Latausvika..
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Latausvika..
HIILET LOPPU. En jaksanu lukee kaikkee mut tämä on tieto.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Latausvika..
Ei ollu
eipä löytyny paimelasta laturia. B58 laturi ei mahu.. Pitää alkaa katteleen siihen joku uudempi laturi ja tehä jalat sille kiinnitystä varten..

Volvo b-57
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Latausvika..
Kysyitkö jarejavillegallelta? Enonkosken purkaamolta.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 471
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Latausvika..
Mitä jos kävis romikselta hakemassa vanhan laturin kokoista putkea pätkän.
Putkiloon sitten hitsaisi kiinnikkeet uudelle laturille?
Uudet noin 100A laturit ovat aikas pieniä, varmaan onnistuisi.
Samalla voi lingota vanhan säätimen pois koska uudessa on sisäinen säädin.
Muista varmistaa laturin ilmankierto
Tällai suunnittelin tekeväni Scaniaan sitten kun sen laturi joskus porsii.
Paitsi, ettei Scania hajoa koskaan.

Putkiloon sitten hitsaisi kiinnikkeet uudelle laturille?
Uudet noin 100A laturit ovat aikas pieniä, varmaan onnistuisi.
Samalla voi lingota vanhan säätimen pois koska uudessa on sisäinen säädin.
Muista varmistaa laturin ilmankierto

Tällai suunnittelin tekeväni Scaniaan sitten kun sen laturi joskus porsii.

Paitsi, ettei Scania hajoa koskaan.


- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Latausvika..
Jos mittaukset näyttää laturin olevan kunnossa niin laturi on kunnossa.
Näyttää noita saavan 200 punnan hintaan ulkomailta ja osiakin näyttää löytyvän yllättävän hyvin, staattorikäämi 69 puntaa.
Näyttää noita saavan 200 punnan hintaan ulkomailta ja osiakin näyttää löytyvän yllättävän hyvin, staattorikäämi 69 puntaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Latausvika..
Tuo putkijuttu ei huono idea ollenkaan. Ei tosin hienon näkönen, mutta kukapa sinne kattelis.. Löytys riittävän paksuseinämästä putkea ja tekis plasmalla siihen tuuletusreikiä.. pitää vielä tosta toisesta paikasta kysästä laturia..
Se näytti sen, mitä pystyy mittaamaan identtisiä vastuksia. Diodeja ei voi mitata, ja ne on valamalla laitettu siihen, niin mitäpä noita johtoja alkaa enempää katkomaan. Joka joskus purkanu tuollasen, niin saattaa tajuta mitä tarkotan. Pitäs kaikki diodit ja johdotukset irrottaa, että pystys mittaileen. Tuo on niin romun näkönen tuo laturi, ettei sitä maksa vaivaa alkaa pajottaan. Laakeritki vinkuu. Ne maksaa jo 100e. Saati sitten lähtä reissuun ja toivoa, että pelittäs. Fakta on se, ettei se pelaa, jos siihen syöttää herätevirran, ja maan suoraan, eikä mitään tapahdu.
Se näytti sen, mitä pystyy mittaamaan identtisiä vastuksia. Diodeja ei voi mitata, ja ne on valamalla laitettu siihen, niin mitäpä noita johtoja alkaa enempää katkomaan. Joka joskus purkanu tuollasen, niin saattaa tajuta mitä tarkotan. Pitäs kaikki diodit ja johdotukset irrottaa, että pystys mittaileen. Tuo on niin romun näkönen tuo laturi, ettei sitä maksa vaivaa alkaa pajottaan. Laakeritki vinkuu. Ne maksaa jo 100e. Saati sitten lähtä reissuun ja toivoa, että pelittäs. Fakta on se, ettei se pelaa, jos siihen syöttää herätevirran, ja maan suoraan, eikä mitään tapahdu.
Volvo b-57
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Latausvika..
Diodit mitataan johtoliitäntöjen ja diodien jäähdytyslaatan väliltä kätevästi.
Diodien purkaminen on helppo juttu ja joissain malleissa voi vaihtaa yksitellenkin, ei tartte koko diodisiltaa uusia, mikä on kyllä suositeltavaa.
Tuo on pirun yksinkertaista tekniikkaa, aikoinaan tuli korjailtua enemmänkin.
Diodien purkaminen on helppo juttu ja joissain malleissa voi vaihtaa yksitellenkin, ei tartte koko diodisiltaa uusia, mikä on kyllä suositeltavaa.
Tuo on pirun yksinkertaista tekniikkaa, aikoinaan tuli korjailtua enemmänkin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Latausvika..
Torista löyty uus Delco remyn 70Ah laturi satasella. Tekasin sille juurikin Vanhan laturin paksusesta putkesta pidikkeen. Sen joutu tekeen niin, että laturin korvalliset tuli putken ulkopuolelle. Tein siitä sellasen kehikon, jossa korvalliset laterille ja saa pannoilla kiinni. Rosterista tietty
Kuvanki laittasin, jos tietäs mite tähän laitetaan.. voin tonne gallerian puolelle heittää. Huomenna pääsee vasta toimintaa testaan..

