K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkeen
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 48
- Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
- Truck: Scania Carrus 602⋆
- Location: Etelä-Suomi
- Paikkakunta: Raasepori
K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkeen
Scanian K113 7-vaihteisella sähkökepillä vähän pyristelee vastaan. Kun lähtee reissuun, niin alkuun toimii ihan hyvin, mutta kun bussilla on ajettu vähän pitempään (yli 50km), niin vaihteet eivät aina vaihdu. Sillä tavalla omituinen vika, että kolmonen, kutonen ja seiska menevät lähes aina päälle, mutta muut eivät. Nyt viimeisimpänä pakki ei enää suostunut edes manailujen kera menemään silmään. Napeilla menee kaikki vaihtoehdot paitsi pakki (voi tosin olla etten osaa käyttää nappeja, kun siinä on liukukytkin sekä valitsija pakille.) Kun laitan kytkimen pohjaan ja vaihdan vaihteen kolmoselta esim ihan vaan vapaalle, niin ruutuun jää hetkeksi kolmonen, vaikka vaihde on vapaalla. Muiden vaihteiden kanssa ruutu päivittyy nopeammin. Äsken kun testasin, niin näyttäisi, että kun sammuttaa ja laittaa pääkytkimestä sähköt hetkeksi pois, niin toimii paremmin. Kytkintä olen ilmannut useamman kerran ja putket on vaihdettu. Kertaakaan vika ei ole tullut heti lähdettäessä, ja lähes aina ajo on ollut maanteillä eli kutosella ja seiskalla, ei mitään eestaas vaihtelua. Voiko siellä joku neste lämmetä ajon aikana? Oma veikkaus olisi jonkinlainen sähkövika, mutta jos on, niin miksi se tulee vasta kun autolla on ajettu? Mistähän vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
Kiitti jo etukäteen vinkeistä!
Kiitti jo etukäteen vinkeistä!
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
Kuskin päällä sähkökeskuksessa on vaihteiston rele, käytäpä irti ja kokeile ettei ole kosketusvikaa. Myös kepin juuressa olevia mikrokytkimiä kannattaa hiplata
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 48
- Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
- Truck: Scania Carrus 602⋆
- Location: Etelä-Suomi
- Paikkakunta: Raasepori
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
Kiitti, mä kokeilen hiplata. Miten tuo hätänappi-systeemi muuten toimii? Miksi se toimii vaikka vaihteisto ei toimi? Onko siinä eri rele ja kytkimet?
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
Hätävaihtaminen pakille.
1. Kytkin pohjaan.
2. Kiertokytkin R asentoon.
3. "R" Painonappia n. 5 sekunttia.
Sitten pitäis pakki mennä päälle.
1. Kytkin pohjaan.
2. Kiertokytkin R asentoon.
3. "R" Painonappia n. 5 sekunttia.
Sitten pitäis pakki mennä päälle.
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
Hätävaihtaminen ohittaa anturit ja kepin mikrokytkimet.
Eli siintä voi päätellä että venttiilit toimii.
Sähkökeskuksessa pitäis olla diagnoosinappi jonka avulla pystyy lukemaan vikakoodit.
Napilla pystyy myös käynnistämään testausohjelman millä pääsee tarkastamaan anturit, mankut ja mikrot.
Virtapäällä ja painetaan diagnoosinappia.
1.painallus, näyttöön tulee muistaakseni ohjausyksikön numero? sen jälkeen alkaa vilkkua vikakoodit esim EO52 111 (EO52= vilkkukoodi 52 ja 111 on havaintojen määrä)
Vikakoodi on näytössä aina muutanman sekunnin ja siirtyy seuraavaan.
Jos ja kun on paljon vikakoodeja niin ne rullaa näytössä niin kauan kuin katkaiset virrat tai painat diagnoosinappia toisen kerran jolloin käynnistyy testiohjelma.
Vikakoodit näkyy sitten siinä vaihdenäytössä.
