Perävälitys
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perävälitys
Poliisi ei voi (vielä ainakaan) sakottaa ylinopeutta kiekosta. Siis suomessa ei sakoteta, mutta oliko se esim. saksassa ne kai voi...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Perävälitys
Tästä on jo aiemminkin taidettu keskustella, mutta ei matkailuautossa Suomessa tarvitse käyttää piirturia vaikka sellainen olisikin. Eri asia on linja-autoina rekisteröidyt vehkeet. Eikä niiden kiekoistakaan taideta vahtia muuta kuin lepoaikojen noudattamista. Lepo- ja työaikarajoitukset taitavat koskea myös yksityiskäytössä olevaa linja-autoa, eli ehkei kannata ajaa "yhtäsoittoa" Hesasta Utsjoelle...
Re: Perävälitys
Onhan tästä keskusteltu ja viimeisin keskustelu kertoo näin: viewtopic.php?f=6&t=2042Pilotti kirjoitti: ei matkailuautossa Suomessa tarvitse käyttää piirturia vaikka sellainen olisikin.
Keskustelussa todetaan mm näin :
Ajopiirturia ei vaadita eikä kuljettajiin sovelleta ajo- ja lepoaikasäännöksiä liikenteessä, jossa käytetään
-matkustajien kuljetukseen tarkoitettuja ajoneuvoja, jotka rakenteeltaan tai varustelultaan soveltuvat kuljettaja mukaan lukien
enintään yhdeksän henkilön kuljetukseen;
Samaisessa keskustelussa ei kukaan ole vielä saanut Suomessa sakkoa tai edes huomautusta, mutta miten tämä nyt stten oikeasti kehittyy Suomalaisessa liikenteenvalvonnassa. Siksi tästä olen nyt huolehtimassa omalta osaltani autoa EU-kuntoon...näin se oli ennen 1.1.2009 alkaen Suomikin ryhtyi noudattamaan siirtymäajan viimeisenä päivänä EU-työaika ja lepoaika direktiiviä.
Saksassa ja Ranskassa nämä määräykset ovat olleet voimassa jo 1.1.2006 alkaen
Espanjassa sakko on 5000€, yksi Suomalainen yritti sielläkin olla tietämätön.


Re: Perävälitys
No niin, nyt on mittari / piirturi tarkka taas
Suuret kiitokset kaikille asiassa auttaneille ja erityisesti PuuTiaiselle, jonka taulukosta oli ratkaiseva apu. Sain lopulta hankittua taulukon avulla toisen käytetyn adapterin, jossa olivat oikeat rattaat väärässä järjestyksessä
Sitten vain rattaiden irti ja paikalleen naputtelua, rasvausta jne ja kaikki toimii!
Tämä ei tosiaankaan ole helppoa tänä päivänä ostaa tätä palvelua - tai helppoa se on, mutta törkykallista
Tuntuu, että pk-seudulla on yksi monopolifirma, jota kaikki suosittelivat. Siellä palevelu oli kyllä ystävällistä, mutta yksioikoista. Emme myy osia, auto tänne, ajamme testiradan ja tilaamme sitten oikean adapterin. noin 300e kiitos
Erityismaininnan ansaitsee kyllä eräs firma, joka ensin sanoi, että eivät tee ja suositteli myös tätä xxx-firmaa. Kun kerroin tilanteen vanhasta harrastepohjaisesta matkailuautosta ja sanoin sitten etisiväni käytetyt rattaat jostain, koska en maksa 300 e tuosta - niin kaveri soitti 5 minuutin kuluttua takaisin, vaikken edes jättänyt mitään soittopyyntöä. Hän antoi erään kaverin nimen, joka on tehnyt adaptereita paljon aikoinaan. Soitto tälle ja irto-osia alkoikin löytyä
Ennen irto-osien hankintaa ehdin kuitenkin saada puhelun purkuosa-adapterista, jonka kävin sitten hakemassa.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt mittari pelaa taas oikein. Ja tulipahan opittua korjaamaan taas yksi uusi asia, jonka olemassaolosta ei ollut jokunen viikko sitten mitään aavistusta
Ja alkuperäisen aiheen mukaisesti vielä, perän vaihto todella kannatti näistä pikkuharmeista huolimatta. Nyt on kuin eri auto alla


