APUA!!Volvo b10m -94
-
- Kippari
- Viestit: 56
- Liittynyt: 28 Touko 2012 19:15
- Truck: Volvo Carrus 9700H
- Location: Oulu
APUA!!Volvo b10m -94
Auto ei käynnisty talven jäljiltä,jakajapumpulle tulee diesel,suuttimen putkille ei!Mekaanien pumppu,sähköpäällä,onko pumpun sisällä sammutin?paksu kaapeli tulee pumpun perään,onko kellään tietoa mikä piuha sammuttimelle,voisi mitata tuleeko jännite!?moottorin tyyppi thd103kd!
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Varsinainen sammutinhan noissa on mekaaninen, sitä ohjataan jollain sähkövermeellä, joka voi olla jumissa. Sen sammuttimenhan näkee ihan silmällä selvästi siinä koneen päällä, siinä on sellainen vipu jota varrella tökätään.
-
- Kippari
- Viestit: 56
- Liittynyt: 28 Touko 2012 19:15
- Truck: Volvo Carrus 9700H
- Location: Oulu
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Sammutin eliminoitu pois,tarkoitin onko pumpun sisällä joku magneettiventtiili joka sulkee polttoaineen menon?
Re: APUA!!Volvo b10m -94
No säädin jolla syöttöä säädellään, vaikkei se nyt varsinaisesti magneettiventtiili olekaan.
Se varsinainen sammutinhan voi olla myös sisäisesti jumiutunut vaikka vipu olisikin auki.
Kannattaisi ehkä aloittaa tutkimalla saako tietokone sähköä.
Se varsinainen sammutinhan voi olla myös sisäisesti jumiutunut vaikka vipu olisikin auki.
Kannattaisi ehkä aloittaa tutkimalla saako tietokone sähköä.
-
- Kippari
- Viestit: 56
- Liittynyt: 28 Touko 2012 19:15
- Truck: Volvo Carrus 9700H
- Location: Oulu
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Nyt meni ohi,eli mistä tietokoneelta mitatataan. 

Re: APUA!!Volvo b10m -94
En tiedä, mutta sähköä se haluaa että se toimii.
Yleisesti siis, vika ei vaikuta mekaaniselta jos se sammutin toimii oikein, sähköaivossa jotain ongelmaa jolloin sähkönpuute on se joka ensimmäisenä kannattaa tutkia. Jos sulla on alustan sähkökaavio, niin se helpottaa kummasti, jos ei, niin vaan kaikkien sulakkeiden tarkistus ja putsaus.
Yleisesti siis, vika ei vaikuta mekaaniselta jos se sammutin toimii oikein, sähköaivossa jotain ongelmaa jolloin sähkönpuute on se joka ensimmäisenä kannattaa tutkia. Jos sulla on alustan sähkökaavio, niin se helpottaa kummasti, jos ei, niin vaan kaikkien sulakkeiden tarkistus ja putsaus.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: APUA!!Volvo b10m -94
-88 B10M autossani jumitti kerran tuo sammutusvipu. Saihan ½-akkua sahata ennen kuin tajusin solenoidia tutkia. Niin - ja ruuma täynnä tavaraa ja auto ei ollut kotipihassa. Vaan mr. Murphyn luona Jämijärvellä.
Katso kohta kerrallaan
- saako starttimoottori virtaa
- toimiiko sammutussolenoidi oikein ( paineet ulkoisella komuralla )
- sulakkeet, releet
- ilmaa polttoainejärjestelmässä
..onhan noita...
Katso kohta kerrallaan
- saako starttimoottori virtaa
- toimiiko sammutussolenoidi oikein ( paineet ulkoisella komuralla )
- sulakkeet, releet
- ilmaa polttoainejärjestelmässä
..onhan noita...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kippari
- Viestit: 56
- Liittynyt: 28 Touko 2012 19:15
- Truck: Volvo Carrus 9700H
- Location: Oulu
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Ulkoisesti laitettu ilmaa,starttaa vaan ei käynnisty!Semmonen vika nyt ilmenny et ku virta päälle,vaihdelaatikon valo syttyy ja noin 5sek rele napsahtaa ja valo sammuu,mut virrat jää päälle vaikka kääntää avaimen 0-asentoon?!Päävirrasta sit sammutettava virta!Kun laittaa vaihteen puoli-pykälään,valo syttyy ja virrat saa pois avaimesta..vapaalla ei saa virtoja pois...
