Entä onko kellään tietoa miten toi eroittelukytki kuuluisi toimia hupi- starttiakun kanssa..? Nyt on painonappi joka naksuttaa jotain relettä? mut ei jää päälle mitenkään?? Pitää painaa ja pitää pohjassa. Sit toimii kaikki akut yhdessä.
Ootko testannu relettä kone sammuksissa vai käynnissä. Usein releessä on jännitetunnistus joka ohjaa relettä. Eli kun kone käy ja laturi lataa, yhdistää rele hupiakut starttiakkuihin ja nekin latautuvat. Sammuksissa ollessa rele katkasee ja käytössä vaan hupiakut ja starttiakku pysyy täynnä.
Korjatkaa, jos olen väärässä, mut ne releet (ainaki jotkut) toimii niin, et jos akkujännite on matala, alkaa lataa ensin A-akkuja. Sit ku näissä on tarpeeks mehua, yhdistää rele myös B:n samaan syssyyn. Voi olla joku muuki ohjaus, just vaik päävirta- / starttiavain kytkentä niin et se ohjaa tätä relettä.
Sit taas ku sammutetaan engine, otetaan maasähkö irti tms, ja jännite alkaa laskea, laskee tietyn rajan alle, rele katkaisee ja esim just B-akut voi käyttää kuoliaaks asti, kun taas A:ssa säilyy potkua käynnistystä varten.
Onks se painonappi kojetaulussa? En tunne kyseistä (tai minkään muunkaanlaista! Ü ) erotuslaitetta, mut kuvaamasi perusteella voisin luulla et rele toimii niinku pitää ja siitä napista voi startin ajaks pakkoyhdistää ne akut??? Tai jotain.
Painonappi on todennäköisesti ns. apustartti jolla saa starttimoottoriin tilapäisesti kierroksia jos runkoakut ei jaksakaan.
Jarruvalokytkin löytynee jarrupolkimen läheisyydestä ilmaputkesta, voi olla etuluukun allakin. Se on yleensä paineanturi. Miten sitten onko mersuissa poikkeus tässä kohtaa en osaa varmaksi sanoa
Hä... Nyt oon kyl "ymmyrkäisenä"... En oo vielä paljoo perehtyny omani sähköhärdelleihin mut mulla on samanmoinen "naksahtava" katkasija tossa polkimessa niinku henkilöautossa... Ja mää tollukka oletin et se on jarruvalojen katkaisija... (het ku pikkasen poljinta painaa ni naksahtaa samalla tavalla ku ha:ssa )
No mulla ne toimii toistaiseksi ni en viitti paljoo käydä räpeltää tota katkasijaa et mihin vaikuttaa jos sen kerran pitäs paineella pelata...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
-LÄTSÄ- kirjoitti:Hä... Nyt oon kyl "ymmyrkäisenä"... En oo vielä paljoo perehtyny omani sähköhärdelleihin mut mulla on samanmoinen "naksahtava" katkasija tossa polkimessa niinku henkilöautossa... Ja mää tollukka oletin et se on jarruvalojen katkaisija... (het ku pikkasen poljinta painaa ni naksahtaa samalla tavalla ku ha:ssa )
No mulla ne toimii toistaiseksi ni en viitti paljoo käydä räpeltää tota katkasijaa et mihin vaikuttaa jos sen kerran pitäs paineella pelata...
Mullakin on katkaisija polkimes, jätti jarruvalot palamaan ja vaati pientä säätöä..
Wohoo sain läpi! nyt ajelee hupia Omistusta takan viikko ja hurua ajettu 1800 km .... Siis espoo vantaa seutuilla...
Kiitos vinkeistä. kyse oli sulakkeen kontaktista jarruvalojen osalta ;(.. no onneks kokeilin ne ennenkuin revin hiukset ja muut että löytäisin katkaisijan.
Niin ja koeludassa oleva rele.. jotenkin liitetty myös ajovalokatkaisijaan... varmaan liittyy hupi ja starttiakkujen irroittamiseen. mutta jos vipu ei ole pohjassa niin ajovalot yms ei toimi.. Koitan vielä orkkis sähkökuvia kaivaa... jos vähämaalta vaikka saisi? tai seuraajalta...