Minulla kun on nykyään Mersu 508, joka on rakennettu M1 matkailuautoksi.
Nykykäyttöön ihan passeli auto, mutta muutaman vuoden päähän olen suunnitellut isomman auton hommaamista.
Itseäni miellyttää sellainen pätkäbussi eli noin 8-10m pitkä, taitavat ola jotakin 30-40 paikkaisia bussikäytössä. Eli tilaa pitää saada lisää tuohon 508 Mersun 6 metrin koriin verrattuna. Ja sitä leveyttäkin tulisi samalla lisää kun kyseessä olisi täysimittainen bussikori leveyssuunnassa. No hyvä, se asia on sillä hoidettu.
Sitten tulee eteen se, että millä tekniikalla se aihio olisi. Noissa lyhyissä busseissa on kai ihan samoin konet sijoitettu kuin pitkissäkin? Eli etumoottorinen vai takamoottorinen? Tavaratiloja pitää olla ja jos se riippuu koneen sijoituksesta niin kallistuisin sitten sellaiseen missä tavaratilat on helpot käyttää ja riittävät.
Eri korinvalmistajien suhteen on kai eroja, ja vielä ulkomaan hemmojen tekeleet siihen päälle? Kokemuksia tietysti on Suomessa eniten juuri täällä tehdyistä koreista, eikös?
Alustan merkki? Mersumieshän minä olen ollut jo jonkin aikaa, mutta Scania ja Volvo lienee hyviä vaihtoehtoja myös? Mites muut merkit?
Kovin eksoottista ei kannata valita, korin osatkin saattaa harvinaisessa maksaa kohtuuttomasti, esim tuulilasit?
Millainen jousitus? Nykyinen lehtijousitettu Mersu on ihan mukava maantiellä, mutta nimismiehenkiharat saa aikaan sellaisen vibran että kaapinovet heläjää kuin kastanjetit ja nopeutta on pakko laskea.
Vaan onko sama ongelma noissa raskaammissakin autoissa kun lasti on kuitenkin kevyt? Eli pintakovuudesta ei pääse eroon kuin ilmajousilla, vai?
Yleinen kunto ja ikä vaikuttaa varaosien ja muutenkin huollon saatavuuteen ja hintaan, eli katsaastettu on varmempi ostos kuin "pienellä laitolla leimaan" -laitteet

Nykyisenkin Mersun kanssa alkaa harrastajan työkalujen ja mahdollisuuksien raja olla aika tapissa, saati sitten kun laite painaa jotain 10 tonnia tai yli...? Eli korjaamoja joutuu käyttämään jo tekniikan takiakin, vai? Ne ilmajarrut esimerkiksi?
Kulutus varmaan nousisi 5-10 litraa sadalle, mutta se ei ole ratkaisevaa.
Huoltokulut kylläkin sitten on varmaan korkeammat noissa isoissa koneissa.
Aihion tyyppi eli myymälä/kirjasto/muuauto vai bussi, joka sitten muutettaisiin M1 matkailuautoksi. Eikös busseilla ole tiukemmat katsastusmääräykset, mutta muutos matkailuautoksi vähän lieventää noita?
Matkailuauton rakenteluhan on aika vapaata kunhan ne tietyt kriteerit täyttyy eli se paino tuollaisella 8-metriselläkin on jo sen verran suuri, että ei ongelmia tule pykälien kanssa. Ajatuksena olisi pitää auto esim 1+8 paikkaisena, mutta bussisisustuksella ainakin aluksi ja vähän niinkuin retkeilyautona ilman suihkua tai täydellistä keittiövarustusta ja rakennella sitten sen mukaan mitä katsoo tarpeelliseksi. Itse en kyllä autossa ole koskaan suihkua tarvinnut vaikka sellainen on ollutkin. Mukavat ja väljät oleskelutilat kylläkin on mieleen. Nukkumapaikat tietysti varsinkin lapsille pitäisi rakennella. Mutta ajon aikana pääasiassa istuttaisiin normaleilla bussipenkeillä vöissä.
Vakuutukset eri vaihtoehdoissa eli bussi vastaan matkailuauto?
Dieselvero matkailuautossa tulee ottaa huomioon.
Pikku D:een eli D1:n ajaminen olisi yksi vaihtoehto joka maksaisi itsensä parissa vuodessa takaisin kun ei olisi bussissa d-veroa vai millä nimellä se nyt onkaan nykyään.
Tällaisia on tullut mielessä pyöriteltyä jo vuosia, mutta ei ole ollut vielä kanttia heittäytyä bussien mielenkiintoiseen maailmaan

Minua on kyllä kiehtoneet bussit aina ihan pikkupojasta asti, joten mikään viimehetken päähänpisto tämä ei ole.
Jos jollakin tulee näistä mietteistä mitään kommentoitavaa niin kuulisin mielelläni. Ennekuin menen ja ostan sen "edullisen projektin TSI-miehelle"