Moro. Tuli sit hommatua Kuusankoskelta tuollainen kulkuri aihio ja hurahdettua kylähulluksi...
Hyvä aihio lähtee rakentamaan (toivottavasti...), täytyy laitella kuvia matkan varrella tekeleestä. Nyt on tässä vaiheessa korjailtu polttoaine tankkien väliputket ja yksi tankin alakannake jonka oli ruosteenkukka perkule syöny... Oli muuten hyvä laittaa nuo nyt kuntoon kun edellinen oli purkanu kosteuden takia lattiat tankkien kohdalta pois (kiitokset vaan matkameselle ). Polttoainemittari saatu toimimaan, oli muuten anturi sökö sekä p-a mittarin sisällä "muoviholkki" löysässä joka otti mittarin pohjaan kiinni. Loputkin penkit otettu pois, vessan "yläosa" purettu että saa enemmän tilaa ja lattia- sekä seinäverhoilut purettu pois. Nyt sit mietitään että mitähän ruettas tekemään...
Tässä vaiheessa on tarkoitus jättää linja-autoksi mutta katsastusmiehen kanssa ollu puhetta että vaikka tuo on pitkä ja levee niin sen sais erikois luvalla matkailu-autoksi ja on ollu myös kuorma-autoksi muutosta ollu puhetta että tekis pienen luukun ja väliseinän taakse. Mutta ainakin tässä vaiheessa jätän sen D ajettavaks kun on tuo kortti ja eukolla ei ole oikein innostusta ajaa tuolla ja ennen kaikkea halvin on pitää linjurina...
Sit vielä kyssäriä kehiin, miten tänne viesti ketjuun saa laitettua kuvia kun ainoastaan tuonne galleriaan oon pari kuvaa saanu laitettua jotenkin päin...
Ja jatkossa varmasti tulee kysymyksiä eteen ton auton kanssa, ehkä lähinnä sähköjen suhteen ja miten ton giljotiini vessan saa toimimaan....
Olihan siinä elektra magic pönttö, lattian rajassa etureunassa on kahva, mistä pöntön säiliö tyhjenee välisäiliöön ja auton alla on vastaavanlainen kahva mistä saa säiliön tyhjäksi.
Näissähän on ongelmana että pöntön sisällä oleven verkon sisään jämähtää sellainen iso kakku paperia ja pa...a, nesteet on ulkoreunoilla ja sen tyhjentyminen sitten voi kestää kun se kakku on tulppana pöntön kiljotiinissa.
Jossain on magnettiventiillillä toimiva tyhjennys.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Siinä on ns. vesivessa, päntön alareunassa on poljin joka avaa pöntön luukun ja samassa on katkaisija joka käynnistää vesipumpun, ton periaate on nyt tarpeeks monen oluen jälkeen selvä Mut miten sen giljotiinin pitäis toimia, tuossa kun ei ole (säiliön pohjassa) sen venttiilin päässä kuin kolmen sentin tappi jota vetämällä giljotiini aukeaa (on ehkä hieman rykämöityny kun ei liiku...). Missä tuollaisen vessan saa tyhjennettyä jos vaan saa tuon toimimaan..? Voisin napata kuvan jos vaan osaisin lisätä tänne sen...? Tänkin foorumi käyttö on vielä opettelua...
Tänään revin vanhan käyttövesisäiliön pois ja samalla kaikki vanhat johdot pois. Pitää rakentaa johonkin ruumaan uusi säiliö.
Noitten kaivojen käyttö on kyllä kannatettava, harmi että niitä on noin vähän. Justiinsa tuota Karjaan kaivoa käyttelin.
Se idea, että kytkee ton bussin vessan ( sellainen, joka huuhtelee / kierrättää sillä kuravedellä) puhtaaseen veteen ja sillä huuhtelu on juttu jonka teen ensi viikolla. Sitten vaan kympin verran vettä ja kemsa ainetta pohjalle. Loput tulee huuhteluista.
Tarjoon kyllä nappikahvit tuon idean esittäjälle, on se niin hyvä ajatus.
Tuohon Mikan Ajokin vessan toimintaa liittyen: jos oikein silloin ymmärsin, kun sen rakennetta tutkin, käyttö on sähkömoottorilla, mutta mistä sitä moottoria ohjataan, ei koskaan selvinnyt. Bussin mukana tulleista dokumenteistakaan se ei selvinnyt. Kojelaudassa oleva wc-merkinnällä oleva keinukytkin saattaisi liittyä asiaan. En oikein usko että kyseisen bussiyksilön vessa olisi ainoa laatuaan Suomessa, joten jollain on pakko olla tietoa. Ei se sähkömoottori huvin vuoksi sinne vessan nurkkaan ole laitettu.
Tietysti syöttämällä suoraan 12/24V sille moottorille asia saattaisi selvitä. Jumissa se giljotiini ihan varmasti on, ei ole käytetty ainakaan pariin vuoteen.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Se sähkömoottori mikä vessan kaapissa on niin siitä lähtee vaijeri syöttöpumpulle kaasuakseliin, eli se on nopeden rajoitin oletettavasti ja jälkiasennus, eilen ihan vahingossa selvis että mihin se vaijeri sieltä vessasta menee .
Toi vessa tekis mieli jättää toimintaan jos vaan sen giljotiinin saa toimimaan. Mut jos se siitä herkistys kun tarpeeks wd tä lutraa sinne, jotenkin vaikuttas se giljotiin pohja että se toimisi ihan mekaanisesti ja siitä päästä puutuis jotain, mut mistä näitä tietää...
Ajokilla tietäisivät mutta vanhoja ohjekirjoja varmaan jollakin on vielä. Kaikista niistä korin laitteista pitäisi olla joku manuaali. Mekaaninen se varmaan on se venttiili, mutta siitä puuttuu kai jokin vetokahva tms.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.