Ai vitsi että on vähän ajettu, pakko olla kunnossa? Eihän tuota ole ajettu edes sisään vielä! Kirjastobiili olisi kyllä kans ihan kiva aihio, mutta lattia on melko matalalla, ikkunoita ei ole ja ovikin on siellä kyljessä. Paljonkohan tuosta on tarjottu tai mitä tuollaisesta joutuisi maksamaan? Aika uusi on kuitenkin.Reino-Ratti kirjoitti:Että aihiota etsimässä...
Oheisessa linkissä aika aika kiinnostava kirjastoauto. Tarjouskilpaan ehtii vielä mukaan...
http://www.urjala.fi/attachments/Hallin ... toauto.pdf
T. J.
Tietoja kaivataan sopivasta linjurista
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Vähän ovat ajettuja mutta ihan koko totuus se ei ole. Ne nimittäin on käynnissä talvisin koko päivän. Joskaan se ei kamaluuksia moiselle tee. 80-luvun lopun Vähämaat ja Kiitokorit on menny n 8000€ hintaan. Se on edukas sillä noissa tulee monesti wc, hyvät akkulaturit, sisällä sähköt, invertterit ja jopa nastarenkaat jne.. Huollettukin on kaupingin piikkiin merkkiliikkeessä. Toki yksilöitä on suuntaan jos toiseen. Tämän auton hinta on tietty paljon korkeampi johtuen auton iästä.Reddewil kirjoitti: Paljonkohan tuosta on tarjottu tai mitä tuollaisesta joutuisi maksamaan? Aika uusi on kuitenkin.
Veikkaan että tässä kuten monessa muussakin kunnassa on tilanne se että kunnat yhdistävät kirjastoautopalvelut. Jos auto ennen ajoi kunnassa 2 päivää niin nyt se siis ajaa 4-5 päivää mutta 2 eri lähikunnan alueella. Säästöä syntyy kaikille ja ajot ajetaan uudemmalla autolla mikä käytössä on. Normaali hankintaväli on näillä n.20 vuotta.
HUOM! Ilmoituksessa pituus on ilmoitettu 12,1m. Jos tämä pitää kutinsa(epäilen) niin tämä vaati poikkeusluvan jos mielii C kortillisen matkailuauton tehdä. Auton max. mitta on tässä luokassa 12m. Ja lupahan anotaan liikenneministeriöstä. Sen tähän saa, mutta maksaa muistaakseni 350€ joka sekään ei vielä mitään mutta käsittelyaika on n. puoli vuotta. Tänä aikana ei siis autoa voi katsastaa tuollaiseksi ilman tuota lupaa.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Tuo on totta että käydä ryskyttävät päivät, mutta kumpi on kuluttavampaa, ajaa päivä vai käyttää tyhjäkäynnilläjone-51k kirjoitti: Vähän ovat ajettuja mutta ihan koko totuus se ei ole. Ne nimittäin on käynnissä talvisin koko päivän. Joskaan se ei kamaluuksia moiselle tee. 80-luvun lopun Vähämaat ja Kiitokorit on menny n 8000€ hintaan.
HUOM! Ilmoituksessa pituus on ilmoitettu 12,1m. Jos tämä pitää kutinsa(epäilen) niin tämä vaati poikkeusluvan jos mielii C kortillisen matkailuauton tehdä.

Tuon huomasin kyllä että mitta meni 12m:n yli, ja jos se otteessa lukee, niin siihenhän se töppää. Eli bussia katsellaan tästä eteenpäin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Tässä vinkki myytävästä myymäläautosta. Paikallinen kauppias lopettaa myymäläauto toiminnan ja myy autonsa pois. Ilmoitus Turun sanomissa lauantaina 22.9.
"MB 1317 -87 isot kylmätilat, kaikki kunnossa, kats. voimassa 2008 syksyyn, ollut uudesta asti sama kuljettaja, jolta voi tiedustella. Ilmoittajan puh. n:o 0500-228 035".