Tämä ei tosiaankaan ole helppoa tänä päivänä ostaa tätä palvelua - tai helppoa se on, mutta törkykallista



Erityismaininnan ansaitsee kyllä eräs firma, joka ensin sanoi, että eivät tee ja suositteli myös tätä xxx-firmaa. Kun kerroin tilanteen vanhasta harrastepohjaisesta matkailuautosta ja sanoin sitten etisiväni käytetyt rattaat jostain, koska en maksa 300 e tuosta - niin kaveri soitti 5 minuutin kuluttua takaisin, vaikken edes jättänyt mitään soittopyyntöä. Hän antoi erään kaverin nimen, joka on tehnyt adaptereita paljon aikoinaan. Soitto tälle ja irto-osia alkoikin löytyä

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt mittari pelaa taas oikein. Ja tulipahan opittua korjaamaan taas yksi uusi asia, jonka olemassaolosta ei ollut jokunen viikko sitten mitään aavistusta

Ja alkuperäisen aiheen mukaisesti vielä, perän vaihto todella kannatti näistä pikkuharmeista huolimatta. Nyt on kuin eri auto alla

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Perävälitys
Noin se homma hoituu, kun käyttää maalaisjärkeä.
Mutta oikeasti ammattiliikenteen kalustoa korjatessa tulee ottaa vastuukysymykset huomioon, ajopiirtureiden ropeltaminen on luvanvaraista hommaa, se täytyy tehdä kunnolla ja tarkasti.
Oman auton korjaaminen ja säätäminen on aina tietenkin omalla vastuulla, siinä voi tehdä pieniä joustojakin.
300 euroa on kyllä liian paljon tämmöisessä tapauksessa, täytyy myöntää.
Fiksu pääsee halvemmalla.
Mutta oikeasti ammattiliikenteen kalustoa korjatessa tulee ottaa vastuukysymykset huomioon, ajopiirtureiden ropeltaminen on luvanvaraista hommaa, se täytyy tehdä kunnolla ja tarkasti.
Oman auton korjaaminen ja säätäminen on aina tietenkin omalla vastuulla, siinä voi tehdä pieniä joustojakin.
300 euroa on kyllä liian paljon tämmöisessä tapauksessa, täytyy myöntää.
Fiksu pääsee halvemmalla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Perävälitys
Näin se on, firman on otettava tänä päivänä vastuu kaikesta työstään. Valittajia on kohta yhtä paljon kuin AmerikassaPuu Tiainen kirjoitti: ajopiirtureiden ropeltaminen on luvanvaraista hommaa .. Oman auton korjaaminen... omalla vastuulla .. 300 euroa on kyllä liian paljon

Kun juttelin Paimelaan asiasta ja kyselin käytettyjä adaptereita, niin hänellä oli kyllä hyvä teoria tuohon ammattiliikkeen hinnoittelun korkeuteen - siinähän Asentaja joutuu ryömimään vanhan bussin alle, kyllä siitä pitää 300 saada

