

No tällä kertaa laitoin riman niin alas ettei voi pudota korkealta, no niinhän sitä luulisi

Tuli siis haettua Pohjanmaalta entinen Ventoniemen pikkubussi. Kilsoja mittarissa vielä alle 700tkm.
Siinä luulis olevan kaikki. Bussi on papereissa 18 paikkainen, mutta sisällä on vain 16 matkustaja paikkaa, oppaan penkki on johonkin hävinnyt. No eihän mulla lisenssi anna ajaa kuin 1+16 vai olikos se kokonaismäärä 16, ei enää muista.
Koriltaan tämä on aika hyvä, ruostetta ei ulkoapäin ainakaan näy, mutta onhan siellä alustassa varmaan jotakin. Ensimmäinen remppakin tuli jo aloitettua, jarrut vaativat hiukan muutakin kuin palojn vaihdon.
Tässä kun on nelimäntäiset jarrusatulat, niin vaihdettavaa on normaalia hiukan enemmän.
No ei siinä mitään, kuluvia osiahan ne jarrut on. Hakureissulla sattui sellainen hauska sattumus, että vasemman jarrusatulan sisempi pala putosi tielle

Heti sen jälkeen piti alkaa jarrutella ja poljin pohjaan ja ohjaus puoltamaan

Sain kässärillä ja vaihteilla vauhdit alas, mutta loppumatka ajeltiinkin sitten käytännössä ilman jarruja


Kotiin päästiin turvallisesti ja nyt on siis jarruremppa käynnissä. Mietintämyssyä tarvittiin heti kohta, miten saa abs-jarrujen hammaskehän irti jarrulevyn keskeltä? Pyörännapa kun on pultattu jarrulevyyn kiinni ja absikehä peittää levyn kiinnityspultit! Näyttäisi kuin sisempi laakeripesä olisi samaa palaa absikehän kanssa? Eli kun Meseen vaihdetaan jarrulevyt, samalla pitää ostaa uusi pyörännapa ja laakerit....ei helv.....kai tämä nyt on saksassakin älytty tehdä fiksummin?
Huomenna käyn Raskoneella kysymässä miten tämä arvoitus puretaan tai sitten annan niiden tehdä homman loppuun ja pulttailen rempatut osat kiinni itse. Jarrusatuloiden tiivistekumit meinaan itse vaihtaa, kun sen jo aloitinkin.
Matkustamon muutoksia ei ole ehtinyt yhtään miettiä, mutta varmaa on että bussina tämä kannattaa pitää, vaikka sitten 1+9 niin saa jotakin muuta rakenneltua sisälle. Jonkinlainen pieni keittiön tapainen ja oleskelutilaa, ei sinne muuta saa mahtumaan, tavara tilaa on kuitenkin 2 kuutiometriä takana.
Lämmitys vesikiertoisella Eberspächerillä, mutta senkään toimintaa en ole ehtinyt testata.
Tämän korin on valmistanut heinolalainen Janser Oy, firma ei taida enää olla toiminnassa?
Ihan laadukkaan näköistä jälkeä kuitenkin ovat tehneet, vielä 21 vuodenkin jälkeen sisusta ja kori on hyvin kuosissaan. Ikkunoissa on sumua, mutta niinhän näissä kaikissa vanhemmiten.
Pientä ja vähän isompaakin ruuvaamista varmasti riittää, leimalle pitäisi viedä kunhan saa jarrut kuntoon

Ajoltaan tämä on ihan leppoisa, no kiihtyvyys ei päätä huimaa, mutta kunhan vauhdin saa satasen tuntumaan niin sitten matka sujuu. Vaparikone 100hv ei ihmeitä tee kun omapainokin on 3250kg.
Kokonaispaino on 4600kg. Jää siihen vielä tilaa elopainollekin

Kuviakin laitan kunhan ehdin, nyt ilman etupyöriä ei viitsi kuvaa laittaa

Syystapaamiseen olis tarkoitus saapua, vaikka hupiluvilla jos ei muuten
