Olen siis alle kuusikymppinen tosinainen. Suunnittelen peräkärryyn mahtuvaa 2,6x1,25x1,7 vanerikoppia, jossa kaksi pienikokoista henkilöä mahtuisi yöpymään, valmistamaan ruokaa ja pitämään pahimpia sateita esim marja-ja sieniretkillä, vaelluskeikoilla ja muuten vaan reissatessa.
Aiempaa rakentelukokemusta on. Olen mm kymmenen vuoden aikana raivannut mökkitontin ja rakentanut sinne kahdeksan rakennusta, suurimman osan täysin yksin. Nyt tekisi mieli vähän kiertää mualimaa.
Ajatus kopista perustuu mottooni, että pieni on kaunista. Luultavasti tulen vielä lipsumaan tästä periaatteesta, mutta ensiapuna voisi tuo koppero olla.

Siis käytettävissä on peräkärry 125x260. Kantavuus 500 kg. Ajattelin, että tekisin edestä viistotun filmivanerisen kopin, joka on irrallinen ja kuormaliinoilla tms kiinnitettävä, ja kärryn sisäpuolelle mahtuva. Siihen mahtuu makuupaikka, jonka toteutan irrotettavilla kannakkeilla, joiden päälle tulee vanerit, ja niiden päälle hyvä patja.
Lattiatilaa jäisi vielä sen verran, että voisi laittaa seinälle nostettavan pöytälevyn, yhden lattiakaapin keittotasolla, sekä seinän yläosaan pikkukaapit. Vielä naulakko oven viereen, ja korihyllyjä seinille. Makuupaikan alle mahtuu esim rinkat ja muuta tilaavievää tavaraa.
Ikkunat sivuille ja mahdollisesti viistolle etuseinälle. Eristettä pari kolme senttiä, riippuen rungon vahvuudesta. Runkovaihtoehtoja mietin. Neliöraudasta esim 10x30 hitsattu olisi kestävin, mutta hitsausta en ole (vielä) opiskellut. 1x2 rimasta kulmaraudoilla ja ruuveilla kasattu olisi helppo toteuttaa. Ilmastointiventtiilit molempiin päihin, ja yksi avattava ikkuna.
Ulkokuorta ja kattoa mietin eniten. Pitäisi saada vedenpitävä. Mahdollisuuksia on esim. muovitettu pelti, kattohuopa ja laminoitu lasikuitu. Kaikkia osaan itse käsitellä.
Sitten ne ikkunat. Jos löytyisi valmiita esim auton ikkunoita tiivistekumeilla, saisi parhaiten asennettua. Rumahan siitä tulee, mutta en pelkää.

Ideoita, neuvoja ja varoituksia otetaan kiitollisena vastaan.
Vaikuttaako tarpeeksi kylähullulta?