mb 817 -00
mb 817 -00
Terve !
Uusi käyttäjä ja täysin kokematon kulkineen rakentaja aloitta nyt kauan haaveillun projektin ! Aihiona sattumien kautta Mb atego 817.
Koppi p6.4xk2.3xl2.6. Katto vaikuttaisi eristetyltä. Seinät ei.
Alkuun täytyi akut vaihtaa.
motonetistä uudet 200ah sznajder Yksi painesäiliö oli ruostut puhki. Jos jollain sattuu siisti säiliö löytymään niin voin ostaa.
Mielenkiinnosta, mitä on nuo vempaimet päädyssä ? Varo ja säädin ? Säiliön pohjassa paineanturi? Tuo muoviosa ei tullut messingistä pois kun sitä yritin nitkutella. Sentin verran tuli ulos. Liekkö kärsinyt siitä..
Uusi käyttäjä ja täysin kokematon kulkineen rakentaja aloitta nyt kauan haaveillun projektin ! Aihiona sattumien kautta Mb atego 817.
Koppi p6.4xk2.3xl2.6. Katto vaikuttaisi eristetyltä. Seinät ei.
Alkuun täytyi akut vaihtaa.
motonetistä uudet 200ah sznajder Yksi painesäiliö oli ruostut puhki. Jos jollain sattuu siisti säiliö löytymään niin voin ostaa.
Mielenkiinnosta, mitä on nuo vempaimet päädyssä ? Varo ja säädin ? Säiliön pohjassa paineanturi? Tuo muoviosa ei tullut messingistä pois kun sitä yritin nitkutella. Sentin verran tuli ulos. Liekkö kärsinyt siitä..
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: mb 817 -00
Tuttu malli.
Aikoinaan mulla oli 10 Ategoa ajossa. Mallit 817, 818 ja 823. Uudenkarheita olivat.
Aikoinaan mulla oli 10 Ategoa ajossa. Mallit 817, 818 ja 823. Uudenkarheita olivat.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: mb 817 -00
Hytti olisi kai hyvä tehdä jäykäksi runkoon nähden jos meinaa tehdä aukon matkustamoon. Onko ihan normi toimenpide vai täytyykö huomioida jotain?
Jos joku tehnyt niin kerroppa miten toteutit.
Jos joku tehnyt niin kerroppa miten toteutit.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: mb 817 -00
Komiaa että joku muukin uskaltaa ottaa koppiauton työnalle!
Painesäiliössä tosiaan varo ja paineenalennin, se sähköinen osa näyttäs olevan vedentunnistin, lautanen kun yltää veteen ni johtaa maihin ja osaa juoruta vedestä, näin päättelisin kuvasta... Voi toki olla väärässäkin =)
Säiliöö kannattaa kysyä Skubalta tai lyöt numeron kookleen, ei montaa kymppiä maksa uusi.
Minkä firman tekemä koppi siinä on?
Ite en koppia yritä saada kiinteäksi, koska runko elää ja se on tehty "joustavaksi" eli irti kopista, keskeltä ja takaa hitsattu/pultattu runkoon, mutta ekat puoltoistametriä pultattu kumien kanssa, joten kopin runko voi pysyä suorana auton rungon kiertyessä. Ja siinä samalla saa hytti retkuta. Säädin kyllä hytin jouset tiukimpaan asentoon. Aukon teen hytin ja kopin väliin, ja välin tiivistän jollain haitarisysteemillä, se on vielä kehitteillä.
Painesäiliössä tosiaan varo ja paineenalennin, se sähköinen osa näyttäs olevan vedentunnistin, lautanen kun yltää veteen ni johtaa maihin ja osaa juoruta vedestä, näin päättelisin kuvasta... Voi toki olla väärässäkin =)
Säiliöö kannattaa kysyä Skubalta tai lyöt numeron kookleen, ei montaa kymppiä maksa uusi.
Minkä firman tekemä koppi siinä on?
Ite en koppia yritä saada kiinteäksi, koska runko elää ja se on tehty "joustavaksi" eli irti kopista, keskeltä ja takaa hitsattu/pultattu runkoon, mutta ekat puoltoistametriä pultattu kumien kanssa, joten kopin runko voi pysyä suorana auton rungon kiertyessä. Ja siinä samalla saa hytti retkuta. Säädin kyllä hytin jouset tiukimpaan asentoon. Aukon teen hytin ja kopin väliin, ja välin tiivistän jollain haitarisysteemillä, se on vielä kehitteillä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: mb 817 -00
Kiitos rohkaisusta
Noh Veholla olisi ollut 270€. Ebay löysi saksasta teräksisen 89€+toim. Rmtrucksilta Munsalasta löytyi purkuosa 40e. Pönttö tuli ja oli vieläpä alumiininen. Tiukassa oli alumiinissä nipat kiinni. Yksi piti pirralla syödä. Onneksi messinkiä..
Kopin valmistajaa en tiedä. Jostain varmaan kilpi löytyy.. ? Täytyy tutkia.
Toimiskohan haitarina rattorin sisäkumi. Kokoja olis mistä valita. Ulkokehää pitkin halki. Listan ja liiman kans pulttaa sisäpuolilta aukon reunoihin.
Hytin jousien jäykistäminenhän olisikin hyvä.