"MB 1317 -87 isot kylmätilat, kaikki kunnossa, kats. voimassa 2008 syksyyn, ollut uudesta asti sama kuljettaja, jolta voi tiedustella. Ilmoittajan puh. n:o 0500-228 035".
WIIMA/VOLVO B57 -71
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
En löytänyt kuvaa vastaavasta laitoksesta, en edes ilman kauppa-autoa. Epäilen että tuollaisessa myymäläautossa tulee samat "ongelmat" kuin kirjastoautossa, eli ikkunat uupuu ja kori on liian matala. Toisaalta en tarvitse niitä jääkaappejakaan =) Toisaalta saunan tilalle saisi kylmähoidon!TeuSki kirjoitti:Tässä vinkki myytävästä myymäläautosta. Paikallinen kauppias lopettaa myymäläauto toiminnan ja myy autonsa pois. Ilmoitus Turun sanomissa lauantaina 22.9.
"MB 1317 -87 isot kylmätilat, kaikki kunnossa, kats. voimassa 2008 syksyyn, ollut uudesta asti sama kuljettaja, jolta voi tiedustella. Ilmoittajan puh. n:o 0500-228 035".
Olikos kellään kuvia tai tietoja niistä märkätiloista, miten sen lasikuidun kanssa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Miksi se olisi käynnissä koko päivän ??? Webasto on keksitty ja esim minun autossa se jopa toimii.Reddewil kirjoitti:Tuo on totta että käydä ryskyttävät päivät, mutta kumpi on kuluttavampaa, ajaa päivä vai käyttää tyhjäkäynnilläjone-51k kirjoitti: Vähän ovat ajettuja mutta ihan koko totuus se ei ole. Ne nimittäin on käynnissä talvisin koko päivän. Joskaan se ei kamaluuksia moiselle tee. 80-luvun lopun Vähämaat ja Kiitokorit on menny n 8000€ hintaan.
HUOM! Ilmoituksessa pituus on ilmoitettu 12,1m. Jos tämä pitää kutinsa(epäilen) niin tämä vaati poikkeusluvan jos mielii C kortillisen matkailuauton tehdä.Ei silti, tuo kirjastokori vaan ei oikein sovellu minun käyttöön, vaikka se valokatto olisikin aika kiva toisaalta.
Tuon huomasin kyllä että mitta meni 12m:n yli, ja jos se otteessa lukee, niin siihenhän se töppää. Eli bussia katsellaan tästä eteenpäin.
-Jussi-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Muodostuukohan tässä porukoille käsitys että kiitokorit ja vähämaat maksaa aina 8000e.
Hintahaitari on ja pitääkin olla kohtuullisen laaja kun kyseessä on erikoisemmat harvinaisemmat ja yksilöllisemmät autot. Eri asia kun myytään normaalia kansan passatia tai avensista, niistä saa hinnan näkemättä ja kokematta, mutta vastaavia hinnoittelumenetelmiä ei onneksi ole raskaalla puolella. onneksi siksi että auton kunto ja varustelu vaikuttaisi hintaan jolla kauppa tehdään. Verraten esimerkiksi kuorma-autoon, menkäet nettikoneeseen ja kattokaat mitä saa 8000 tonnilla
Toisaalta joku vanhakin aihio, esim. aiemmin mainittu speed queen (menikö oikein) saattaa olla superhyvä verraten samanmallisiin jonkun muun pitämään täyteen louskuun. Ite saatan alkaa vaahtoamaan hinnoitteluaiheesta herkästi kun on tuo poikasen myynti vielä tuoreessa muistissa. Mokoma arpajais autokauppias tarjosi vaihdossa siitä kymmenentuhatta euroa vähemän mitä siitä myydessä sain, myyjän perustelu oli että ei näistä voi pyytää enempää
kun kaikki nettiautossa silti samanmalliset lommoset leimattomat putkimiesten kaasupullopakutkin oli kalliimpia kun minun matkailuauto, ei voinu millään matematiikalla käsittää tuommosta ryöstöhommaa, mielessä kävi että kuonoon tulee mutta onneksi vaimo tarjosi myyjälle karkkia että kun näytät olevan aivan karkkipussitason kauppias ja varmaa on ettei jalallakaan astuta siihen liikkeeseen koskaan. Autokauppiaat siinä sitten nyt raapii pääätään kun myynti laskee, siellä korjataan työn hedelmää
:
Jos jotakuta kiinnostaa tuo Oulun Onnikan vanha Scania BR Lahti 32 nii voisin käydä sitä joku päivä kattomassa / testaamassa jos vaan sovitte myyjän kanssa. Voisin tietää korista jotain kun itellä samanlainen koppa. Ko. firman omistaja käväisi juttusilla aikanaan kun olin ekaa kertaa konttuurilla muutoskatsastukseen menossa ja kyseli että josko tekisin hällekin siitä scaniasta....