Ilmattu jakajapumpulta,meno ja paluusta tulee nafta kun löysää putken mutteria,mut ei mene nafta suuttimille asti,eli onko pumpun sisällä joku magneettiventtiili joka estää pääsyn suuttimille?
Pumpun päällä olevassa sammuttimella "tappi"sisä-asennossa,tulee käsin vetämällä ulos,ei vaikutusta kun starttaa!
Onko kellään kuvaa sammuttimesta?
Ilmattu jakajapumpulta,meno ja paluusta tulee nafta kun löysää putken mutteria,mut ei mene nafta suuttimille asti,eli onko pumpun sisällä joku magneettiventtiili joka estää pääsyn suuttimille?
Pumpun päällä olevassa sammuttimella "tappi"sisä-asennossa,tulee käsin vetämällä ulos,ei vaikutusta kun starttaa!
Onko kellään kuvaa sammuttimesta?
-
- Kippari
- Viestit: 56
- Liittynyt: 28 Touko 2012 19:15
- Truck: Volvo Carrus 9700H
- Location: Oulu
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Löytyykö ko autoon sähkökaaviota?
Entä pumpun "perässä"olevaan pistokkeeseen mikä on mikäkin?
Entä pumpun "perässä"olevaan pistokkeeseen mikä on mikäkin?
-
- Kansleri
- Viestit: 1052
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Koitas tartata niin,että keppi on siinä asennossa missä virrat saa avaimesta pois?
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Tuosa edellisessä kuvassa näkyy sammuttimen vipu äärioikealla, se josta lähtee myös vaijeriracingteam kirjoitti:
Onko kellään kuvaa sammuttimesta?
-
- Kippari
- Viestit: 56
- Liittynyt: 28 Touko 2012 19:15
- Truck: Volvo Carrus 9700H
- Location: Oulu
Re: APUA!!Volvo b10m -94
On startattu joka asennossa,tuo pakojarrusammutin eliminoitu edellisen omistajan toimesta pois käytöstä..ei vaan käynnisty!!
Onko näissä mitään ajonestoa joka estää naftan menon?Virtalukon Pohjankin vaihdoin,ei apua!
Onko näissä mitään ajonestoa joka estää naftan menon?Virtalukon Pohjankin vaihdoin,ei apua!
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Mä olen kyllä ollut siinä käsityksessä että kun avaimestakääntää niin se aktivoi juuri tuon sammutinvivun, mutta enkyllä tosiaan ole koskaan koneenpäällä ollut sitä vakoilemassa.
Tosiaan jos sinne nafta tulee, mutta ei suutinputkelle asti, niin sähkön puutteeseenhn se viittaa.
Tosiaan jos sinne nafta tulee, mutta ei suutinputkelle asti, niin sähkön puutteeseenhn se viittaa.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Mites virtalukonpohja? Ei ollu kallis osa, ja sit ois ainaki yks juttu poissulettu...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Väännä tuo vipu tappia vasten, meneekö? Se näyttäs olevan nyt sammutusasennossa (kuva vähän pyllystä) Pumpussa ei käsittääkseni ole muuta sammutusta tekevää kuin tuo, vai onko tuossa muka jotain älyä? Rivipumppu? Jos naftaa ei tule suuttimelle asti niin ruokahan sieltä puuttu ja siksi ei käy.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kippari
- Viestit: 56
- Liittynyt: 28 Touko 2012 19:15
- Truck: Volvo Carrus 9700H
- Location: Oulu
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Ei ole vipu sammutus-asennossa,testattu molemmin päin!
Liittimeen tulee ainakin 24v,8v ja jotain 3v, liitin 7-napainen...tietäis vaan et mikä on mikäkin?!
Löytyykö keltään alustan sähkökaaviota?
Liittimeen tulee ainakin 24v,8v ja jotain 3v, liitin 7-napainen...tietäis vaan et mikä on mikäkin?!