Volvo b-57
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Latausvika..
Kysyin muuten kaikki purkamot läpi, ni ei löytyny mistään. Toiseksi, eipä noita vanhoja laturin romuja kannata alkaa korjaamaan.
Volvo b-57
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Latausvika..
Tää nyt ei liity aivan tähä mut amisaikoina (14v sitten ) oli aina "delco romuista " diodisillat paskana ihan järestää. Tietty huonolla jäähdytyksellä ollut varmastikin suurin syy näihin ku ooppelit päästi oljuu hieman sinne ja siit alkoi. Niitä autosähköllä korjattiin ihan urakalla. Mitsun laturit ja possilaiset oli ihan kurkoja kestoltaan sillo. Nyt en tiiä onko mikää.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Latausvika..
Tämä Delco on jenkki versio, joita käytetään järeissä maansiirtokoneissakin. Tuskin samaa laatutasoa.. En tiedä..
Volvo b-57
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Latausvika..
Sillon amisaikoina14-17 v sitten meni muuten kaikista latureista diodisillat, kun oli liikaa poppeja 

Volvo b-57
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Latausvika..
Noniin. Äsken laitoin vehkeen tulille, mutta eipä se ihan mutkitta mennyt tämäkään. Tyhjäkäynnillä palaa latausvalo, mutta sitten, kun nostaa kierroksia ihan hitusen.. 100-200/ min valo sammuu kerrasta ja lataa sen 27 volttia.. Lieköhän laturin ominaisuus, että vaatii herääkseen enämpi jengaa..
Volvo b-57
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Latausvika..
Joo, tuo tuli itelläki mieleen täs, Eihän se aina vingu..Ei kerinny tänään enempää tehä, kun kasata ja käynnistää. (Pojilla lyhkäset päikkärit
) Voihan se olla, kun kiiltävässä maalissa hihnapyörätki..

Volvo b-57
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Latausvika..
Tai josse pyörii vikopäi
Anteeksi. ..väsyddää. ..

Anteeksi. ..väsyddää. ..
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Latausvika..
Omassa nepparissa laturi herää vasta, kun käyttää kierrokset siellä vajaassa tonnissa. Jos lyö tulille ja antaa roksuttaa tyhjäkäyntiä, niin lataus ei toimi, vaan vaatii kaasun polkaisun herätäkseen. Sen jälkeen latailee ihan tyhjäkäynnilläkin.
peltiliiteri.com
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Latausvika..
Joo, ei tuo muutu kummemmaksi, tyhjää ei hihna lyö. Kaikkista kummallisin juttu, kun irrotin laturin päästä mittauksen ajaksi virtakaapelin, joka menee pääreleelle, niin latausvalo sammuu?? Miten tämä voi olla ees mahollista 
.. Siis laturisa kiinni edelleen valolta tuleva johto ja tietty maa..