Moni kaveri on maksanut 5000 bussista joka ei ole leimassa, ei ajokunnossakaaan, renkaat loppu, hirveät hitsaussessiot, kone hajalla tms isompaa. Toisaalta leimattu hyvä vanhempi bussi saattanut maksaa paljonkin enemmän. Mutta eipä ole ollut sitten suurta laittamistakaan muutaku suoraan kalustaa. Tai siten sitäkin laitellaan koskapa on vanha ja miljonia ajettu.
summa summarum, muuttujia on paljon ja kauppa on aina kahden osapuolen välinen.
Hintahaitari on ja pitääkin olla kohtuullisen laaja kun kyseessä on erikoisemmat harvinaisemmat ja yksilöllisemmät autot. Eri asia kun myytään normaalia kansan passatia tai avensista, niistä saa hinnan näkemättä ja kokematta, mutta vastaavia hinnoittelumenetelmiä ei onneksi ole raskaalla puolella. onneksi siksi että auton kunto ja varustelu vaikuttaisi hintaan jolla kauppa tehdään. Verraten esimerkiksi kuorma-autoon, menkäet nettikoneeseen ja kattokaat mitä saa 8000 tonnilla





Jos jotakuta kiinnostaa tuo Oulun Onnikan vanha Scania BR Lahti 32 nii voisin käydä sitä joku päivä kattomassa / testaamassa jos vaan sovitte myyjän kanssa. Voisin tietää korista jotain kun itellä samanlainen koppa. Ko. firman omistaja käväisi juttusilla aikanaan kun olin ekaa kertaa konttuurilla muutoskatsastukseen menossa ja kyseli että josko tekisin hällekin siitä scaniasta....
Moni kaveri on maksanut 5000 bussista joka ei ole leimassa, ei ajokunnossakaaan, renkaat loppu, hirveät hitsaussessiot, kone hajalla tms isompaa. Toisaalta leimattu hyvä vanhempi bussi saattanut maksaa paljonkin enemmän. Mutta eipä ole ollut sitten suurta laittamistakaan muutaku suoraan kalustaa. Tai siten sitäkin laitellaan koskapa on vanha ja miljonia ajettu.
summa summarum, muuttujia on paljon ja kauppa on aina kahden osapuolen välinen.
Tulevaisuus on sähköinen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Tuon 8000€ laitoin tuohon ihan sen perusteella että olen seurannut 2 vuoden ajan noiden toteutuneita kauppahintoja. Ehkä 20 myytyä autoa. Ne ovat julkista infoa ja löytyvät kunnan/kaupungin kokouspöytäkirjoista verkosta. Ihmiset ja firmat tarjoavat noista 1000-15000€ välille. Keskihinta pörrää tuossa 8000 kieppeillä. Tietty ikä ja varustelu jne vaikuttaa.
- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Taisipa olla tuo meidän kauhistus, olla melko edullinen, kun ottaa huomioon, jotta oli pitkälti rakennettu. Nettiautosta ostettiin ja pyynnistä tingattiin n. 35 % .
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
esim meidän scaniasta oli hajottamo luvannut 2000-2500e ja vähän enemmän lukee kuitissa. -80 alkupuolen matalat ja huonoilla varusteilla olevat rakentamattomat autot ei mielestäni saa paljoa maksaakaan, koska tuo paalaamo on kylähullun omistajan ainut vaihtoehto



Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Millaista autoa tarkoitat 80-luvun alkupuolen matalalla? Matalalattiabussiako?motoku kirjoitti:-80 alkupuolen matalat ja huonoilla varusteilla olevat rakentamattomat autot ei mielestäni saa paljoa maksaakaan, koska tuo paalaamo on kylähullun omistajan ainut vaihtoehto![]()
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
No nyt pulppuaa uusia kysymyksiä, no joo selviäsi nämäkin kun ottaisi mittanauhan kätöseen ja lähtisi busseilla ajelemaan... No mutta kun teillä seisoo erilaiseja vehkeitä pihassa, niin missä korimalleissa on minkälaiset sisäkorkeudet?
Eli keskikäytävän ja istuinosan korkeus lattiasta kattoon?
Voiko istuinosan laskea käytävän tasolle?
Voiko käytävää laskea, ja istuinosaa myös samalla tasolle?
Paljonko maksimi sisäkorkeus eri korimalleissa?
Olisi hienoa jos moni vastaisi näihin kysymyksiin, koska matalaan bussiin on huono rakentaa toimivaa saunaa. 190cm korkeus (sisältäen eristeet) + kiukaalle potero n.30cm voisi jo riittää...
Edelleen kiittäen, Sami
Eli keskikäytävän ja istuinosan korkeus lattiasta kattoon?
Voiko istuinosan laskea käytävän tasolle?
Voiko käytävää laskea, ja istuinosaa myös samalla tasolle?
Paljonko maksimi sisäkorkeus eri korimalleissa?
Olisi hienoa jos moni vastaisi näihin kysymyksiin, koska matalaan bussiin on huono rakentaa toimivaa saunaa. 190cm korkeus (sisältäen eristeet) + kiukaalle potero n.30cm voisi jo riittää...
Edelleen kiittäen, Sami
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Kyllä mun käsittääkseni sisäkorkeudet on luokkaa alle 2m (veikkaan 180-190)
käytännössä toi sauna onnistuu parhaiten mahuriauton takapäähän 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Just tuollaista kävin katsomassa Heinolassa kesällä....ei kiinnostanut, monestakin syystä. Yksi oli se, että auto oli aika epäsiistin oloinen vaikka kone kävikin hyvin. Kori oli jo aika heikossa kunnossa sisältä ja päältä...Reddewil kirjoitti:En löytänyt kuvaa vastaavasta laitoksesta, en edes ilman kauppa-autoa. Epäilen että tuollaisessa myymäläautossa tulee samat "ongelmat" kuin kirjastoautossa, eli ikkunat uupuu ja kori on liian matala. Toisaalta en tarvitse niitä jääkaappejakaan =) Toisaalta saunan tilalle saisi kylmähoidon!TeuSki kirjoitti:Tässä vinkki myytävästä myymäläautosta. Paikallinen kauppias lopettaa myymäläauto toiminnan ja myy autonsa pois. Ilmoitus Turun sanomissa lauantaina 22.9.
"MB 1317 -87 isot kylmätilat, kaikki kunnossa, kats. voimassa 2008 syksyyn, ollut uudesta asti sama kuljettaja, jolta voi tiedustella. Ilmoittajan puh. n:o 0500-228 035".
