Volvo B9M Projekti alkaa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Terve taas, pitkästä aikaa. Havaittu jonkin sortin propleema, joka tuntuu pahenevan ajan kanssa.
Paineet jää alhaiseksi 2-piirissä. 1-piiri täyttyy normaalisti, pihinää ei kuulu ja kaikki toimii ajossa, mutta 2-piirin paineet jää kerta kerralta allhaisemmaksi. Havaisin oireen kun paineet ei meinannut nousta yli 6 bar vaikka 1-piirissä yli 8 bar. Nyt viime tankkausreissulla jäi jo alle 4 bar ja jarrujen merkkivalokin sitten palaa samaisesta syystä. Mittareiden antureiden johtoja tutkittu, kun alunperin ajattelin että olis kontaktihäiriö, mutta taitaa sittenkin olla oikeesti alhaiset paineet. Joku venttiilli varmaan jumittaa mistä paineet 2-piiriin menee? Oisko ideoita mistä lähtisi purkamaan....
Paineet jää alhaiseksi 2-piirissä. 1-piiri täyttyy normaalisti, pihinää ei kuulu ja kaikki toimii ajossa, mutta 2-piirin paineet jää kerta kerralta allhaisemmaksi. Havaisin oireen kun paineet ei meinannut nousta yli 6 bar vaikka 1-piirissä yli 8 bar. Nyt viime tankkausreissulla jäi jo alle 4 bar ja jarrujen merkkivalokin sitten palaa samaisesta syystä. Mittareiden antureiden johtoja tutkittu, kun alunperin ajattelin että olis kontaktihäiriö, mutta taitaa sittenkin olla oikeesti alhaiset paineet. Joku venttiilli varmaan jumittaa mistä paineet 2-piiriin menee? Oisko ideoita mistä lähtisi purkamaan....
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
kai hakkasit nyrkillä koetauluu ja naputtelit mittareita? ja kunnolla...viileemmällä kelillä yleisempää..
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Joo, kyllä on naputeltu. Ei vaikuta kontaktihäiriöltä. Koitan huomenna tutkia ja otan kuvia mahdollisita venttiileistä jne. Katotaan jos niiden avulla osaisi joku sanoa mitä kannattaa avata. Koitan varmistella vielä lisää myös tuota "mittarivikaa", vaihdan vaikka piirien mittarit keskenään niin näen näyttääkö molemmat samaa arvoa anturin signaalista.wiima63 kirjoitti:kai hakkasit nyrkillä koetauluu ja naputtelit mittareita? ja kunnolla...viileemmällä kelillä yleisempää..
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Vaihda päittäin piirien mittarareiden ja anturien liittimet. Saat selville onko oikeasti paine vähissä vai liittyykö vika mittreihin/antureihin. Löytyvät polkimien suunnalta kojetaulun alta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Mittaa säiliöiden päästä todelliset paineet . kierrettävä normiliitin + mittari.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Kolme paineanturia löysin polkimien alta (ulkotilasta ) ne eivät kuitenkaan olleet yhteydessä kuin yksi niistä jarruvaroitusvaloon kojetaulussa. Mittarit jatkoivat toimintaa kun nuo kyseiset irroitin. Tarttee katsoa tarkemmin, kun tuossa yhdessä vinkattiin että kojetaulun alla ( sisätilassa ) josko sieltä löytyisi lisää. Kojetaulun mittarikytkennät tarkistin ja siellä ei vikaa havaittu. Painesäiliöitä on mielestäni kolme, kaksi vasemmalla sivustalla ja yksi perän luona takana. Sivustojen säiliöissä vaikuttaisi olevan samat kovat paineet, peräosan säiliöön en vielä päässyt käsiksi. Ilmajouset nousee normaalisti ja käsijarrukaan ei kiukuttele, ovet toimii jne. Niiden puolesta ihan kuin paineet olisi ok? Tutkin lisää... Ajossa edelliskerralla vaikutti kuin niitä "varoventtiilin" tussahduksia olisi tullut normaalia useammin.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Tuolta ne anturit löytyivät B10M -87 autossani.
