
Neoplan n214 / Scania
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Neoplan n214 / Scania
Noi! Siinä pikaohje kanian lingon putsaukseen 

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Neoplan n214 / Scania
Skuban tiiviste satsi käsittää kahdet tiivisteet (linkoa on kahta kokoa) ja sellaisen paperiarkin joka laitetaan lingon reunoille, helpottaa huomattavasti puhdistusta, kun kaikki piki lähtee sen paperin mukana, ei tarvi kuin vähän löpöllä huuhdella.
Eikä laiteta sitten liian kireelle ja varmista että pyörii kevyesti.
Eikä laiteta sitten liian kireelle ja varmista että pyörii kevyesti.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Pikku hiljaa toi Nepparin kytkin alkoi irroittaa huonommin ja huonommin. Robotti ei aina onnistunut laittamaan paikalla ollessaan vaihdetta sisään.
Käytin Nepparin Raskashuolto I.Vaara oy:llä Halikossa. Ismo teki hetken taikoja ja Voila, kytkin on aivan eri tuntuinen ja irrottaa todella hyvin. Vähän ilmausta ja rasvausta kytkimen akselille. Oli aika jumissa.... Mutta täytyy Ismoa ja hänen porukoita kehua, heti olivat hihnalla ja syy löytyi asap.
Nyt on ilo ajella ja kytkintä painella, ei ala enää pohje krampata.
Käytin Nepparin Raskashuolto I.Vaara oy:llä Halikossa. Ismo teki hetken taikoja ja Voila, kytkin on aivan eri tuntuinen ja irrottaa todella hyvin. Vähän ilmausta ja rasvausta kytkimen akselille. Oli aika jumissa.... Mutta täytyy Ismoa ja hänen porukoita kehua, heti olivat hihnalla ja syy löytyi asap.
Nyt on ilo ajella ja kytkintä painella, ei ala enää pohje krampata.
peltiliiteri.com
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Neoplan n214 / Scania

- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Oli pakko mennä city ajoa ajamaan, että sai mahdollisimman paljon kytkintä käyttää. Piti oikein valoissa aina vapaalla vaihtaa ja katsoa miten robotti laittaa pykälän silmään.
Halvat on hullun huvit
Halvat on hullun huvit
peltiliiteri.com
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Kattelin sunnuntaina telkkarista joltain kanavalta jossa asu 13 henkinen perhe linja-autossa. Olivat jonkinsortin uskovaisia ja kiersivät jenkkilää laulamassa gospelia. Kun valmistautuvat esiintymiseen, oli vessassa 4 tyttöä meikkaamassa yhtäaikaa. Tuli vaan mieleen Pellin meikkipeilin puute viime kesältä.
Rosmo
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Neoplan n214 / Scania
[quote="pelti"]Oli pakko mennä city ajoa ajamaan, että sai mahdollisimman paljon kytkintä käyttää. Piti oikein valoissa aina vapaalla vaihtaa ja katsoa miten robotti laittaa pykälän silmään.
Voin kuvitella kuinka on mieli levännyt vaihdellessa
Voin kuvitella kuinka on mieli levännyt vaihdellessa

- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Kyllä mieli lepäsi, nyt toi robotti toimii kun unelma. Ei koskaan aiemmin ole vaihteet paikalla ollen noin nopeasti meneet sisään, erityisesti pakki. Eikä rutise. Ja kytkin on kevyt käyttää.
Ja kuinka pienellä hommalla se tuli kuntoon.
Ja kuinka pienellä hommalla se tuli kuntoon.
peltiliiteri.com
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: Neoplan n214 / Scania
nopein tapa nuihin ruostemaalin poistoon on kuusamontussulaikka rälläkkään.pelti kirjoitti:Oon nyt erilaisia keinoja kokeillut tuon maalinpoistoon: tasohiomakone, käsipelillä mutta tässä ylivoimainen tapa. https://instagram.com/p/6VANPgMzju/
En tiedä onko mitään järkeä, mutta kun maali on irti pohjasta....
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Tussusta puheenollen, polkeminen tuli taas muotiin, nimittäin kytkimen polkeminen. Talvi ei parantanut kytkintä. Joten ei auta kun nykästä kytkin auki ja vaihtaa sisuskalut. Säätövara on tapissa.
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Tässä vähän kuvituskuvaa, todellisuudessa avasin momenttimuuntimella. Mutta kyssäri:
Kiristin kyllä tuolla kuvan tekniikalla. Ja kuinka pitkä varsi pitäisi olla, kun jälkikiristää noi pultit? Metrinen, kaksi metrinen? Kun ei ole
momenttiavainta.
Kiristin kyllä tuolla kuvan tekniikalla. Ja kuinka pitkä varsi pitäisi olla, kun jälkikiristää noi pultit? Metrinen, kaksi metrinen? Kun ei ole
momenttiavainta.
- Liitteet
-
- DSC_1019.JPG (70.65 KiB) Katsottu 23289 kertaa
peltiliiteri.com
Re: Neoplan n214 / Scania
Rengasliikkeissä vieläkin ylikiristystä, ja ilman voitelua, irroitus ongelma.
Kuvan tilanteessa jos kaveri lekalla lyö avaimenpäähän joskus autaa.
Nuo joustavat avaimet kai tehty "momenntiavaimen sukulaiseksi", esim volvon putki tyypin
avain ja varsi , saa tarttuneen varmemmin auki, eikä lentele avaimia ilmassa kun irtoaa
Momentti on n 60 kpm, edellytys että mutterin kierre / liukupinta voideltu ( vanteen pinnat kunnossa
ja ruostekerrokset poistettu ) ja jälkikiristys muutaman 100 km jälkeen jos mutterit kiristyy uusi jälki-
kiristys seuraavan ajopv jälkeen jos kiristyy jokin syy pitäis löytyä ja joka ilta silmämärräinen tarkistus
onko jokapyörän mutterit kireellä. Tällä periaatteella en ole tienpäällä pyöriäkiristellyt saati etsinyt
irroneita ojista.
Pultti kestää suurusluokkaa n200 kpm tai yli kiristyksen, tuli testattua, mutterikoneella
( iso yli 200 kpm kone max teholla ) volvosta pultti poikki kiristämällä.
Kuvan tilanteessa jos kaveri lekalla lyö avaimenpäähän joskus autaa.
Nuo joustavat avaimet kai tehty "momenntiavaimen sukulaiseksi", esim volvon putki tyypin
avain ja varsi , saa tarttuneen varmemmin auki, eikä lentele avaimia ilmassa kun irtoaa
Momentti on n 60 kpm, edellytys että mutterin kierre / liukupinta voideltu ( vanteen pinnat kunnossa
ja ruostekerrokset poistettu ) ja jälkikiristys muutaman 100 km jälkeen jos mutterit kiristyy uusi jälki-
kiristys seuraavan ajopv jälkeen jos kiristyy jokin syy pitäis löytyä ja joka ilta silmämärräinen tarkistus
onko jokapyörän mutterit kireellä. Tällä periaatteella en ole tienpäällä pyöriäkiristellyt saati etsinyt
irroneita ojista.
Pultti kestää suurusluokkaa n200 kpm tai yli kiristyksen, tuli testattua, mutterikoneella
( iso yli 200 kpm kone max teholla ) volvosta pultti poikki kiristämällä.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan n214 / Scania
Meinaatko oikeesti? 60 Kilopond-meter [kpm]BussMAN kirjoitti:Rengasliikkeissä vieläkin ylikiristystä, ja ilman voitelua, irroitus ongelma.
Kuvan tilanteessa jos kaveri lekalla lyö avaimenpäähän joskus autaa.
Nuo joustavat avaimet kai tehty "momenntiavaimen sukulaiseksi", esim volvon putki tyypin
avain ja varsi , saa tarttuneen varmemmin auki, eikä lentele avaimia ilmassa kun irtoaa
Momentti on n 60 kpm, edellytys että mutterin kierre / liukupinta voideltu ( vanteen pinnat kunnossa
ja ruostekerrokset poistettu ) ja jälkikiristys muutaman 100 km jälkeen jos mutterit kiristyy uusi jälki-
kiristys seuraavan ajopv jälkeen jos kiristyy jokin syy pitäis löytyä ja joka ilta silmämärräinen tarkistus
onko jokapyörän mutterit kireellä. Tällä periaatteella en ole tienpäällä pyöriäkiristellyt saati etsinyt
irroneita ojista.
Pultti kestää suurusluokkaa n200 kpm tai yli kiristyksen, tuli testattua, mutterikoneella
( iso yli 200 kpm kone max teholla ) volvosta pultti poikki kiristämällä.
= 588,399 Newton meter [Nm]
Eli metrin varren päähän 600kg painoa? Ettei olis 60kg sinne metrin päähän oikia?
Ite oon vääntäny aina kaikki ihan liian kireälle ja kärsiny siitä ku jenkhat hajjoo ja tasopinnat vääntyy...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Neoplan n214 / Scania
Kyllä 60 kg 1 metrinvarrenpäähän = 60 kpm = 60 kgm
( kpm kun kiristellyt ja muistissa pitänyt että Nm "luku on läheskymmenkertainen". ===9,81)
( kpm kun kiristellyt ja muistissa pitänyt että Nm "luku on läheskymmenkertainen". ===9,81)
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Neoplan n214 / Scania
Momentinkertojalla on tullut kiristettyä. Siinä on semmoinen 300mm veivi, kun vielä yhdellä kädellä jaksaa kiertää niin hyvä on.
Laskin kertoimella (1:70) ja tarkistin momenttiavaimella. Eli momentinkertojalla saisi helposti mehut irti jengoista.
Maalitussilla, kun vetää merkit muttereihin niin on helppo tarkistaa pysyvätkö paikoillaan.
Laskin kertoimella (1:70) ja tarkistin momenttiavaimella. Eli momentinkertojalla saisi helposti mehut irti jengoista.
Maalitussilla, kun vetää merkit muttereihin niin on helppo tarkistaa pysyvätkö paikoillaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Neoplan n214 / Scania
Mulla onkolmevarttinen momenttiavain. Sen kun vääntää tappiin niin on hyvä.
Ei se 600nm loppujenlopuksi 1,5m varrella mikään hirmukova voima ole.
Ei se 600nm loppujenlopuksi 1,5m varrella mikään hirmukova voima ole.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan n214 / Scania
Eihän se olekkaan, ku ruuvilleJule kirjoitti:Mulla onkolmevarttinen momenttiavain. Sen kun vääntää tappiin niin on hyvä.
Ei se 600nm loppujenlopuksi 1,5m varrella mikään hirmukova voima ole.


