kiinni niin sillä pääsi hyvin pieniin koloihin imeen öljyhiekkaa pois. Eipä muuten ole toi kone päältä tasanen 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Kokemuksesta: jäähdytysnesteen paisuntasäiliöön/säiliöltä kulkevat pieniläpimittaiset (noin 8mm) letkut saattaa olla haurastuneet ja murtua pienestäkin liikuttelusta. Paineella tulee pienestäkin reijästä aika paljon nestettä ulos, mutta sen kyllä huomaa ajossa vaikka vilkaisemalla peiliin.
Lattiat saattaa olla pehmeitä, vanerikin mätänee jos ei pääse kuivumaan välillä. Jos lattia joustaa jalan alla, vaneri on mätää.
Ja tosiaan tervetuloa foorumille hulluttelemaan
Ja vielä: korinleveys sinun bussissa? Itsellä 2,60 leveä ja tulevaisuudessa (v.2020 alkaen) tulee jonkinlaisia ongelmia korinleveyden kanssa, mutta olen ymmärtänyt, että autonkuljetuskalusto saa olla vielä silloinkin 2,60 leveää. Muutoskatsastus minullakin sitten edessä, koska linja-autona ei voi enää olla 2,60 leveällä korilla.

Lattiat saattaa olla pehmeitä, vanerikin mätänee jos ei pääse kuivumaan välillä. Jos lattia joustaa jalan alla, vaneri on mätää.
Ja tosiaan tervetuloa foorumille hulluttelemaan

Ja vielä: korinleveys sinun bussissa? Itsellä 2,60 leveä ja tulevaisuudessa (v.2020 alkaen) tulee jonkinlaisia ongelmia korinleveyden kanssa, mutta olen ymmärtänyt, että autonkuljetuskalusto saa olla vielä silloinkin 2,60 leveää. Muutoskatsastus minullakin sitten edessä, koska linja-autona ei voi enää olla 2,60 leveällä korilla.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Lattia pehmenee tuosta takapyörien kohdalta joka on suoraan maantien loskaa vasten, muissa kohdissa on tavaratiloja ja koteloita. Korjasin tuosta ekasta 9700 Volvosta lattian, sen maton alla on 15mm vanerilevy, jonka alla oli musta solukuminen eriste jonka väliin oli vesi päässyt ja mätinyt levyn heikoksi. Helppo korjata.
Laita Volvo kylmänä käyntiin. Jos savuttaa sinistä, tai harmaata, älä tee mitään. Jos ohjaustehostin ulisee, älä tee mitään. Jos remmit vinkuu, vaihda remmit. Jos öljyä vuotaa niin korjaa vuodot. Bussit on sellaisia laitteita ettei ne yhtäkkiä pamahda mistään, varoittelevat pitkään jos joku paikka alkaa lähestyä ruutulippua. Yleisesti ottaen kaikki putket ja klemmarit kannattaa silmäillä ja tosiaan pestä konetta ettei silmäily rajoitu pelkän kuran lisääntymisen tarkkailuun.
Laita Volvo kylmänä käyntiin. Jos savuttaa sinistä, tai harmaata, älä tee mitään. Jos ohjaustehostin ulisee, älä tee mitään. Jos remmit vinkuu, vaihda remmit. Jos öljyä vuotaa niin korjaa vuodot. Bussit on sellaisia laitteita ettei ne yhtäkkiä pamahda mistään, varoittelevat pitkään jos joku paikka alkaa lähestyä ruutulippua. Yleisesti ottaen kaikki putket ja klemmarit kannattaa silmäillä ja tosiaan pestä konetta ettei silmäily rajoitu pelkän kuran lisääntymisen tarkkailuun.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 04 Helmi 2015 12:31
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Paimio
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Kiitokset näin alkuu ja oikeassa olette ettei nyt tartte ihan vakavasti ottaa tuota mun ekaa heittoa, mietin heti lähettämisen jälkeen että tais olla turhan jyrkkä kommentti heti alkuun, kun en oo mikää kovin tiukkapipoinen , mutta tuosta olis sellaisenkin kuvan voinut saada.
Näyttää aika asialliselta keskustelut tällä foorumilla mutta kokemukseni toisen aihepiirin(kokonaan toinen foorumi siis) keskustelujen ja neuvojen tasosta saivat tuon varotomenpiteen laittaan. Unohdetaan se ja muistellaan sekä luullaa yhdessä eteenpäin.