.. Siis laturisa kiinni edelleen valolta tuleva johto ja tietty maa..
Volvo b-57
-
- Kuski
- Viestit: 23
- Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
- Location: Kittilä
Re: Latausvika..
Jos tuossa on sen verran viisas jännitteensäädin että se ei anna magnetointivirtaa kun vertailujännitetieto puuttuu laturin B+:n ollessa irti. Silloin latauksen valokaan ei pala, koska sehän maadoittuu perinteisessä kytkennässä laturin magnetointipiirin kautta.
Eli tuossa olisi estetty se, että jos vertailujännitekytkentä irtoaa niin laturi ei ala lataamaan täysillä koska jännitteensäädin luulee jännitteen olevan nolla. Silloin jännitteet autossa karkaisi korkealle.
Se, että miksi laturi ei herää tyhjäkäynnillä johtuu siitä että se ei saa tarpeeksi esimagnetointivirtaa latausvalon kautta jolloin tyhjäkäyntikierrokset ei tuolla magnetointivirralla riitä nostamaan staattorin jännitettä riittävästi jotta se alkaisi ruokkimaan magnetointipiiriä normaalisti kenttädiodien kautta.
Eli pitäisi laittaa isompi polttimo tai rinnalle vastus jolloin esimagnetointivirta on suurempi ja lataus käynnistyy jo tyhjäkäynnillä.
Eli tuossa olisi estetty se, että jos vertailujännitekytkentä irtoaa niin laturi ei ala lataamaan täysillä koska jännitteensäädin luulee jännitteen olevan nolla. Silloin jännitteet autossa karkaisi korkealle.
Se, että miksi laturi ei herää tyhjäkäynnillä johtuu siitä että se ei saa tarpeeksi esimagnetointivirtaa latausvalon kautta jolloin tyhjäkäyntikierrokset ei tuolla magnetointivirralla riitä nostamaan staattorin jännitettä riittävästi jotta se alkaisi ruokkimaan magnetointipiiriä normaalisti kenttädiodien kautta.
Eli pitäisi laittaa isompi polttimo tai rinnalle vastus jolloin esimagnetointivirta on suurempi ja lataus käynnistyy jo tyhjäkäynnillä.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Latausvika..
Hmm.. tuohan kyllä selittää kaiken. Sitä mietin kans, että jollei vaan kierrokset riitä herättämään laturia. Tuossahan on aika pieni siivapyörä kampiakselilla D=160mm ja laturin jotain 100mm luokkaa. Saman kokonen oli vanhassakin laturissa..
Volvo b-57
Re: Latausvika..
Tämähän on Kaanioissa (ainakin 3-sarja, myös monet tuntemani mekaanisella syöttöpumpulla varustetut 4-sarjalaiset) ominaisuus. En tiedä, onko tämä ominaisuus ollut niissä jo uutena, vai ilmestynyt vasta vanhuuden päivillä?pelti kirjoitti:Omassa nepparissa laturi herää vasta, kun käyttää kierrokset siellä vajaassa tonnissa. Jos lyö tulille ja antaa roksuttaa tyhjäkäyntiä, niin lataus ei toimi, vaan vaatii kaasun polkaisun herätäkseen. Sen jälkeen latailee ihan tyhjäkäynnilläkin.
- Miikka_R
- Kippari
- Viestit: 56
- Liittynyt: 10 Helmi 2016 23:25
- Truck: Layland
- Location: Vantaa/Martinlaakso
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Latausvika..
Mutu juttua. Mutta voisiko olla ominaisuus jolla haluttu että moottori lämpiää eka tyhjäkäynnillä eikä laturi kuormita sitä ja vasta kun lähtee ajamaan alkaa laturi toimimaan joko magnetoinin kautta tai sitten releen aktivoinnilla?
Re: Latausvika..
Liittyykö muuten "pelti" sulla tuo latauksen herääminen öljynpaineeseen (merkkivaloon) mitenkään?
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Latausvika..
En ole huomannut yhteyttä niiden välillä. Tuosshan alkaa melkoinen piipatus, jos vaikka laittaa robotille D:n päälle, jos ei ole latausta (siis sammuttanut latausvaloa Pikku kaasun polkaisulla.)
peltiliiteri.com