Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Tulla "projektiosiossa" oli keskustelua ilmasailioiden lisayksesta. Olen itsekin mietiskellyt asiaa aikaa myoten ja jotenkin houkuttelisi lisata vahan paineilmalla toimivia juttuja. Minun rekisteriotteessani vai olisko se sittenkin kaytto- ohjekirjassa on kuitenkin merkinta (jos muistan oikein enka voi tarkistaa kun aikamoinen loikka minua papereistani erottaa) etta ilmasailioita ei saa lisata. Tama lienee kompressorin tehon vuoksi rajoitettu jarrujarjestelman toiminnan takaamiseksi,,, Kerran kauan sitten kyselin katsastusmiehelta mita muutoksia sille ilmapuolelle sallitaan ja vastaus oli kylla aika lyhyt tyyliin,, "parasta kun annat sen vaan olla sellaisena kun se on tehtaalta tullut".

Onkos kulkurit tehneet muutoksia ja jos- millaisia??

Olisi mukava tietaa,, varmaan loytyis tuolta viestiketjuista mainintoja,, hmm,, pitanee kaivella wikia ja ketjuja,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Teiden Ritari

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

Lakihan määrää että paineilmajärjestelmän pitää täyttyä oman kompuran voimin tyhjästä ajokuntoon tietyssä ajassa. Lisäsäiliön kanssa tuo aika pitenee eikä ainakaan alkuperäinen hyväksyntä ole enää voimassa vaikka sinänsä aika alittuisikin vielä.

Jos paineilmajärjestelmä on ehjä niin kuin uudessa autossa joskus on ollut, sehän kestää tyhjentymättä viikkokausia. Ja toisaalta painesäiliöt tyhjäksi "käytettynä" oma vakiokompura täyttää systeemin ja nostaa jousituksenkin alta puolen minuutin. JOS vehkeet on ehjät.

Iso urakka mutta minä lähtisin ensin parsimaan tiiviiksi sitä alkuperäistä systeemiä. Toisaalla mainittu ovikoneiston erottaminen muusta tuli siitä ajatuksesta että pitkässä leiriytymisessä ovillakin saa lopulta paineet loppumaan ja sen "pikkupiirin" täytenä (ja tiiviinä) pitäminen on helpompaa kuin jousituksen ja jarrujenkin.
Buster

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja Buster »

Voihan noita lisäsäiliöitä laittaa vaikka huru mykke. Venttiili vain väliin niin täyttyy ensin jarrupiirien ynnä muiden säiliöt, ja pääsee liikkeelle, sit kun noissa on riittävä paine niin lataa vasta tuota ekstrapatteria. Kai tää näin toimii.... :roll:
näin äkkiseltään yhtään ajattelematta.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Samaa mietin kun tuossa yllä mutta tietysti täytyy muistaa ettei vaan ota "ryöstöllä"(t-haara) päälinjasta!! Tekkee ne omat viritykset niin että aina on takaiskuventtiilit mukana niin ei ainakaan jarrut unohdu :idea: :idea:
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Tai nyt kun miettii tuota niin tuskimpa laki sallii mitään omia virityksiä jarrujärjestelmään... joten kyllä se haaroitus kannattaa aloittaa sieltä ovilinjasta mutta miten ne eroitetaan toisistaan niin se onkin toinen juttu..!?
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Homman voi hoitaa kätevästi vaikka ylivuotoventtiilin avulla. Laitetaan halutun kokoinen lisäsäiliö ja siihen syöttö lisälaitepiiristä, väliin Volvon ylivuotoventtiili joka säädetään arvoon, jonka jälkeen lisäsäiliö alkaa täyttymään. Näin lisäsäiliö ei hidasta jarrupiirien täyttymistä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Scania BF86S:n "jarrutenttu" menee harmaaksi mommoksi aika nopeasti. Vaihdoin sen ja putsasin kupin tassa menna kesana (ohjeet sain tietenkin foorumilaisilta, siita kiitos). Vaihdoimme myos takajarrujen ns. heittoventtiilin kun se vahan siella sihisi ja vanhaa kasitellessa liittimista meni kierteet. Siina yhteydessa havaittiin etta putkistossa oli merkkeja mahdollisesti oljysta. Kompura ehka kaipaa huoltoa. Onko kukaan korjaillut niita? Mita uusittavia osia siella on. Rajaytyskuvaa ehka loytyy?? Kannattako edes yrittaa itse? Mitakahan maksanee moinen operaatio? Paineet on kylla nousseet aika nopeasti tahan saakka n. 2- 8 min. ja 7.8bar edessa ja takana riippuen kuinka kauan on ollut ajamatta.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Olen joskus kompuroita korjaillut, mutta nykyään kannattaa heittää vaihtokompura kiinni. Ei tarvii puljailla, eikä hintaero korjauksessa tarvittavien osien ja vaihtokompuran välillä taida olla kovin iso.
Riippuu tietenkin miten kulunut kompura on kyseessä, kannattaako sitä alkaa korjailemaan.
Korjausopas kyllä löytyy, jos tulee tarvetta.

