nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Löytyskö foorumilta kokemusta tällaiseen kiusaan.
Volvo 9700 B12B, ajetaan moottoritietä 100kmh ja tullaan esim risteykseen. Kun löysää kaasun ja alkaa seurata lämpömittaria, mittari nousee n. 10 sekunnissa yli 100 asteeseen ja tietokone heittää tauluun pysähdy heti, piipitys kuuluu ja lämpömittari hyökkää punaiselle.
Kiihdytettäessä takaisin matkanopeuteen viisari laskee nopeasti ja kaikki palautuu normaaliksi.
Homma toistuu satunnaisesti. Saattaa mennä 200km ilman vaivoja kun taas yllättäen tilanne toistuu.
Tähän liittyy tai pelkään että liittyy pattereiden ilmavaivat. Kun ilmataan kaikki paikat sanotaan nyt että viisi tuntia kaasutellaan ja ilmataan, ei varmasti ole ilmaa enää missään. Webasto toimii hyvin. Vesi kiertää ja koti lämpenee. Mutta kun käy ajamassa niin ei enää kierrä.
Tähän asti tehtyjä toimenpiteitä:
• jäähdytin purettu ja pesty
• termostaatit vaihdettu
• moottoritilasta vuotavat letkut vaihdettu
• webaston kiertovesipumppu vaihdettu
• webasto huollettu
• patterit ja lattialämmitys ilmattu
Tämä vaiva ilmeni yhden kerran jo ennenkuin autolle tehtiin mitään muutoksia ja ajettiin Tallinnaan.
Mistähän tätä voisi vielä tutkia? Vuosimalli 2004 ja ajettu noin 830tkm
Volvo 9700 B12B, ajetaan moottoritietä 100kmh ja tullaan esim risteykseen. Kun löysää kaasun ja alkaa seurata lämpömittaria, mittari nousee n. 10 sekunnissa yli 100 asteeseen ja tietokone heittää tauluun pysähdy heti, piipitys kuuluu ja lämpömittari hyökkää punaiselle.
Kiihdytettäessä takaisin matkanopeuteen viisari laskee nopeasti ja kaikki palautuu normaaliksi.
Homma toistuu satunnaisesti. Saattaa mennä 200km ilman vaivoja kun taas yllättäen tilanne toistuu.
Tähän liittyy tai pelkään että liittyy pattereiden ilmavaivat. Kun ilmataan kaikki paikat sanotaan nyt että viisi tuntia kaasutellaan ja ilmataan, ei varmasti ole ilmaa enää missään. Webasto toimii hyvin. Vesi kiertää ja koti lämpenee. Mutta kun käy ajamassa niin ei enää kierrä.
Tähän asti tehtyjä toimenpiteitä:
• jäähdytin purettu ja pesty
• termostaatit vaihdettu
• moottoritilasta vuotavat letkut vaihdettu
• webaston kiertovesipumppu vaihdettu
• webasto huollettu
• patterit ja lattialämmitys ilmattu
Tämä vaiva ilmeni yhden kerran jo ennenkuin autolle tehtiin mitään muutoksia ja ajettiin Tallinnaan.
Mistähän tätä voisi vielä tutkia? Vuosimalli 2004 ja ajettu noin 830tkm
Tulevaisuus on sähköinen
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Oli joskus landcruiserissa vastaava vika, mä en enää muista missä välissä se vika oli, anturi, johtosarja vai mittari, oli kuitenkin sähkövika eikä todellinen lämpöjen pomppaaminen. Jokin magiikka aktivoi vian kuitenkin aina moottoritiellä.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Todennäkäisesti sähkövika. Ei lämpene moottori kymmentä astetta noin pikaisesti. Laita koneeseen kiinni vaikka mekaaninen lämpömittari ja kurkkaa sieltä lukemat kun vika päällä.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Nyt tulee puhdasta arvausta, kun en volvoo omista: Luulis, että noi anturitiedot sais luettua, jolloin selviäis kunkin anturin näyttämä. Sitä en tiedä, vaatiiko ulkopuolisen lukijan vain saako tiedot ulos auton omalta tietokoneelta.
Mut anturi/johto häikkää veikkaan.
Mulla yksi (risa) kodin onewire anturi käyttäytyy samalla tavalla, kun lämpö nousee tietyn rajan yli, se alkaa lähettää puutaheinää. Ja jos jonkun laitteen pitäisi sitä puutaheinää tulkita, olis varmaan lopputulos just tuollainen: kaikki palaa punaisena - Panic.
Mut anturi/johto häikkää veikkaan.
Mulla yksi (risa) kodin onewire anturi käyttäytyy samalla tavalla, kun lämpö nousee tietyn rajan yli, se alkaa lähettää puutaheinää. Ja jos jonkun laitteen pitäisi sitä puutaheinää tulkita, olis varmaan lopputulos just tuollainen: kaikki palaa punaisena - Panic.
peltiliiteri.com
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Jääkö hidastin päälle? Onko hidastin automaatilla?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Ei jää hidastin päälle eikä ole automaatilla.
