
Moottori ei kestä menossa mukana
- japex
- Kippari
- Viestit: 63
- Liittynyt: 01 Syys 2014 15:44
- Truck: Scania k112 -86
- Location: Imatra
- Member id: 248
Moottori ei kestä menossa mukana
Olisko hyviä vinkkejä taas heitellä, kun meinaa tuo menopeli lahota ihan käsiin. Nyt olisi moottorin kannatuspalkit (ja koko perä) senverran haprakkaa ettei uskalla mihinkään lähteä. Vaihelaatikon pari kiinnitystä, jossa oli siis kumipuslat, on jo hävinnyt johonkin. Vaihdekeppi pyörii mitensattuu, kun kiinnikkeet irtos laatikon vierestä runkopalkista... Mutta Tuuriin silti pitäisi päästä. 

Scania k112 - 86
Lahti 330
Lahti 330
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Moottori ei kestä menossa mukana
Veneiden kanssa tuo on hieman helpompaa. Kun pumppu ei pysy perässä on aika vaihtaa alusta.
No rautaa saa kaupasta, mutta aina pitää punnita homman järkevyys. Tärkeintä on, että auto turvallinen ja mukava matkakumppani.
Näiden 80-lukuisten kanssa on aina jotain pikku säätöä
No rautaa saa kaupasta, mutta aina pitää punnita homman järkevyys. Tärkeintä on, että auto turvallinen ja mukava matkakumppani.
Näiden 80-lukuisten kanssa on aina jotain pikku säätöä

En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Moottori ei kestä menossa mukana
Se täytyy hitsata.
Jos hitsattavaa on paljon voi miettiä onko järkevämpää hommata terveempi auto ja siirtaa roippeet siihen, vai hitsata nykyinen.
Jos hitsattavaa on paljon voi miettiä onko järkevämpää hommata terveempi auto ja siirtaa roippeet siihen, vai hitsata nykyinen.
- japex
- Kippari
- Viestit: 63
- Liittynyt: 01 Syys 2014 15:44
- Truck: Scania k112 -86
- Location: Imatra
- Member id: 248
Re: Moottori ei kestä menossa mukana
No nyt se on todettu, et ei taida hitsaaminen enää auttaa. ei löydy tervettä palkkia mihin hitsata uutta kiinni. liian iso urakka... ELI olisiko kellä tiedossa hyvää linjuria, pääsisi rakentelemaan uutta... 

Scania k112 - 86
Lahti 330
Lahti 330
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Moottori ei kestä menossa mukana
Ikävä kuulla 
Mikäli on tekemätön paikka; aja keksintö romu-ukolle, kai siitä jonkun kilohinnan saa. Nettikone on pullollaan "uusia" aihioita.
Takkin tulee joka tapauksessa, joko hitsaukipinöitä tai ihan rahallisessa muodossa.

Mikäli on tekemätön paikka; aja keksintö romu-ukolle, kai siitä jonkun kilohinnan saa. Nettikone on pullollaan "uusia" aihioita.
Takkin tulee joka tapauksessa, joko hitsaukipinöitä tai ihan rahallisessa muodossa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Moottori ei kestä menossa mukana
Kyllä kai sieltä keskioven kohilta alkaa löytymään kovaa?
Se on totta että kaanioitten takarunko, eli se kaanian osa on tehty jostain nopeasti maatuvasta eko-materiaalista...
Se on totta että kaanioitten takarunko, eli se kaanian osa on tehty jostain nopeasti maatuvasta eko-materiaalista...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Moottori ei kestä menossa mukana
En mä nyt tiedä, onko reilu 30 vuotta suolapaskakylvyssä uinut, kadonnut metalli niin kovin "nopeasti" tai helposti maatunut...Reddewil kirjoitti:Kyllä kai sieltä keskioven kohilta alkaa löytymään kovaa?
Se on totta että kaanioitten takarunko, eli se kaanian osa on tehty jostain nopeasti maatuvasta eko-materiaalista...

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Moottori ei kestä menossa mukana
No niin no, riippuu mihin vertaa. Mun mielestä se sais kestää aika paljon kauemmin, kestäähän se muu auto, mut takarunko (+eturunko = scanian runko) katoaa... Onneksi lentokoneita ei tehdä sun periaatteellab12m kirjoitti:En mä nyt tiedä, onko reilu 30 vuotta suolapaskakylvyssä uinut, kadonnut metalli niin kovin "nopeasti" tai helposti maatunut...Reddewil kirjoitti:Kyllä kai sieltä keskioven kohilta alkaa löytymään kovaa?
Se on totta että kaanioitten takarunko, eli se kaanian osa on tehty jostain nopeasti maatuvasta eko-materiaalista...