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Perävälitys
Jos joku vielä pähkäilee tällaisen mekaanisen adapterin kanssa niin viime viikolla hain adapterin Ramin Mittarihuollosta Oulusta ja maksoin sen kalibroinnista 45 euroa.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
- Truck: Scania Scala L94
- Location: Kihniö
- Paikkakunta: Kihniö
Re: Perävälitys
Vanha aihe, mutta nyt myös minulla voisi olla ajankohtainen. Tuossa kaupunki pirssissä kun on todella tiheä perä ja vaihteita saa hämmentää koko ajan. Lisäksi maksiminopeus yltää vain juuri 80km/h tienoille. Joten pidempi perä olisi tervetullut.
Täytyisi nyt ensin selvittää toki mitä sielä on paikallaan, mutta osaako joku sanoa mahtaako kuorma- autoissa olla käytetty soveltuvia periä vai täyyyykö etsiä linjuri mallista?
Auto on Volvo B9M -89 mallia.
Nimimerkki B9M:llä ilmeisesti oli vastaavan auton kanssa ihan käytännön kokemuksia? Tästä kuulisin mieluusti lisää..
Täytyisi nyt ensin selvittää toki mitä sielä on paikallaan, mutta osaako joku sanoa mahtaako kuorma- autoissa olla käytetty soveltuvia periä vai täyyyykö etsiä linjuri mallista?
Auto on Volvo B9M -89 mallia.
Nimimerkki B9M:llä ilmeisesti oli vastaavan auton kanssa ihan käytännön kokemuksia? Tästä kuulisin mieluusti lisää..
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Perävälitys
Paimelasta löytyy kyllä periä ja saa varmaan neuvoakin sen valintaan.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Perävälitys
Apurina olin kun 4:25 vaihtui 3:56:een bussihuollossa. 90km/h oli ennen 1900r ,jälkeen 1600r.Miihhali kirjoitti:Vanha aihe, mutta nyt myös minulla voisi olla ajankohtainen. Tuossa kaupunki pirssissä kun on todella tiheä perä ja vaihteita saa hämmentää koko ajan. Lisäksi maksiminopeus yltää vain juuri 80km/h tienoille. Joten pidempi perä olisi tervetullut.
Täytyisi nyt ensin selvittää toki mitä sielä on paikallaan, mutta osaako joku sanoa mahtaako kuorma- autoissa olla käytetty soveltuvia periä vai täyyyykö etsiä linjuri mallista?
Auto on Volvo B9M -89 mallia.
Nimimerkki B9M:llä ilmeisesti oli vastaavan auton kanssa ihan käytännön kokemuksia? Tästä kuulisin mieluusti lisää..


Akselit vedettiin ulos, kardaani irti ja murikka pöydälle. Lukon osat uuteen murikkaan ja paikalleen. Muistaakseni oli EV85 sarjaa molemmat josta tiesi, että sopivat keskenään. En tiedä onko kuormureissa samoja periä. Miinuksena sitten ylämäkeen peruutettaessa huomas että piteni sekin välitys.

Nykyinen kiertää ihan saman rajottimella ja kone suoraan perseen alla. Mutta hijaisempi tietty


