Latelin kerran 3,8x1,5 kuomukärryyn kolme kerrosta pihakiviä. Kun ei kaikki sopinut, heitin Transportin takapenkit pois ja ja ladoin sinnekin kolme kerrosta. Loput pinosin etujalkatilaan. Lasti painoi niin paljon että piti käydä laittaa ihan lähimmältä huoltsikalta ilmaa renkaisiin kun oli niin lutussa kärryn ja auton renkaat.
Kaveri ajoi vastaan ja soitti heti että mitä nää kuskaat ku menee niin maata pitkin. Minä että eikö se ole tyylikkäämpi kun on laskettu alusta. En tiedä painoi varmaan neljä tonnia ne kivet
Isän kanssa vietiin farmarivolvolla kolme letkaa tiiliä mökkityömaalle. Perä painui niin pohjaan että vetokoukun pitkittäisrauta muuttui köliksi. Keula nousi metrin korkeuteen ja etupyörät enää vähän hipsivät tietä. Jäisessä risteyksessä olisi tarvittu jonkinlaista peräsintä että oltaisiin saatu kunnolla käänneltyä
Kypärä kyllä ehtoton turvallisuusvaruste halakohommissaki, jos kavarin kaa touhuaa, myös turvakenkät pelastaa paljolta.
Huomiovärivaattehista en ossaa täsähommasa hyötyä huomata?
Ei teillä vissiin niitä ollukkaa...
Mie olin aikonaan rekalla yhessä rautakaupassa ja siinä joku isäntä otti tiililetkan peräkärriin. No mie siinä liinoja rullatessani tuumasin et kannattas sitoo se letka kiinni vaik huputettu onkin. Vastaus oli, et on niin lyhyt matka. Letka oli ihan etulaidassa kiinni. No hää siitä lähti ja mie hetken perästä myös. Siinähän se isäntä oli rautakaupan pihalta lähtevässä rampissa mättämässä niitä tiiliä takaluukun kannen päältä. Pysähdyin viereen ja veivasin ikkunan auki ja tuumasin, et on niin lyhyt matka. Ilmeestä päätellen otti vittuiluna. Autosta oli paskana takavalot ja takalasi sen takaluukun kannen lisäks. Pari liinaa ois voinu tulla halvemmaks.
Kerran rautakaupan pihalla vanhahko mies lato lautatavaraa siistiin pinoon kahen köyden(narun) päälle auton eteen. Mie ihmettelin mielessäin et mitä hittoa se duunaa. No sit se ajo sen auton siihen päälle ja ripusti ne laudat niillä köysillä puskureihin. Siinä vaiheessa mie soitin 112:teen ja sanoin et tääl tarvittas vastaanottokomitea paikalle heti siihen rautakaupan lähelle.
Peilistä katottuna voin kertoa myös sen, että cyprog levyjä ei kannata kuskata volvo amazonin ja tuskin muunkaan haitta-ajoneuvon katolla. Komiassa kaaressa lähtivät ko päräytin rekalla vastaan. Saatto tulla tavanomasta enemmän kitattavaa seinää.
Mä kattelin kun oli vanhempi setä lähtenyt rautakaupasta muutaman tuulensuojalevyn kanssa, ei paras rahdin kuljtusyhdistelmä sedan auto ja suksitelineet. Saattohan tuo tarvita toki lyhyempiä levyjä tai ainakin sai niitä
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Puutavara painaa. Vajaakanttinen nelosen lauta (22*100) painaa nyrkkisäännön mukaan (ulkovarastokuivuudessaan ~18%) 0,5 kg/m. Olin joskus töissä puutavaranmyynnissä. Tilanteet, joissa otettiin turhia riskejä tai oltiin Suomexisanottuna tyhmiä puutavaran kuljettamiseen suhteen kävivät lopulta arkipäiväksi.
Kuorman sitominen kevytperävaunun koko pohjan levyedelle niin, että takavalohin jäi muutama sentti. Tässävaiheessa kysyttiin perinteisesti että onko tarkoitus mennä suoraan kotiin?
Kevytperävunun runsas takaylitys tuntuu vielä 50km/h ihan ok:lta, mutta 80km/h olet jo matkustaja.
