Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Terve, semmosta kyselisin kun tuli tuossa kesän lopussa hommattua volvo b58 vuosimallia -78 kutterin korilla. Elikkä siis valkosen viisarin piirin jarrupaineet ei nouse ollenkaan ja eikös tämä ollut pääpiiri eli etujarrut? Punasen viisarin piiri kyllä nostaa paineet. Kyselin jo volvolta kaavaa tuohon, mutta ajattelin jos sais apua täältä paremmin. Mahdollisia vika lähteitä oon päässäni pyöritellyt, mutta onko jollakin samanlaisia kokemuksia taikka tietoa mikä osa ja missä erottaa piireille paineet.
Kiitos jo etukäteen.
Kiitos jo etukäteen.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Onkohan näissä 4 piiriventtiiliä?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
On kyllä.Pukaatti kirjoitti:Onkohan näissä 4 piiriventtiiliä?
Johtuneeko siitä vai onko vain jostain jäässä.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Siis vika oli jo syksyllä plus kelillä, kun auto tuotiin. Nyt ei ole edes uskaltanut käynnistää kun tämmöiset pakkaset.. tosiaan sitä 4piiriventtiiliä hiukan epäilin... Missähän päin se mahtaa sijaita jos sen vaikka kattois.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Uutemmassa kopassa on vasemmalla puolella etupyörän takana lähellä säiliötä. Niitäkin on kahta mallia ja uudempii käy kumpikin sanoi paimelan vanhempi setä.
Tässä jotai hörinää viewtopic.php?f=3&t=4854&p=44153&hilit= ... ili#p44153
Tässä jotai hörinää viewtopic.php?f=3&t=4854&p=44153&hilit= ... ili#p44153
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Noniin elikkäs kyselin volvolta tuohon kaaviota ja sain muitakin lappuja jossa lukee, että nelipiirisuoja venttiili on ollut asennettuna 78 vuosimallista joten se pitäisi siellä olla. Koitan sunnuntaina ettiä kyseisen osan ja kerron sitten täällä miten kävi. Nyt kun on se kaaviokin niin helpompi lähteä etsimään. Semmoinen vielä mietityttää tuon polkimen kannalta,että onko siellä vain yksi venttiili joka sitten päästää painetta eteenpäin?
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Niiku jarrupoljin venttiili? Oliko rantarosvo vai Rosvolinna joka justiinsa voiteli poljinventtiiliä ni tietää enempi s3n sielunelämästä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Poljinventtiili voi tietenkin päästää kaiken paineen pihalle. Toinen ellei jopa kolmas "vika"paikka voi olla ilmasäiliön pohjaventtiili. Tuossa Röllissä yhden säiliön vedentyhjennysventtiili jää joskus aukiasentoon. Kauhea sihinä kuuluu auton alta ja paineet eivät nouse. Venttiiliä pitää manuaalisesti repiä kiinni. Paineen noustessa venttiili menee kiinni. En uskalla tuota vaihtaa - Messinkimutteri uhkaa pyöristyä...vaihtuu samalla, kun säiliö ruostuu yli sietokykyni.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Noniin pääsin pikasesti käymään linjurin alla ja tuommoinen löyty heti säiliön jälkeen. Vielä jos joku pystyy varmistamaan, että tuo on se nelipiiriventtiili niin raapasen sen sit auki. http://aijaa.com/spwd9P
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Otan pian osan käteen ja rupeen tutkimaan, mutta mistä tuonne voi lisätä tenua siis jarrujärjestelmään?
Edit:Osa avattu ja ainoa epäkohta joka löyty niin osan mutteri jolla kiristetään se paineilma säiliöön niin se on halki... onkos jotakin muita neuvoja? Toisen säiliön päässä kierre jossa paino nappi ja kumitulppa päässä ihmetytti. Mikä se mahtaa olla ja mulla oli ainakin kumitulppa irti....
Edit:Osa avattu ja ainoa epäkohta joka löyty niin osan mutteri jolla kiristetään se paineilma säiliöön niin se on halki... onkos jotakin muita neuvoja? Toisen säiliön päässä kierre jossa paino nappi ja kumitulppa päässä ihmetytti. Mikä se mahtaa olla ja mulla oli ainakin kumitulppa irti....
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Noniin elikkä jarrut pelaa taas, ainoa osa jonka vaihdoin oli haljennut mutteri ja näin ollen aika pieni vika joka aiheutti kuitenkin suuren puutteen..