-Koska sen voi tehdä myös itse-
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Neoplan n214 / Scania
Mulla on iso 1" momenttiavain vajaa metri ilman jatkoa ja kun sillä naksuttaa 600nm niin se on kyllä yllättävän vähän. Ei ikinä uskoisi että se riittää eli moni ylikiristää kyllä reilusti. Toinen on ongelma on se että jos työkalut ei oo jykevät niin ne antaa periksi ja se koko hiki ja äheltäminen menee siihen kun rauta taipuu mutta pultissa ei momentit hirveitä muutu eli työkalut on tän jutun idea että on niin jykevä että kestää vääntää.
Uskon että kun ton jatkon ottaa poies ja jatkaa kuvan taktiikalla kiristystä ollaan aika lähellä ihannetulosta kun vielä antaa lopuksi käsillä ja painolla semmosen pikku näpynäpyn jossei avain jousta.
Uskon että kun ton jatkon ottaa poies ja jatkaa kuvan taktiikalla kiristystä ollaan aika lähellä ihannetulosta kun vielä antaa lopuksi käsillä ja painolla semmosen pikku näpynäpyn jossei avain jousta.
-
- Varakuski
- Viestit: 6
- Liittynyt: 10 Elo 2016 16:51
- Truck: Etsinnässä
- Location: Pääkaupunkiseutu
Re: Neoplan n214 / Scania
Kronelaisessa trailerissa BPW:n 3-akselisessa ainakin pyöränmutterin kiristysmomentti on 600nm luokkaa, kyseessä ei kylläkään oo paripyörä joten en tiedä päteekö se sitte paripyörille mutta yhdelle 22,5 tuumaselle taitaa olla melko normaali momentti.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Pyörä pysyi paikallaan huoltoon viedessä 
Nyt on kytkimessä kaikki osat uutta, joten kytkimen osat voi sitten aikanaan sen lopun ruostekasan päälle laskea. En usko, että kulkuriajolla tuota kytkintä saa loppumaan.
Hitto, kun polttelis lähteä huristelemaan.