Olikos kellään kuvia tai tietoja niistä märkätiloista, miten sen lasikuidun kanssa?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Mikä toi sun dösä <- on, setran korilla mutta mikä millä rungolla/moottorilla ja kerro sisäkorkeus ym. speksit...? Sorry, amatöörin kysymyksetMatkamese kirjoitti:Just tuollaista kävin katsomassa Heinolassa kesällä....ei kiinnostanut, monestakin syystä. Yksi oli se, että auto oli aika epäsiistin oloinen vaikka kone kävikin hyvin. Kori oli jo aika heikossa kunnossa sisältä ja päältä...Reddewil kirjoitti:En löytänyt kuvaa vastaavasta laitoksesta, en edes ilman kauppa-autoa. Epäilen että tuollaisessa myymäläautossa tulee samat "ongelmat" kuin kirjastoautossa, eli ikkunat uupuu ja kori on liian matala. Toisaalta en tarvitse niitä jääkaappejakaan =) Toisaalta saunan tilalle saisi kylmähoidon!TeuSki kirjoitti:Tässä vinkki myytävästä myymäläautosta. Paikallinen kauppias lopettaa myymäläauto toiminnan ja myy autonsa pois. Ilmoitus Turun sanomissa lauantaina 22.9.
"MB 1317 -87 isot kylmätilat, kaikki kunnossa, kats. voimassa 2008 syksyyn, ollut uudesta asti sama kuljettaja, jolta voi tiedustella. Ilmoittajan puh. n:o 0500-228 035".
Olikos kellään kuvia tai tietoja niistä märkätiloista, miten sen lasikuidun kanssa?

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Minulla on Ajokki 7000 kori vm. 1980 keskikäytävän keskikohdan korkeus on 193cm. levitin käytävää keittiön kohdalla mutta se ei ole helppoa koska reunassa on koria kannattava palkki = runkoosa jota ei voi poistaa korvaamatta sitä uudella.Reddewil kirjoitti:No nyt pulppuaa uusia kysymyksiä, no joo selviäsi nämäkin kun ottaisi mittanauhan kätöseen ja lähtisi busseilla ajelemaan... No mutta kun teillä seisoo erilaiseja vehkeitä pihassa, niin missä korimalleissa on minkälaiset sisäkorkeudet?
Eli keskikäytävän ja istuinosan korkeus lattiasta kattoon?
Voiko istuinosan laskea käytävän tasolle?
Voiko käytävää laskea, ja istuinosaa myös samalla tasolle?
Paljonko maksimi sisäkorkeus eri korimalleissa?
Olisi hienoa jos moni vastaisi näihin kysymyksiin, koska matalaan bussiin on huono rakentaa toimivaa saunaa. 190cm korkeus (sisältäen eristeet) + kiukaalle potero n.30cm voisi jo riittää...
Edelleen kiittäen, Sami
Takatallin korkeus minulla on 230 cm n.
Onko havaintoa M1 luokassa että tätä korkeusvaatimusta 190 cm yli 6 tonnin painoluokan autojen verottomuuden saamiseksi (autoverosta vapautus)?
PS! panisin kuvan mukaan mutta MS Vistassa ei ole työkaluja kuvakoon pakkaamiseen




- Liitteet
-
- IM000951.JPG (51.31 KiB) Katsottu 15004 kertaa
Viimeksi muokannut KajNyy1, 01 Loka 2007 08:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
On siinä ainakin Paint-ohjelma. Jos Paint ei riitä, lataa netistä ilmainen GIMP.KajNyy1 kirjoitti: PS! panisin kuvan mukaan mutta MS Vistassa ei ole työkaluja kuvakoon pakkaamiseen
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Eiköhän sen saa, kun lyö pykälän pöytään, tästähän oli taannoin pitkäkin keskustelu. Toistan tässä Aken tulkinnan:KajNyy1 kirjoitti: Onko havaintoa M1 luokassa että tätä korkeusvaatimusta 190 cm yli 6 tonnin painoluokan autojen verottomuuden saamiseksi (autoverosta vapautus)?