Vielä tarvis saada tietää mistä tuommoisesta vehkeestä saa takaa jarrukellon kiristettyä? Nyt on varmaan löysätty kun liikkuu kyllä alle 5kilon paineilla eikä käsijarru pelaa. Eli toisin sanoen kässäri on vielä pois pelistä
Vielä tarvis saada tietää mistä tuommoisesta vehkeestä saa takaa jarrukellon kiristettyä? Nyt on varmaan löysätty kun liikkuu kyllä alle 5kilon paineilla eikä käsijarru pelaa. Eli toisin sanoen kässäri on vielä pois pelistä
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Onkohan ne vedetty hinaukse tms takia kellosta jouset kiinni?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Varmaan siksi pois pelistä kun yhteen piiriin ei tullut painetta ollenkaan. Mistä sieltä kellosta ne ruuvataan?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Seisontajarru ei tarvitse painetta muuhun kuin jarrun avaamiseen. Jousen, jos kiristää lyttyyn niin jarrut aukeavat. Eli jousi pitää kengät kiinni, kun auto on parkissa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Siellä jarrukellon päässä on pultti jota pyöritettään en nyt muista kumpaan suuntaan ja kylläkai se aika sama on mitä B10M kello jota kerran pyörittelin. Jos on hinattu niin on saatettu pyörittää kässäri auki. Itse jarru säädetään jarruräikän pultista tiukemmalle. Pyöritä räikkä kiinni asti, ja avaa muutama naksu takaisinpäin. Joskus pitää avata enemmän saadakseen tehoa paremmin.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Kun ronkit sitä kelloa, niin muista että jos avaat sen, niin se käsijarrun päällä pitävä jousi on helvetin vahva, ja kun viimenen pultti aukeaa se kansi ampuu aika helvetisti siitä.
Ilmeisesti nyt ei ole tarvetta avata sitä, mutta ihan vaan yleinen varoitus.
Ilmeisesti nyt ei ole tarvetta avata sitä, mutta ihan vaan yleinen varoitus.
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Päivää pitkästä aikaa!
Tilanne on kääntynyt positiivisemmaksi koko ajan ja viat on löytynyt ja melkein kaikki korjattu. Viime kesällä kun otin oikein asiaksi saada linjuria kuntoon niin paljastui yllättävä vika tutkiessa mihin kaikkialle ilma kulkee ja mihin ei. Rupesin ihmettelemään kun ilma tuli säiliöön, mutta ei sitten tullutkaan enään toiseen päähän. Yksi 50l säiliö (joka siis on keskeltä jaettu kahdeksi säiliöksi) oli toisen pannan alta ruostunut puhki. Juurikin tämä säiliö johon ilman pitäisi kompuralta tulla ja siitä jakaantua nelipiiriventtiilin kautta joka paikkaan. Säiliö paikattiin ja tulo letku vaihdetti siihen päähän, jossa nelipiiriventtiili sijaitsee ja nyt jarrut ja muut toimivat kuten kuuluukin. Näin myöskin saatiin kuivuri pelaamaan ja täys paineisena suhahtaa ja jää supsuttamaan. Mikä tuo yläpaine olisi tuolle hyvä? Taisi 9kiloo olla niin kompura jää supsuttamaan...
Noh jarrut saatiin pelaamaan, mutta nyt löytyi vuoto paikkoja jotka saatiin myös paikattua. Keulaan tuli uusi tasonsäädin ja takapäässä korjailtiin helmiä, jotka oli laitettu väärinpäin. Kysymys kuuluukin kun nyt keulan tason säätöä mietin, että mille kohtaa tuo keula kuuluu säätää? Nyt taisi olla melkein yläasennossa kun loppuu ilman meneminen pusseille ( täysin mekaaninen, tangolla)
Ja vielä kun nuo paineet ei siltikään nouse ja vahvasti epäilen tuota lähes alkuperäisen näköstä kompuraa syyksi, niin mahtaako niihin saada korjaussarjaa tai jotakin uutta kompuraa? 1sylinterinen kompura. Voiko esim aukasta huoletta ja katsoa onko männänrengas poikki yms?
Ja löytyykö jostakin noita 50litran säiliöita jotka jaettu? Tarkotus olisi kesän tullen panna pari uutta tuollaista säiliöta ja poistaa vanhoja osia tuolta, jotka ovat turhia.
Tarkoitus olisi ensikesänä saada ihan tieliikenteeseen ainakin alustan ja katsastuksien osalta. Neuvoja ja vinkkejä saa antaa ja se on suotavaa!
Edit: eli siis jollakin ihme tavalla tuo toisen piirin paine nousi sillon kerran, mutta sen jälkeen ei enään. Tiedä mikä härö sillon oli ollut?