Kuvista puheenollen niitä en vielä saa koska auto ei vielä omassa pihassa. Se saapuu pihaan 14.2 eli ensisunnuntaina jos kaikki tähdet kohdallaan. Toinen ongelma on kuvien lisääminen kun yritin ohjeistakin tiirailla niin en löytänyt ! Toisessa samantyyppisessä foorumissa ne piti jotenkin ladata jollekki kuvaserverille ja linkittää sielä ?????? Samoin käyttäjätunnukseen kuvan liittäminen ?
Auton leveys muuten 2.5m ja pituus 12m , en halunnut pidempää(siis autoa), muuten pidemmälle olis aina kysyntää !
Alkukankeutta , Kiitos ja Anteeksi !
Näyttää aika asialliselta keskustelut tällä foorumilla mutta kokemukseni toisen aihepiirin(kokonaan toinen foorumi siis) keskustelujen ja neuvojen tasosta saivat tuon varotomenpiteen laittaan. Unohdetaan se ja muistellaan sekä luullaa yhdessä eteenpäin.
Kuvista puheenollen niitä en vielä saa koska auto ei vielä omassa pihassa. Se saapuu pihaan 14.2 eli ensisunnuntaina jos kaikki tähdet kohdallaan. Toinen ongelma on kuvien lisääminen kun yritin ohjeistakin tiirailla niin en löytänyt ! Toisessa samantyyppisessä foorumissa ne piti jotenkin ladata jollekki kuvaserverille ja linkittää sielä ?????? Samoin käyttäjätunnukseen kuvan liittäminen ?
Auton leveys muuten 2.5m ja pituus 12m , en halunnut pidempää(siis autoa), muuten pidemmälle olis aina kysyntää !
Alkukankeutta , Kiitos ja Anteeksi !
-
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 04 Helmi 2015 12:31
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Paimio
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Auto nyt pihassa ja kuvia laitan heti kun joku antaa neuvot miten ????
Auton löysin siis Kemistä ja ajoin sen la aamusta ensin pohjan maalle jossa välietappi.pohjanmaalta tänään Paimioon. Matkaa kerty yhteensä 852km ja kulutus oli n. 23-24l/100km. Kokonaisuus toimii moitteettomasti , kone kuulostaa ja tuntuu täysin terveeltä. Pohjanmaalla pääsi pakkanen yllättämään. Tiedossa olis että akut on ihan finaalissa. Pakkasta oli aamusta -23.8 asettta ja koitin startaa ja melkein lähti mutteikuitenkaan. Akut tuvan puolelle lataukseen pariksi tunniksi ja sitten takaisin. On muuten suhteellisen tuhdinkokoiset legopalikat noi akut. sitte hörähti käyntii ja savun ja äänen perusteella toteaisin edelleen koneen oleva todella hyvässä iskussa.
Auto on tuotu Norjasta ja siinäpä onkin muutama hyvä juttu:
-lukkoperä
-ketjut
-nastarenkaat edessä
-ilmastinti
-hidastin(ns automaattinen ja manuaalinen vivulla )
On nitä varmaan suomiautoissakin mutta harvemmin törmää näin hyvään kokonaisuuteen, kun minä teen nimenomaan talvikäyttöön lähinnä tuota autoa.
Vaihdelaatikko pelaa hienosti kun on tarkan rauhallinen kepin kanssa . lauantaina sylki muutaman vaihdon mutta sunnuntaina ei enää yhtään.
Kytkin ottaa aika ylhäältä kiinni ja se hiukan arveluttaa , kuinka paljon vielä sillä olis kilometrejä jäljellä ??
Pikkusen pukkaa kiirettä kun Pääsisäiseksi tarvis olla leimassa k-autoksi ja pitä saada viisi kappaletta pitkiä kelkkoja sisään perästä ! Lopulline tavoite on saada mahtumaan kahdeksan kelkkaa mutta siten ne on kahdessa kerroksessa.
Suurin murhe on cabiinin kellon ajastus, kun irroitin akut niin rupesi vilkkumaan, mistä saa asetettua aikaan. Koetaulussa on kello oikeassa ajassa sekä webaston kello myös.
