Volvo B10M "Nasse"
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Volvo B10M "Nasse"
Gunnar on myyty ja tuli Nasse tilalle.
Eli auto on Volvo B10M 1996 ja kori Carrus Regal 350. DH10 340hv koneella ja EGS8 laatikolla nappi ylivaihteella. Kori "rosteria" auton pituus 12 metriä ja leveys 2.5 metriä. Pitäs tästä sitten alkaa leipomaan talvilämmintä kulkinetta millä vois yöpyä napapiirin pakkasissa ja vastaavasti että ois sitten aurinkorannikolla viileä jos sinne asti joskus pääsisi lähtemään talvea pakoon. Homma on täysin alkutekijöissään ja muutoskatsastus matkailuautoksi on vasta suoritettu ja hieman öljyvuotojen korjailua ollut ja tekasin samalla suutinremontin.
Pitää koittaa jotain tarinaa iskeä kun homma nytkähtää oikeasti eteenpäin...voi olla että tämä kesä menee ihan kierrätyskeskus sisustalla ja varsinainen matkailuautoksi muuttaminen alkaa vasta elokuussa. Ajatuksena tasalattia kokomatkalle. Reilu eristys. Avarat tilat. Oikea kylpyhuone. Ehkä sauna. Pari ilmalämpöpumppua, Thermo 300 ja DBW2010 ja airtop3500 lämmittimiksi.
Eli auto on Volvo B10M 1996 ja kori Carrus Regal 350. DH10 340hv koneella ja EGS8 laatikolla nappi ylivaihteella. Kori "rosteria" auton pituus 12 metriä ja leveys 2.5 metriä. Pitäs tästä sitten alkaa leipomaan talvilämmintä kulkinetta millä vois yöpyä napapiirin pakkasissa ja vastaavasti että ois sitten aurinkorannikolla viileä jos sinne asti joskus pääsisi lähtemään talvea pakoon. Homma on täysin alkutekijöissään ja muutoskatsastus matkailuautoksi on vasta suoritettu ja hieman öljyvuotojen korjailua ollut ja tekasin samalla suutinremontin.
Pitää koittaa jotain tarinaa iskeä kun homma nytkähtää oikeasti eteenpäin...voi olla että tämä kesä menee ihan kierrätyskeskus sisustalla ja varsinainen matkailuautoksi muuttaminen alkaa vasta elokuussa. Ajatuksena tasalattia kokomatkalle. Reilu eristys. Avarat tilat. Oikea kylpyhuone. Ehkä sauna. Pari ilmalämpöpumppua, Thermo 300 ja DBW2010 ja airtop3500 lämmittimiksi.
Viimeksi muokannut wiima63, 09 Touko 2017 19:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: Volvo B10M "Nasse"
siistin näköinen aihio.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvo B10M "Nasse"
Hyvännäkönen paketti aloittaa 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo B10M "Nasse"
Ose nätti!
Luulis nuilla webastoilla lämpiävän jo, vaikka ois vähän huonommatki eristykset =D
Luulis nuilla webastoilla lämpiävän jo, vaikka ois vähän huonommatki eristykset =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo B10M "Nasse"
joo noit on jo nurkissa niin ei tartte muuta kun tuo 2010 ostaa. pohjantähdessä semmonen on ja se on aika salonkikelpoinen ääneltään. koitin jo tuota 300:sta 0.4 ja 0.5 suuttimilla mutta sepä ei pelaa ollenkaan muuttuu ihan savupommiksi.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo B10M "Nasse"
Menee laihalle, säädä ilmaa ja löpöpaine, niin saat pellaamaan. Ja sehän kestää pätkäkäyttöä, eli termarilla ohjaus, ettei sen omat lämpörajat vaan toimi ohjaimena. Pakoputkeen toinen lämmönvaihin ja kunnon vaimennin niin alkaa olla mässy kampe!wiima63 kirjoitti:joo noit on jo nurkissa niin ei tartte muuta kun tuo 2010 ostaa. pohjantähdessä semmonen on ja se on aika salonkikelpoinen ääneltään. koitin jo tuota 300:sta 0.4 ja 0.5 suuttimilla mutta sepä ei pelaa ollenkaan muuttuu ihan savupommiksi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo B10M "Nasse"
Ei saa ilmaa niin pienelle että pelais. Polttoaineen painetta en alkanut säätämään kun ei saanut tähän hätään mittaria rakennettua.
Jotain vanhaa keskustelua juuri googlailin ja siellä puu tiainen kertoili että 2010 ja 350 on eri puhallin ja 2010 on vielä erilainen palopesä. Eli villi veikkaus että vaikka ton thermo 300:n sais syttymään tolla 0.4 suuttimella se liekki ei silti pala optimaalisesti. Viesti päättyy vielä lauseeseen "thermot on sitten vielä ihan eri laitteita"
Jotain vanhaa keskustelua juuri googlailin ja siellä puu tiainen kertoili että 2010 ja 350 on eri puhallin ja 2010 on vielä erilainen palopesä. Eli villi veikkaus että vaikka ton thermo 300:n sais syttymään tolla 0.4 suuttimella se liekki ei silti pala optimaalisesti. Viesti päättyy vielä lauseeseen "thermot on sitten vielä ihan eri laitteita"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo B10M "Nasse"
Thermot on nuita hehkullisia pikkuweboja. Mulla ainakin on 2020 ja 300 ("sama" vehe) saanu ilman "täysin kiinni". Mutta oliko sun suuttimessa kulma oikea? Pakopesä on varmasti erilainen, mut onhan tuon 2010:n pannu pienempi.