Jorma Kurtelius / Ake kirjoitti:Yli 6000 kg painavan matkailuauton ajoneuvoluokka on M1 ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Tällaisen matkailuauton muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa rekisteritietohin tehdään lisäksi merkintä "autoverovapaa matkailuauto", vaikka sisäkorkeus ei täyttäisikään min 1,9 metrin mittavaatimusta.
Mainitsemanne autoverolain 21 §:n 2 momentin säännökset koskevat myös matkailuautoa. Esimerkiksi matkailuauton, jonka omamassa on vähintään 4500 kg, mutta alle 6000 kg, ja joka ei täytä em. mittavaatimuksia, vero on siten 35 prosenttia.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Joo tuo korkeuden 190cm vaatimuksen puuttuminen on tiedossa, mutta kun saunaa on hankala rakentaa eristeineen noin pieneen tilaan. Siksi kyselen tuota lattian laskemista, jos saisi valmiin saunan edes 190cm korkuiseksi, tai sitten vaan tekee siitä sen n.170 korkean 
Käyttöjärjestelmistä: Vista ollut koeajossa vuoden päivät, mutta käyttiksissä on xp, joka toimii lähes kiitettävästi. Koputtaa puuta... Nm.IT-Specialist vuodesta y2k.
Tuon matkamese -nimimerkillä olevan kulkinetta kyselin, mikä auto se on? Setrat kun näyttäis olevan paikoin "halvempia" kun muut mitä on tullut vastaan ja näyttävät kuitenkin hyviltä.

Käyttöjärjestelmistä: Vista ollut koeajossa vuoden päivät, mutta käyttiksissä on xp, joka toimii lähes kiitettävästi. Koputtaa puuta... Nm.IT-Specialist vuodesta y2k.
Tuon matkamese -nimimerkillä olevan kulkinetta kyselin, mikä auto se on? Setrat kun näyttäis olevan paikoin "halvempia" kun muut mitä on tullut vastaan ja näyttävät kuitenkin hyviltä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Setrahan autona on mitä hienoin, jos ei ei välitä siitä mersun koneen laiskuudesta, "onpa komia ääni ainakin". Aikanaan kun tuommosilla itsekkin ajelin, noin vuonna 1987 niin noin kolme vuotta vanhoissa autoissa ruostuivat tavaratilojen luukkujen väliset pystytolpat niin paljon, että maali varisi pois ja kuljettajan oven ylempi saranatappi murtui poikki. Ja tuossa viime keväänä oli uudempi vehje runkoremontissa, josta asentaja totesi, että paljon muutakin olisi pitänyt paikata, mutta ei pääse käsiksi vaikka autosta oli purettu takapään lattia ja sivupellitykset. Eli tuo itsekantava kori taitaa olla hieman sokkeloinen, eikä ainakaan ruostumaton...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Kerro ihmeessä lisää. Eli mitä on ja tarkoittaa itsekantavakori bussissa? Eli ei runkoaisoja, vaan kori kantaa koko komistuksen, esim. kone takana ja pelkkä kardaani taka-akselille, sekä polkimien tangot (sähköjohdot) taakse ohjaamosta? Tää alkaa kuulostaa hienolta! Etupäätä ja takapäätä pitää kasassa tuo hämähäkinseitti -"kori" ikkunoineen?Pilotti kirjoitti:Setrahan autona on mitä hienoin, jos ei ei välitä siitä mersun koneen laiskuudesta, "onpa komia ääni ainakin". Aikanaan kun tuommosilla itsekkin ajelin, noin vuonna 1987 niin noin kolme vuotta vanhoissa autoissa ruostuivat tavaratilojen luukkujen väliset pystytolpat niin paljon, että maali varisi pois ja kuljettajan oven ylempi saranatappi murtui poikki. Ja tuossa viime keväänä oli uudempi vehje runkoremontissa, josta asentaja totesi, että paljon muutakin olisi pitänyt paikata, mutta ei pääse käsiksi vaikka autosta oli purettu takapään lattia ja sivupellitykset. Eli tuo itsekantava kori taitaa olla hieman sokkeloinen, eikä ainakaan ruostumaton...
