Zuikkis kirjoitti:Ihmettelin joutessaan tuota Bilteman venevessaa. Sehän näyttäisi olevan tarkoitettu että se imee omalla pumpulla huuhteluvedet järvestä. Bussissa sitä ei varmaankaan passaa paineveteen liittää, vaan vedettävä vesisäiliöltä paineeton letku?
Onko kukaan mittaillut minkä verran vettä tuo käyttää huuhteluun, että onko siitä oikeasti siinä mielessä edes etua perinteiseen IDOn pönttöön nähden?
Laitoin omaan bussiin tuon bilteman venevessan. Olen ollut tyytyväinen siihen. Mulla pöntölle tulee painevesi, linjassa käsikäyttöinen venttiili. Nappia kun painaa niin pumppu silppuaa tavaran ja paperit tuumaista letkua pitkin auton alle 200 litran ponttooniin. Sen jälkeen tarvittaessa huuhtelu tai pelkkä veden täyttö pönttöön. Vettä kuluu oman kokemuksen mukaan 1-5 desiä per kerta. Ponttoonin päälle asensin kylppärin kuivakaivon väärinpäin, siitä syöttö sisään t-haaran kautta. T-haara sen takia että ilma pääsee ponttoonista ulos, ja on samalla ylivuotoputkena. Ylivuotoputken asensin "sopivaan paikkaan auton alle", toimii. Siihen ylivuotoputkeen voi halutessaan laittaa vielä kaasunaamarin patruunan päähän jos on herkkä nenä. Ponttoonisäiliön alapuolella tyhjennysletku joka tulee auton kyljestä ulos tuumasella kynsiliittimellä. Samasta kohtaa tulee vierestä ulos harmaavesisäiliön tyhjennys 350 l. Tyhjennyksessä on hyvä että tyhjentää ensin wessasäiliön ja sen jälkeen samalla letkulla harmaasäiliön niin "puhdistuu" letku samalla.
Kokemuksesta opin että olen pikkusen lurauttanut kemssiä sekaan että hajoaa tavara vielä paremmin. Kiinteä aines valuu pohjalle tyhjennysputkeen ja alkuun tulee hitaanlaisesti ulos jos ei ole tankki täynnä.
Ja sen huomasin myös että istuimen kannen ruuvit kannattaa liimata kiinni. Meillä yksi ruuvi tippui pönttöön ja silppuri ei silppua teräsruuveja. No tulipahan tutustuttua reissun päällä tarkemmin pumpun toimintaan, pumppu auki ja ruuvi pois ja pumpun pesu ja takasin kiinni.