Aika paljon ne noista koulubusseista rakentelee, oon katellut paikallista foorumia. Hankintahinta on käsittääkseni kohtuu edullinen Ihan satavarma en ole, mut siinä käsityksessä et niillä on sellainen kaavake missä on kuusi kohtaa jotka määrittävät "matkaluauton" ja neljään täytyy tulla rasti kohtuu yksinkertainen systeemi
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Vähän osavaltiosta riippuen koulubussit pitää olla uusia. "Vanhoja" ei saa oikein mihinkään hukattua ja siks paikalliset kylähullut saa niitä ihan sikahalvalla. Korivaihtoehtoja ei oo montaa, joten hyväkshavaitut tuunausmenentelmät sopii kaikille. Peruskonstruktio kaikissa sama, vaihtoehdot on nokallinen, nokaton etumoottori / takamoottori. Siinä se.
Jengi ostaa jollain 1800taalalla jotain vm2000 ja nuorempia vehkeitä, joilla on rullattu muutama vuosi ja huollettu lain vaatimusten mukaan ihan tosi hyvin. Ja polttoaine on halpaa! Ü
Eikä monestikaan tarvii miettiä -30 pakkasia!
Oltaispa me kaikki ameriikassa ni meillä ois kaikki asiat paljon paremmin. Saatais hallita maailmaa ja kaikkee...
Pääsin "nauttimaan" perinteisten keltaisten koulubussien kyydeistä reilu 20v sitten niin paljon ettei tullut kyllä minkäänlaista omistamisen halua. Äänieristystä ei ole, pomppujouset on ja sisäkorkeus riittää vain lyhyille ihmisille. Suomalainen bussi oli jo 60-luvullakin modernimpi. Oletan että uudemmat ovat moottorin säästövähennyksiä vaille aika samanlaisia.
Paljon hyviä ideoita ja toteutuksia suoraan sovellettavaksi täällä härmässä. Ja myös paljon semmosta matskuu mitä ei voi ku päätään pyöritellen ihmetellä. Ü
Nuo ovat pomminvarman kivikautistekniikan lisäksi siitä kivoja, että monessa osavaltiossa niille käy matkailuautoksi muutettuna ihan tavallinen henkilöauton ajokortti. Isoilla bussirunkoisilla autoilla matkailuauton erityisvapaudet helposti paukkuu jolloin kuorma-autokortin hankinta on edessä.
Ajo-ominaisuukset eivät ole tätä päivää ainakaan kuljettajan jaksamisen kannalta, mutta pysyypä hereillä ja pikkuteitä ei tarvitse varoa samalla tavalla kuin kunnon bussilla. Ja hummerit sun muut tupperit jää kolarissa toiseksi, mikä on isojen autojen luvatussa maassa ihan varteenotettava ominaisuus. Pysyy tupperia paremmin tielläkin kun rekka paahtaa sataakahtakymppiä ohi.
Parin tunnin paineilmajarru-koulutus täytyy tavis ajokortin lisäks käydä istumassa. Perus jenkkiajokortilla saa yli 25-vuotias ajaa kuorma-autoa. Myös euroopassa!
Maailmanlopun odottajat suosii vanhoja koulubusseja myös. Joku oli kaivanu 4 autoa maanalle ja yhdistäny ne bunkkeriksi. Aika huimia niitten viritykset muutenkin. Esim. ruokaa 5v ajaksi koko suvulle. Pelkästään siinä rahaa kiinni jopa satoja tonneja. Osa uskovaisia ja niillä amerikkalaiseen tyyliin helvetisti aseita
Minen ainakaan taho jäähä henkiin jos maailman loppu tulee. Kenen kanssa sitä turinois ja rupeis majaa väkertämään
neppi kirjoitti:Ne on pyörremyskysuojia ne maan alle haudatut. Toki voi joku jonku Zombie-apocalypse-suojanki tehä, mut storm-sheltereitä ne niistä tekee.
Totta. Lapsikin tietää ettei koulubussi edes maahan haudattuna kestä ydinlaskeumaa. Siihen tarkoitukseen on erilaiset bunkkerit. Itse en aliarviois myöskään zombie-hyökkäyksen riskiä, hinta olis realisoituessaan liikaa maksettavaks. Onneksi Zombie on sillä tavalla tyhmä, että se ei tajua ryhtyä kaivuuhommiin.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
On olemassa ennustus, jonka mukaan parjatut Berkhofit omistajineen ois niitä, jotka vielä jää kun kaikki loppuu. On niin paljon hitsaamista, ettei ehi ees siihen lähtöön... Ja totta se on, koska se rimmaa!