Löytyykö keltään alustan sähkökaaviota?
-
- Varakuski
- Viestit: 7
- Liittynyt: 25 Touko 2015 14:15
- Truck: Volvo B12
- Location: Länsi-Uusimaa
- Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Tarkista moottoritilan sähkökeskus ettei kaukostartti/ huolto mode ole päällä.
Takamoottori mallissa on ainakin mahdollista ohittaa kojelaudan piiri.
Takamoottori mallissa on ainakin mahdollista ohittaa kojelaudan piiri.
Re: APUA!!Volvo b10m -94
tere.killautelkaas tuommoseen nummeroon kuin 0509116550/Atso, jos vikaa ei ole löydetty...
... älä huoli, kyllä se vielä vituiks menee...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Onks siinä palonilmaisimet paikallaan konehuoneessa?
-
- Kippari
- Viestit: 56
- Liittynyt: 28 Touko 2012 19:15
- Truck: Volvo Carrus 9700H
- Location: Oulu
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Löytyykö foorumilta pumppu-tietäjää joka ymmärtää sähköpään päälle jotain??!
Vika paikannettu sähköpäähän, sammutin tappi sähköpään sisällä ei sano mitään,eli ei työnnä pumpun akselia että polttoaine pääsis pumpulta suuttimille!
Sähköpää irroitettu, sen testaukseen tarvisi apua!
Vika paikannettu sähköpäähän, sammutin tappi sähköpään sisällä ei sano mitään,eli ei työnnä pumpun akselia että polttoaine pääsis pumpulta suuttimille!
Sähköpää irroitettu, sen testaukseen tarvisi apua!
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Mikä on sähköpää? Kuvaa? Sammutin vai tappi, kuva? Tuo vipu on vain mekaaninen, ja sitä kai tapauksessasi ohjataan sähköisellä servolla? Jos tuo vipu on kuvasta ulospäin asennossa ,niin sillon pisä käydä. Tuo vaiveri kuvassa on tappokatkaisin, kun elektroniikka tai pneumatiikka (itsellä sammutin oli paineilmala) pettää saa moottorin sammumaan mekaanisesti vetämällä tuon vivun, jolloin syöttö katkeaa.
Jos vipu on varmasti "käyntiasennossa" niin sitten lutkulla ilmat pois. Tuo on niin yksinkertainen systeemi kun olla ja voi. Voi vaatia minuuttien starttauksen vartin lutkutuksen jälkeen, älä polta starttia eläkä riko akkuja.
PESE koneen päällinen kun eihän tuo vipu varmaan pääse edes liikkumaan esteettä.
Lutku: http://www.volvodemort.com/technical/vo ... age116.jpg
Löysää ruuvia ja lutkuta niin kauan että naftaa tulee: http://www.volvodemort.com/technical/vo ... age117.jpg
Se että sammutinsolenoidi on sähköllä ei tee vielä tietokonetta siitä -70 luvun moottorista. Jos siinä on tämmönen: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... or_EDC.jpg niin ennakkoa ja jotain muuta ilmeisesti säädetään sähköllä. En usko sen vikaan vaan ilmaan ja tuon MEKAANISEN sammuttimen asentoon.
Tämä on vain arvaus, mutta itse tarkistaisin nuo perusjutut...
http://www.autodataonline.com.au/ThinCl ... ineedc.htm Tuonkin mukaan annosteluun liittyy...
Jos vipu on varmasti "käyntiasennossa" niin sitten lutkulla ilmat pois. Tuo on niin yksinkertainen systeemi kun olla ja voi. Voi vaatia minuuttien starttauksen vartin lutkutuksen jälkeen, älä polta starttia eläkä riko akkuja.
PESE koneen päällinen kun eihän tuo vipu varmaan pääse edes liikkumaan esteettä.