Tilanne on kääntynyt positiivisemmaksi koko ajan ja viat on löytynyt ja melkein kaikki korjattu. Viime kesällä kun otin oikein asiaksi saada linjuria kuntoon niin paljastui yllättävä vika tutkiessa mihin kaikkialle ilma kulkee ja mihin ei. Rupesin ihmettelemään kun ilma tuli säiliöön, mutta ei sitten tullutkaan enään toiseen päähän. Yksi 50l säiliö (joka siis on keskeltä jaettu kahdeksi säiliöksi) oli toisen pannan alta ruostunut puhki. Juurikin tämä säiliö johon ilman pitäisi kompuralta tulla ja siitä jakaantua nelipiiriventtiilin kautta joka paikkaan. Säiliö paikattiin ja tulo letku vaihdetti siihen päähän, jossa nelipiiriventtiili sijaitsee ja nyt jarrut ja muut toimivat kuten kuuluukin. Näin myöskin saatiin kuivuri pelaamaan ja täys paineisena suhahtaa ja jää supsuttamaan. Mikä tuo yläpaine olisi tuolle hyvä? Taisi 9kiloo olla niin kompura jää supsuttamaan...
Noh jarrut saatiin pelaamaan, mutta nyt löytyi vuoto paikkoja jotka saatiin myös paikattua. Keulaan tuli uusi tasonsäädin ja takapäässä korjailtiin helmiä, jotka oli laitettu väärinpäin. Kysymys kuuluukin kun nyt keulan tason säätöä mietin, että mille kohtaa tuo keula kuuluu säätää? Nyt taisi olla melkein yläasennossa kun loppuu ilman meneminen pusseille ( täysin mekaaninen, tangolla)
Ja vielä kun nuo paineet ei siltikään nouse ja vahvasti epäilen tuota lähes alkuperäisen näköstä kompuraa syyksi, niin mahtaako niihin saada korjaussarjaa tai jotakin uutta kompuraa? 1sylinterinen kompura. Voiko esim aukasta huoletta ja katsoa onko männänrengas poikki yms?
Ja löytyykö jostakin noita 50litran säiliöita jotka jaettu? Tarkotus olisi kesän tullen panna pari uutta tuollaista säiliöta ja poistaa vanhoja osia tuolta, jotka ovat turhia.
Tarkoitus olisi ensikesänä saada ihan tieliikenteeseen ainakin alustan ja katsastuksien osalta. Neuvoja ja vinkkejä saa antaa ja se on suotavaa!
Edit: eli siis jollakin ihme tavalla tuo toisen piirin paine nousi sillon kerran, mutta sen jälkeen ei enään. Tiedä mikä härö sillon oli ollut?
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Ala/ ylä käytännössä 7-8 bar ( virallinen tais olla 6,7–7,5) , tuo 9 ehkä ok oletus mittarivirhettä todennäköisesti on
Noita säiliöitä ehjiä tuskin löytyy,saman tyyppisiä käytettiin scanioissa / kuorma autoissakin,
korvaus esim 2 kpl pienempi säiliö
Ilmaj ajokorkeus mitat, ko auton omistajat varmaan tietää, säätö ja koeajo ja tasaisella alustaa lopullinen mittaus niin tulee tarkasti oiken. Takapää korkeus ensin vas/ oikea samaan tasoon
ja etupää vain korkeus .
Kompressori 1-syl,??,, eikös kaikissa ollut 2 syl kompressori, noihin vanhoihin osien saanti
ehkä ongelma, männänrenkaistakin voi paineet vuotaa, mutta yleisin vika on venttiileissä tai niiden
jousissa ( = kansi korjaus), jos ilmakuivain jää max paineella ulospumppaamaan, se on hyvä
( on tehty muutos ei kompressorin ventiilinkeventimet ole käytössä) ts paineen säädin ohjaa
kuivaimen ulospuhallusventiiliä.
Jos vuotoja, löytyy parhaiten kun moottori ei käy, täyttää letkulla renkaasta tai ”ulkop kompressorilla”,
Todennäköisesti tuo 4 piiri venttiili ong , jäätyminen tai muu syy, ensin täyttää jarrupiirit ja seuraavaksi käsijarru piiri alkaa täyttymään 5-6 bar jälkeen viimeksi lisälaitepiiri ,,,joskus autaa kun kaikkisäiliöt tyhjentää Ja uusi täyttö
Noita säiliöitä ehjiä tuskin löytyy,saman tyyppisiä käytettiin scanioissa / kuorma autoissakin,
korvaus esim 2 kpl pienempi säiliö
Ilmaj ajokorkeus mitat, ko auton omistajat varmaan tietää, säätö ja koeajo ja tasaisella alustaa lopullinen mittaus niin tulee tarkasti oiken. Takapää korkeus ensin vas/ oikea samaan tasoon
ja etupää vain korkeus .