-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Moottori ei kestä menossa mukana
Moneenkos kertaan lentokoneet (vaikkapa liikennesuihkut) mahdetaan purkaa ja koota elinkaarensa aikana? Sikäli vertaus hieman ontuu...
Enkä mä tosiaan "toivo", että Scaniankaan runkopalkit mihinkään katoaisivat. On vaan meikäläisittäin ne olosuhteet ja ajomäärät, missä ne elelee, melkoisen rujoja. Valitettavasti. Ja katoaa se rauta muunkin merkkisistä, ruosteen suosikkipaikat vaan vaihtelee...
Enkä mä tosiaan "toivo", että Scaniankaan runkopalkit mihinkään katoaisivat. On vaan meikäläisittäin ne olosuhteet ja ajomäärät, missä ne elelee, melkoisen rujoja. Valitettavasti. Ja katoaa se rauta muunkin merkkisistä, ruosteen suosikkipaikat vaan vaihtelee...
-
- Apukuski
- Viestit: 10
- Liittynyt: 04 Kesä 2017 07:12
- Truck: Fiat Dukato
- Location: Fiat Dukato
Re: Moottori ei kestä menossa mukana
japex kirjoitti:No nyt se on todettu, et ei taida hitsaaminen enää auttaa. ei löydy tervettä palkkia mihin hitsata uutta kiinni. liian iso urakka... ELI olisiko kellä tiedossa hyvää linjuria, pääsisi rakentelemaan uutta...
Ei se niin kauhea urakka ole koppuloida uusi runko! Eräs pohjoisen liikennöitsijä osti eteläsuomesta, erikoisen komian ja siistin turistibussin, niin sanotun perätuupparin, auto oli muuten hieno, mutta kehdon ja korinvälinen runko oli täysin mätä!
Serkkupoikani kanssa me hitsasimme ja koppuloimme auton kuntoon, RHS profiilia ja puikkoja siinä kului, mutta autosta tuli parempi kuin uusi! Teimme rungon paljon paksumpiseinäisestä profiilista kuin mitä oli ollut uutena !
Late Lapista.
- japex
- Kippari
- Viestit: 63
- Liittynyt: 01 Syys 2014 15:44
- Truck: Scania k112 -86
- Location: Imatra
- Member id: 248
Re: Moottori ei kestä menossa mukana
No juu ei se varmaan tekemätön paikka ole, mutta kun on hiekka piha ni kaikki vehkeet uppoaa maapalloon. Motti pitää kuitenki repästä eestä pois. Tietysti jos löytäisi jonkun tukevan levyn siihen alle.... Tossa olisi jo muutama pätkä aikas tukevaa U-palkkia oottelemassa...
Scania k112 - 86
Lahti 330
Lahti 330
Re: Moottori ei kestä menossa mukana
Kuinkakohan pitkällinen projetti tommonen "kamat autosta toiseen" olisi? Jos mitään muutoksia ei tee, niin homma voi mennä sukkelaan.
Re: Moottori ei kestä menossa mukana
Jos vanhaan autoon on jo korjattu 57 asiaa sisustuksen ja matkailutekniikan asentamisen lisäksi, onko se sittenkin lähempänä saada ehjäksi kuin ostaa toinen vanha bussi jossa on ainakin 48 vikaa siinäkin plus 12 yllätystä? Valaa vaikka betonilaatan pihaan jos se siitä on kiinni.
Re: Moottori ei kestä menossa mukana
Onhan noissa jonkinlaista materiaali eroja 80 - lukuisilla Scanioilla kun verrataan vaikka 60 - luvun vanajaan tai sisuun. Vanajan alustoille laitettiin uusia koreja kun taas nuo Scaniat ei rungon osalta kestänyt useinkaan ajaa tekniikkaa loppuun. Keulakoneiset Scaniat olivat kovia rungoltaan, mutta perätuuppareissa alkoi tämä mätä vaiva. Tiedä sitten näistä uudemmista, kun ei enää tarvitse niiden kanssa päivittäin painia? 

Re: Moottori ei kestä menossa mukana
Osittain tuohon kyllä vaikuttaa se että korista on tullut paljon parempi. Alumiini- tai rosterikori kestää paremmin kuin mustasta raudasta tai saatikka puusta tehty kori.Ajomies kirjoitti:Onhan noissa jonkinlaista materiaali eroja 80 - lukuisilla Scanioilla kun verrataan vaikka 60 - luvun vanajaan tai sisuun. Vanajan alustoille laitettiin uusia koreja kun taas nuo Scaniat ei rungon osalta kestänyt useinkaan ajaa tekniikkaa loppuun. Keulakoneiset Scaniat olivat kovia rungoltaan, mutta perätuuppareissa alkoi tämä mätä vaiva. Tiedä sitten näistä uudemmista, kun ei enää tarvitse niiden kanssa päivittäin painia?
Korinvaihdon yhteydessä se runkokin on hyvä tilkitä taas kuntoon.