#048
Re: Perävälitys
Jos tallessa volvo "vetopyörästössä" on messinkikilpi jossa tyyppi sekä välitys , välitys muodossa
tiheät 4, xx/ 1 tai harvemmat ns "maantie" 3,xx/1 ja tyyppi EV ( kaksinumeroa ja kirjain josta
selviää koko sekä mahdollinen tasaup lukko). Lisäksi voi pienenvetopyörän akselinpäästä löytyä
hammasluvut, mutta se vaatii kardanin irroituksen.
Noista kiekko piirturin levyistä ei poliisit ole koskaan nopeuksita "muuta kuin näyttänyt että onko
tuossa mennyt yli 95" ,,tarkoitti nopeudenrajoitinta (89), kai jonkin asteen epäily onko toiminnassa.
Lepo ja ajoaikoja poliisit ja työsuojelijat tarkkailee tienpäällä kiekoista
Jos haluais todistaa piirturilla esim tilannenopuden esim kolaripaikalla, seon ollut mahdollista
edellytys että ajopiirturi sinetöity ja tarkastus voimassa ja autossa vetorenkaat piirturiin merkityn
kokoiset, ei ehkä poliisin tutkalukua vastaan kannata todistella...
tiheät 4, xx/ 1 tai harvemmat ns "maantie" 3,xx/1 ja tyyppi EV ( kaksinumeroa ja kirjain josta
selviää koko sekä mahdollinen tasaup lukko). Lisäksi voi pienenvetopyörän akselinpäästä löytyä
hammasluvut, mutta se vaatii kardanin irroituksen.
Noista kiekko piirturin levyistä ei poliisit ole koskaan nopeuksita "muuta kuin näyttänyt että onko
tuossa mennyt yli 95" ,,tarkoitti nopeudenrajoitinta (89), kai jonkin asteen epäily onko toiminnassa.
Lepo ja ajoaikoja poliisit ja työsuojelijat tarkkailee tienpäällä kiekoista
Jos haluais todistaa piirturilla esim tilannenopuden esim kolaripaikalla, seon ollut mahdollista
edellytys että ajopiirturi sinetöity ja tarkastus voimassa ja autossa vetorenkaat piirturiin merkityn
kokoiset, ei ehkä poliisin tutkalukua vastaan kannata todistella...
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Perävälitys
Suomessa on asetuksella säädetty että eu-direktiiviä ei sovelleta yksityiskäytössä olevaan ajoneuvoon (linja-autossasaattaa olla poikkeamia) Esim. 8,5 tonnia painava Morelo saadaan rekisteröidä ilman piirturia uutenakin. Tulli on tämän kumonnut määräyksellä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
- Truck: Scania Scala L94
- Location: Kihniö
- Paikkakunta: Kihniö
Re: Perävälitys
Kai tuon perän tyypin ja välityksen saa jostain merkkiliikkeen tietokannoista selville? Kun olihan se tuo tyyppikilpi tietenkin jäänyt jo matkan varrelle. Osaako joku sanoa mitä eroa noissa volvon pyörästöissä on ihan käytännössä eri mallien välillä eli ev80/ev85/ev90? Kokoa, ilmeisesti? Mutta käytännössä mistä mitattuna, sopivatkohan ristiin?
Re: Perävälitys
Volvo asiantuntijat voi vahvistaa tai kumota allaolevan textin
Rattaiden ja laakerien koko, ts moottorikoon ( hv/ vääntöm) mukaan vetop koko, varmuudella tiedän 80 käytetty on 9-10 M autoissa ja puoliperän veturissa oli90 jossa 12 moottori,( epäilen että kuorma autot 10 koneella oli 85 tai 90, jos akseliperällä) jos autosta löytyy ns kantakortti siitä selviää perä koko ja välitys, ellei volvoliike rek numerolla löytyy mitä ollut alkup autossa.
Epäinen että vetoakselin koko muuttuu myös peräkoon mukaan, mutta ei kokemusta, se että
mahdollisesti pyörännapa ero jos esim pulttikokoero, ehkä takasillassa ei eroja.
Odotetaan volvo miesten tieto
Rattaiden ja laakerien koko, ts moottorikoon ( hv/ vääntöm) mukaan vetop koko, varmuudella tiedän 80 käytetty on 9-10 M autoissa ja puoliperän veturissa oli90 jossa 12 moottori,( epäilen että kuorma autot 10 koneella oli 85 tai 90, jos akseliperällä) jos autosta löytyy ns kantakortti siitä selviää perä koko ja välitys, ellei volvoliike rek numerolla löytyy mitä ollut alkup autossa.
Epäinen että vetoakselin koko muuttuu myös peräkoon mukaan, mutta ei kokemusta, se että
mahdollisesti pyörännapa ero jos esim pulttikokoero, ehkä takasillassa ei eroja.
Odotetaan volvo miesten tieto
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
- Truck: Scania Scala L94
- Location: Kihniö
- Paikkakunta: Kihniö
Re: Perävälitys
No nyt tuli käytyä "Volvolla" kysymässä tietoja, ja jotain sieltä saikin tietoon. Eli seuraavanlaiset tiedot.Miihhali kirjoitti:Kai tuon perän tyypin ja välityksen saa jostain merkkiliikkeen tietokannoista selville? Kun olihan se tuo tyyppikilpi tietenkin jäänyt jo matkan varrelle. Osaako joku sanoa mitä eroa noissa volvon pyörästöissä on ihan käytännössä eri mallien välillä eli ev80/ev85/ev90? Kokoa, ilmeisesti? Mutta käytännössä mistä mitattuna, sopivatkohan ristiin?
UTV 4.87 4.87 ilmeisesti välitys?
4.87/CTEV87 mitähän tuo jälkimmäinen tarkoittaa?
obsolet jotain sanoi tästä, mutta ei jäänyt mieleen
RAEV85 tämän sanoi olevan taka-akselin tyyppi?
Eli mahtaako tuo vetopyörästö nyt sitten olla malliltaan EV85 ja välitys on tuo 4.87?
Eroa ev80, ev 85, ev90 ei osannut kertoa volvolla. Täytyypi varmaan käydä tuossa läheisellä kuorma-auto purkaamolla kyselemässä, josko heillä olis vähän enemmän tietoa asiasta.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Perävälitys
Wesinin Tonilla Urjalassa on purussa useampi Volvo ja mahureita kai kaikki, löytyisköhän sieltä sopivaa perää ja toki muitakin osia.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
- Truck: Scania Scala L94
- Location: Kihniö
- Paikkakunta: Kihniö
Re: Perävälitys
Kävin eilen vähän kyselemässä neuvoa tuossa läheisellä kuorma-auto purkaamolla. Ja kyllähän sieltä tietoa saikin, laitetaan nyt tähänkin vastaisuuden varalle muille ja omaksikin muistiksi.
Eli tuo ev80 -> ev85 sovittaminen vaatisi kardaaniin lisää pituutta, ja ilmeisesti ev90 on sitten jo kaikin puolin isomman kokoinen, että pitäs vaihtaa jo koko takasilta.
EV85 käytetty kuorma-autoissa myös, ainakin "10" malleissa. Ja tuo omastakin ajokista löytyvä 4.87 välitys kuulemma hyvin yleinen.
Vielä huomion arvoinen juttu, jossain vaiheessa tuossa EV85 vaihtuu vetoakselien boorimäärä suuremmaksi, mutta vuosimalliata ei ollut tarkkaa tietoa.
Eli tuo ev80 -> ev85 sovittaminen vaatisi kardaaniin lisää pituutta, ja ilmeisesti ev90 on sitten jo kaikin puolin isomman kokoinen, että pitäs vaihtaa jo koko takasilta.
EV85 käytetty kuorma-autoissa myös, ainakin "10" malleissa. Ja tuo omastakin ajokista löytyvä 4.87 välitys kuulemma hyvin yleinen.
Vielä huomion arvoinen juttu, jossain vaiheessa tuossa EV85 vaihtuu vetoakselien boorimäärä suuremmaksi, mutta vuosimalliata ei ollut tarkkaa tietoa.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Perävälitys
Mulla on pihalla tuo murikka josta edellä oleva kyltti. Kait jo 10v lavan päällä kuparitahnalla ruutattuna pussissa suojatun kopan alla 251k ajettuna. Mitä sitten laakereille aiheutunut "varastoinnista"
T. Ari