- Liitteet
-
- neljämötikkää.jpg (85.97 KiB) Katsottu 17239 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Otan taskulampun ja meen heti kattoon, perskele.
Kävin, vähän erilainen meillä...

Tämmöiset anturit löytyy rintapellin takaa, kolmas anturi on noiden kahden takana piilossa.

Kävin, vähän erilainen meillä...
Tämmöiset anturit löytyy rintapellin takaa, kolmas anturi on noiden kahden takana piilossa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Juu - nuo näyttävät painekytkimiltä. Siis on/off -mallisilta esim. jarruvaloissa, käsijarrun merkkivalossa ja jarrupainevalossa tuollaisia käytetään. Nuo B10M-kuvassa näkyvät isommat ovat yhteydessä mittareihin ja vapaa kaapeli oli merkitty #3 ( ilmaisesti optionaalista 3. piiriä varten, ilmakaaviossa oli merkitty katkoviivalla perävaunun jarrupiiri )
Hiiri jyrsi keppi ja kivi kaapeleita ja jouduin käymään nuo kantapään kautta paikoilleen - korjauksen jälkeen piirit vaihtoivat paikkoja ja nuo liittimet päittäin vaihtamalla tilanne palasi lähtöasetelmiin. Eli pätkivä Volvon mittaristo
Hiiri jyrsi keppi ja kivi kaapeleita ja jouduin käymään nuo kantapään kautta paikoilleen - korjauksen jälkeen piirit vaihtoivat paikkoja ja nuo liittimet päittäin vaihtamalla tilanne palasi lähtöasetelmiin. Eli pätkivä Volvon mittaristo

En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Tänään etsin lisää antureita, vain yhden löysin sivussa olevien säiliöiden kupeesta, ei ollut yhteydessä mittareihin. Mutta mutta, toisesta säiliöstä lähti paineputki ja siinä jonkinnäköinen, ulkonäöstä päätellen jousikuormitteinen paineensäätöventtiili. Ruuvasinpa siitä kierroksen kireemmälle ja hoplaa, paineet 2-piirissä nousi yli 6 bar. Jatkoin kiertämistä ja nyt paineet hieman alle 9 bar. Selkeesti tuo venttiili vaikutta ja liekkä vanhuuttaan jumissa, tukossa vai muuten vaan väsynyt. Mittareissa nyt näyttää taas hyvältä 

-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
No niin. Tuo edellä mainittu ongelma palasi ja 2-piirin paineet jäivät alas...
Jatkoin siis paineilmajärjestelmän tutkimista. Auton takana oleva 3. säiliö jäi ilman painetta.
Mielenkiintoista että se vaikutti vain taka-akselin järruihin ( ei käsijarrun osalta ). Luulin että sillä olisi ollut muutakin virkaa.
No, oiretta seuratessa päädyin monihaaraiseen jakotukkiin mistä ongelma näytti olevan peräisin.
Irroitin ja avasin sen. Jakotukki sisälsi 4 kpl jousikuormitteista kumikalvon sisältämää "sylinteriä" jotka ilmeisesti ohjaavat painetta siihen piiriin, missä kulloinkin on painevajausta. aika paljon töhnää kertynyt sisään ja jousipuolella myös hiekkaa? Koppuraksi kuivuneet O-renkaat ja pintahalkeamia sisältävä kumikalvo. Puhdistus, O-renkaiden vaihto ja kumikalvon vaihdoin toisinpäin ( teen uuden kunhan löydän riittävän ohuen materiaalin ).