Kannattaa tehdä niin että lukee ja ottaa koodit talteen. Tyhjentää vikamuistin (Pidetään diagnoosinappi pohjassa ja kytketään samalla sytytysvirta päälle, näyttöön pitäis tulla "ERASE" teksti)
Sitten koeajolle ja lukee koodit kun on taas vaihteisto temppuillut. Voihan siellä olla myös vika joka ei tee mitään vikakoodia..
Eli siintä voi päätellä että venttiilit toimii.
Sähkökeskuksessa pitäis olla diagnoosinappi jonka avulla pystyy lukemaan vikakoodit.
Napilla pystyy myös käynnistämään testausohjelman millä pääsee tarkastamaan anturit, mankut ja mikrot.
Virtapäällä ja painetaan diagnoosinappia.
1.painallus, näyttöön tulee muistaakseni ohjausyksikön numero? sen jälkeen alkaa vilkkua vikakoodit esim EO52 111 (EO52= vilkkukoodi 52 ja 111 on havaintojen määrä)
Vikakoodi on näytössä aina muutanman sekunnin ja siirtyy seuraavaan.
Jos ja kun on paljon vikakoodeja niin ne rullaa näytössä niin kauan kuin katkaiset virrat tai painat diagnoosinappia toisen kerran jolloin käynnistyy testiohjelma.
Vikakoodit näkyy sitten siinä vaihdenäytössä.
Kannattaa tehdä niin että lukee ja ottaa koodit talteen. Tyhjentää vikamuistin (Pidetään diagnoosinappi pohjassa ja kytketään samalla sytytysvirta päälle, näyttöön pitäis tulla "ERASE" teksti)
Sitten koeajolle ja lukee koodit kun on taas vaihteisto temppuillut. Voihan siellä olla myös vika joka ei tee mitään vikakoodia..
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 48
- Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
- Truck: Scania Carrus 602⋆
- Location: Etelä-Suomi
- Paikkakunta: Raasepori
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
Just tuolla tavalla omasta mielestäni pakkia yritin saada silmään.
Vikakoodit on tässä, testaamiseen asti en ole vielä ehtinyt.
E050 002
E052 007
E053 255
Yritin googlailla koodeja, mutta en löytänyt mistään listaa, jossa olisi nämä kerrottu.
Vikakoodit on tässä, testaamiseen asti en ole vielä ehtinyt.
E050 002
E052 007
E053 255
Yritin googlailla koodeja, mutta en löytänyt mistään listaa, jossa olisi nämä kerrottu.
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
Tässä jotain vikakoodeista.
50- Vaihtaminen keskeytynyt, koska kytkin nostettu ylös liian aikaisin.
52- Jatkuva signaali hall-anturin oikealle kuittauksesta.
53- Jatkuva signaali hall-anturin vasemmalle kuittauksesta.
Todennäköisesti vika on hall- anturissa tai johdoissa, voin alkuviikosta kaivella vähän sähkökuvia ym. jos ei
ole siihen mennessä selvinnyt.
50- Vaihtaminen keskeytynyt, koska kytkin nostettu ylös liian aikaisin.
52- Jatkuva signaali hall-anturin oikealle kuittauksesta.
53- Jatkuva signaali hall-anturin vasemmalle kuittauksesta.
Todennäköisesti vika on hall- anturissa tai johdoissa, voin alkuviikosta kaivella vähän sähkökuvia ym. jos ei
ole siihen mennessä selvinnyt.
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 48
- Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
- Truck: Scania Carrus 602⋆
- Location: Etelä-Suomi
- Paikkakunta: Raasepori
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
Jee, hienoa jos ehtisit. Mulla on aurinkopanelien asennus kesken, huomenna ehkä ehdin ajaa pienen lenkin resetoimisen jälkeen, joten ehkä vika tarkentuu. Noistahan kun ei tiedä lainkaan milloin ovat tulleet.
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
Onko tässä asiassa mitään uutta ilmennyt?
En ole kerennyt perehtyä asiaan, mutta voin laittaa jotain materiaalia vaikka sähköpostilla?
En ole kerennyt perehtyä asiaan, mutta voin laittaa jotain materiaalia vaikka sähköpostilla?