Tulevaisuus on sähköinen
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Vespumpun väljistyminen,tai anturin väsyminen?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
No mutta tuo ilmavaiva. Mistä sitä tulee? Vesipumppu? Kansi halki? Kaikki vuotavat letkut käyty läpi.
Tulevaisuus on sähköinen
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Mieluimmin koittais kaikki muut skenaariot ajatella ku sitä,mielestäni kohtuu vakavaa kansi tms. roplemaa.
On kai ehkä,jopa mahdollista että järjestelmässä riittää potku imuun muttei paineen tuottoon. Jolloin saattaa ehkä olla mahdollista alipaineen omaisesti kerääntyä ilmaa järjestelmään. Toki mahdotonta edes veikkailla asiaa,mikä selkeesti on jo mielessä. Mutta,voiko asian selittää paisuntasäiliön väärällä sijainnilla? Eli onko lattialämmitys ym. samassa piirissä jäähdytysnesteen kanssa,ja paisuntasäiliö kyseisten piirien ns. loppu/paluupuolella.
Tai sit se vaan on kansi moro,ja remppaa pukkaa.
On kai ehkä,jopa mahdollista että järjestelmässä riittää potku imuun muttei paineen tuottoon. Jolloin saattaa ehkä olla mahdollista alipaineen omaisesti kerääntyä ilmaa järjestelmään. Toki mahdotonta edes veikkailla asiaa,mikä selkeesti on jo mielessä. Mutta,voiko asian selittää paisuntasäiliön väärällä sijainnilla? Eli onko lattialämmitys ym. samassa piirissä jäähdytysnesteen kanssa,ja paisuntasäiliö kyseisten piirien ns. loppu/paluupuolella.
Tai sit se vaan on kansi moro,ja remppaa pukkaa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Mikä lämmitysjärjestelmä, onko viper 2000?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 319
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
kompuran kannen tiiviste.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Sen verran voin helpottaa tuskaa, näissä Volvoissa ei ole moottorin kansissa ongelmia. Moottori itsessään parhaimpia mitä kuvitella saattaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Kompura tai lämmitysventtiili työntää ilmaa järjestelmään. Jälkimäinen on helppo todeta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Lämmitysjärjestelmä on Viper 2000. Missä on sellaisia lämmitysventtiileitä jotka voi ilmaa työntää. Siinä webaston lohkolla on kolme, onko muualla?
Jos kompura pukkaa ilmaa niin periaatteessa vuotaako koko järjestelmä sitä kautta? Paineet pysyy kyllä hyvin ja kompura on nopea tuottamaan ilmaa.
Jos kompura pukkaa ilmaa niin periaatteessa vuotaako koko järjestelmä sitä kautta? Paineet pysyy kyllä hyvin ja kompura on nopea tuottamaan ilmaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Valmetissa oli samoja oireita kun kannentiiviste oli hajalla, keräsi ilmaa termostaatin alle ja lämmöt kävi sadas asteessa ennenkuin termostaatti osasi avautua.. Teki sitä etenkin tyhjäkäynnillä. Aika kaukaa kyllä haettua.. 

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Mulla ei nyt ole kuvaa, mutta onks sulla se uwen venttiililohko? Siinä on fitusti ongelmia ja sikakallis.
Kompura yleensä työntää paineet järjestelmään moottorin käydessä, voi näkyä paisuntasäiliössä voimakkaana poreiluna tai työntää nestettä korkista.
Kompura yleensä työntää paineet järjestelmään moottorin käydessä, voi näkyä paisuntasäiliössä voimakkaana poreiluna tai työntää nestettä korkista.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Cyborgi
- Rattiamiraali
- Viestit: 256
- Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
- Truck: Volvo b10m, Kutter 9
- Location: Imatra
- Member id: 235
- Paikkakunta: Imatra
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Miulla on vastaavanlainen ongelma B10M:n kanssa. Olen kans vaihtanut kohta kaikki mahdollisen. Nyt alkaa kyllä vahvasti kallistumaan tuon kannen vuotamisen suuntaan. Talvi vaan hankaloittaa tuota ulkotyöskentelyä, eli jatko jää kevväämmälle.
Jos ongelmaan löytyy ratkaisu, kuulisin siiitä mielelläni....
Jos ongelmaan löytyy ratkaisu, kuulisin siiitä mielelläni....
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Cyborgi kirjoitti:Miulla on vastaavanlainen ongelma B10M:n kanssa. Olen kans vaihtanut kohta kaikki mahdollisen. Nyt alkaa kyllä vahvasti kallistumaan tuon kannen vuotamisen suuntaan. Talvi vaan hankaloittaa tuota ulkotyöskentelyä, eli jatko jää kevväämmälle.
Jos ongelmaan löytyy ratkaisu, kuulisin siiitä mielelläni....
B kympissä syy on useimmiten suutinholkeissa.