Kompressori 1-syl,??,, eikös kaikissa ollut 2 syl kompressori, noihin vanhoihin osien saanti
ehkä ongelma, männänrenkaistakin voi paineet vuotaa, mutta yleisin vika on venttiileissä tai niiden
jousissa ( = kansi korjaus), jos ilmakuivain jää max paineella ulospumppaamaan, se on hyvä
( on tehty muutos ei kompressorin ventiilinkeventimet ole käytössä) ts paineen säädin ohjaa
kuivaimen ulospuhallusventiiliä.
Jos vuotoja, löytyy parhaiten kun moottori ei käy, täyttää letkulla renkaasta tai ”ulkop kompressorilla”,
Todennäköisesti tuo 4 piiri venttiili ong , jäätyminen tai muu syy, ensin täyttää jarrupiirit ja seuraavaksi käsijarru piiri alkaa täyttymään 5-6 bar jälkeen viimeksi lisälaitepiiri ,,,joskus autaa kun kaikkisäiliöt tyhjentää Ja uusi täyttö
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
Takapään tasonsäätöön ei ole koskettu, ainoastaan vain tuon etupään osa vaihdettu ja mielestäni ei vaikuta takapäähän tuo. Tästä jos joku voisi hieman antaa mittoja tms niin olisi hieno homma.
Joo mielestäni oli 1 pyttynen, mutta tarkistetaan asia ja laitan vaikka kuvan vielä tänne.
Nelipiiriventtiili vaihdettu uuteen jo alussa, mutta onko sen säätöön jotakin tiettyä tapaa? Sitten heräsi kysymys, että onko lähdöillä väliä vai onko jokainen lähtö samananlainen, mutta jousen jännityksellä määrätään paine erikseen tietylle piirille? Tuntui hullulta kun syksyllä pihassa ajelin ja paineet 4kiloo ja silti liikkuu eteenpäin. Vasta kun polki ihan kaikki ilmat pois niin tuntui, että käsijarru otti kii.
Kiitoksia vielä vastauksista, mukava oppia asioita ja vielä mukavampaa kun ongelma tilanteissa saa apua!
Joo mielestäni oli 1 pyttynen, mutta tarkistetaan asia ja laitan vaikka kuvan vielä tänne.
Nelipiiriventtiili vaihdettu uuteen jo alussa, mutta onko sen säätöön jotakin tiettyä tapaa? Sitten heräsi kysymys, että onko lähdöillä väliä vai onko jokainen lähtö samananlainen, mutta jousen jännityksellä määrätään paine erikseen tietylle piirille? Tuntui hullulta kun syksyllä pihassa ajelin ja paineet 4kiloo ja silti liikkuu eteenpäin. Vasta kun polki ihan kaikki ilmat pois niin tuntui, että käsijarru otti kii.
Kiitoksia vielä vastauksista, mukava oppia asioita ja vielä mukavampaa kun ongelma tilanteissa saa apua!
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo b58 jarrupiiri pois pelistä.
En tiedä mikä on oikea ajokorkeus,. meillä B58 nostaa etupäätä noin 4-5cm ja takaa ehkä 8-10cm.
Paine menee niin että säiliöihin jää iäksi 4bar, nostaa ensin 5bar, alkaa jakamaan jousitukselle ja lisälaitteille jolloin putoaa hetkeksi 4,5 bar ja sitten nostaa 7,5-8 bar jolloin tussahtaa. Alkaa jälleen nostamaan paineiden laskettua 5,5-6,5 bar tasolle.
Paitsi meillä, pumppaa painetta puolen minuutin tauon välein ja nostaa vain 7 bariin. Ensin kyllä nostaa yllä kuvatulla tavalla mutta sitten soutaa painetta vähän väliä pikkuisen kerrallaan. Missä vika, pitäs alkaa keväällä tuota tutkimaan
Paine menee niin että säiliöihin jää iäksi 4bar, nostaa ensin 5bar, alkaa jakamaan jousitukselle ja lisälaitteille jolloin putoaa hetkeksi 4,5 bar ja sitten nostaa 7,5-8 bar jolloin tussahtaa. Alkaa jälleen nostamaan paineiden laskettua 5,5-6,5 bar tasolle.
Paitsi meillä, pumppaa painetta puolen minuutin tauon välein ja nostaa vain 7 bariin. Ensin kyllä nostaa yllä kuvatulla tavalla mutta sitten soutaa painetta vähän väliä pikkuisen kerrallaan. Missä vika, pitäs alkaa keväällä tuota tutkimaan
Tulevaisuus on sähköinen