Ollaan vielä etsimässä unelmien aihiota. Vastaan tulee kolmi akselisia autoja. Onko siitä jotain etua vai pelkästään lisää polttoainekuluja? Paljonkohan se vie enemmän? Onko siinä enemmän huollettavaa? Miksi niitä on ylipäätään tehty?
Kolmella akselilla haetaan enemmän kantavuutta, pienempää akselipainoa. Jos peräloosterissa ei ole mukana vaikka raskaampaa pikkuautoa, niin kolmannesta akselista ei taida olla hyötyä. Tietenkin huollettavaa on enemmän ja kolmas akseli vaikuttaa myös kääntyvyyteen. Pituuskin taitaa näillä olla yli 12 m.
Hyötyä on jos säilyy linja-autona, kun saa lisää pituutta aina 15m asti. Syy miks on jopa 12m kolmiakselisia, taitaa johtua pitkälti eestistä rahdattavasta kaljasta. Auto täynnä ja kaikilla reilusti juomaa, saa kantavuuden loppumaan aika nopeesti. Hesassa näyttäs katureita olevan paljon 3-akselisia. Niissä lienee maksimipituus kyseessä jollon saadaan enemmän matkustaja paikkoja.
Miulla tähtäimessä täyspitkä kolmiakselinen, jonka perästä taka-akseleiden väliin asti olis jonkunlainen verstastila ja loppu sitten matkailukäyttöön. Pikkasen reilumpi huoltoauto siis
Ja onhan noissa vaihtoehtoja, jäykkä tai kääntyvä, kevennin pitäisi olla ainakin, lisää rengaskuluja, enemmän väljiä niveliä, parit vuotavat ilmapussit ja iskarit, menetettyä tavatatilaa olikin mainittu jo, lisää painoa tonni ja kulutus kasvaa noin 5 litraa/ 100 km, katsastuskin on kalliimpi.
Ei kannata jos ei ole todella tarpeen esim rahtitilan takia, tosin lyhyt akseliväli parantaa kääntösädettä, jos auto on 12-13 metrinen.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Jos 12-metrinen 2-akselinen bussi penkkejä täynnä painaa ilman kuormaa n. 12t niin kantavuutta jää 6t. Penkkejä ulos kantamalla kevenee lisää. Luulisi riittävän kantavuus useimpiin tarpeisiin vaikka kuskaisi useampaakin henkilöautoa sisällä. Ennen oli sallitut akselimassat pienempiä joissain maissa ja tehtiin lyhyitäkin telibusseja. Nykyään se on lähinnä rasite, ja ohjaamaton teli aika kamala ajaa käännöksissä ja varsinkin liukkaalla.
Omapaino nousee ja paljon ja lisäkulut siinä samassa. Mm polttoaine ja remontit. Myöskään eteneminen huonolla alustalla ei oo teliautolla niin helppoa. Vieressä 10 vuotta uudempi teli vanhool ku mulla ja sama kantavuus.