Heittoventtiili, enpäs ole sille tuommoista nimeä ennen kuullu.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Uusi oli asia ja nimi minulle kun sita sihinaa siina metsasteltiin saatuamme lukon vuodon korjattua. Samalla nimella kylla naapurikaupungin hajottamon miehet sita tunnistelivat kun kavin korvaavan sielta hekemassa. Mukava nimi mokomalle mekanismille. Silla nimella mina sen tasta lahtien tunnistan. Kiitokset taas neuvoista.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Puu Tiainen kirjoitti:Homman voi hoitaa kätevästi vaikka ylivuotoventtiilin avulla. Laitetaan halutun kokoinen lisäsäiliö ja siihen syöttö lisälaitepiiristä, väliin Volvon ylivuotoventtiili joka säädetään arvoon, jonka jälkeen lisäsäiliö alkaa täyttymään. Näin lisäsäiliö ei hidasta jarrupiirien täyttymistä.
Selvennän hieman tuota ylivuotoventtiiliä. Venttiili siis toimii siten, että siihen säädetään esim. 7 kiloon. Kun paineilmajärjestelmä nousee yli tämän paineen, aukeaa venttiili ja alkaa täyttämään tätä kyseistä lisäsäiliötä. Näin tämä ei haittaa käyttöjarrupiirin toimintaa lainkaan.
Volvoissa on tämä venttiili, lähtien alustanumerosta 20000-
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Teiden Ritari

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

Jos tenun määrä purkissä vähenee eikä se vuoda tenuttimen alle, se toimii:)
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Siis jos tenu on poissa, ja vaikka naapuri onkin ympäripäissään, tenutin saattaa silti toimia :D :roll:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

ribaabbariba kirjoitti:Mulla on mersussa paineilmajarrut ja niissä se "tenutin", joka sekottaa sen tenun ilman sekaan. Mutta mutta millä minä voin varmistaa että se sekoittaja oikeasti toimii? Muuten kuin ajamalla ja kokeilemalla että jäätyykö jarrut?
Tenuttajia on monennäköisiä ja ikäisiä, jopa eri sukupuolia. :lol:
Onko sun tenulaite tämmönen?
Liitteet
tenulaite.jpg
(16.4 KiB) Tiedosto ladattu 1764 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tenulaitteet toimivat ohivirtaus- tai paineilmapulssi periaatteella.
Tuo aikaisempi malli toimii paineilmapulssin avulla, tämä ohivirtausperiaatteella.
Irroita tenuttimelta lähtevä putki ja käynnistä moottori, jos kyseessä on ohivirtaustenutin pitäis laitteen ollessa kunnossa tuoksahtaa tenu paineilmassa.
Pulssitenuttimessa pitää paine pudota nollaan paineistuksen jälkeen, jolloin tenutin syöttää tenua järjestelmään. Irroitetun paineilmaputken voi tukkia vaikkapa kädellä ja päästää taas vapaaksi, näin se nappaa tenua mukaan säiliöön. Pitäisi tuoksahtaa, jos laite toimii.

Harvinaista kuulla, että mersussa olisi sähkölaitteet kunnossa. Mersu on ainoa tapaamani linja-automerkki, jossa voi alustan johtosarja tuhoutua polttamatta ainoatakaan sulaketta.
Liitteet
tenutin.jpg
(18.74 KiB) Tiedosto ladattu 1522 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Muistuipa tassa mieleeni etta viime kesana reissatessa ja jarrutellessa pariin otteeseen kuului sellainen "piereskeleva" aani jonka jotenkin paikallistin kuuluvaksi jarrujen poljinventtilista. Toisella keraa sain sen (ehka) lakkaamaan kun potkiskelin jarrupoljinta. Oliko kelleen tuttu asia/ aani???,, Loytyisiko jonkun katkoista poljinventtiilin "rajaytyskuvaa",, kannattako ja voiko yrittaa huoltaa ihan itte vaan??? Scania DF86S/80 on kysessa.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

kuoppaukko kirjoitti:Muistuipa tassa mieleeni etta viime kesana reissatessa ja jarrutellessa pariin otteeseen kuului sellainen "piereskeleva" aani jonka jotenkin paikallistin kuuluvaksi jarrujen poljinventtilista. Toisella keraa sain sen (ehka) lakkaamaan kun potkiskelin jarrupoljinta. Oliko kelleen tuttu asia/ aani???,, Loytyisiko jonkun katkoista poljinventtiilin "rajaytyskuvaa",, kannattako ja voiko yrittaa huoltaa ihan itte vaan??? Scania DF86S/80 on kysessa.
Jos sulla on kuvan mukainen poljinsylinteri niin ilmiö on hyvinkin tuttu. Männänvarresta on saattanut lukkorengas irrota ja aiheuttaa pärinää polkimessa tai sitten männän tiivisteet jumittaa ja ilmiö on samantyyppinen.
Joskus korjaantuu pelkällä putsaamisella, mutta parempi asentaa korjaussarja, jos venttiili avataan.
Lukkorenkaat on helppo tarkistaa irrroittamalla pedaali ja paininkuppien pidikelevy (nro.8 )
Liitteet
poljinventtiili.jpg
(76.19 KiB) Tiedosto ladattu 1181 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Jahas,, Alkaa nakojaan se vahakin sivistys ja tavat karista nuoruuden myota.
Venttiili on juurikin tuollaisen nakoinen. Kiitoksia kovasti!! :oops: :D :D
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Vastaa Viestiin