Nyt on kytkimessä kaikki osat uutta, joten kytkimen osat voi sitten aikanaan sen lopun ruostekasan päälle laskea. En usko, että kulkuriajolla tuota kytkintä saa loppumaan.
Hitto, kun polttelis lähteä huristelemaan.
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Ihan huvikseni kävin vaan aurinkoisena päivänä ajelemassa. Mukavaa hommaa uudella kytkimellä. Ja loppui pakillakin se pieni vaeltaminen / nykiminen tai miksi sitä nyt kuvailisi sitä epätasaista etenemistä.
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Tarttis pikku vinkkiä. Vanha vian jatkoa, josta tässä säikeessä oli sivulla 3 (viewtopic.php?f=2&t=4595&start=50#p41507)
.
Eli nyt hihnapyörä on kulunut väljäksi, vaikka on uudet laakerit. Miten tuo pitäisi korjata?
https://www.instagram.com/p/BTHV1NjApFP ... ltiliiteri
Linkissä on video, mitä siis tarkoitan. Pitäisi tuohon hihnapyörään saada ainesta ja sorvauttaa, vai onko ylikoko laakereita ja tuosta hihnapyörästä vähän sorvauttaa materiaalia pois? Vai onko noita hihnapyöriä vaikka Paimelassa?
.
Eli nyt hihnapyörä on kulunut väljäksi, vaikka on uudet laakerit. Miten tuo pitäisi korjata?
https://www.instagram.com/p/BTHV1NjApFP ... ltiliiteri
Linkissä on video, mitä siis tarkoitan. Pitäisi tuohon hihnapyörään saada ainesta ja sorvauttaa, vai onko ylikoko laakereita ja tuosta hihnapyörästä vähän sorvauttaa materiaalia pois? Vai onko noita hihnapyöriä vaikka Paimelassa?
peltiliiteri.com
Re: Neoplan n214 / Scania
Kaikkiin kyllä.pelti kirjoitti:Pitäisi tuohon hihnapyörään saada ainesta ja sorvauttaa, vai onko ylikoko laakereita ja tuosta hihnapyörästä vähän sorvauttaa materiaalia pois? Vai onko noita hihnapyöriä vaikka Paimelassa?
Tosin äkkiseltään.. onko tuo tosiaan noin väljäksi mennyt, vai onko se jotenkin muulla tavalla irti ja kirraamista vailla?
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
se on mennyt väljäksi
päässyt heilumaan tms...
voi olla alkuperäinen vika, joka sen laakerinkin aikoinaan söi.
Nyt just laitoin uudet laakerit, eli ne on mitoissaan, mutta pyörä väljä. Ei mutterilla parane

voi olla alkuperäinen vika, joka sen laakerinkin aikoinaan söi.
Nyt just laitoin uudet laakerit, eli ne on mitoissaan, mutta pyörä väljä. Ei mutterilla parane

peltiliiteri.com