Auton löysin siis Kemistä ja ajoin sen la aamusta ensin pohjan maalle jossa välietappi.pohjanmaalta tänään Paimioon. Matkaa kerty yhteensä 852km ja kulutus oli n. 23-24l/100km. Kokonaisuus toimii moitteettomasti , kone kuulostaa ja tuntuu täysin terveeltä. Pohjanmaalla pääsi pakkanen yllättämään. Tiedossa olis että akut on ihan finaalissa. Pakkasta oli aamusta -23.8 asettta ja koitin startaa ja melkein lähti mutteikuitenkaan. Akut tuvan puolelle lataukseen pariksi tunniksi ja sitten takaisin. On muuten suhteellisen tuhdinkokoiset legopalikat noi akut. sitte hörähti käyntii ja savun ja äänen perusteella toteaisin edelleen koneen oleva todella hyvässä iskussa.
Auto on tuotu Norjasta ja siinäpä onkin muutama hyvä juttu:
-lukkoperä
-ketjut
-nastarenkaat edessä
-ilmastinti
-hidastin(ns automaattinen ja manuaalinen vivulla )
On nitä varmaan suomiautoissakin mutta harvemmin törmää näin hyvään kokonaisuuteen, kun minä teen nimenomaan talvikäyttöön lähinnä tuota autoa.
Vaihdelaatikko pelaa hienosti kun on tarkan rauhallinen kepin kanssa . lauantaina sylki muutaman vaihdon mutta sunnuntaina ei enää yhtään.
Kytkin ottaa aika ylhäältä kiinni ja se hiukan arveluttaa , kuinka paljon vielä sillä olis kilometrejä jäljellä ??
Pikkusen pukkaa kiirettä kun Pääsisäiseksi tarvis olla leimassa k-autoksi ja pitä saada viisi kappaletta pitkiä kelkkoja sisään perästä ! Lopulline tavoite on saada mahtumaan kahdeksan kelkkaa mutta siten ne on kahdessa kerroksessa.
Suurin murhe on cabiinin kellon ajastus, kun irroitin akut niin rupesi vilkkumaan, mistä saa asetettua aikaan. Koetaulussa on kello oikeassa ajassa sekä webaston kello myös.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo B10M + Carrus 502
"Tämä sisältö ei ole juuri nyt saatavilla
Sivua ei voida näyttää. Se voi olla tilapäisesti poissa käytöstä, linkki on vanhentunut tai sinulla ei ole oikeuksia nähdä tätä sivua."
Onks se "Kabiinin kello" semmonen matkustamon jossain katossa oleva digitaali? Jos, niin siinä on sen näytön vieressä semmoset reijät, josta lyijytäytekynän kärjellä painamalla saa numerot juoksemaan.
Sivua ei voida näyttää. Se voi olla tilapäisesti poissa käytöstä, linkki on vanhentunut tai sinulla ei ole oikeuksia nähdä tätä sivua."
Onks se "Kabiinin kello" semmonen matkustamon jossain katossa oleva digitaali? Jos, niin siinä on sen näytön vieressä semmoset reijät, josta lyijytäytekynän kärjellä painamalla saa numerot juoksemaan.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Eikö siinä kellon numeroiden vieressä ole sellaset napit, tai reijät jonne klemmarilla tyrkkii ni alkaa numeroita löytyä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 04 Helmi 2015 12:31
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Paimio
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Kiitos vinkistä kellon suhteen.
Akkutarjous Exide 225Ah , kaksi kappaletta 500€ . Onko hinta linjassa ja onko merkki kunnollinen ???
Oisko tiedossa parempaa vaihtoehtoa ? En hae ihan halvimpia !
Akkutarjous Exide 225Ah , kaksi kappaletta 500€ . Onko hinta linjassa ja onko merkki kunnollinen ???
Oisko tiedossa parempaa vaihtoehtoa ? En hae ihan halvimpia !
-
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 04 Helmi 2015 12:31
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Paimio
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Akut tuli nyt sitten ostettua mbat merkkiset ja 2 kpl 240Ah , huoltovapaan Pekant Oy Lieto hinta 500€
Kylälähtee ny käyntiin herkästi.
Kylälähtee ny käyntiin herkästi.
-
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 04 Helmi 2015 12:31
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Paimio
Re: Volvo B10M + Carrus 502
Kuvat kevään projektin toteutuksesta ! Auto on nyt N3 kuorma-auto 1+8 hlö , kuormatilaan mahtuu 9kpl moottorikelkkoja kahteen kerrokseen ! Kaksi testireissua tehty pohjois ruotsiin, viimeinen Helatorstain viikonloppuna !
https://www.facebook.com/heikki.halkosa ... 098&type=3
https://www.facebook.com/heikki.halkosa ... 098&type=3