Moi
Kansi/tiiviste vamman mahollisuus on varmaanki suljettu pois...? en oikeesti tiiä mitenkä nää "isot" käyttäytyy... mut itellä oli joskus aikanaan semmonen "ha" missä oli oireet samanmoiset... ja syytä etittiin ja etittiin... kunnes sitte tiiviste antautu "kunnolla" ja sen ku uusasin ni loppu huolet samantien...(eikä onneks halkonu kantta... )
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Tänään käytin autoa katsastuksessa ja niin se lämpömittari vaan kohoaa turhan ylös. Kotimatkalla lämmöt yli 90 (ilman termaria) ja tuntuis aina mäessä vaan nousevan. Kuinkas Te hetku-miehet oletteko pitäneet viskon lukittuna kesällä? Tähän saakka on luotettu viskon toimintaan, mutta kun tuossa on tosiaan se lukitusmahdollisuuskin. Kaikki tämähän alkoi siitä vuotavan vesipumpun vaihdosta. Sitä ennen ei ikinä ongelmia.
Ootko käyttäny tarpeeksi vesipumpun vaihdon jälkeen,siellä voi olla ilmaa,syyläristä korkki pois ja käytä lämpöön asti,
No tää on yks vaihtoehto,ja halvin, .Jos ei toimi niin vikaa vikaa muualla.
Kannentiivisteen (mikäli nyt rikki ) vois varmaan testata sillä mittarilla joka mittaa häkää jäähdytinnesteestä näin muistelen, sit kai sille voi tehdä myös painetestin? Pikkuautosta oli mennyt se korkki romuksi ja ei pitänyt oikeita paineita jolloin se nosti lämpöä, ilmeisesti oikein paineistettu järjestelmä ei kiehuta vettä. Tuli mieleen teoriakoe kysymys : mikä on linja-auton moottorin käyntilämpötila? Jotain XX- 100c. Ja siihen vastasin väärin.
Hexte kirjoitti:Päästiin reilut 50km kun kamala kilinä konekopan alla pakotti pysähtymään. Taas kerran koppa auki ja pikainen tutkimus paljasti tuulettajan siipien ottavan kiinni ohjaustehostajan pulttiin. Vesipumpun laakerin todettiin pettäneen.
Vajaa vuosi sitten kirjoitin tuon yllä lainatun tekstin ja näyttäisi siinä olevan lämpöongelman alku ja juuri. Tosiaan kuten jo aiemmin kerroin, vesipumpun petettyä sieltä Vihantasalmelta tultiin kotiin tuulettajan siipien hakatessa moottoria ympäröiviin osiin. Siinä yhteydessä on oletettavasti viskokytkin särkynyt. Luistaa siis kovasti, eikä kuumanakaan jäykisty yhtään. Omaa tyhmyyttähän se tietysti on hajonnut, ja tuommoinen vika olisi pitänyt minun osata paikantaa helposti, mutta niin kovasti vaan kuvittelin vian olevan vesipuolella kun se heti vesipumpun vaihtamisen jälkeen ilmestyi.
Uutta viskoa jo tiedustelin Enonkoskelta. Huomenna selviää onko siellä ehjää. Saa toki muutkin tarjotakin jos joltain käypänen ropelli löytyy.
Ajokausi alkaa olla lopuillaan ja on aika taas tarinoida. Lämpöongelmat katosivat kun paikalleen sai ehjän viskon. Huonosti oli saatavilla 110 Scanian omia tuulettimia, niin paikalleen sovitettiin Volvon vastaava. On paljon isompi kuin alkuperäinen, mutta mahtui kuitenkin tuulitunnelin sisään kun jäähdytintä toi muutaman sentin eteenpäin. Hyvin tuntuu toimivan ja puhisee aina tarvittaessa. Hellepäivinä hihnat vaikuttavat kumin käryn perusteella olevan aika kovilla noin ison propelin kanssa, varsinkin aurinkoa vasten ajettaessa, mutta kaipa ne sen kestää. Visko saatiin AriW:ltä. Eli vielä kiitokset sinne suuntaan.
Tuuletinremontin jälkeen auto on taas toiminut niinkuin pitääkin ja kilometrejä on kertynyt vajaa 3000 tällekin kesälle.