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 48
- Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
- Truck: Scania Carrus 602⋆
- Location: Etelä-Suomi
- Paikkakunta: Raasepori
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
Sama vika edelleen. Aloin miettiä, että voisiko se vika kuitenkin olla siinä ettei kytkin kunnolla irrota. Ilmasin kytkimen vielä kertaalleen ja olen melko varma ettei linjassa ole ilmaa. Nyt kun testailen, niin ykkösen kun laittaa silmään, niin bussi liikahtaa hieman vaikka on kytkin pohjassa. Eli kytkin ei ilmeisesti irrota kunnolla. Onko kellään vinkkejä mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään. Kytkinvivun liike on alle 20mm, jostain vanhasta ketjusta luin, että pitäisi olla 25-30mm. Poljinsylinteri tiensä päässä? Joku muu, mikä?
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
mulla nepparissa 8. Vaihteinen skanian robotti. Ollut 2 vikaa. Laatikon kyljessä oleviin magneettiventtiileihin piuha hinkkaantunut runkoon ja maadoitti siitä (ei vaihtanut isolle alueelle). Toinen Vika oli kytkin . Pakille rutisi, eikä meinannut mennä sisään. Säätämällä ja rasvaamalla tuli kesäksi kuntoon. Sitten ei suostunut paikaltaan laittamaan vaihdetta sisään, liikkeessä ollessa toimi ok. Kytkinremontti korjasi tilanteen.
Toimiiko vaihteet ilman että kone käy? Meneekö kaikki pykälät silloin päälle? Ennen ajoa ja sitten kun alkaa liikutella.
Toimiiko vaihteet ilman että kone käy? Meneekö kaikki pykälät silloin päälle? Ennen ajoa ja sitten kun alkaa liikutella.
peltiliiteri.com
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
Jos kytkin ei irrota kunnolla niin vaihteiden pitäs kyllä kytkeytyä, mutta rutinan kanssa.
Kuten pelti sanoi niin pitäisi vaihteiden mennä päälle moottori sammuksissa.
Joskus ollut myös mekaanista vikaa vaihteensiirtokotelossa. Sivuttaissiirto keskittyy jousikuormalla ja 1/2/4 ja 5 vaihtamisliikkeet on keskellä.
Yleensä hätävaihdolla toimii paremmin koska silloin ecu ei laske mitään aikaa koska pitäisi tulla kuittaus kytketystä vaihteesta.
Onko ilmavuotoja vaihteistossa?
Kuten pelti sanoi niin pitäisi vaihteiden mennä päälle moottori sammuksissa.
Joskus ollut myös mekaanista vikaa vaihteensiirtokotelossa. Sivuttaissiirto keskittyy jousikuormalla ja 1/2/4 ja 5 vaihtamisliikkeet on keskellä.
Yleensä hätävaihdolla toimii paremmin koska silloin ecu ei laske mitään aikaa koska pitäisi tulla kuittaus kytketystä vaihteesta.
Onko ilmavuotoja vaihteistossa?
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 48
- Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
- Truck: Scania Carrus 602⋆
- Location: Etelä-Suomi
- Paikkakunta: Raasepori
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
Pakki rutisee minusta nyt enemmän kuin aiemmin. Joskus menee kaikki vaihteet päälle kun kone ei ole käynnissä, mutta ei aina. 4,5 jää useimmiten menemättä.
Mitä säädit ja rasvasit, että sait ekalla kerralla kuntoon? Entä minkälaisen rempan jouduit tekemään, jotta lähti kunnolla toimimaan?
Mulla on takajarrupiirissä vähänlaisesti painetta. Seilaa siinä 6-7barin välillä eli ei mene vihreälle. Ei kai työsylinteri sieltä painettaan ota? Ja jos ottaa, niin voisiko syy olla liian pienessä paineessa ettei jaksa työntää sylinteriä riittävästi? Tuskin?
Antaa siis edelleen näitä erroreita:
52- Jatkuva signaali hall-anturin oikealle kuittauksesta.
53- Jatkuva signaali hall-anturin vasemmalle kuittauksesta.
Mitä nuo käytännössä tarkoittavat?