Kyllästetty puutavara painaa puolet enemmän kuin tavallinen
Narulla sitojat olivat mielenkiintoisimpia. Se on uskomaton määrä metreissä mitä saadaan yhteen kuormaan ujutettua, saamatta aikaiseksi oikeastaan yhtään mitään. Yleensä he ovat vanhempia miehiä, jotka eivät osaa käyttää räikkää, eivätkä kehtaa kysyä neuvoa.
Myös polttopuu painaa. Läjä, jossa on heittomotti ulkokuivaa koivuklapia ei näytä oikein yhtään miltään. Muistaakseni se oli noin 400 kg/häkki. Häkin koko oli metri kanttiinsa ja korkeus 1,2 metriä.
Reissureki kirjoitti:Kypärä kyllä ehtoton turvallisuusvaruste halakohommissaki, jos kavarin kaa touhuaa, myös turvakenkät pelastaa paljolta.
Huomiovärivaattehista en ossaa täsähommasa hyötyä huomata?
Ei teillä vissiin niitä ollukkaa...
Oli ruskea v.s.o.p huomiosävynä ja sitten likkert and maierssin aski takataskussa! Näkyy vaikka kuukle mapsilla!
Tuo auton alla kuskaaminen on ihan tuttua. Yksi pomo toi kerran putkia työmaalle. Putket kilisi Mersun alla, takaa sidottu vetokoukkuun ja edestä tähteen
Kaverilla oli Mitsu canterissa lavalla 2 S mersua , peräkärryssä saman verran ja hinauksessa 1kpl , a2000 kg ( varaosa-autoja)
ei meinannu jaksaa lähteä satamasta paikaltaan ruotsin laivaan .
samanen heppu laitto farkku mesen katolle samanlaisen auton täysin riisutun pelkän korin , poliisit pysäytti ja ihmeteli mutta sai jatkaa matkaa kun oli hitsaamalla telineet + kuorma kiinni . Epäilen , saattaa olla tottakin kun en ite ole nähnyt.
ei enää liity kuormaukseen , mutta sama mies menetti kortin 7 n kerran kaikki ylinopeuksista oli just täyttäny 50 v.
Aikoinaan pojille piti laittaa hiekkalaatikko, hiekat kävin hakemassa vw caddyllä vajaan 10 km:n päästä. Ei siihen lavalle mahtunut kuin 1 kauhallinen, loput valui laitojen yli, serkkupoika kysyi että taputellaanko kauhalla tasaiseksi että mahtuisi lisää... Ainut joustovara löytyi renkaista ja niistäkin hyvin vähän, takajouset repesivät korista irti ja painuivat lavalle hiekan sisään. 1,6 litran diesel oli aika tiukilla montulta noustessa, ykkönenkin tuntui liian isolta vaihteelta mutta kun koneella vähän avitti niin nousihan se sieltä...
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Juu on kyllä kuultu kun edellisen työnantajan vaimo pantiin lautakuorman hakuun mondeolla ja jullikalla. .. takaluukku auki ja osa kuormasta konttiin ja osa kärrissä. .. viiskulmassa oli liian tiukka käännös
Laudat kannattaa laittaa kantilleen ja vetää muutama kierros pakkausteippiä päihin. Sen jälkeen liinoilla kiinni. On jäykempi paketti joka tukee itteensä ja liinojen pitävyys parempi. Rakennuslevyjen kuljetukseen kannattaa varata pari joutilasta trukkilavaa tai edes levyn mittaset lankut. Levyt lavan pohjalle ja trukkilavat päälle ja sidont niiden yli. Muutamaa hassua levyä ei yksistään saa sidottua kunnolla millään. Pakkauskalvokaan ei hillittömiä maksa ja sitä saa ainakin etrasta ja puuilosta. Sillä käy sama niputus kun teipillä, mut ilman liimajälkiä. Muutossakin kätevää niputtaa esim. hyllylevyjä.
Tuli aikoinaan ajettua Lammilta Tuusulaan larsuja(pontteja), siis näitä millä tuetaan maata kun kaivetaan monttuja.
Lappasin tukkimersun kyytiin kolmeen riviin , oisko ollu korkeutta 60cm. Lähdin ajelemaan ja
tukkimersu tuntui vähän nuhaiselta kuorman alla. Perillä pomo ihmetteli kun olin ottanut kerralla
niin ison nipun. Laskettiin että oli ylipainoa 7000kg.