Noh Veholla olisi ollut 270€. Ebay löysi saksasta teräksisen 89€+toim. Rmtrucksilta Munsalasta löytyi purkuosa 40e. Pönttö tuli ja oli vieläpä alumiininen. Tiukassa oli alumiinissä nipat kiinni. Yksi piti pirralla syödä. Onneksi messinkiä..
Kopin valmistajaa en tiedä. Jostain varmaan kilpi löytyy.. ? Täytyy tutkia.
Toimiskohan haitarina rattorin sisäkumi. Kokoja olis mistä valita. Ulkokehää pitkin halki. Listan ja liiman kans pulttaa sisäpuolilta aukon reunoihin.
Hytin jousien jäykistäminenhän olisikin hyvä.
Re: mb 817 -00
Jos löytyy riittävän isolle vanteelle mutta pienelle renkaalle tarkoitettu kumi, senhän voisi täyttää ilmalla?Atego817 kirjoitti:
Toimiskohan haitarina rattorin sisäkumi. Kokoja olis mistä valita. Ulkokehää pitkin halki. Listan ja liiman kans pulttaa sisäpuolilta aukon reunoihin.
Hytin jousien jäykistäminenhän olisikin hyvä.

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: mb 817 -00
Pottupeltorenkaat on isot ja kapeat. Sopisko ne? Ensimmäinen kylähullu olet joka ideoi jotain konkreettista tuohon hyttihaitariongelmaan.
Tulevaisuus on sähköinen
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: mb 817 -00
Kumi vaan kokonaisena, enemmän pinta-alaa mikä tiivistyy kun paksumpi. Parempi kun saisi vähän soikioksi aukon kannaltaJule kirjoitti:Jos löytyy riittävän isolle vanteelle mutta pienelle renkaalle tarkoitettu kumi, senhän voisi täyttää ilmalla?Atego817 kirjoitti:
Toimiskohan haitarina rattorin sisäkumi. Kokoja olis mistä valita. Ulkokehää pitkin halki. Listan ja liiman kans pulttaa sisäpuolilta aukon reunoihin.
Hytin jousien jäykistäminenhän olisikin hyvä.



#048
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: mb 817 -00
Onko sulla Ari ilmajousilla se hytti vai kierrejouset? Mietin jos vaihtas ilmajousiset ja laittas jämyt paineet, loppus se keinuminen. Vaikka ei mulla kyllä noin paljoo heilu ku sulla ja on vielä rautajouset (iskarit kyllä tikissä). Yks mikä on käyny mielessä, jos korvais ne takimmaiset jouset kiinteillä tangoilla, pääsis vielä joustaa etureunasta, toki sivuttaisliike loppus varmaan tuolla jo aika tehokkaasti. Melkonen yhdistelmä tuo keinuva koppia ja ilmajousitettu jakkara =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: mb 817 -00
Rautaa on ja iskarit kait aika loppu, eli siitä lähetään jos heilumista aletaan vähentään. Multahan jää se aukko tekemättä=ei oleskella ajon aikanaReddewil kirjoitti:Onko sulla Ari ilmajousilla se hytti vai kierrejouset? =D

#048
Re: mb 817 -00
Onko tietoa auktoriteettien mielipiteestä kulkuaukon suhteen (hytin rakenteet ja liikkuminen kuormatilassa)? Lähinnä siltä kantilta, että ajoneuvo pysyy tavarakuljettimena.
Re: mb 817 -00
Itsellä tulee koppiin taakse erillinen kuormatila niin ei vastaa tuohon, mutta kyselin katsurilta aukosta ja hän sähköpostilla teknisestä tuesta. Hytin takaseinään jos tekee aukkoa niin pitäisi saada valmistajalta hyväksyntä. Takaseinässä olevia ikkunan paikkoja voi kuulemma kuitenkin käyttää. Eli minulle ei ole kulkuaukko tulossa vaan ikkunan kokoinen tarjoilu aukkoR480 kirjoitti:Onko tietoa auktoriteettien mielipiteestä kulkuaukon suhteen (hytin rakenteet ja liikkuminen kuormatilassa)? Lähinnä siltä kantilta, että ajoneuvo pysyy tavarakuljettimena.

- VeihtiPekka
- Rattimajuri
- Viestit: 166
- Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
- Truck: K113, Regal 350
- Location: Haapajärvi
Re: mb 817 -00
Eli sun autoon tulee "elämänluukku" kuin ennenvanhaan savotta kämpillä. 

Re: mb 817 -00
Tutkailin hytin jousitusta ja siellä oli vain toisessa runkopalkissa iskari paketti. Kuskin puolella. Ruukaako näin olla ? Hanttarin puolelle näyttäis olevan paikkaa että peilikuva paketin sais kiinni mutta ei siinä jälkiä että ois koskaan ollut..
Pikkusen tekis mieli tehdä iskarista jäykkä ja lisätä toisellekki puolen kiinteä kiinnitys. Niin tietysti että helppo avata hytti.. onhan nuo bussin hytätki kiinteitä
Elämänluukun pähkäilyä Kumitiivisteen kiinnittää hyttiin sen ollessa kaadettuna.
Kun kippaa takaisin niin makosasti tiivistää.
Sitten ruuvaa kehyksen paikoilleen.
Lisäksi voisi pokkauttaa valkoisesta pellistä sade/näkö suojat. Hytin ja kopin seinään isompi ja pienempi U väärinpäin.
Pikkusen tekis mieli tehdä iskarista jäykkä ja lisätä toisellekki puolen kiinteä kiinnitys. Niin tietysti että helppo avata hytti.. onhan nuo bussin hytätki kiinteitä

Elämänluukun pähkäilyä Kumitiivisteen kiinnittää hyttiin sen ollessa kaadettuna.
Kun kippaa takaisin niin makosasti tiivistää.
Sitten ruuvaa kehyksen paikoilleen.
Lisäksi voisi pokkauttaa valkoisesta pellistä sade/näkö suojat. Hytin ja kopin seinään isompi ja pienempi U väärinpäin.
Re: mb 817 -00
Tuollainen löytyi internetin ihmeellisestä maailmasta:
https://www.accordionboot.com/camper-sh ... rough-boot
https://www.accordionboot.com/camper-sh ... rough-boot