Vehe-suutin-paine:
DBW 2010 w/ 0.40 gph nozzle 8 –0.5 bar (116 –7 psi)
DBW 2010 w/ 0.35 gph nozzle 10 ±0.5 bar (145 ±7 psi)
DBW 2020 & DBW 300 10 ±0.5 bar (145 ±7 psi)
Että tuo kaks kiloo voi ratkasta...
Vehe-suutin-paine:
DBW 2010 w/ 0.40 gph nozzle 8 –0.5 bar (116 –7 psi)
DBW 2010 w/ 0.35 gph nozzle 10 ±0.5 bar (145 ±7 psi)
DBW 2020 & DBW 300 10 ±0.5 bar (145 ±7 psi)
Että tuo kaks kiloo voi ratkasta...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 470
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Volvo B10M "Nasse"
Thermo 300 voi pienentää vastaamaan thermo 230 mallia.
Käytännössä ero on vain suuttimessa ja puhallinmoottorissa.
230 mallissa on luonnollisesti pienempi suutin.
Puhallinmoottorissa on alhaisempi kierrosluku.
Puhallinmoottori pyörittää myös polttoainepumppua.
Mutta se moottori on ainakin uutena ihanan halpa
Käytännössä ero on vain suuttimessa ja puhallinmoottorissa.
230 mallissa on luonnollisesti pienempi suutin.
Puhallinmoottorissa on alhaisempi kierrosluku.
Puhallinmoottori pyörittää myös polttoainepumppua.
Mutta se moottori on ainakin uutena ihanan halpa

- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo B10M "Nasse"
Eli lopputulos thermo 300 saa pysyä arktisena lämmittimenä siinä kohtaa kun hankittavasta 2010 loppuu ruuti niin se tulee auttamaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B10M "Nasse"
Mietipä olisiko Ebersbächerin Hydronic M12 tehosäätyvä lämmitin parempi ratkaisu mitä dbw 2010, joka syö melko paljon virtaa. Eberi säätää itse 1,2kw ja 12kw tehon välillä ja keskitehollakaan ei syö puoliakaan dbw.n virrankulutuksesta.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo B10M "Nasse"
Mikäs tuo 230-malli on?
Saahan sen 300:n moottorin kierroksia laskettua, laittaa väliin PWM-säätimen, vois toimia jopa ihan tehon säätimenä muutenkin, onko kukaan kokeillut?
Mutta miksi tehoa ei säädetä katkokäynnillä? Ei ole hehkua, ei vaara hajota. Lähes viiveetän startti ja sammuu heti kun käskee, kiertovesi ja tuuletus toimii hetken. Eihän himapolttimiakaan vaiheta kesäksi pienempään, vaan termari ohjaa.
Saahan sen 300:n moottorin kierroksia laskettua, laittaa väliin PWM-säätimen, vois toimia jopa ihan tehon säätimenä muutenkin, onko kukaan kokeillut?
Mutta miksi tehoa ei säädetä katkokäynnillä? Ei ole hehkua, ei vaara hajota. Lähes viiveetän startti ja sammuu heti kun käskee, kiertovesi ja tuuletus toimii hetken. Eihän himapolttimiakaan vaiheta kesäksi pienempään, vaan termari ohjaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo B10M "Nasse"
edellisessä oli vastaava webaston tuote st90 missä säätyvä teho. ohjasin huijaamalla lämpötila anturia kun joku kehittää sisälle jonkun anturin mikä huijaa lämpötila anturia lämmittimessä että osaa säätää tehoa sisälämpötilan mukaan niin sitten se on ihan pätevä. tuo 2010 on vaan hyvä kun se on niin hiljainen. hiljaisempi kun st90 mutta silti tehokkaampi ja helpommin ohjattavissa suoraan huonetermostaatilla.Lahti32 kirjoitti:Mietipä olisiko Ebersbächerin Hydronic M12 tehosäätyvä lämmitin parempi ratkaisu mitä dbw 2010, joka syö melko paljon virtaa. Eberi säätää itse 1,2kw ja 12kw tehon välillä ja keskitehollakaan ei syö puoliakaan dbw.n virrankulutuksesta.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo B10M "Nasse"
Uudempi painos dbw sarjasta tuo thermo 230/300/350Reddewil kirjoitti:Mikäs tuo 230-malli on?
Saahan sen 300:n moottorin kierroksia laskettua, laittaa väliin PWM-säätimen, vois toimia jopa ihan tehon säätimenä muutenkin, onko kukaan kokeillut?