No, otin seuraavalla kerralla vähemmän, rauta painaa.
Heh, Mersusta tuli mieleen ku ajoin kuorkkia leipätyökseni ni oli semmonen joku 817 tai joku semmone 3.numeroinen oisko 6 litran pannulla oleva, no eniveis pistettiin Sulkavan finreklamalla pikkusen paperia kyytiin. .. lapion rukilla tavaraa sisää konttiin ja jossai vaiheessa joku työntekijä kyseli et meinaaks kaikki viiä? Olin vaa et juu. .. en ajatellu sen enempää kiloja kun oli vähä muut jutut mielessä, no kohti savonlinnaa ajelee ja tuntu et ois siljalla lähtenyt hirmumyrskyy ajelee. Kiiku ja keinu puolelta toiselle ja 6 lovinen loota turhan harva... 3000kg mäni yli sallitun sillo Kyllä kuuli kun holsetti yritti puhaltaa ihan pelkällä tasamaallakin
Tarinan mukaan mies oli lastaamassa rautakaupasta sementtisäkkejä farmarimallin tavaratilaan. Ajatteli mättää säkkejä kyytiin kunnes perä vähän painnu alemmas, muttei liian alas. Autona tosin oli Citroen CX ja sen moottori käymässä. Eihän sen perä painu minkään kuorman alla kun jousituksen korkeudensäätö tasaa korkeuden. Isoon tavaratilaan mahtui niin paljon sementtiä että kuului iso pamaus ja jousitus rymähti kerrasta pohjaan.
Lastasin kerran nuorena poikana mustaa putkea hiacen katolle. En ajatellut että ne painoivat 300kg. Kattotelineet painuivat kattoon kiinni ja kaikki meni hyvin suojatien hidasteeseen saakka; töyssyssä kattoteline petti ja ohjaamon sisävalokin tippui peltien mukana 10cm alaspäin. Työmaalla sitten voimistelin nyrkillä katon takaisin ylös
Oli se kerran pohjantien risteys täynnä käsiä. Pakkaspäivänä köyttelin kiinni kuuden metrin liukkaita pvc viemäriputkia 9kpl henkilöauton kattotelineelle. Risteykseen jarruttaessa ensin lähti keskimmäiset putket ja sitten loputkin levesi keskelle risteystä. Siinä poliisien kanssa juostiin putkia tien laitaan. Eipä hirveesti naurattanut silloin. Varmaan muut nauroivat
Yhdistelmäpaino ainakin meni yli että vilahti mutta matkakin oli pitkä
Selvennettäköön että kärry on sentään jarrukärry 1100 kg kantavuudella ja kyllä, ajan rekkaakin työkseni joten tiedän "ehkä" rikkoneeni lakia mutta siis niin pimeessä ja suljetulla alueella ja ja aja...
Teräsputkien kans voi olla pulassa vaikka olis sidottu niinko kuuluukin. Kerran oli elementtikärrissä n. 20cm paksusia 12m pitkiä putkia. Kärri oli siis puolikas ilman etusermiä, ilman laitoja yms.. Oli helwetin liukas keli ja lähestyin onnettomuuspaikkaa jossa oli kolaroinu pakettiauto ja henkilöauto. Painoin jarrua ja kärri käänty vastaantulevan kaistalle, joten jalka pois jarrulta ja uutta suunnitelmaa. Jarruttamalla ei paljon vauhti tippunu. No päätin vetästä lepikkoon, mut sit tajusin et putket tulee hytin seinästä kylään, rasvasia kun ovat. Uus suunnitelma oli ovi auki ja ukko puoliks pihalle ja sitten lepikkoon. No hanki ei onneks haukannu ja auto pysähty muutaman kymmenen metrin päähän onnettomuusautoista. Hangessa oltiin ja paljon tarvittiin voimaa et mersu kiipes tielle. Ite kolariin en kuitenkaan osallistunu ja siinä loppujen lopuks oli pitkälti toistakymmentä autoa rutussa, miun lisäks 1-rekka, 1-kuormuri ja 1-linja-auto oli ojassa.
Paikallinen kyläkauppias kuskasi joskus 70-luvun alussa Transiitilla harjateräksiä vetämällä auton perässä ja ääni oli melko hurjan kuuloista, mahtoi olla teräkset kuluneet sileiksi.