Jos kaikki muut vikapaikat on arvailtu..
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Sen venttiililohkon toimintaperiaate ei ole minulle täysin selvinnyt. Olen tullut siihen päätelmään että kun päävirta on päällä, venttiileitä ohjataan Viperillä. Kun virta on pois niin venttiilit aukeaa. Eli webastolla lämmitettäessä pitää olla päävirta pois jotta viper ei sotke toimintaa. Voiko nämä venttiilit jäädä satunnaisesti kiinni? On ollut sellaista ongelmaa että kone lämpenee, mutta matkustamo ei. Sehän viittaa että venttiili olisi kiinni huolimatta päävirrasta. Tässä tilanteessa webasto polttaa lyhyitä pätkiä eikä matkustamo lämpene.
Bussi on Jyväskylän lähellä enkä pääse sitä nyt katsomaan enää. Mihin tämä kannattaisi viedä remonttiin ja mitä siitä ensimmäisenä tutkitaan. Ei työnnä vesiä ulos paisunta-astiasta eikä kupli.
Bussi on Jyväskylän lähellä enkä pääse sitä nyt katsomaan enää. Mihin tämä kannattaisi viedä remonttiin ja mitä siitä ensimmäisenä tutkitaan. Ei työnnä vesiä ulos paisunta-astiasta eikä kupli.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Mulla oli aikanaan elintenluovuttajana 1989 vuoden B10M joka pulpautteli ilmaa paisuntasäiliöön aina ajon jälkeen. Liikennöitsijä jolta ostin sen, kertoi ongelman johtuvan kansien välissä olevasta o-renkaasta joka ei ollut mennyt kunnolla paikalleen edellisessä remontissa ja jäänyt vuotamaan. Komea molske kävi paisunta-astiassa kun sammutti koneen. Mutta tällainen ei ole tässä nyt ongelma, tuli vaan mieleen
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Juu, virrattomana venttiilit auki/vesi kiertää. Saattaahan nuo jumittaa.Lahti32 kirjoitti:Sen venttiililohkon toimintaperiaate ei ole minulle täysin selvinnyt. Olen tullut siihen päätelmään että kun päävirta on päällä, venttiileitä ohjataan Viperillä. Kun virta on pois niin venttiilit aukeaa. Eli webastolla lämmitettäessä pitää olla päävirta pois jotta viper ei sotke toimintaa. Voiko nämä venttiilit jäädä satunnaisesti kiinni? On ollut sellaista ongelmaa että kone lämpenee, mutta matkustamo ei. Sehän viittaa että venttiili olisi kiinni huolimatta päävirrasta. Tässä tilanteessa webasto polttaa lyhyitä pätkiä eikä matkustamo lämpene.
Bussi on Jyväskylän lähellä enkä pääse sitä nyt katsomaan enää. Mihin tämä kannattaisi viedä remonttiin ja mitä siitä ensimmäisenä tutkitaan. Ei työnnä vesiä ulos paisunta-astiasta eikä kupli.
Helppo testata tekeekö painetta nestekiertoon. Ota venttiilille menevä ilmaletku irti ja tulppaa se. Ajele autolla, säädä hanoilla vesikierto niin ettei autossa ole simokuuma. Poistuiko oireet?
Koska vika on ajoittainen, veikkaan tuota lämmitysventtiiliä.
12beessä on kompurakin helppo vaihtaa ja kannattaakin, jos ei ole koskaan vaihdettu.
On vähän turhan kaukana, mulla olis kyllä viikon loma. Vie jonnekin pajalle jos et kerkiä ite tutkimaan.
Katoitko muuten vikakoodit näytöltä? Lämpeneekö moottori oikeesti?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Vikakoodeja ei ole. Että lämpeneekö oikeasti, en ole siitäkään ihan varma. Voiko olla mittarivika?
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Jos mittari nousee rauhallisen tasaisesti eikä hypi, en usko. Enkä usko anturivikaankaan.Lahti32 kirjoitti:Vikakoodeja ei ole. Että lämpeneekö oikeasti, en ole siitäkään ihan varma. Voiko olla mittarivika?
Mutta usko ei aina auta.
Testaa nuo edellä mainitut jutskat niin asia etenee loogisesti.
Suihkuttele saippuavettä kompuran kannen ja lohkon väliin moottorin käydessä, jos kuplii yhtään, vaihda kompura.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Ainakin tossa vanhassa b10m:ssä mittaristossa lämpömittari on pehmennetty, eli vaikka sormella kääntää sen tappiin niin kestää pari sekuntia ennen kuin on pudonnut takaisin alas. Tietysti mikä on sitten hyppimistä, mutta sellaista vanhemman auton mittarien nykimistä tuosta on turha koittaa katsoa.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: nopea ylikuumeneminen Volvo B12B
Paisuntasäiliön korkki aiheutti omassa ongelmia. Kympin osalla korjaantu koko liuta lämpöihin ja lämmitykseen liittyviä asioita.