Rakentelun kannalta olisi helpompaa silti että on runko, jota kytätään konttorilla ja sille kopalle saa tehdä lähes mitä haluaa...
Edit:onko setroissa aina marsun moottori?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Tämä BF:n aihe vastanneen ainakin osaan kysymyksistäsi ja hakutoiminnolla löytyy mahdollisesti lisää vastauksia.Reddewil kirjoitti:Eli mitä on ja tarkoittaa itsekantavakori bussissa?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Tietoja kaivataan sopivasta linjurista
Tuossa busseja selaillessani tuli mieleen kun "bussifoorumilla kehuvat että -85 autostakin tulee kuin uusi" kun se koritetaan ja kestää taas ajoa (varmaan muutakin uusitaan kun kuoret). Eli jos bussi koritetaan uusiksi, se saa uuden ilmeen ja ilmeisesti osan korin kehikkoa?
Mitenkäs näissä sovelletaan sitten "autoverosäännöksiä" eli henkilöautossahan napsahtaa autovero, mutta raskaskalusto taitaapi olla verovapaata? Vai olenko ymmärtänyt väärin?
Eli ostat vuodelta nakki jonkun dösän ja sen päälle rakennat vaikka, peppipitkätossusta tutun huvilinan, niin kukaan ei kysele mitään?
On tämä niin hienoa, kun löytyy aiheita joista on pihalla kuin tulevat lumiukot. Onneksi on paikka mistä kysyä!
Mitenkäs näissä sovelletaan sitten "autoverosäännöksiä" eli henkilöautossahan napsahtaa autovero, mutta raskaskalusto taitaapi olla verovapaata? Vai olenko ymmärtänyt väärin?
Eli ostat vuodelta nakki jonkun dösän ja sen päälle rakennat vaikka, peppipitkätossusta tutun huvilinan, niin kukaan ei kysele mitään?
On tämä niin hienoa, kun löytyy aiheita joista on pihalla kuin tulevat lumiukot. Onneksi on paikka mistä kysyä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Tietoja kaivataan sopivasta linjurista
autotehtaan runkoa on yleensä: etumoottorisissa ja keskimoottorisissa keulasta taka-akselin tukivarsien takapuolelle asti. takamoottorillinen toimitetaan siten että moottori apulaitteineen ja taka-akselisto ovat yhtenäisissä alustaan jäävissä runkopalkeissa, etuakselin tuenta + ohjausvarsisto, jarrupolkimet, kojelauta ym taas ovat ns. eturungossa (eli tehtaan runkopalkeissa) näiden väliin laitetaan kuljetuksen ajaksi pätkä runkoa, joka poistetaan kun etu ja takapää asennetaan koritehtaan tekemään koriin. väliaikaisen rungonpätkän tarkoitus on vain mahdollistaa siirtäminen ajamalla, kevyen keulaosan paino ei muuten riitä pitämään etuakselia maassa, koska moottori+ vaihdelaatikko taka-akselin takana aika kaukana. osa korinvalmistajista osaa (ja toiset ei) sen itsekantavan osuuden, että alustan (lähinnä jousitus) ominaisuudet säilyy.
näitä koripalkkeja ei saa poistaa ja korjaaminenkin kannattaa jättää ammattihitsarille.
vetelän rungon tunnistaa mm -jälkivapinasta ajettaessa esim terävään kuoppaan tai asfalttisaumaan
-jos 2-kerroslaseista puuttuu useampi "toinen" lasi
-kori tuntuu kiertyvän sekä natisee ajettaessa ristiriipuntaan.