Alkoi pelittämään. Jouduin ottamaan aiemmin tekemäni säädön paineensäätöventtiilistä takaisin koska paineet nousi liian korkeaksi ja linjassa oleva varoventtiili alkoi laskea painetta ajoittain. Jäi sellainen toimintaperiaate kun tutkailin mistä paine minnekkin menee, että kompura painaa ilman kuivaimen läpi säiliöön 1. Tästä painesäätöventtiilin ja varoventtiilin läpi jakotukille josta paine haarautii säiliöille 2 ja 3 sekä kaikille muillekkin pikkuletkuille kytkimen, ovien ja muiden painetoimisten aparaattien käyttöön. Kompurasta en löytänyt mitään mistä painetta voisi säätää mutta oletettavasti siellä jossain vielä sellainenkin on, koska muutoin kompurasta kuivaimen, 1-säiliön ja paineeensäätöventtiilin väli olisi jotenkin hallitsematon. Liekkö kuivaimen rakenteessa jokin säätöpaikka, sieltä ainakin tuhisee ilmaa silloin tällöin tai kokoajan?
Jatkoin siis paineilmajärjestelmän tutkimista. Auton takana oleva 3. säiliö jäi ilman painetta.
Mielenkiintoista että se vaikutti vain taka-akselin järruihin ( ei käsijarrun osalta ). Luulin että sillä olisi ollut muutakin virkaa.
No, oiretta seuratessa päädyin monihaaraiseen jakotukkiin mistä ongelma näytti olevan peräisin.
Irroitin ja avasin sen. Jakotukki sisälsi 4 kpl jousikuormitteista kumikalvon sisältämää "sylinteriä" jotka ilmeisesti ohjaavat painetta siihen piiriin, missä kulloinkin on painevajausta. aika paljon töhnää kertynyt sisään ja jousipuolella myös hiekkaa? Koppuraksi kuivuneet O-renkaat ja pintahalkeamia sisältävä kumikalvo. Puhdistus, O-renkaiden vaihto ja kumikalvon vaihdoin toisinpäin ( teen uuden kunhan löydän riittävän ohuen materiaalin ).
Alkoi pelittämään. Jouduin ottamaan aiemmin tekemäni säädön paineensäätöventtiilistä takaisin koska paineet nousi liian korkeaksi ja linjassa oleva varoventtiili alkoi laskea painetta ajoittain. Jäi sellainen toimintaperiaate kun tutkailin mistä paine minnekkin menee, että kompura painaa ilman kuivaimen läpi säiliöön 1. Tästä painesäätöventtiilin ja varoventtiilin läpi jakotukille josta paine haarautii säiliöille 2 ja 3 sekä kaikille muillekkin pikkuletkuille kytkimen, ovien ja muiden painetoimisten aparaattien käyttöön. Kompurasta en löytänyt mitään mistä painetta voisi säätää mutta oletettavasti siellä jossain vielä sellainenkin on, koska muutoin kompurasta kuivaimen, 1-säiliön ja paineeensäätöventtiilin väli olisi jotenkin hallitsematon. Liekkö kuivaimen rakenteessa jokin säätöpaikka, sieltä ainakin tuhisee ilmaa silloin tällöin tai kokoajan?
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Huomioi :: Fron/P säiliö on kaksi osainen jos alkuperäinen ( väliseinä) voi olla korvattu kahdella erillisellä jälki
uusinnassa.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Uus nelipiiriventtiilikään ei ollu aiva älyttömän hintanen tarvikkeena.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Tuon nelipiirisuojaventtiilin paineilman täyttöjärjestys. Onko siinä eri jäykkyiset jouset kyseisillä piireillä, en ainakaan havainnut siinä mitään säädettävää osuutta paineiden hallintaan...?
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Ei saa sekoittaa jousia/ kansia.
Ensin jarrupiirit ja n 6 bar luokassa käsijarru, lisälaite voi olla samoissa lukemissa tai hiukankorkeamnalla paineella avautuu..
(( vahoissa ”aikakaudelta kakpiiri ” oli kannessa säätöruuvit )), uudemmissa ehkä tarvike voi olla??
Yllättävä hyväkuntoinen ollut kun saanut auki, yleensä hapettunutut ruuvit jumiinja kannet syöpyneet.
Ensin jarrupiirit ja n 6 bar luokassa käsijarru, lisälaite voi olla samoissa lukemissa tai hiukankorkeamnalla paineella avautuu..
(( vahoissa ”aikakaudelta kakpiiri ” oli kannessa säätöruuvit )), uudemmissa ehkä tarvike voi olla??