#048
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
- Truck: Scania Scala L94
- Location: Kihniö
- Paikkakunta: Kihniö
Re: Perävälitys
Parantuishan se tuollakin välityksellä jo..
Täytyy nyt selvitellä vielä, kun tuossa olis yhdellä tuttavalla kuorma-auto josta joutais perä, jos vaan osuu tyyppi ja välitys kohdilleen.
Täytyy nyt selvitellä vielä, kun tuossa olis yhdellä tuttavalla kuorma-auto josta joutais perä, jos vaan osuu tyyppi ja välitys kohdilleen.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
- Truck: Scania Scala L94
- Location: Kihniö
- Paikkakunta: Kihniö
Re: Perävälitys
Nyt näyttäis siltä, että olis juuri sellanen mitä on etsittykin. Jos ei ole muutoksia tehty matkan varrella niin pitäs olla EV85 ja 3.56 välityksillä.Miihhali kirjoitti:Parantuishan se tuollakin välityksellä jo..
Täytyy nyt selvitellä vielä, kun tuossa olis yhdellä tuttavalla kuorma-auto josta joutais perä, jos vaan osuu tyyppi ja välitys kohdilleen.

-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
- Truck: Scania Scala L94
- Location: Kihniö
- Paikkakunta: Kihniö
Re: Perävälitys
Joo tuollanen 3.56 "perä" löytyi ja tänään saatiin vaihto valmiiksi. Päästiin koeajollekkin ja kyllähän on kuin eri auto! Nyt saa päästellä hymyssä suin. 

- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Perävälitys
Tunteen muistan itekkinMiihhali kirjoitti:Joo tuollanen 3.56 "perä" löytyi ja tänään saatiin vaihto valmiiksi. Päästiin koeajollekkin ja kyllähän on kuin eri auto! Nyt saa päästellä hymyssä suin.


#048
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Perävälitys
Minkähän hintanen operaatio on harvemman perävälityksen vaihto noihin yleisimpiin volvoihin ja scanioihin?
Eli hinta arviota osille ja työlle?
Eli hinta arviota osille ja työlle?