-kyyti tuntuu kovalta ikäänkuin autossa ei olisi jousia
hyvin tehty välirunko on parempi kuin tehtaan runko, huonoista ne puheet yleensä sitten tulee

valitettavasti meidän aihiot vielä "mustaa palkkia", ruostevikoja riittää. mätänee se tehtaan runkokin hoitamattomana, omastakin meni vaihdettaessa takasillan poikkipalkki käsin poikki.....
näitä koripalkkeja ei saa poistaa ja korjaaminenkin kannattaa jättää ammattihitsarille.
vetelän rungon tunnistaa mm -jälkivapinasta ajettaessa esim terävään kuoppaan tai asfalttisaumaan
-jos 2-kerroslaseista puuttuu useampi "toinen" lasi
-kori tuntuu kiertyvän sekä natisee ajettaessa ristiriipuntaan.
-kyyti tuntuu kovalta ikäänkuin autossa ei olisi jousia
hyvin tehty välirunko on parempi kuin tehtaan runko, huonoista ne puheet yleensä sitten tulee


valitettavasti meidän aihiot vielä "mustaa palkkia", ruostevikoja riittää. mätänee se tehtaan runkokin hoitamattomana, omastakin meni vaihdettaessa takasillan poikkipalkki käsin poikki.....

- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista
Reddewil kirjoitti: Tuon matkamese -nimimerkillä olevan kulkinetta kyselin, mikä auto se on? Setrat kun näyttäis olevan paikoin "halvempia" kun muut mitä on tullut vastaan ja näyttävät kuitenkin hyviltä.
Moi, vastaus tulee pienellä viiveellä, kun olen ollut pihalla ihan kirjaimellisesti ja välillä taas töissäkin tienaamassa pelimerkkejä bussilla ajoon

Vaikka en voi sanoa olevani minkäänlainen asiantuntija vielä näissä bussiasioissa enkä edes Setran suhteen niin jotakin on jo tarttunut "hihaan" näiden kanssa pelatessa.
Setrat, ainakin tämä meidän ikäinen, rakennetaan samassa tehtaassa alusta asti ja usein käyttäen Mersun tekniikkaosia.
Setran runkorakenne on itsekantava, mutta kuitenkin siellä on perusrunko, johon sitten kevyempi runkopalkisto on liitetty. Alapuolelta tämä näkyy selvästi, esim etupään pyöränripustuksen rakenteesta. Suomen oloissa tuo rakenne kestää sitten vaihtelevasti, minun tiedossa ei ole onko tehdas tehnyt jotakin parannuksia uudempiin malleihin. Kuitenkin joku on meidän Setraan lisännyt kotelonsuoja-aineita jälkeenpäin ilmeisesti, koska runkopalkeissa on sellaisia muovitulppia tasaisin välein.
Se taka-akselin tienoo on kai pahin paikka, kuten monessa muussakin autossa.
Keskioven rapun alla on ainoa paikka missä on pohjapelti ruostunut irti.
Tässä ketjussa oli kirjoitettu tuosta korin elämisestä. Meillä ei Setra ainakaan ääntele mitenkään oudosti eikä käyttäydy muutenkaan levottomasti tien epätasaisuuksissa. Täysilma-alustalla ja erillisjousituksella on siinä oma osansa. Mutta jos kori notkuisi niin sen kyllä huomaisi. Ainoa murhe on suurehko ilmavuoto sekä jarruista että jousituksesta, koneen ollessa seis tyhjenee ilmat varttitunnissa 4 bariin.
Katsastuksessa tämä ei haitannut, mutta pieni kiusa se on kuitenkin. Pitää jatkossa paikannella noita ilmavuotoja.
Tällaisessa harrastekäytössä, kun bussilla ei ajeta paljoa talvella jos ollenkaan, kestää alustakin vähän paremmin, kun jää se kura- ja suola-annos saamatta. Tai kevät ja syksy ne pahimmat ajat taitaa olla kelien puolesta, eihän pakkanen ruostuta

Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.