Yllättävä hyväkuntoinen ollut kun saanut auki, yleensä hapettunutut ruuvit jumiinja kannet syöpyneet.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Eikäs Volvon painemittari ole oikea painemittari sehän näyttää painetta vaikka päävirta on katkaistu.
minun auto vm 1980

KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Sähköiset mittarit tässä, menee nollille kun kääntää virrat pois päältä.
Mulla meni varmaan sen nelipiirisuojaventtiilin jouset sekaisin, koska nyt 2-piirin paine nousee hieman 1-piiriä edellä.
Molemmat "täyttyy" samaan aikaan mutta 2-piiri on alussa n. 2bar korkeammalla...
Mulla meni varmaan sen nelipiirisuojaventtiilin jouset sekaisin, koska nyt 2-piirin paine nousee hieman 1-piiriä edellä.
Molemmat "täyttyy" samaan aikaan mutta 2-piiri on alussa n. 2bar korkeammalla...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
- Truck: Volvo b9m
- Location: Siilinjärvi
- Member id: 372
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Terve
Mulla sama vika, 2 piiri jää 5 baariin. Kerkiätkö jossain välin näppäämään kuvia että mistäpäin se vikasi löytyi? Me saatiin tämä volvo b9m vm. 86 viime perjantaina niin on ihan opettelua näin aluksi, kun en ole mikään mekaanikkokaan.
Mulla sama vika, 2 piiri jää 5 baariin. Kerkiätkö jossain välin näppäämään kuvia että mistäpäin se vikasi löytyi? Me saatiin tämä volvo b9m vm. 86 viime perjantaina niin on ihan opettelua näin aluksi, kun en ole mikään mekaanikkokaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Mä purin ja putsailin oman joskus. Mulla oli alunperinki väärä nelipiiriventtiili, jonka purin ja putsailin. Sit hain Paimelasta repullisen "uusia" oikeita, jotka jossain vaiheessa purin ja putsailin ja sain toimii oikein.
En nyt aivan tarkkaan muista, mut oisko jossain satasen nurkilla ollu uus tarvike Saksasta tilattuna (Tarvike Ahola hoiti). Oisin jättäny ne vanhat ropaamatta jos oisin ensalkuun tienny et ei oo pahan hintane. On siinä kuitenki tuntitolkulla työtä ku niitten hapettuneitten ja ruostuneitten hässäköiden kans tappelee.
En nyt aivan tarkkaan muista, mut oisko jossain satasen nurkilla ollu uus tarvike Saksasta tilattuna (Tarvike Ahola hoiti). Oisin jättäny ne vanhat ropaamatta jos oisin ensalkuun tienny et ei oo pahan hintane. On siinä kuitenki tuntitolkulla työtä ku niitten hapettuneitten ja ruostuneitten hässäköiden kans tappelee.
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/ ... -b10m.html
Tuon näköinen, (voi olla myös ”venttiilit ”sivusuuntaan), halpoja näyttää olevan, ne putkien irroitus ongelmallisin..
Jos kaavio kuvan mukainen rakenne löytyy
1 kompressori,4 kuivain,20 säiliö, ja seuraavana nelipsuojav no8
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Tässä kuva mistä nelipiiriventtiili minulla sijaitsee akkukotelon alla ( punaisella ympyröity ) ja sinisellä ympyröity on varoventtiili joka tuntuu avautuvan, jos paine nousee yli 10bar. Liittyy toiseen kuvaan jossa paineensäätöventtiili, ainakin paine nousi kun kiristin päällä olevasta säätöruuvista ( 10mm kanta ja 13mm lukkomutteri juuressa ).
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Kyllä se varsinainen paineensäätöventtiili on siellä ilmankuivaimen yhteydessä, tuo voi olla jokin paineen alennin tms, mutta siellä ilmankuivaimen luona on venttiili joka tietyin paineen saavutettuaan laskee kompuralta tulevan ilman suoraan ulos, jolloin uutta painetta ei enää tule järjestelmään, ja samalla kompuran luoma vastus moottorille pienenee.