Mitä säädit ja rasvasit, että sait ekalla kerralla kuntoon? Entä minkälaisen rempan jouduit tekemään, jotta lähti kunnolla toimimaan?
Mulla on takajarrupiirissä vähänlaisesti painetta. Seilaa siinä 6-7barin välillä eli ei mene vihreälle. Ei kai työsylinteri sieltä painettaan ota? Ja jos ottaa, niin voisiko syy olla liian pienessä paineessa ettei jaksa työntää sylinteriä riittävästi? Tuskin?
Antaa siis edelleen näitä erroreita:
52- Jatkuva signaali hall-anturin oikealle kuittauksesta.
53- Jatkuva signaali hall-anturin vasemmalle kuittauksesta.
Mitä nuo käytännössä tarkoittavat?
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
Suurinpiirtein näin.. jos vaihteenvaihdossa jää vaikka se vasemalle kuittaus yli sekunniksi päälle kun vaihteisto saa vapaan kuittauksen tulee vikakoodi ja jos vaihtaminen kestää yli 2,5 sekunttia keskeytyy vaihtaminen.
Vika voi olla siirtosylkyissä, hallissa, mankuissa, ilmaputkissa, johdoissa tai vaikka pitkittäissiirron vaimentimessa.
Eikä laatikon mekaanin vikakaan ole poissuljettu, siis jos tota vikakoodia pelkästään ajattelee.
Vika voi olla siirtosylkyissä, hallissa, mankuissa, ilmaputkissa, johdoissa tai vaikka pitkittäissiirron vaimentimessa.
Eikä laatikon mekaanin vikakaan ole poissuljettu, siis jos tota vikakoodia pelkästään ajattelee.
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
TeemuK kirjoitti:Suurinpiirtein näin.. jos vaihteenvaihdossa jää vaikka se vasemalle kuittaus yli sekunniksi päälle kun vaihteisto saa vapaan kuittauksen tulee vikakoodi ja jos vaihtaminen kestää yli 2,5 sekunttia keskeytyy vaihtaminen.
Vika voi olla siirtosylkyissä, hallissa, mankuissa, ilmaputkissa, johdoissa tai vaikka pitkittäissiirron vaimentimessa.
Eikä laatikon mekaanin vikakaan ole poissuljettu, siis jos tota vikakoodia pelkästään ajattelee.
Kun tiedät/ tunnet tuon toiminnan noin hyvin, olisko kuitenkin halvin/ helpoin tarkistaa ensin mikä on
tulo paine ”= ventiilikotelolle” ja ? paine mikä pitäis olla.
Omaa asiaa
4 sarjan scaniassa oli rele vika, kokorivi releitä vaihdettiin , kuten aiemmin kerrottiin vaiht on
yksi ” normaali” , näin oppii tekniikan tuntemaan, vian kuva oli että vaiht toiminta/ kytkennät
toimi satunnaisesti.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: K113 vaihteisto ei toimi kunnolla lyhyen ajamisen jälkee
Säätö tehtiin sinne kytkimeen kierretankoa säätämällä vähän lisää työnnön pituutta. (Ei saa jäädä kantamaan tai pohjata siis maltilla).
Rasvauksessa kytkinakselia ( kai ? ) Ja muita mekaanisia osia herkisteltiin. En ollut siinä paikalla. 2 asentaa, toinen rasvaa auton huoltoluukun kautta ja toinen polki kytkintä.
Sitten lopulta laitettiin kaikki uusiksi kytkimeen (levy , Asetelma etc..). Olis kannattanut tehdä heti
turha kulu tuli noista välivaiheista.
Noista vikakoodeista oli mulla vaan toi 50 (377 kertaa)
Rasvauksessa kytkinakselia ( kai ? ) Ja muita mekaanisia osia herkisteltiin. En ollut siinä paikalla. 2 asentaa, toinen rasvaa auton huoltoluukun kautta ja toinen polki kytkintä.
Sitten lopulta laitettiin kaikki uusiksi kytkimeen (levy , Asetelma etc..). Olis kannattanut tehdä heti

Noista vikakoodeista oli mulla vaan toi 50 (377 kertaa)
peltiliiteri.com