Mutta miksi tehoa ei säädetä katkokäynnillä? Ei ole hehkua, ei vaara hajota. Lähes viiveetän startti ja sammuu heti kun käskee, kiertovesi ja tuuletus toimii hetken. Eihän himapolttimiakaan vaiheta kesäksi pienempään, vaan termari ohjaa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B10M "Nasse"
Menee nyt lämmityslaitekeskusteluksi sun projektikansio... Miten huijasit anturia?wiima63 kirjoitti:edellisessä oli vastaava webaston tuote st90 missä säätyvä teho. ohjasin huijaamalla lämpötila anturia kun joku kehittää sisälle jonkun anturin mikä huijaa lämpötila anturia lämmittimessä että osaa säätää tehoa sisälämpötilan mukaan niin sitten se on ihan pätevä. tuo 2010 on vaan hyvä kun se on niin hiljainen. hiljaisempi kun st90 mutta silti tehokkaampi ja helpommin ohjattavissa suoraan huonetermostaatilla.Lahti32 kirjoitti:Mietipä olisiko Ebersbächerin Hydronic M12 tehosäätyvä lämmitin parempi ratkaisu mitä dbw 2010, joka syö melko paljon virtaa. Eberi säätää itse 1,2kw ja 12kw tehon välillä ja keskitehollakaan ei syö puoliakaan dbw.n virrankulutuksesta.
Hieno on Volvo mistä lähetään
Tulevaisuus on sähköinen
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo B10M "Nasse"
Ei se mitään lämmittimet on lähellä sydäntä muutenkin. huijaus toimi 250ohm potikalla. st90 lämpötilaanturin johto poikki ja se väliin. nupista säätäen. oletus on 80 astetta mihin se pyrkii ja käyttää tehoja tarpeen mukaan ja laskee kun lämpötila saavutetaan. potikalla vastusta säätämällä sai vastusarvoa nostettua 250ohm ylemmäksi jolloin st90 luulee veden olevan 80 aseista vaikka todellisuussa se on 40c. sitten se pitää sen siinä neljässäkympissä säätäen itse tehoa oikeaksi. tavoitelämmön voi sitten säätää potikalla 40-80c välille.
Harri vei idean pidemmälle että se kehittäis sisälle jonkun lämpötila anturi vastuksen mikä pelais samalla asteikolla eli 22 astetta sisällä ois webaston aivoilla se 80c mihkä se pyrkis. kun lämpö alle 22c se ottaa tehoja ja pyrkii siihen 80 lämpöön ja kun taas yli 22 se tiputtaa tehoa kun se kertoo boksille että vesi on 80c vaikka todellisiudessa se ois jotain muuta.kuulostas toimivalta jos semmonen vastus jostain löytyy.
Harri vei idean pidemmälle että se kehittäis sisälle jonkun lämpötila anturi vastuksen mikä pelais samalla asteikolla eli 22 astetta sisällä ois webaston aivoilla se 80c mihkä se pyrkis. kun lämpö alle 22c se ottaa tehoja ja pyrkii siihen 80 lämpöön ja kun taas yli 22 se tiputtaa tehoa kun se kertoo boksille että vesi on 80c vaikka todellisiudessa se ois jotain muuta.kuulostas toimivalta jos semmonen vastus jostain löytyy.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 470
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Volvo B10M "Nasse"
Helppoa se on huijata lämpöanturia thermo 300:kin
Tuosta käppyrästä näkyy vastusarvot suhteessa lämpötilaan.
Anturihan on kuuman pään letkulähdössä. Sopivaa vastusta vain väliin.
Thermo testillä voi vielä hienosäätää...
Tuosta käppyrästä näkyy vastusarvot suhteessa lämpötilaan.
Anturihan on kuuman pään letkulähdössä. Sopivaa vastusta vain väliin.
Thermo testillä voi vielä hienosäätää...
- Liitteet
-
- Thermo_sensor.JPG (17.23 KiB) Katsottu 16599 kertaa
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo B10M "Nasse"
onko muistikuvaa mihin tuo webaston thermo test kytketään? kattelin silmämääräsesti ja ei äkkiä löytynyt mitään mihkä tökkäis kiinni. thermo 300 siis kyseessä.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 470
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Volvo B10M "Nasse"
Todennäköisesti johto on kytketty Volvon omaan diagnostiikkaan.
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf
Katsele tuolta apua.
Johtojen värit ja liittimet vaihtelee autonvalmistajan mukaan.
Toisille kelpaa vakioliittimet, toiset taas haluaa omilla liittimillään.
Mutta k-linja pitäisi löytyä 8-napaisesta liitoksesta. Siitä missä on virransyöttökin.
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf
Katsele tuolta apua.
Johtojen värit ja liittimet vaihtelee autonvalmistajan mukaan.
Toisille kelpaa vakioliittimet, toiset taas haluaa omilla liittimillään.
Mutta k-linja pitäisi löytyä 8-napaisesta liitoksesta. Siitä missä on virransyöttökin.