Lutku: http://www.volvodemort.com/technical/vo ... age116.jpg
Löysää ruuvia ja lutkuta niin kauan että naftaa tulee: http://www.volvodemort.com/technical/vo ... age117.jpg
Se että sammutinsolenoidi on sähköllä ei tee vielä tietokonetta siitä -70 luvun moottorista. Jos siinä on tämmönen: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... or_EDC.jpg niin ennakkoa ja jotain muuta ilmeisesti säädetään sähköllä. En usko sen vikaan vaan ilmaan ja tuon MEKAANISEN sammuttimen asentoon.
Tämä on vain arvaus, mutta itse tarkistaisin nuo perusjutut...
http://www.autodataonline.com.au/ThinCl ... ineedc.htm Tuonkin mukaan annosteluun liittyy...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: APUA!!Volvo b10m -94
jos sulla on sähköpää irti niin liikkuuko se säätötanko joka kääntelee elementtejä kevyesti, jos ei niin se on jäänyt nolla asentoon ja periaatteessa se sammuu myös tuolla säätötangolla, jos tarttuilee niin pumppu sepälleReddewil kirjoitti:Mikä on sähköpää? Kuvaa? Sammutin vai tappi, kuva? Tuo vipu on vain mekaaninen, ja sitä kai tapauksessasi ohjataan sähköisellä servolla? Jos tuo vipu on kuvasta ulospäin asennossa ,niin sillon pisä käydä. Tuo vaiveri kuvassa on tappokatkaisin, kun elektroniikka tai pneumatiikka (itsellä sammutin oli paineilmala) pettää saa moottorin sammumaan mekaanisesti vetämällä tuon vivun, jolloin syöttö katkeaa.
Jos vipu on varmasti "käyntiasennossa" niin sitten lutkulla ilmat pois. Tuo on niin yksinkertainen systeemi kun olla ja voi. Voi vaatia minuuttien starttauksen vartin lutkutuksen jälkeen, älä polta starttia eläkä riko akkuja.
PESE koneen päällinen kun eihän tuo vipu varmaan pääse edes liikkumaan esteettä.
Lutku: http://www.volvodemort.com/technical/vo ... age116.jpg
Löysää ruuvia ja lutkuta niin kauan että naftaa tulee: http://www.volvodemort.com/technical/vo ... age117.jpg
Se että sammutinsolenoidi on sähköllä ei tee vielä tietokonetta siitä -70 luvun moottorista. Jos siinä on tämmönen: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... or_EDC.jpg niin ennakkoa ja jotain muuta ilmeisesti säädetään sähköllä. En usko sen vikaan vaan ilmaan ja tuon MEKAANISEN sammuttimen asentoon.
Tämä on vain arvaus, mutta itse tarkistaisin nuo perusjutut...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Tuossa jos haluaa nyt tutkia sitä "sähköä" https://www.youtube.com/watch?v=hPA0LxK_G2E
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kippari
- Viestit: 56
- Liittynyt: 28 Touko 2012 19:15
- Truck: Volvo Carrus 9700H
- Location: Oulu
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Tuo mekaaninen sammutin toimii,samassa tuo ulkoinen mötikkä pakokaasujarru,eli kun painat jalalla jarrua,paine-ilmalla työntää tangon ulos ja katkaisee syötön!
Tuo vipu,jossa vaijeri,hätäkatkaisu!
Pumpun sähköpäässä "tappi" jota ed.mainitut liikuttaa vain sammutin asentoon,nyt ongelma et sähkö ei liikuta tuota samaa tankoa toiseen suuntaan ja näin ollen päästä naftaa pumpulta etiäpäin!!
Virta tulee ja maadoituskin eli säädinpää rikki!
Tuo vipu,jossa vaijeri,hätäkatkaisu!
Pumpun sähköpäässä "tappi" jota ed.mainitut liikuttaa vain sammutin asentoon,nyt ongelma et sähkö ei liikuta tuota samaa tankoa toiseen suuntaan ja näin ollen päästä naftaa pumpulta etiäpäin!!
Virta tulee ja maadoituskin eli säädinpää rikki!
-
- Kippari
- Viestit: 56
- Liittynyt: 28 Touko 2012 19:15
- Truck: Volvo Carrus 9700H
- Location: Oulu
Re: APUA!!Volvo b10m -94
Ja kiitos videosta,nyt tietää ohmi-arvot, helpottaa kummasti,